quote:Terug naar Torremolinos: ’Veel is nog hetzelfde en toch is alles anders’
De retrovakantie of nostalgiereis wint aan populariteit.
Terug naar de bestemming waar je al eerder bent geweest of die een bijzondere betekenis vanuit het verleden heeft.
Het Spaanse Torremolinos is bij uitstek zo’n plek.
Journalist Sigrid Stamkot kwam er als kind, tiener, twintiger en dertiger.
Na zes jaar keert ze weer terug, vol nostalgie. „Er is van alles veranderd en toch ook niets.”
quote:Nostalgische muziek
Wat muziek betreft zal deze trip down memory lane één groot retrospektakel worden.
Bij de eerste bar aan de boulevard aan de Carihuela klinkt Take on me van A-ha (1985), even verderop bij een restaurant schalt All night long van Lionel Richie (1983) uit de boxen, weer verderop bij de strandtent Never gonna give you up (1987) van Rick Astley en alle hits van Jon Bon Jovi worden afgestoft.
Bij mijn Parasoles-hotel, met uitzicht op die boulevard en het strand, lijkt de complete serie Knuffelrock-cd's op repeat te staan (ik geef toe: ik had ze ook allemaal).
Erg kwalijk. Heb je een bron oid waarin de linkse kliek zegt dat dit niet mag?quote:Op zondag 22 juni 2025 09:43 schreef michaelmoore het volgende:
ook al mag dat niet van de linkse kliek
Dit.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Helemaal de tievus zuipen in Salou is toch nooit weg geweest?
Gaat meer om volwassenen vakanties. In de jaren 80 was de Spaanse kust nog een elitaire vakantie.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Helemaal de tievus zuipen in Salou is toch nooit weg geweest?
Niet uitkijken naar een zomer vol friet van Pietquote:Op zondag 22 juni 2025 10:23 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ieder zijn eigen meug. Ik weet tenminste waar ik jiet heen ga.
Dat kun je zelf ook opzoeken hequote:Op zondag 22 juni 2025 10:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Erg kwalijk. Heb je een bron oid waarin de linkse kliek zegt dat dit niet mag?
quote:5. CO2-uitstoot, dramatisch voor het klimaat
Nog niet overtuigd? Terwijl je met het vliegtuig hoog over de samenleving raast, laat je een spoor van vernietiging achter.
De CO2-uitstoot per gereisde kilometer van vliegtuigen is bij reizen van minder dan 750 kilometer maar liefst 5 keer zo hoog als bij de trein.
Het effect? 17 procent van de totale CO2-uitstootschade wordt veroorzaakt door de vliegsector.
En we weten dat CO2-uitstoot de grootste veroorzaker is van de wereldwijde klimaatcrisis.
Met de trein stoot je veel minder CO2 uit dan met het vliegtuig.
Om de klimaatcrisis een halt toe te roepen moeten we nu stoppen met het onnodig gebruiken van vliegtuigen.
Door de trein te pakken, gaat jouw vakantie niet ten koste van een ander.
quote:Om het speelveld weer eerlijker te maken hebben wij een aantal voorstellen. GroenLinks wil dat er, net als voor alle andere sectoren, een brandstofbelasting komt.
Ook willen wij een CO2-plafond voor de vliegsector. Dit houdt in dat er een maximum zit aan de hoeveelheid CO2 die de gehele vliegsector per jaar mag uitstoten.
Om de trein te stimuleren willen wij korte-afstandsvluchten, dus vluchten van minder dan 750 km, vervangen door een snel, efficiënt en betrouwbaar netwerk van internationale treinen.
Dit betekent ten minste 90.000 vluchten per jaar minder.
lekker hersenloos aan het zwembad liggen op je handoekje van thuis met een boekquote:Op zondag 22 juni 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Hebben ze er ook cijfers van of is het een verzonnen trend die gefinancierd is door een of ander reisbureau.
Oostenrijk is overigens een erg mooi en leuk land om te bezoeken. Zowel in de winter als in de zomer.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:02 schreef heywoodu het volgende:
Dus weer in de zomer naar het klassieke Oostenrijk of Duitsland. Tja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |