De Palestijnen hebben de tweestatenoplossing zelf meermaals afgewezen. Ook na de aanslag op Rabin was het wel degelijk het Palestijnse terrorisme dat nota bene ervoor heeft gezorgd dat Netanyahu de verkiezingen won in 1996.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die tweestatenoplossing, waar slechts een eerste stapje voor gemaakt werd, is om meerdere redenen mislukt. En dat lag echt niet alleen aan de Palestijnen. Lees de geschiedenis er maar op na, onder andere met de moord op Rabin en hoe Netanyahu gehandeld heeft (en hoe er koffers met geld naar Hamas gingen).
quote:After taking over from Yitzhak Rabin following his assassination, Peres decided to call early elections in order to give the government a mandate to advance the peace process.
During the campaign US president Bill Clinton attempted to influence the results of the election in favor of Peres saying that "I tried to do it in a way that didn't overtly involve me" because Peres was "more supportive of the peace process".
Netanyahu's campaign was helped by Australian mining magnate Joseph Gutnick, who donated over $1 million to Likud.
Nevertheless, Labour and Peres were comfortably ahead in the polls early in 1996, holding a lead of 20%. However, the country was hit by a spate of suicide attacks by Hamas including the Jerusalem bus 18 massacres and other attacks in Ashkelon and the Dizengoff Center, which killed 59 people and severely damaged Peres' election chances. Polls taken in mid-May showed Peres ahead by just 4-6%, whilst two days before the election his lead was down to 2%.
Bron
Ik weet dat Isral Hamas in eerste instantie helemaal niet zo vervelend vond. Ze zijn geen onschuldige partij die dit allemaal maar zonder reden overkomt.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die tweestatenoplossing, waar slechts een eerste stapje voor gemaakt werd, is om meerdere redenen mislukt. En dat lag echt niet alleen aan de Palestijnen. Lees de geschiedenis er maar op na, onder andere met de moord op Rabin en hoe Netanyahu gehandeld heeft (en hoe er koffers met geld naar Hamas gingen).
De enige die slim zijn daar, zijn de Saudis. Je wijf binnenhouden, Kaffirs al het werk laten uitvoeren en zelf alles doen wat Allah verboden heeft.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:35 schreef UitStraling het volgende:
Het zal niet zo zijn maar vinden jullie ook dat de Isralirs minimaal 75 procent slimmer overkomen dan de rest daar in de Levant?
Ik ook, zeker omdat de leden wel overweldigend voor hebben gestemd.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben heel benieuwd wat de PvdA-achterban gaat doen bij de verkiezingen, of ze de werkelijk idiote standpunten rondom Isral zwaar genoeg vinden wegen om op een andere partij te stemmen. De oude PvdA'ers die ik ken vinden het allemaal erg pijnlijk. Die lopen ook weg bij clubs als XR vanwege het antisemitisme.
Natuurlijk wel, de VVD heeft geen principes.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:43 schreef Bassie48 het volgende:
Gatverdamme wat is links toch een ontzettend eng clubje mensen. Ik zie de VVD nooit en never met die griezels straks een kabinet vormen.
Juist.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:21 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Vergeet het verrassingsfeestje van Iran op 7 oktober 2023 niet.
Ze staan wel bijna op 1 in de peilingen. (GL-PvdA)quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben heel benieuwd wat de PvdA-achterban gaat doen bij de verkiezingen, of ze de werkelijk idiote standpunten rondom Isral zwaar genoeg vinden wegen om op een andere partij te stemmen. De oude PvdA'ers die ik ken vinden het allemaal erg pijnlijk. Die lopen ook weg bij clubs als XR vanwege het antisemitisme.
Ik mag hopen dat deze partij die nu duidelijk kiest voor de extreem linkse vleugel bij de verkiezingen wordt afgestraft.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Die is helemaal doorgedraaidquote:Piri stelde vervolgens dat de minister en het kabinet mede-verantwoordelijk zijn voor de situatie in Gaza en op de Westoever,
Vind je? Als iemand stelt dat Palestijnen eenzijdig alle diplomatieke pogingen tot een tweestatenoplossing hebben gesaboteerd dan zou ik niet weten hoe ik anders zou kunnen concluderen. Maar brengij gerust op andere gedachten hoor, misschien begrijp ik je gedachtegang gewoon niet goed of bedoelde je eigenlijk iets heel anders.quote:
De achterliggende logica van Piri is niet eens verkeerd volgens mij. De mensen die heel boos worden vinden het zowiezo al tof dat Iran wordt aangevallen. Als Isral niet relatief veilig was had Netan nooit zo'n grote broek aangetrokken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:06 schreef heywoodu het volgende:
Man man man, totaal niet eens met het voorstel van die Piri hoor, voor de goede orde (dat moet altijd even expliciet vermeld worden tegenwoordig, anders denkt men in een geval als dit dat je het dus met ze eens bent en 'dus een antisemiet' bent ofzo), maar als je de reacties hier zo leest lijkt men oprecht te denken dat GL-PvdA minstens net zo erg is als een bepaalde partij in de jaren dertig en veertig. Dat is toch ook wel weer schromelijk overdreven zeg.
Is deze imam de grondlegger van de Abraham-akkoorden misschien.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:37 schreef Murkmoof het volgende:
Isral is een natie van wonderen, aldus de Frans-Tunesische imam Hassen Chalghoumi.
Chalghoumi is verbonden aan een moskee in Drancy, Seine-Saint-Denis, een voorstad van Parijs. Hij omschrijft zichzelf als „een zoon van Ismal, een imam, een moslim, een man van vrede”, zet zich in voor de intrareligieuze dialoog en staat al jaren bekend om zijn uitgesproken kritiek op islamitisch extremisme en antisemitisme.
Deze week liet hij opnieuw van zich horen, over de oorlog tussen Isral en Iran. De site JFeed („Israls verhaal is ons verhaal”) publiceerdezijn „oprechte getuigenis” over het „buitengewone volk” Isral. „Er is iets met dit volk”, aldus Chalghoumi, „met het volk Isral, dat voelt als een levend wonder.” Hij somt vervolgens een aantal momenten uit de geschiedenis op: „De farao’s probeerden het volk 3000 jaar geleden uit te wissen… en faalden. De Babylonirs probeerden het 2500 jaar geleden te vernietigen… en faalden. De Romeinen probeerden het 2000 jaar geleden weg te vegen… en faalden. De nazi’s probeerden het 80 jaar geleden uit te roeien… en faalden. De Arabieren probeerden het in vijf oorlogen van de kaart te vegen… en faalden. Dit is een klein volk in omvang, maar met een unieke kracht – een goddelijke zegen.”
Tweenhalf jaar vecht het Joodse volk inmiddels op vijf fronten, gaat Chalghoumi verder. „Je zou zeggen dat het vermoeid was geraakt, dat het zou instorten… maar in plaats daarvan verrast het de wereld door een nieuw front te openen tegen de Iraanse vijand, een dat zelfs Arabische regimes doet vrezen.”
Dit is een klein volk in omvang, maar met een unieke kracht – een goddelijke zegen”
Imam Hassen Chalghoumi
De imam wijst ook op de vele grote namen die het Joodse volk heeft voortgebracht, op tal van terreinen, en hoe het een woestijnland „veranderde in een paradijs”. „Werkelijk, ik vind geen ander woord om hen te beschrijven dan: Een natie van wonderen.” Om te besluiten: „Als de Arabieren een duidelijke visie zouden hebben, zouden ze zich verenigen met dit volk, om van hen te leren, om met hen samen te werken. Misschien dat zij dan ook iets van hun kennis, wijsheid en waardigheid zouden kunnen absorberen.”
quote:
quote:Na veel gesteggel komt er vanavond (over circa drie uur van nu) een HOOFDELIJKE STEMMING over de Motie Piri om Isralische burgers in de stront te laten zakken.
https://www.geenstijl.nl/5183989/kati-piri-is-gek
Eens kijken of er bij de volgende peiling toch nog wat mensen met *iets* in hun donder tussen hebben gezeten.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ze staan wel bijna op 1 in de peilingen. (GL-PvdA)
[ x ]
Jawel, die is het wel. En mensen die boos worden hebben een moreel functionerend kompas. Niemand vind het 'tof' dat Iran wordt aangevallen, wel goed dat er wordt geprobeerd het nucleaire programma van een moslimfundamentalistisch regime te elimineren, wat het Midden-Oosten nog verder zou destabiliseren en de wereld een gevaarlijkere plek zou maken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:57 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De achterliggende logica van Piri is niet eens verkeerd volgens mij. De mensen die heel boos worden vinden het zowiezo al tof dat Iran wordt aangevallen. Als Isral niet relatief veilig was had Netan nooit zo'n grote broek aangetrokken.
Teruglezend snap ik wel waarom je dit zegt.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vind je? Als iemand stelt dat Palestijnen eenzijdig alle diplomatieke pogingen tot een tweestatenoplossing hebben gesaboteerd dan zou ik niet weten hoe ik anders zou kunnen concluderen. Maar brengij gerust op andere gedachten hoor, misschien begrijp ik je gedachtegang gewoon niet goed of bedoelde je eigenlijk iets heel anders.
Het is maar wat je onder winnen verstaat. Van langetermijn stabiliteit of veiligheid zal zo geen sprake zijn. Daar hebben noch de Israliers noch de Palestijnen wat aan. Opkomende generaties zullen niet met liefde voor elkaar opgroeien in ieder geval.quote:Op donderdag 19 juni 2025 18:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Teruglezend snap ik wel waarom je dit zegt.
Ik had geen Palestijnen maar Hamas of een van de andere partijen moeten zeggen. Ik gok zomaar zo dat de meeste mensen, israeliet of Palestijn niets anders willen dan rust en vrede. Dat is echter niet mogelijk zolang Hamas, maar ook Netanyahu er zit. En die laatste kun je prima aanpakken (er is niet voor niets een arrestatiebevel voor de man)
Alle kaarten liggen er voor een pr technische overwinning van en voor de Palestijnen en toch lijkt Isral die te winnen..en dat komt weer door, nou ja. Je snapt 'm.
Ik zou het eerder andersom zien, na 7 oktober lagen alle kaarten bij Isral voor een pr-overwinning.quote:Op donderdag 19 juni 2025 18:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Alle kaarten liggen er voor een pr technische overwinning van en voor de Palestijnen en toch lijkt Isral die te winnen..en dat komt weer door, nou ja. Je snapt 'm.
De status quo behouden is voor figuren als Netanyahu voldoende. Alleen ruikt hij de kans om daar wat aan te doen en meteen zijn eigen straatje schoon te vegen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 18:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is maar wat je onder winnen verstaat. Van langetermijn stabiliteit of veiligheid zal zo geen sprake zijn. Daar hebben noch de Israliers noch de Palestijnen wat aan. Opkomende generaties zullen niet met liefde voor elkaar opgroeien in ieder geval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |