Ja gelukkig is Rusland daar terughoudend in.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, andersom. Israel doodt bewust burgers, Rusland is daar, al hun zonden niet teniet, een stuk terughoudender in.
Het feit dat je dat niet snapt is wel bijzonder.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik vind het gewoon wel vreemd dat de woede over deze motie veel groter is dan de woede op het negeren van uitspraken van Internationaal Gerechtshof door Israel over het voorkomen van genocide. Daar zijn ze gewoon vrolijk mee verder gegaan. Voedselhulp is nu het minimale. Israel maakt elke dag nog steeds burgerslachtoffers in Gaza. Kolonisatie in Westbank gaat gewoon vrolijk verder.
Het ene is erger dan het andere blijkt maar weer.
Joost Eerdmans:quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is er zo dom aan haar keus dan?
Ik snap heel goed wat deze motie doet. In vorig topic heb ik heel genuanceerd op gereageerd, dat weet jij ook. De frame neerzetten dat ik dit goedkeur vind ik niet acceptabel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het feit dat je dat niet snapt is wel bijzonder.
Israël proberen hun verdedigende capaciteiten te ontnemen om hun burgers te beschermen tegen raketaanvallen van hun vele agressieve buren is op geen enkele manier een genuanceerde oplossingsgerichte maatregel. Wijzen naar misdragingen van de Israëlische regering en het leger in hun offensieve acties tegen Hamas is op geen enkele manier een rechtvaardiging voor zo'n motie.
Vuur met vuur bestrijden en het leven van burgers proberen zuurder te maken kan nooit zinnig constructief beleid zijn.
Omdat Nederland niet de oorzaak is van de doden in Gaza, Piri wil Nederland wel mede de oorzaak maken van (volgens haarzelf) tienduizenden doden in Israël. Een enorm verschil.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik vind het gewoon wel vreemd dat de woede over deze motie veel groter is dan de woede op het negeren van uitspraken van Internationaal Gerechtshof door Israel over het voorkomen van genocide. Daar zijn ze gewoon vrolijk mee verder gegaan. Voedselhulp is nu het minimale. Israel maakt elke dag nog steeds burgerslachtoffers in Gaza. Kolonisatie in Westbank gaat gewoon vrolijk verder.
Waarom is dat 'vreemd'?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik heb de uitwisseling rondom de motie gelezen en nergens lees ik dat ze het wel prima vindt dat er Israelische slachtoffers zullen vallen zonder Iron Dome. Of dat ze uit is op het wegvagen van de Israelische staat. Wel zegt ze expliciet:quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees het debat anders even terug.
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2024-2025/98
Kati Piri heeft het uitgebreid over het stoppen van het leveren van de onderdelen van de Iron Dome.
enquote:Voor ons is de uitleg dat we er nu alles aan moeten doen om het geweld te stoppen, zodat er noch in Israël, noch in Iran, noch in Gaza, noch in alle andere buurlanden onschuldige slachtoffers vallen.
Ik vind de motie persoonlijk ook niet heel handig of gewenst, maar ik vind het verdraaien naar jodenhaat, antisemitisme, het willen wegvagen van de staat Israel echt over de top reacties erop. En ik begrijp de gedachte erachter op zichzelf wel: zonder iron dome zou Israel een heel stuk voorzichtiger zijn. Het is dubbel: het is noodzakelijke bescherming, en wordt ook gebruikt om aan te kunnen vallen.quote:Ik denk dat elk land, zeker ook Israël, het recht heeft zijn burgers te verdedigen.
Dat zeg ik niet. Zij mogen zich best verdedigen. Dat mogen we gaan steunen, geen probleem.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat 'vreemd'?
Israel is een westerse bondgenoot in het Midden-Oosten. Je moet dan (zeker in deze tijden) opportuun te werk gaan. Of acht jij het verstandig om vlak voor de NATO top te gaan beweren dat de beste niet-NATO bondgenoot van Amerika geen recht meer heeft om zichzelf te verdedigen?
Natuurlijk 'mogen' wij dat. Maar waarom zouden wij dat moeten doen? consequent beleid bestaat niet in geopolitiek he. Het draait om eigenbelang.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Zij mogen zich best verdedigen. Dat mogen we gaan steunen, geen probleem.
Tegelijk mogen we Israel streng aanpakken voor hun genocidale praktijken in Gaza en hun koloniserende praktijken in Westbank en straks Gaza. Daar wordt tot nu toe nog veel te lauw op gereageerd.
Iets met internationaal recht, genocideverdrag, humaan zijn?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk 'mogen' wij dat. Maar waarom zouden wij dat moeten doen? consequent beleid bestaat niet in geopolitiek he. Het draait om eigenbelang.
Waarom zouden wij ons keren tegen Israel, omwille van de Palestijnen? wat kunnen de Palestijnen ons bieden?
Correctie, Rusland is sinds een maandje of twee inderdaad weer doodleuk burgerdoelen aan het aanvallen zoals ze dat in het begin ook deden (Bucha bijvoorbeeld). Tussen die eerste aanvallen en een maand geleden zijn ze echter behoorlijk terughoudend geweest met het maken van burgerslachtoffers, vandaar dat het aantal burgerdoden in Oekraine nog redelijk laag ligt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja gelukkig is Rusland daar terughoudend in.
Een week lang Russische aanvallen op burgers: ‘Dit is een ware hel’. Niet alleen voor de inwoners van Kyiv, maar verspreid over Oekraïne
Geavanceerdere Russische drones vallen Oekraïense burgers aan
Ukraine: Escalating Russian Attacks on Civilians
[ afbeelding ]
Als je de duidelijke inbreng van Knoops, Hoon en Eickhoff in het rondetafelgesprek op 28 mei meeneemt, dan is het nietsdoen/niet meer doen van veel andere partijen toch even verwerpelijk of zelf verwerpelijker dan dit voorstel?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:
Nogmaals: terecht dat ze Israël op het matje willen roepen. Roep wat mij betreft op tot het voorbereiden van een apart oorlogstribunaal, want wat Israël doet kan gewoon echt niet. Neem alle economische sancties die maar mogelijk zijn. Stop uiteraard volledig met het leveren van aanvalswapens. Maar van die Iron Dome, de enige reden dat Israël nog kan bestaan, blijf je gewoon af. Zo simpel is het en die lijn had GL-PvdA ook tot gister, tot tevredenheid van de leden en potentiële stemmers.
Het gaat er niet om of Israël wel of niet voorzichtiger zou zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb de uitwisseling rondom de motie gelezen en nergens lees ik dat ze het wel prima vindt dat er Israelische slachtoffers zullen vallen zonder Iron Dome. Of dat ze uit is op het wegvagen van de Israelische staat. Wel zegt ze expliciet:
[..]
en
[..]
Ik vind de motie persoonlijk ook niet heel handig of gewenst, maar ik vind het verdraaien naar jodenhaat, antisemitisme, het willen wegvagen van de staat Israel echt over de top reacties erop. En ik begrijp de gedachte erachter op zichzelf wel: zonder iron dome zou Israel een heel stuk voorzichtiger zijn. Het is dubbel: het is noodzakelijke bescherming, en wordt ook gebruikt om aan te kunnen vallen.
Mijn overweging zou dan zijn dat het beschermen van de onschuldige burgers in deze (en eigenlijk iedere) situatie zwaarder moet wegen. En pleiten voor andere sancties.
Papierenwerkelijkheid. Een papierenwerkelijkheid die je enkel kan forceren als je daarvoor de middelen hebt. En die heeft Nederland en in bredere zin de Europese tak van de westerse, militaire samenwerking niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Iets met internationaal recht, genocideverdrag, humaan zijn?
Je moet je de ogen uit je kop schamen. Rusland voert al 3 jaar een genocidale veroveringsoorlog, waarbij het al moordend, verkrachtend en oorlogsmisdaden plegend door Oekraïne trekt. Waarbij het aanvallen en vernielen van civiele infrastructuur ook nog eens gewoon onderdeel van de strategie is.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, andersom. Israel doodt bewust burgers, Rusland is daar, al hun zonden niet teniet, een stuk terughoudender in.
Nee, nee en nee.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Correctie, Rusland is sinds een maandje of twee inderdaad weer doodleuk burgerdoelen aan het aanvallen zoals ze dat in het begin ook deden (Bucha bijvoorbeeld). Tussen die eerste aanvallen en een maand geleden zijn ze echter behoorlijk terughoudend geweest met het maken van burgerslachtoffers, vandaar dat het aantal burgerdoden in Oekraine nog redelijk laag ligt.
Nog zoiets. De Arabische wereld steekt geen vinger uit. Maar als wij ook maar een vluchteling terugsturen zijn we een stel racistenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, nee en nee.
Het aantal burgerdoden in Oekraïne ligt laag omdat Oekraïne i.t.t. Gaza en Iran wel degelijke luchtverdediging heeft en talloze schuilkelders heeft als erfenis van de SU.
En burgers zijn gevlucht, wat in Gaza niet kan vanwege Hamas en Egypte.
Oh je snapt het totaal niet. Ik zal het uitleggen. Die motie is geen vuur met vuur bestrijden. Dat is met een emmertje water op een gigantisch vuur gooien. Nederland hoeft Israel niet te steunen in hun illegale oorlog, Nederland heeft de verplichting alles in te zetten wat we kunnen om genocide zoals in Gaza te voorkomen. Nederland kan niet zoveel inzetten om genocide te voorkomen maar we kunnen wel een wapenembargo op Israel instellen, net zoals we hebben op Hamas en Iran. Het is heel bijzonder dat mensen Israel als eeuwig slachtoffer ofzo proberen voor te stellen. De laatste twee jaar zijn ze toch echt hoofddaders van escalatie in conflicten. Niemand dwong Israel bijvoorbeeld om Gaza nog meer te verhongeren. Niemand dwong Israel tot deze illegale aanval op Iran.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Israël proberen hun verdedigende capaciteiten te ontnemen om hun burgers te beschermen tegen raketaanvallen van hun vele agressieve buren is op geen enkele manier een genuanceerde oplossingsgerichte maatregel. Wijzen naar misdragingen van de Israëlische regering en het leger in hun offensieve acties tegen Hamas is op geen enkele manier een rechtvaardiging voor zo'n motie.
Vuur met vuur bestrijden en het leven van burgers proberen gevaarlijker te maken kan nooit zinnig constructief beleid zijn.
Als Israel haar aanvallen zou stoppen, zou er geen wapenembargo zijn en kan de iron dome dus gewoon blijven zoals het is. En kan Israel zich ook verdedigen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of Israël wel of niet voorzichtiger zou zijn.
Iedereen, dus ook Kati Piri, kan binnen 5 minuten leren hoeveel raketten Israël al op zich geschoten kreeg nog voor 7 oktober.
Iedereen kan dus ook bedenken dat dit, zelfs als Israël nu stopt, met alles wat er gebeurd is sinds 7 oktober, op hetzelfde niveau blijft en waarschijnlijk erger.
En dat dus het stoppen van Iron Dome leveranties totaal ongewenst is. Mijn conclusie is dat ze haar antisemitisme verbergt door het salonfähiger te verpakken.
Wat een totale quatsch. Die hulp voor de Iron dome gaat echt niet over zoveel spul dat het tienduizenden doden zou veroorzaken. Wat een walgelijke frame. Nederland is medeschuldig aan de tienduizenden onschuldige doden in Gaza met ons beleid om daar niets aan te doen. Echt lager dan laag je frame hier.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat Nederland niet de oorzaak is van de doden in Gaza, Piri wil Nederland wel mede de oorzaak maken van (volgens haarzelf) tienduizenden doden in Israël. Een enorm verschil.
Er is trouwens ook enorm veel woede richting Israël. Vaak ook nog eens van dezelfde mensen die woedend zijn over deze motie.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vuur met vuur bestrijden en het leven van burgers proberen gevaarlijker te maken kan nooit zinnig constructief beleid zijn.
En wie beschermt de burgers van Iran dan op de raketaanvallen van Israël?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die user noemt PvdA er bruinrechts om terwijl hij zelf in de extreem-rechtse hoek zit. Eng mannetje.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als Israel haar aanvallen zou stoppen, zou er geen wapenembargo zijn en kan de iron dome dus gewoon blijven zoals het is. En kan Israel zich ook verdedigen.
Ik vind het echt alle boekjes te buiten gaan om dit onder antisemitisme te scharen, overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |