Net een mens.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 18:59 schreef Wantie het volgende:
Tesla Robotaxi: zelfrijdende Model Y overtreedt verkeersregels
De belofte van Musk was dat FSD beter is dan een mens...quote:
En anders?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 19:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
De belofte van Musk was dat FSD beter is dan een mens...
Hij heeft tot september de tijd om dat voor elkaar te krijgen.
Haha, jij denkt dat enige ongelukken daar invloed op gaan hebben? ooit gehoord van lobbies? die mensen die de vergunningen verstrekken, zullen ook wel mooi aandeelpakket krijgen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 20:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geen vergunning voor robottaxi in Texas.
Wel mooi hoe we in het westen corruptie hebben weten om te buigen in lobbyen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Haha, jij denkt dat enige ongelukken daar invloed op gaan hebben? ooit gehoord van lobbies? die mensen die de vergunningen verstrekken, zullen ook wel mooi aandeelpakket krijgen.
Zo werkt dat in de echte wereld.
Mompelt iets met een datacenter van META in zeewolde.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wel mooi hoe we in het westen corruptie hebben weten om te buigen in lobbyen.
quote:De geheimhouding rond de "Anterieure Overeenkomst" tussen Meta, de gemeente Zeewolde en de provincie Flevoland wekte wantrouwen. Omroep Flevoland probeerde deze via de Wet open overheid openbaar te krijgen, maar de provincie hield de inhoud geheim uit angst voor schadeclaims.
Als je veel geld hebt moet je het ook kunnen gebruiken, door de wereld jouw wil op te leggen. Politici zijn ook een goedkope manier om meer geld te verdienen, daar kun je geen fabriek voor bouwen of een reclamecampagne voor draaien.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wel mooi hoe we in het westen corruptie hebben weten om te buigen in lobbyen.
Jij verwacht dus dat Tesla door middel van corruptie de vergunning rond krijgt...quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Haha, jij denkt dat enige ongelukken daar invloed op gaan hebben? ooit gehoord van lobbies? die mensen die de vergunningen verstrekken, zullen ook wel mooi aandeelpakket krijgen.
Zo werkt dat in de echte wereld.
Beetje raar punt, aangezien vliegen nog steeds een van de meest veilige manier is van reizen, wat voor elkaar is gekregen door strikte regelgeving.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:22 schreef epicbeardman het volgende:
Omdat er vliegtuigen zo nu en dan neerstorten of onderdelen afvallen, betekent dit niet dat we stoppen met vliegen.
[..]
Die er niet is gekomen.quote:Mompelt iets met een datacenter van META in zeewolde.
[..]
Ah, ja, FSD rijdt beter dan de allerslechtste menselijke bestuurders. En als we nou niet zo moeilijk doen over aanrijdingen, wordt het uiteindelijk wel wat beter.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 23:09 schreef epicbeardman het volgende:
Je zal maar elke dag, dag in dag uit, zo negatief moeten zijn. Je kan hele monologen houden over schoolbussen en onveiligheid. Feit is dat het gewoon gaat komen. Het is Tesla geen BYD.
Tesla levert al jaren lang extreem goede auto's aan een vaste klantenbase, die zelfs betalen voor een beta FSD. Omzodoende Tesla te helpen met eventuele complexe situaties en feedback te geven. Elke crash, bug, boete of dode die jij post zal voor veiligere software zorgen.
Net zoals de Boeing 737 Max, die bij release totaal onveilig bleek te zijn i.v.m. software en talloze doden op zich heeft geweten. Toch stappen er nu weer dagelijks tienduizenden mensen in een 737 Max.
Je gaat niemand overtuigen.
Kortom,jij prijst Tesla voor het testen van betasoftware op de openbare weg door mensen die daar niet voor zijn gekwalificeerd, en neemt daarbij auto ongelukken als gevolg daarvan op de koop toe, terwijl derden die bij dat ongeluk zijn betrokken er niet voor hebben gekozen blootgesteld te worden aan een ondeugdelijk product.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 23:09 schreef epicbeardman het volgende:
Je zal maar elke dag, dag in dag uit, zo negatief moeten zijn. Je kan hele monologen houden over schoolbussen en onveiligheid. Feit is dat het gewoon gaat komen. Het is Tesla geen BYD.
Tesla levert al jaren lang extreem goede auto's aan een vaste klantenbase, die zelfs betalen voor een beta FSD. Omzodoende Tesla te helpen met eventuele complexe situaties en feedback te geven. Elke crash, bug, boete of dode die jij post zal voor veiligere software zorgen.
Verschil is dat Boeing niet willens en wetens een technisch onaf product op de markt brengt met de intentie het testen in de praktijk uit te voeren en daarbij te leren van de problemen die daarbij ontstaan.quote:Net zoals de Boeing 737 Max, die bij release totaal onveilig bleek te zijn i.v.m. software en talloze doden op zich heeft geweten. Toch stappen er nu weer dagelijks tienduizenden mensen in een 737 Max.
.
He, er is iemand overtuigd.quote:Op woensdag 25 juni 2025 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ja, FSD rijdt beter dan de allerslechtste menselijke bestuurders. En als we nou niet zo moeilijk doen over aanrijdingen, wordt het uiteindelijk wel wat beter.
Het plaatsen van de Tesla medewerker op de bijrijdersstoel ipv de bestuurdersstoel lijkt dus een marktstrategische keuze te zijn geweest.quote:Tesla lanceerde zondag de langverwachte robotaxidienst in Austin in Texas, waar Tesla zijn hoofdkantoor heeft, met een select groepje passagiers in een dozijn Tesla Model Y wagens, die werden rondgereden op de openbare weg in een afgepaald gebied in de stad, met veiligheidsmonitoren in de passagiersstoel en chauffeurs-op-afstand als extra beveiliging. Die twee toevoegingen waren nieuw voor beleggers, volgens analist Tom Narayan van RBC Capital.
Als de veiligheidschauffeurs in de chauffeursstoel hadden gezeten, hadden de markten waarschijnlijk minder positief gereageerd, maar in de wereld van zelfrijdende taxidiensten zijn dit geen nieuwigheden, volgens Narayan.
[...]
CNBC meldde intussen dat enkele veelbekeken filmpjes lieten zien dat een robot-Tesla tot tweemaal toe onverwachte remde, voor stilstaande politieauto's die een zijweg versperden. Ook zou een Tesla tegen de verkeersrichting hebben gereden. Een woordvoerder van de verkeersveiligheidsdienst NHTSA liet weten contact met Tesla te hebben over de incidenten
https://www.faz.net/aktue(...)-jahr-110556540.htmlquote:De automarkt in de Europese Unie groeide in mei voor de tweede maand op rij. Het aantal nieuwe registraties steeg met 1,6 procent op jaarbasis tot 926.582 auto's, zo maakte de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA) in Brussel bekend.
[..]
De Amerikaanse pionier op het gebied van elektrische auto's, Tesla, leed echter opnieuw een scherpe daling: in mei werden er 8.729 nieuwe Tesla's geregistreerd in de EU, 40 procent minder dan een jaar eerder. Over de eerste vijf maanden samen bedraagt de daling voor het bedrijf onder leiding van Elon Musk maar liefst 45 procent.
[..]
In mei werden er in de EU bijna 142.800 volledig batterij-elektrische voertuigen nieuw geregistreerd , een stijging van 25 procent. In de eerste vijf maanden was de stijging zelfs nog hoger, met iets meer dan 26 procent.
Ook de grote Duitse autofabrikanten boekten groei. De Volkswagen Groep noteerde in mei een stijging van 4,8 procent tot bijna 263.800 nieuwe registraties, terwijl BMW met 8,1 procent steeg tot iets meer dan 63.200 voertuigen. Mercedes-Benz zag een groei van 3,9 procent tot iets meer dan 47.900 voertuigen.
Ook in noorwegen was afgelopen mei een record aan Tesla's verkocht weerquote:Op woensdag 25 juni 2025 08:51 schreef capricia het volgende:
En weer 40% minder Tesla-verkopen in mei in de EU.
[..]
https://www.faz.net/aktue(...)-jahr-110556540.html
Juni begint het pas met levering NL opgang te komen van nieuwe modellen, en vergelijken met afgelopen jaar wat het top jaar was dankzij aanbiedingen is makkelijk. Ondertussen staan ze vol aan top zelfs boven benzine/hybrids, afgelopen dagen leveren ze 150+ auto's per dag uit.quote:In mei 2025 werden in Noorwegen 2.600 Tesla's verkocht, een stijging van 213% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal vertegenwoordigde ongeveer 28% van de volledig elektrische voertuigen (BEV's) in juni 2025, toen de BEV-markt een aandeel van 93% had in de totale autoverkoop in Noorwegen. Exacte cijfers voor de totale autoverkoop in mei zijn niet direct beschikbaar, maar gezien het BEV-marktaandeel van 92,7% in mei, kan worden geschat dat Tesla's aandeel in de totale markt rond de 20-25% lag.
Bijna 300,000 Tesla's is nog steeds niet al te min, maar gezegd hebbende dat afgelopen jaar de Model 3/Y en X allemaal in de aanbieding waren omdat Tesla van laatste stock afwilde voor facelift.quote:In de eerste vijf maanden van 2025 verkocht Tesla 292.875 voertuigen in China, inclusief export, wat een daling is van 17,64% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Specifiek voor de binnenlandse markt in China bedroegen de retailverkopen van Tesla in deze periode 201.926 eenheden, een daling van 7,82% op jaarbasis.
Tesla trekt de cijfers wel weer recht, de zakelijke rijders smullen in verschillende landen van de 0% rente deal.quote:Model 3: Geruchten waren in 2024 minder intens, omdat de Highland-facelift al in 2023 was onthuld. Discussies richtten zich vooral op nieuwe functies en uitrol in markten.
Model Y: Geruchten waren het hele jaar prominent, met pieken in januari (productiegeruchten), maart (gelekte foto’s), juni (Musk’s ontkenning), juli (spyshots), en oktober (start testproductie). De meeste speculaties wezen op een lancering in 2025, ondanks Musk’s eerdere ontkenning voor 2024.
Je vervalt in herhaling. Ja, we weten dat er Tesla's verkocht worden. Alleen wel steeds minder.quote:Op woensdag 25 juni 2025 12:29 schreef epicbeardman het volgende:
Daarnaast, elke Tesla die Tesla verkoopt is er eentje waarin gereden wordt.
Alle andere autobedrijven verkopen veel nieuwe modellen aan dealers en af en toe klanten die particulier kopen/leases.. die dan nog maar van hen auto's af moeten zien te komen. Waar je als klant dus dubbel genaaid wordt, bij Tesla skip je de middleman.
Dan maakt iets jullie toch nog blij, wat fijn dat zulk nieuws iets opleving brengt in jullie levens. Geniet er nog maar eventjes van, want Tesla is coming in strong.quote:Op woensdag 25 juni 2025 12:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je vervalt in herhaling. Ja, we weten dat er Tesla's verkocht worden. Alleen wel steeds minder.
Ik heb niets tegen Tesla's, ik heb wat tegen Musk en mensen die hem aanbidden en daardoor alleen geweldige dingen zien.quote:Op woensdag 25 juni 2025 12:45 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dan maakt iets jullie toch nog blij, wat fijn dat zulk nieuws iets opleving brengt in jullie levens. Geniet er nog maar eventjes van, want Tesla is coming in strong.
Levering topic staat ook bomvol met eigenaren die niet kunne wachten tot hen pareltje binnenkomt.
En Dealers hebben een shredder op hun terrein staan, waar al die nieuwe auto's in verdwijnen...quote:Op woensdag 25 juni 2025 12:29 schreef epicbeardman het volgende:
Daarnaast, elke Tesla die Tesla verkoopt is er eentje waarin gereden wordt.
Alle andere autobedrijven verkopen veel nieuwe modellen aan dealers en af en toe klanten die particulier kopen/leases.. die dan nog maar van hen auto's af moeten zien te komen. Waar je als klant dus dubbel genaaid wordt, bij Tesla skip je de middleman.
Nee, wat ze niet kunnen verkopen gaat via grijze kanalen naar andere landen. Momenteel is Rusland b.v. een land waar veel Chinese '0 km occasions' van dealers naartoe gaan.quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
En Dealers hebben een shredder op hun terrein staan, waar al die nieuwe auto's in verdwijnen...
Sure...
En dat heeft invloed op de verkoopcijfers in Nederland...quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, wat ze niet kunnen verkopen gaat via grijze kanalen naar andere landen. Momenteel is Rusland b.v. een land waar veel Chinese '0 km occasions' van dealers naartoe gaan.
Kennelijk accepteert de Franse overheid geen alternatieve betekenis voor de term 'volledig zelfstandig rijden'.quote:Het probleem is dus dat Full-Self Driving niet echt autonoom is, maar dat is niet het enige issue. Klanten betalen ¤7.500 voor een Full-Self Driving, terwijl dit helemaal nog niet werkt in Europa. Het enige verschil tussen Enhanced Autopilot is verkeerslicht- en stopbordherkenning. Verder betaal je puur voor de belofte van autonoom rijden. Dat staat weliswaar aangegeven, maar het is niet duidelijk wat je voor je geld krijgt en wanneer
Ik reageerde op jouw post. Jij blijft maar ontkennen dat Dealers verplicht zijn om af te nemen, ook als de auto's niet verkocht kunnen worden. Maar dat is dus ook gewoon in Nederland de norm.quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat heeft invloed op de verkoopcijfers in Nederland...
Bron: Electrek.quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:59 schreef Wantie het volgende:
Franse overheid gaat Tesla keihard aanpakken
[..]
Kennelijk accepteert de Franse overheid geen alternatieve betekenis voor de term 'volledig zelfstandig rijden'.
In China speelt wat anders, daar worden EV's snel in elkaar gezet en 'verkocht' om zo Chinese subsidie te vangen.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageerde op jouw post. Jij blijft maar ontkennen dat Dealers verplicht zijn om af te nemen, ook als de auto's niet verkocht kunnen worden. Maar dat is dus ook gewoon in Nederland de norm.
En zulke auto's gaan met flinke korting, tot onder de inkoopprijs, nog verkocht worden, dan wel worden ze (eveneens onder de inkoopprijs) afgestoten naar de handel. En van daaruit gaat het deels naar derde landen.
Jawel, maar ik ga geen huiswerk voor je doen.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bron: Electrek.
Heb je ook een betrouwbare bron?
Er zijn geen betrouwbare bronnen voor negatieve berichten als het over Tesla of Musk gaat.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga geen huiswerk voor je doen.
Je kunt zelf ook achterhalen waar Ekectrek zich op baseert.
Klopt, dus daar ga ik verder geen tijd in steken.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn geen betrouwbare bronnen voor negatieve berichten als het over Tesla of Musk gaat.
Het is 1 uit een reeks incidenten tijdens de pilot in Austin.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Blijft lastig, laagstaande zon.
Bekijk deze YouTube-video
Dat is onzin. Electrek stond lang bekend als een soort van propaganda kanaal voor Tesla, omdat de eigenaar veel in Tesla had geïnvesteerd. Vervolgens is hij uitgestapt op een vrij slecht moment is is het ineens een kanaal waar dagelijks negatieve berichten over Tesla worden uitgekotst, waarbij een groot deel geheel verzonnen is en de rest gedeeltelijk of met een negatieve draai.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn geen betrouwbare bronnen voor negatieve berichten als het over Tesla of Musk gaat.
Je hebt dus geen betrouwbare bron. Duidelijk.quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga geen huiswerk voor je doen.
Je kunt zelf ook achterhalen waar Ekectrek zich op baseert.
Jij vindt de Franse overheid onbetrouwbaar.quote:Op woensdag 25 juni 2025 18:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt dus geen betrouwbare bron. Duidelijk.
Dat is niet de bron die je hebt geplaatst.quote:Op woensdag 25 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij vindt de Franse overheid onbetrouwbaar.
Duidelijk.
Dit is de bron die ik plaats:quote:Op woensdag 25 juni 2025 18:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is niet de bron die je hebt geplaatst.
Ook Autoblog is niet betrouwbaar. Hetgeen blijkt uit dat ze hier zeggen dat de rechtbank Tesla voor hetzelfde heeft veroordeeld, terwijl Tesla gewoon in hoger beroep in het gelijk is gesteld:quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit is de bron die ik plaats:
https://www.autoblog.nl/n(...)rd-aanpakken-7126046
En jij loopt te miauwen over Ekektrik, zonder de moeite te nemen te kijken wat precies de bron bij de Franse overheid is
Zoals gewoonlijk haast je je in de bron te bestrijden, ipv inhoudelijk op het bericht in te gaan...
Verder is het niet de eerste keer:
Duitse rechter: Tesla-reclame is misleidend
Dat is natuurlijk een onbetrouwbare D66 rechter...
Kiek, je durft niet te kijken naar de Franse bron.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook Autoblog is niet betrouwbaar. Hetgeen blijkt uit dat ze hier zeggen dat de rechtbank Tesla voor hetzelfde heeft veroordeeld, terwijl Tesla gewoon in hoger beroep in het gelijk is gesteld:
https://www.nu.nl/tech/62(...)jdende-functies.html
Misschien moet je eens gewoon wat serieuzere bronnen gaan gebruiken, dan sta je niet iedere keer zo voor paal.
Vrijspreekt? Was er een strafrechtelijke procedure dan?quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kiek, je durft niet te kijken naar de Franse bron.
Verder gaat Tesla niet in hoger beroep als de rechtbank Tesla vrijspreekt.
Dolkomisch weer.
Kiek, als je gewoon eerst tot 10 telt en dan 5 minuten wacht, dan weer tot 20 telt...quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vrijspreekt? Was er een strafrechtelijke procedure dan?
En ik wil best kijken naar die Franse bron als jij deze plaatst. Maar ik heb al wel een idee van wat er echt aan de hand is: het gaat namelijk om een consumentenwaakhond die vervolgens heeft gezegd: dit doen of anders dwangsom. Maar vervolgens is het aan Tesla om weerwoord te geven.
Het is niet de eerste keer en zoals je ziet blijkt dan uiteindelijk Tesla gewoon het recht aan haar kant te hebben.
Maar hé, dat soort nuances… lastig, lastig…
Hoe dan ook: je begon dit verhaal met een zie je wel, Tesla misleidt… en eindigt het weer met een veel duidelijker: nope!
Ik ga Electrik niet bezoeken, want daar verdienen ze geld mee.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kiek, als je gewoon eerst tot 10 telt en dan 5 minuten wacht, dan weer tot 20 telt...
Dan kom je eindelijk tot je bezinning.
De Franse bron is gewoon te vinden via mijn link.
Gewoon even doorklikken en niet bang zijn dat Musk merkt dat je op een niet goedgekeurde website komt.
Verder heeft Epicbeardman uitgelegd hoe Tesla alles voor elkaar krijgt.
En dat heb je niet tegengesproken.
Ach, jij beweert dit:quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ga Electrik niet bezoeken, want daar verdienen ze geld mee.
Verder is het natuurlijk wel heel grappig om nu het Duitse rechtssysteem van corruptie te betichten.
Hoe dan ook: je wilde aantonen dat Tesla misleidend was inzake FSD en het heeft geleid tot het tegendeel. Dat is hilarisch en daarvoor dus mijn dank.
Het was geen citaat, maar het is duidelijk wat je hiermee bedoelt:quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, jij beweert dit:
Hoe dan ook: je begon dit verhaal met een zie je wel, Tesla misleidt
Citeer dat eens...
Ik wacht wel even.
Ik vind het zelf best grappig dat je een bericht uit 2020 over een veroordeling van Tesla weg zet als onbetrouwbaar nepnieuws, en dan komt met een artikel uit 2022 over het hoger beroep.
Verder ga ik je huiswerk niet doen.
En tot slot, de Duitse kwestie ging niet over FSD.
Maar leuk geprobeerd.
Hoe dan ook: Tesla zal wel weer in het gelijk gesteld worden…quote:Op woensdag 25 juni 2025 16:59 schreef Wantie het volgende:
Kennelijk accepteert de Franse overheid geen alternatieve betekenis voor de term 'volledig zelfstandig rijden'.
Artikel Autoblog is van 2020.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was geen citaat, maar het is duidelijk wat je hiermee bedoelt:
[..]
Hoe dan ook: Tesla zal wel weer in het gelijk gesteld worden…
Het onbetrouwbare zit erin dat ze een reeds herroepen oordeel aanhalen. Ofwel ben je dan niet op de hoogte (onkunde), ofwel ben je bewust aan het verzwijgen.
Hoe dan ook: Autoblog is shit en dat vond ik jaren geleden ook al. Heeft niets met serieuze journalistiek te maken. Zelfs AutoWeek is van een hoger niveau.
Misschien moet je je eigen bron eens gaan lezen, dan valt misschien de verwijzing ineens wel op…quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Artikel Autoblog is van 2020.
Jouw nu.nl van 2022...
Het schiet weer alle kanten op...quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Misschien moet je je eigen bron eens gaan lezen, dan valt misschien de verwijzing ineens wel op…
Dat ze in 2020 geen glazen bol hadden verwijt ik ze helemaal niet.
Nee, tel gewoon de volgende keer tot 10 voordat je reageert.quote:Op woensdag 25 juni 2025 20:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lees gewoon de eerste keer meteen wat er staat, dan kan jij het ook volgen.
Oh, je gaat weer gaslighten… *gaap*quote:Op woensdag 25 juni 2025 20:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, tel gewoon de volgende keer tot 10 voordat je reageert.
Tesla is veel verder in de basis. De rest kan een truukje. Dat zal vanzelf duidelijk worden.quote:Op woensdag 25 juni 2025 21:06 schreef Wantie het volgende:
Maar terug naar Austin, waar de Tesla model Y als taxi rondrijdt...
Phantom Braking, tegen het verkeer inrijden, passagiers droppen midden op een kruispunt of midden op de weg op de linker baan, Taxi verdwaalt onderweg naar de klant, Tesla verblind door de zon..
Het loopt nog niet echt lekker.
En dat terwijl full self driving al zo'n 5 jaar bestaat en in 2019 werd gezegd dat binnen enkele maanden er duizenden zouden rondrijden, en het jaar erop een miljoen.
En dat wordt nog steeds geroepen.
Sterker nog, Tesla zal alle andere taxi's uit de markt drukken.
Maar terwijl de concurrentie duizenden ritten per week doet, staat Tesla nog steeds aan het begin.
En ze lijken er nog niet echt klaar voor.
Sowieso de cybercab niet.
Bekijk deze YouTube-video
Yup, volgend jaar.quote:Op woensdag 25 juni 2025 22:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla is veel verder in de basis. De rest kan een truukje. Dat zal vanzelf duidelijk worden.
quote:Volgens de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) verkocht het bedrijf van techmiljardair Elon Musk 40,5 procent minder voertuigen in de Europese Unie dan in dezelfde maand vorig jaar.
Tegelijkertijd steeg de verkoop van volledig elektrische voertuigen in de EU als geheel met 25 procent.
Ook de totale markt voor nieuwe auto's groeide vorige maand licht – met 1,6 procent. Naast economische factoren wordt de daling van Tesla ook aangehaald als gevolg van het door Musk veroorzaakte imagoschade. Musk werkte maandenlang samen met de Amerikaanse president Trump.
Dit bericht werd op 25 juni 2025 uitgezonden op Deutschlandfunk.
Dat komt doordat bij andere fabrikanten een deel de shredder in gaat.quote:Op woensdag 25 juni 2025 22:36 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.deutschlandfu(...)-weiter-ein-100.html
[..]
heeft niets met schredder te makenquote:Op woensdag 25 juni 2025 22:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat komt doordat bij andere fabrikanten een deel de shredder in gaat.
quote:Elon Musk 40,5 procent minder voertuigen in de Europese Unie dan in dezelfde maand vorig jaar.
Tegelijkertijd steeg de verkoop van volledig elektrische voertuigen in de EU als geheel met 25 procent.
Er zijn in die 5 jaren forse stappen gezet. Waar je als je in Europa zit heel weinig van meekrijgt.quote:Op woensdag 25 juni 2025 22:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, volgend jaar.
Net zoals de voorgaande 5 jaar...
Is dat de nieuwe smoes?quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn in die 5 jaren forse stappen gezet. Waar je als je in Europa zit heel weinig van meekrijgt.
Ja omdat wij hier fatsoenlijke regels hebben met betrekking tot autos, of doel je op de Cybertruck die in 20 CM sneeuw vastloopt, en dan heb ik nog maar over de onschuldige problemen.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn in die 5 jaren forse stappen gezet. Waar je als je in Europa zit heel weinig van meekrijgt.
Zonder X abonnement zie je alleen "deleted" staan en niets om op te klikken.quote:
Account bedoel je? ik heb geen abonnement.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zonder X abonnement zie je alleen "deleted" staan en niets om op te klikken.
Maar weten we nu al of die 4,5 keer zo grote AI al in gebruik is en of die ook in bestaande auto's past? En zo nee, hoe duur een upgrade gaat zijn? Ik heb er niets meer over gelezen.
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh geweldig.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:11 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Account bedoel je? ik heb geen abonnement.
Maar wat is er anders aan FSD of Robotaxi? ben zelf wel verbaasd dat Robotaxi al in China live is.
Ik heb al meerdere video's gepost van FSD supervised in China dat zelfs op zandwegen in de bergen rijdt.
Bekijk deze YouTube-video
Dit blijft een hele leuke i.c.m. commentaar van de chinezen.
#viesmad.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh geweldig.
Flikker op met je China kanker.
Waarvoor is dan mobiel internet nodig volgens jou?quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:11 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Account bedoel je? ik heb geen abonnement.
Maar wat is er anders aan FSD of Robotaxi? ben zelf wel verbaasd dat Robotaxi al in China live is.
Ik heb al meerdere video's gepost van FSD supervised in China dat zelfs op zandwegen in de bergen rijdt.
Er zijn ook Tesla Robotaxi video's van waar de taxi doorrijdt zonder dat er mobiel internet is. Ook de passagiers in de taxi hebben geen GSM verbinding. Ook hier op deze video zie je op mainscreen van de Tesla dat hij geen ingeprogrameerde weg heeft.
De camera's kijken dus gewoon naar wat er uitziet als een weg, Lidar kan dat natuurlijk niet.
Bekijk deze YouTube-video
Dit blijft een hele leuke i.c.m. commentaar van de chinezen.
We zien alleen 0,0 van die forse stappen in Austin.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn in die 5 jaren forse stappen gezet. Waar je als je in Europa zit heel weinig van meekrijgt.
Je ziet een Tesla zonder bestuurder als taxi rijden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zonder X abonnement zie je alleen "deleted" staan en niets om op te klikken.
Tsja, als je het niet wil zien…quote:Op donderdag 26 juni 2025 06:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zien alleen 0,0 van die forse stappen in Austin.
Waarom kan LiDAR dat niet? Omdat die de strepen op de weg niet ziet? Maar een beetje auto heeft naast die LiDAR ook gewone camera's, infrarood camera's, radar, ultrasone sensors, microfoons en bewegingssensors. Iets voor iedere toepassing. Die weten dus zelfs hoe ruw de weg is waar je overheen rijdt en of hij bevroren is.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:11 schreef epicbeardman het volgende:
De camera's kijken dus gewoon naar wat er uitziet als een weg, Lidar kan dat natuurlijk niet.
Waymo heeft 29 camera's die een 360° beeld rondom de auto geven.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waarom kan LiDAR dat niet? Omdat die de strepen op de weg niet ziet? Maar een beetje auto heeft naast die LiDAR ook gewone camera's, infrarood camera's, radar, ultrasone sensors, microfoons en bewegingssensors. Iets voor iedere toepassing. Die weten dus zelfs hoe ruw de weg is waar je overheen rijdt en of hij bevroren is.
Sterker nog, ik heb het laten zien. Maar jij bent steevast niet geïnteresseerd daarin.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
En jij kunt het niet laten zien.
Dat zegt genoeg.
En zo'n auto kost 300,000 euro? die techniek zal je maar op je auto hebben en je lidar systeem krijgt een steentje er tegen aan, duizenden euro's naar de verdoemenis en gelijk je hele auto total loss.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waarom kan LiDAR dat niet? Omdat die de strepen op de weg niet ziet? Maar een beetje auto heeft naast die LiDAR ook gewone camera's, infrarood camera's, radar, ultrasone sensors, microfoons en bewegingssensors. Iets voor iedere toepassing. Die weten dus zelfs hoe ruw de weg is waar je overheen rijdt en of hij bevroren is.
Nee, sensors zijn goedkoop. Zo'n bewegingssensor (en GPS, en een microfoon) zitten bijvoorbeeld ook in je telefoon. Dat kost geen drol. Zo'n IR camera heb je tegenwoordig ook voor een paar tientjes.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:44 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En zo'n auto kost 300,000 euro? die techniek zal je maar op je auto hebben en je lidar systeem krijgt een steentje er tegen aan, duizenden euro's naar de verdoemenis en gelijk je hele auto total loss.
Het lijkt er meer alsof je een nucleaire onderzeeër omschrijft dan een plausibele auto. Je noemt nu sensoren waar alleen Tesla zich nog mee uit de voeten kan en technische kennis van Elon's verschillende topbedrijfen mergen. Denk aan de sensoren en software voor SpaceX. Elon kan natuurlijk schuiven met de slimme koppies tussen de bedrijven.
Ik denk dat er meer mensen van Tesla Robotaxi hebben gehoord in de afgelopen week dan dat ze weten dat Alphabet ergens met paar Waymo auto'tjes selectief in een gemapte stad rondrijden met een maximale snelheid die belachelijk is.
Ok stel je voor ik geloof je, ondanks dat de enige Lidar auto's van Mercedes dus boven de 130,000 euro kosten en dan heb je nog een stock model.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, sensors zijn goedkoop. Z'n bewegingssensor (en GPS, en een microfoon) zitten bijvoorbeeld ook in je telefoon. Dat kost geen drol. Zo'n IR camera heb je tegenwoordig ook voor een paar tientjes.
[ afbeelding ]
Radar en ultrasoon hebben de meeste niet-Tesla's al een hele tijd. Alleen LiDAR was erg duur, in het begin zo'n 50.000 Euro per stuk. Maar dat zit al onder de 1000 Euro. Als je er een miljoen koopt onder de 200 Euro.
En je jubelt de hele tijd dat Tesla zo ver vooraan loopt. Maar dat is omdat die alles hypen. Die gaan voor de chips in hun computer (en misschien de hele computer) tegenwoordig gewoon shoppen bij Nvidia. De eigen AI chips zijn helemaal verdwenen.
Maar bijvoorbeeld Mercedes maakt dat wel allemaal zelf. Dat vertellen ze gewoon niet. En die gaan voor de veiligheid en duurzaamheid, niet "go fast and break things". Hier een filmpje over wat daar volgens hun hoofdarchitect allemaal bij komt kijken, en zelfs een plaatje van de eerste versie. Die is ondertussen verouderd, maar dat boeit niet.
En als ze de veiligheidseisen die zij belangrijk vinden ook in de internationale standaard krijgen, moet Tesla daar straks ook aan voldoen.
Een "gewone" Mercedes model S kost vanaf 135.000 Euro. En ja, het verschil zit hem er in, dat Musk het zo snel mogelijk in de verkoop gooit, ongeacht hoeveel mensen er aan dood gaan, terwijl Mercedes het pas gaat verkopen als zij vinden dat het veilig is. Dus als ze beter kunnen rijden dan een hele goede chauffeur. En daarom betalen zij ook de rekening als het fout gaat, in plaats van het af te schuiven op de laboratoriumratten vervangbare testers toezichthouders bestuurders.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:34 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ok stel je voor ik geloof je, ondanks dat de enige Lidar auto's van Mercedes dus bovend de 130,000 euro kosten en dan heb je nog een stock model.
Mercedes Benz is al sinds 1986 voordat ik geboren bezig met autonoom rijden. 40 jaar later zijn ze nog maar zo ver dat ze met 90km/h achter een vrachtwagen kunnen plakken op de duitse autobahn wat trouwens hardstikke gevaarlijk is.
Waarom heb jij er vertrouwen in dat ook maar enig autobedrijf deze sensoren en software goed kan laten draaien, ze kunnen hen eigen infotainment systemen nog niet goed laten draaien. Vol met bugs en crashes.
Wat je eerder zult zien gebeuren is dat Elon's zijn goddelijke software vehuurt/verkoopt aan andere autobedrijven en daar natuurlijk Tesla nog groter mee maakt. Niemand is zo goed in software als Tesla in de autobranche.
Er is een groep die data verzamelt over de doden die verband houden met het gebruik van AP en FSD.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
En ja, het verschil zit hem er in, dat Musk het zo snel mogelijk in de verkoop gooit, ongeacht hoeveel mensen er aan dood gaan
Nou, laat maar zien.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sterker nog, ik heb het laten zien. Maar jij bent steevast niet geïnteresseerd daarin.
Hoeveel vind jij acceptabel?quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is een groep die data verzamelt over de doden die verband houden met het gebruik van AP en FSD.
Hoeveel doden, verband houdende met FSD, denk jij dat zij claimen? Dit is overigens ongeacht of Tesla, dan wel de bestuurder fout zaten. Dus totalen.
Ik heb deze laten zien:quote:
Wat ik vind is niet relevant en wellicht kan Frank gewoon antwoord geven. Het is namelijk geen strikvraag ofzo.quote:
Dat is het wel, want het sluit niet aan op zijn opmerking.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat ik vind is niet relevant en wellicht kan Frank gewoon antwoord geven. Het is namelijk geen strikvraag ofzo.
Raar, want 5 jaar geleden beweerde Musk anders.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb deze laten zien:
Bekijk deze YouTube-video
5 jaar geleden kon dit absoluut niet. Nog niet eens in de buurt hiervan.
Dan zal ik wel abuis zijn, want zoals we allemaal weten heeft Musk altijd gelijk...quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raar, want 5 jaar geleden beweerde Musk anders.
Yup, ik krijg altijd de wind van voren als ik daar kritiek op heb.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zal ik wel abuis zijn, want zoals we allemaal weten heeft Musk altijd gelijk...
180 graden draaien lost dat op.quote:Op donderdag 26 juni 2025 16:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, ik krijg altijd de wind van voren als ik daar kritiek op heb.
Kan ook.quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, gewoon met de kop in de wind je eigen koers varen.
Musk is kennelijk toch niet zo blij met de daling van de verkoopcijfers.quote:Zijn ontslag komt na vijf opeenvolgende maanden van dalende verkoopcijfers in Europa. In mei daalde de verkoop met 40 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ook in de VS zijn de cijfers dit jaar gedaald. Analisten voorspellen wereldwijd een afname van 10 procent in het huidige kwartaal, dat maandag eindigt.
Of Forbes maakt clickbait. Geen idee. Jij ook niet.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:21 schreef Wantie het volgende:
Tesla-topman Elon Musk heeft een vertrouweling ontslagen vanwege dalende verkoopcijfers en verminderde populariteit van Tesla, meldt zakenblad Forbes. Het gaat om Omead Afshar, hoofd operaties in de Verenigde Staten en Europa.
[..]
Musk is kennelijk toch niet zo blij met de daling van de verkoopcijfers.
Ik gok uiteindelijk op een herstel op lange termijnquote:Dat dit betekent voor jou als belegger
Termijn Waarop letten
2 juli Leveringsrapport Q2 (cijfers vs verwachtingen)
22 juli Q2-kwartaalcijfers + conference call – kijk naar marge, robotaxi-updates
Technische signalen Koersniveaus rond $365, $330, kijk naar volume en sentiment
In de komende weken draait alles om de leveringen op 2 juli en de resultaten en toelichting op 22 juli — vooral of de robotaxi-projecten en kostenbeheersing doorzetten.
Kiek, meteen in de aanval.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Of Forbes maakt clickbait. Geen idee. Jij ook niet.
Precies.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aanval? Waar heb je het over? Ik constateer slechts dat je een mening aanneemt als feit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |