Klinkt plausibel, maar erg saaiquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:03 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
“vrijdag visdag” is net zo’n klassieker als “woensdag gehaktdag”! De uitdrukking komt voort uit een oude katholieke traditie: op vrijdag werd vlees vermeden als vorm van boetedoening en soberheid. In plaats daarvan at men vis, dat als eenvoudiger en minder luxueus werd beschouwd.
Deze gewoonte was tot ver in de twintigste eeuw heel gebruikelijk in Nederland, vooral in katholieke gezinnen. Veel mensen herinneren zich nog hoe er op vrijdag standaard kabeljauw, tong of vissticks op tafel kwamen. En net als bij gehaktdag, kreeg ook visdag een vaste plek in het ritme van de week: maandag wasdag, dinsdag strijkdag, woensdag gehaktdag, donderdag kuisdag, vrijdag visdag, enzovoort.
Bron: Copilot AI
Kuisdag? Mijn moeder had op vrijdag altijd de boel op zijn kop staan voor de grote schoonmaakquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:03 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
“vrijdag visdag” is net zo’n klassieker als “woensdag gehaktdag”! De uitdrukking komt voort uit een oude katholieke traditie: op vrijdag werd vlees vermeden als vorm van boetedoening en soberheid. In plaats daarvan at men vis, dat als eenvoudiger en minder luxueus werd beschouwd.
Deze gewoonte was tot ver in de twintigste eeuw heel gebruikelijk in Nederland, vooral in katholieke gezinnen. Veel mensen herinneren zich nog hoe er op vrijdag standaard kabeljauw, tong of vissticks op tafel kwamen. En net als bij gehaktdag, kreeg ook visdag een vaste plek in het ritme van de week: maandag wasdag, dinsdag strijkdag, woensdag gehaktdag, donderdag kuisdag, vrijdag visdag, enzovoort.
Bron: Copilot AI
Bolkquote:
Ja dat is dus maandag en dinsdag, Dotteke.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:06 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Kuisdag? Mijn moeder had op vrijdag altijd de boel op zijn kop staan voor de grote schoonmaak
Ik vond het al een vreemd verhaalquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:06 schreef devzero het volgende:
Ik weet ook niet of JustinK weer vader is geworden, maar ik vond het ook wel een mooie uitleg van Dev AI
Hier niet meer neequote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:07 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik verbaas me nergens meer over.
In jou betoog staat donderdag kuis dag maandag wasdag en dinsdag stijkdag. Dat weet ik nog wel van mijn oma. Met de wastobbe ppff dat was hard werken toen om de was te doenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:07 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja dat is dus maandag en dinsdag, Dotteke.
We willen niet weten wat jij allemaal met jouw "JoyStick" doetquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:08 schreef loveyoulongtime het volgende:
Net weer terug van mijn ban van 7 minuten omdat ik @:RedShoe wel even met mijn JoyStick wilde aanpakken. Back in action dus.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:08 schreef loveyoulongtime het volgende:
Net weer terug van mijn ban van 7 minuten omdat ik @:RedShoe wel even met mijn JoyStick wilde aanpakken. Back in action dus.
Tegenwoordig kunnen we op afstand via een app de wasmachine in de gaten houden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:08 schreef Dotteke het volgende:
[..]
In jou betoog staat donderdag kuis dag maandag wasdag en dinsdag stijkdag. Dat weet ik nog wel van mijn oma. Met de wastobbe ppff dat was hard werken toen om de was te doen
Ja je moet het er alleen nog maar zelf in en uit doen. En dan doen mensen nog of het een hele klus is 🤣quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:10 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tegenwoordig kunnen we op afstand via een app de wasmachine in de gaten houden.
Ik kan niet wachten tot er een app komt die mijn was vouwtquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:10 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tegenwoordig kunnen we op afstand via een app de wasmachine in de gaten houden.
Dat wordt het volgende inderdaad. Tevens een robot die de wasmachine vult en weer uitlaadt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:12 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten tot er een app komt die mijn was vouwt
#Neverforgetquote:Op vrijdag 20 juni 2025 20:54 schreef Grotetijd het volgende:
Oh blijkbaar is "vrijdag altijd soep dag" en had ik dat moeten weten.
Oke
Banaanquote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:08 schreef loveyoulongtime het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |