Sorry maar hoeveel losgeslagen junks met zatte kop rijden er op de weg elke dag ..quote:Op vrijdag 20 juni 2025 06:54 schreef SuperNeger het volgende:
De enige mensen die ik ken die geen rijbewijs hebben zijn of mensen met hele arme verjunkte ouders of mensen die zelf helemaal verjunkt zijn (wat ergens ook de schuld is van hun ouders).
Bij de meesten heb ik ook zoiets van eigenlijk is het wel goed voor de rest dat jij geen rijbewijs hebt.
De gemiddelde kosten voor een rijbewijs halen zijn ¤ 3.271 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in november 2024)quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:06 schreef TAmaru het volgende:
Duur: als je het geld ervoor hebt: gewoon doen. Een rijbewijs kan je ook geld besparen. En wat is nu 3000 euro op een mensenleven?
als het duur is heb je het geld er niet voorquote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:06 schreef TAmaru het volgende:
Duur: als je het geld ervoor hebt: gewoon doen. Een rijbewijs kan je ook geld besparen. En wat is nu 3000 euro op een mensenleven?
quote:Angst: die gaat vanzelf over als je meer rijdt.
Nou 3271 euro is blijkbaar gemiddeld. Dat valt dus reuze mee vind ik. Is net meer dan 1 gemiddeld maandsalaris denk ik. Tuurlijk is het (te) duur in Nederland en ze naaien je gewoon waar je bijstaat, maar het valt qua kosten nog wel mee.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
De gemiddelde kosten voor een rijbewijs halen zijn ¤ 3.271 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in november 2024)
Maar niet iedereen is er voor dat geld. Er zijn mensen die vier, vijf, zes keer zakken en ¤6000+ erin hebben gegooid en eruit komen zonder rijbewijs.
Het blijft een gok. Het is niet zo dat ik een garantie krijg tot rijbewijs als ik x duizend euro erin pomp. Die gok moet je ook willen/kunnen nemen.
We zijn niet allemaal Max Verstappen.
Je kunt echt niet bang blijven als je dat elke dag doet hoor. Ik was tijdens de rijlessen heel nerveus. Daarna wel in 1 keer m'n rijbewijs gehaald. Daarna voor het rijden ook telkens heel nerveus. Nu sta ik te springen als ik weer de auto mag pakken, het is echt een feestje.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:29 schreef mschol het volgende:
![]()
[..]
als het duur is heb je het geld er niet voor
[..]duidelijk geen mensenkennis
Je kan een maandsalaris hebben van 3271(heb ik niet) maar dat betekent niet dat je dan 3271 opzij kan zetten. Dr gaat meestal nog een heleboel vanaf. De meeste mensen zijn blij als ze elke maand 100-200 euro kunnen sparen. Gemiddeld kost een rijles van 100 min je ongeveer 100-110 euro. Dus dat betekent dat je dan heel lang moet sparen voor een rijbewijs in NL en dan hopen dat je niet drie keer zakt want dan wordt het een oneindig verhaal.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:00 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou 3271 euro is blijkbaar gemiddeld. Dat valt dus reuze mee vind ik. Is net meer dan 1 gemiddeld maandsalaris denk ik. Tuurlijk is het (te) duur in Nederland en ze naaien je gewoon waar je bijstaat, maar het valt qua kosten nog wel mee.
Lijkt me wel triest als je zo weinig te besteden hebt hoor. Sorry maar ik vind het me maar moeilijk voor te stellen. Ik krijg dan toch het gevoel dat je prioriteiten ergens anders liggen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Je kan een maandsalaris hebben van 3271(heb ik niet) maar dat betekent niet dat je dan 3271 opzij kan zetten. Dr gaat meestal nog een heleboel vanaf. De meeste mensen zijn blij als ze elke maand 100-200 euro kunnen sparen. Gemiddeld kost een rijles van 100 min je ongeveer 100-110 euro. Dus dat betekent dat je dan heel lang moet sparen voor een rijbewijs in NL en dan hopen dat je niet drie keer zakt want dan wordt het een oneindig verhaal.
Jij VINDT alle redenen onzinnig. Je uiteenzetting laat zien dat het allemaal gaat om persoonlijke overwegingen waarin jij niet voor een ander kunt beslissen (of het wel of niet duur is kun je niet voor een ander bepalen) en echte angst gaat niet zomaar over.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:06 schreef TAmaru het volgende:
Alle redenen (behalve lichamelijke problemen of heel weinig financiën) die mensen geven om geen rijbewijs te nemen zijn onzinnig.
Milieu: een auto kan beter zijn voor het milieu dan sommige andere alternatieven. En soms is er gewoon geen alternatief. Wil jij je kast met de bakfiets verhuizen? Je zult toch regelmatig in je leven een auto of iets nodig hebben. En als een familielid midden in de nacht ziek wordt, ben jij heel erg blij dat je er meteen naartoe kunt zonder dat je een taxi hoeft te nemen of op de eerste trein hoeft te wachten.
Niet nodig: voor het dagelijks leven in de stad zal het niet nodig zijn, maar er zijn zoveel redenen waarom een auto of in elk geval een rijbewijs af en toe gewoon heel handig of zelfs onmisbaar is.
Angst: die gaat vanzelf over als je meer rijdt.
Ik zelf heb het om allerlei redenen heel lang laten liggen. Vroeger vond ik auto's altijd slecht voor het milieu. Thuis hadden we ook geen auto of iemand met een rijbewijs. Ik was er niet aan gewend. Ik vond de uitgave ook groot en zag niet direct het nut in van een auto.
Nu ik een rijbewijs heb, kan ik echt zeggen dat ik volledig mis zat. Ik gebruik de auto voor tal van heel nuttige en minder nuttige zaken. Auto rijden is gewoon zo ontzettend fijn en leuk om te doen.
Het is duidelijk dat jij geen flauw idee hebt hoe het voor andere mensen financieel kan zijn. Kan hoor, maar misschien moet je dan niet zo denigrerend doen over andere mensen en hun financiele situatie.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Lijkt me wel triest als je zo weinig te besteden hebt hoor. Sorry maar ik vind het me maar moeilijk voor te stellen. Ik krijg dan toch het gevoel dat je prioriteiten ergens anders liggen.
Als je niet rond kunt komen van ¤3271 per maand heb je het ook wel aan jezelf te danken.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Je kan een maandsalaris hebben van 3271(heb ik niet) maar dat betekent niet dat je dan 3271 opzij kan zetten. Dr gaat meestal nog een heleboel vanaf. De meeste mensen zijn blij als ze elke maand 100-200 euro kunnen sparen. Gemiddeld kost een rijles van 100 min je ongeveer 100-110 euro. Dus dat betekent dat je dan heel lang moet sparen voor een rijbewijs in NL en dan hopen dat je niet drie keer zakt want dan wordt het een oneindig verhaal.
Hoe haal je dit in godsnaam uit mijn bericht?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:38 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je niet rond kunt komen van ¤3271 per maand heb je het ook wel aan jezelf te danken.
Okeeee obv troll is obv, ik hapte ook gewoon nog serieus. My bad.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Lijkt me wel triest als je zo weinig te besteden hebt hoor. Sorry maar ik vind het me maar moeilijk voor te stellen. Ik krijg dan toch het gevoel dat je prioriteiten ergens anders liggen.
Ik ga echt wel hard richting de 4000 inderdaad. Mijn basispakket van 22 lessen + praktijkexamen kostte al 2200,- en ik verbrand nu gemiddeld 4 lessen per maand extra a 105,- per les.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
De gemiddelde kosten voor een rijbewijs halen zijn ¤ 3.271 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in november 2024)
Maar niet iedereen is er voor dat geld. Er zijn mensen die vier, vijf, zes keer zakken en ¤6000+ erin hebben gegooid en eruit komen zonder rijbewijs.
Het blijft een gok. Het is niet zo dat ik een garantie krijg tot rijbewijs als ik x duizend euro erin pomp. Die gok moet je ook willen/kunnen nemen.
We zijn niet allemaal Max Verstappen.
En als je 2 keer zakt ben je ook weer ¤ 600 verder (wat best veel voorkomt, maar 51% slaagt in 1 keer)quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:27 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik ga echt wel hard richting de 4000 inderdaad. Mijn basispakket van 22 lessen + praktijkexamen kostte al 2200,- en ik verbrand nu gemiddeld 4 lessen per maand extra a 105,- per les.
Nee, dat basispakket bevat 1 praktijkexamen en 1 gratis herexamenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:31 schreef roos94 het volgende:
[..]
En als je 2 keer zakt ben je ook weer ¤ 600 verder (wat best veel voorkomt, maar 51% slaagt in 1 keer)
Nederland is gewoon stervensduur qua rijbewijs halen. Als ik 50min verderop verhuis zit ik in Belgie en mag m'n man mijn rij instructeur zijn. Hoef je alleen je examen te dokken.
Als het rijden nog niet echt lukt kunnen we alleen maar blij zijn dat je niet privé met je man willekeurig de weg op kan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:31 schreef roos94 het volgende:
[..]
En als je 2 keer zakt ben je ook weer ¤ 600 verder (wat best veel voorkomt, maar 51% slaagt in 1 keer)
Nederland is gewoon stervensduur qua rijbewijs halen. Als ik 50min verderop verhuis zit ik in Belgie en mag m'n man mijn rij instructeur zijn. Hoef je alleen je examen te dokken.
Want in Belgie vallen ze dagelijks bij bosjes neer.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:03 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Als het rijden nog niet echt lukt kunnen we alleen maar blij zijn dat je niet privé met je man willekeurig de weg op kan.![]()
Wij hebben beide een rijbewijs en rijden vaak genoeg allebei nuchter weer naar huis.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:54 schreef Lienekien het volgende:
Mijn man is bij ons ook de enige zonder rijbewijs, maar die drinkt dus nooit.
Dus in België halen mensen een rijbewijs zonder instructeur en met een gewone auto en geen leswagen? Of gaat dit om mensen die ervoor kiezen als ze nagenoeg al zo goed als af kunnen rijden?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Want in Belgie vallen ze dagelijks bij bosjes neer.
Geen verjunkte ouders hier, ook al was je poging een trollpoging. Mijn ouders kochten liever designerkleding dan dat ze geld apart legden voor mijn rijbewijs. Ik kreeg ook niks voor mijn diploma en heb mijn eigen vervolgstudies betaald.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 06:54 schreef SuperNeger het volgende:
De enige mensen die ik ken die geen rijbewijs hebben zijn of mensen met hele arme verjunkte ouders of mensen die zelf helemaal verjunkt zijn (wat ergens ook de schuld is van hun ouders).
Bij de meesten heb ik ook zoiets van eigenlijk is het wel goed voor de rest dat jij geen rijbewijs hebt.
Het was geen trollpoging maar of ze nou sigaretten of drank of designerkleding kopen komt een beetje op hetzelfde neer. Geld uitgeven aan dingen die niet nodig zijn en bezuinigen op dingen die hun kinderen wel nodig hebben.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:21 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Geen verjunkte ouders hier, ook al was je poging een trollpoging. Mijn ouders kochten liever designerkleding dan dat ze geld apart legden voor mijn rijbewijs. Ik kreeg ook niks voor mijn diploma en heb mijn eigen vervolgstudies betaald.
Wel kinderen nemen, maar ze niet echt als prioriteit zien, zo bestaan er helaas genoeg ouders. Je moet het er als kind helaas mee doen, maar je blijft op sommige vlakken altijd achter met bepaalde zaken.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:22 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Het was geen trollpoging maar of ze nou sigaretten of drank of designerkleding kopen komt een beetje op hetzelfde neer. Geld uitgeven aan dingen die niet nodig zijn en bezuinigen op dingen die hun kinderen wel nodig hebben.
Ja veel mensen denken er niet echt over na en zetten er niet genoeg geld voor opzij. Kleedgeld voor je kinderen, geld voor schoolreisjes, rijbewijs etc hoort allemaal wel bij het 20 jarige contract dat je afsluit zodra je aan kinderen begint. Aan andere kant is het ook niet heel slecht, want je hebt ook mensen die twijfelen eeuwig en denken dat ze er nog niet klaar voor zijn wat weer uitkomt op mensen die nooit de stap zullen zetten. Dus ja je moet eigenlijk een beetje een middenweg vinden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:26 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Wel kinderen nemen, maar ze niet echt als prioriteit zien, zo bestaan er helaas genoeg ouders. Je moet het er als kind helaas mee doen, maar je blijft op sommige vlakken altijd achter met bepaalde zaken.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:54 schreef Lienekien het volgende:
Mijn man is bij ons ook de enige zonder rijbewijs, maar die drinkt dus nooit.
Zie hier de liefhebbers van de kringverjaardag van tante Truus.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben beide een rijbewijs en rijden vaak genoeg allebei nuchter weer naar huis.
Ach joh ik heb ook een tijd een inkomen op iets meer dan uitkeringsniveau gehad. Door zuinig te leven had ik wel altijd geld om alles te doen wat ik wilde. Vakanties naar het buitenland, nieuwe fiets, etc. Tuurlijk, 3000 euro was voor mij toen ook een flinke uitgave geweest, maar als ik had gewild, had ik het echt wel kunnen bekostigen. Ik had echt wel altijd minimaal dat bedrag op mijn rekening hoor.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat jij geen flauw idee hebt hoe het voor andere mensen financieel kan zijn. Kan hoor, maar misschien moet je dan niet zo denigrerend doen over andere mensen en hun financiele situatie.
In België neemt ongeveer 70% van de jonge bestuurders (18-30 jaar) rijles bij een erkende rijschool om te leren rijden, volgens Vias Institute. Dit betekent dat ongeveer 30% kiest voor vrije begeleidingquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:16 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dus in België halen mensen een rijbewijs zonder instructeur en met een gewone auto en geen leswagen? Of gaat dit om mensen die ervoor kiezen als ze nagenoeg al zo goed als af kunnen rijden?
Je gaat weer lekker met je stereotiepe vooroordelen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:32 schreef DjVero het volgende:
[..]
[..]
Zie hier de liefhebbers van de kringverjaardag van tante Truus.
Jij had vast geen kind, om maar een kleinigheidje te noemen waar best wat geld in gaat zitten. Jij was alleen en kon helemaal zelf bepalen wat je met je geld voor jou alleen zou doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ach joh ik heb ook een tijd een inkomen op iets meer dan uitkeringsniveau gehad. Door zuinig te leven had ik wel altijd geld om alles te doen wat ik wilde. Vakanties naar het buitenland, nieuwe fiets, etc. Tuurlijk, 3000 euro was voor mij toen ook een flinke uitgave geweest, maar als ik had gewild, had ik het echt wel kunnen bekostigen. Ik had echt wel altijd minimaal dat bedrag op mijn rekening hoor.
Als je 3000 euro per maand verdient en je hebt geen 3000 euro te besteden voor een rijbewijs (ook nog verdeeld over meerdere maanden), dan doe je wel echt iets verkeerd.
precies waarom ik mijn rijbewijs ben gaan halen, en om makkelijker een grote afstand te kunnen rijden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:39 schreef SEMTEX het volgende:
Ik gun mijn man ook eens een avondje drinken en ik Bob. En roadtripvakanties waarbij hij de DJ en de camerabediener is.
Dat is geen aanname, dat is gewoon een feit, wat verjaardagen betreft, van die suffe serieuze gesprekken altijd. Maar goed, ik zal wel moeten doordat ik moet autorijden. Zo alcoholistisch ben ik dan ook weer niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je gaat weer lekker met je stereotiepe vooroordelen.
Ik zou ook kunnen denken over jou dat je een halve alcoholist bent die niet in staat is om zonder alcohol uberhaupt een beetje normaal te functioneren. Dat zou dan weer een hele domme aanname van mijn kant zijn.
Ik weet niet naar wat voor verjaardagen jij gaat, maar de verjaardagen waar wij heen gaan zijn doorgaans niet zoals jij het hier voorstelt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:54 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat is geen aanname, dat is gewoon een feit, wat verjaardagen betreft, van die suffe serieuze gesprekken altijd. Maar goed, ik zal wel moeten doordat ik moet autorijden. Zo alcoholistisch ben ik dan ook weer niet.
Nee. Ik had geen kind en geen katten zoals @SEMTEX omdat ik daar simpelweg het geld niet voor had en ook niet voor wilde uittrekken. Ik at niet buiten de deur, had alleen een goedkoop telefoonabonnement, kocht vrijwel geen kleding, gaf niets uit aan goede doelen, loterijen, etc. en besteedde misschien 200 euro per maand aan de boodschappen. Daarom had ik altijd geld voor dingen die ik belangrijk vond.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij had vast geen kind, om maar een kleinigheidje te noemen waar best wat geld in gaat zitten. Jij was alleen en kon helemaal zelf bepalen wat je met je geld voor jou alleen zou doen.
Het vetgedrukte is het enige dat van belang is. En dat doe jij voor jou, en andere mensen doen dat voor zichzelf en maken daarbij hun eigen keuzes. Kun je van alles van vinden, maar dat is ook maar een mening en geen feit.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee. Ik had geen kind en geen katten zoals @:SEMTEX omdat ik daar simpelweg het geld niet voor had en ook niet voor wilde uittrekken. Ik at niet buiten de deur, had alleen een goedkoop telefoonabonnement, kocht vrijwel geen kleding, gaf niets uit aan goede doelen, loterijen, etc. en besteedde misschien 200 euro per maand aan de boodschappen. Daarom had ik altijd geld voor dingen die ik belangrijk vond.
Als je kinderen hebt en nog geen paar honderd euro per maand apart kunt zetten om te sparen voor calamiteiten of dus voor een rijbewijs, dan ben je wat mij betreft niet verantwoordelijk genoeg voor het ouderschap. En ik kan het weten, want mijn ouders hadden geen rijbewijs. Dus in de winter kwam ik altijd nat of verkleumd op school of de voetbaltraining aan na 5 km of meer fietsen. Of soms kon ik helemaal niet naar voetbaltraining. Daardoor maakte ik natuurlijk weinig vorderingen. Andere kinderen lachten mij daarom soms ook uit. Of ik zat een halve ochtend verkleumd in een klaslokaal op te warmen. Het is onverantwoordelijk.
Dus zoals ik het lees moeten ook mensen zonder rijbewijs (door bijvoorbeeld een probleem met de ogen, geamputeerde benen of medicijngebruik) maar geen kinderen krijgen? Of mogen mensen dan wel kinderen krijgen en mag het alleen niet als ze geen geld hebben voor het rijbewijs? Je kan een mooi spaarpotje hebben maar rijlessen in NL te duur vinden, mogen die dan ook geen kinderen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee. Ik had geen kind en geen katten zoals @:SEMTEX omdat ik daar simpelweg het geld niet voor had en ook niet voor wilde uittrekken. Ik at niet buiten de deur, had alleen een goedkoop telefoonabonnement, kocht vrijwel geen kleding, gaf niets uit aan goede doelen, loterijen, etc. en besteedde misschien 200 euro per maand aan de boodschappen. Daarom had ik altijd geld voor dingen die ik belangrijk vond.
Als je kinderen hebt en nog geen paar honderd euro per maand apart kunt zetten om te sparen voor calamiteiten of dus voor een rijbewijs, dan ben je wat mij betreft niet verantwoordelijk genoeg voor het ouderschap. En ik kan het weten, want mijn ouders hadden geen rijbewijs. Dus in de winter kwam ik altijd nat of verkleumd op school of de voetbaltraining aan na 5 km of meer fietsen. Of soms kon ik helemaal niet naar voetbaltraining. Daardoor maakte ik natuurlijk weinig vorderingen. Andere kinderen lachten mij daarom soms ook uit. Of ik zat een halve ochtend verkleumd in een klaslokaal op te warmen. Het is onverantwoordelijk.
Inderdaad. Daar dacht ik zelf ook aan.quote:
Ja maar dan is het dus geen argument om te zeggen dat sommige mensen er het geld niet voor hebben of het te duur vinden. Dan is het geen prioriteit voor ze. Iedereen kan daar het geld voor vrijmaken door andere prioriteiten te stellen. Dan zijn we het toch eens?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het vetgedrukte is het enige dat van belang is. En dat doe jij voor jou, en andere mensen doen dat voor zichzelf en maken daarbij hun eigen keuzes. Kun je van alles van vinden, maar dat is ook maar een mening en geen feit.
Mijn vader had overigens wel een rijbewijs, maar wij hadden geen auto thuis. Dus ik heb jaren 15 km enkele reis naar school gefietst door weer en wind. Alleen in de winter als het heel erg had gesneeuwd of gevroren mocht ik met de trein. Soms niet leuk, inderdaad, maar ik ben er niet van gesmolten ofzo.
Ik weet wel dat je na 4 keer examen een speciaal bnor krijgt waarbij er wordt gekeken wat er nou aan de hand is. Dat speciale examen mag je sowieso een paar keer doen, maar als het te gek wordt kunnen ze een verklaring van rijongeschiktheid voor jou gaan aanvragen. Je kunt in NL niet oneindig examens doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Inderdaad. Daar dacht ik zelf ook aan.
De zogeheten sunk cost fallacy is de reden dat sommige mensen eindeloos lang proberen hun rijbewijs te halen. Die gaan maar door omdat anders al het geld dat ze erin gestopt hebben, voor niets zou zijn geweest.
Misschien zouden die mensen eens tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen en zou het aantal keren dat je rijexamen mag doen aan een maximum gebonden moeten worden. En als het je binnen dat maximum aantal keren niet lukt, dan heb je gewoon pech en mag je nooit meer rijexamen doen.
En als je getrouwd bent en de ene ouder heeft auto&rijbewijs en de ander niet?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik wel zeg, is dat het onverstandig is om van een rijbewijs niet je prioriteit te maken, zeker als je kinderen hebt.
Naja mogen, mogen. Er mag zoveel wat niet verantwoord of goed is. Je kunt mensen niet verbieden om kinderen te krijgen. Maar voor mij persoonlijk zou het krijgen van kinderen met zo weinig geld of zonder rijbewijs of zonder financiële verantwoordelijkheid niet positief zijn. Ik had zelf ook nooit geboren moeten worden, dat is helaas echt zo. Ik ben van al die armoede echt niet beter geworden in mijn jeugd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:11 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus zoals ik het lees moeten ook mensen zonder rijbewijs (door bijvoorbeeld een probleem met de ogen, geamputeerde benen of medicijngebruik) maar geen kinderen krijgen? Of mogen mensen dan wel kinderen krijgen en mag het alleen niet als ze geen geld hebben voor het rijbewijs? Je kan een mooi spaarpotje hebben maar rijlessen in NL te duur vinden, mogen die dan ook geen kinderen?
Volgens mijn idee zijn de eisen die je aan ouders moet stellen dat ze liefdevol, betrouwbaar en betrokken zijn bij hun kinderen. Dat er een schoon huis is, propere kleding en eten in de koelkast. Dat je af en toe wat leuks met ze gaat doen, of dat nou iets duurs is of iets goedkoops. Dat ze meekunnen op schoolreisje en dat je zaken zoals zwemles kunt betalen. En volgens mij heeft een kind het dan helemaal prima.
Is natuurlijk onhandig maar dat probleem is dan eerder tussen de ouders en komt denk ik niet zo snel op het bord van het kind, dus lijkt me minder problematischquote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:17 schreef roos94 het volgende:
[..]
En als je getrouwd bent en de ene ouder heeft auto&rijbewijs en de ander niet?
Ik weet niet waar jij op school zat maar hier gaan de schoolreisjes gewoon via een gehuurde bus van de school zelf. Ik heb nog nooit gehoord dat een kind niet meekon omdat zijn eigen ouder niet kon rijden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Naja mogen, mogen. Er mag zoveel wat niet verantwoord of goed is. Je kunt mensen niet verbieden om kinderen te krijgen. Maar voor mij persoonlijk zou het krijgen van kinderen met zo weinig geld of zonder rijbewijs of zonder financiële verantwoordelijkheid niet positief zijn. Ik had zelf ook nooit geboren moeten worden, dat is helaas echt zo. Ik ben van al die armoede echt niet beter geworden in mijn jeugd.
En als ouders geen rijbewijs of auto hebben of kunnen betalen, missen kinderen vaak ook schoolreisjes, zwemmen, of andere activiteiten. Simpelweg omdat hun ouders ze niet kunnen brengen of ophalen. Geloof me, dit is mij vaak genoeg gebeurd. Ik kon simpelweg niet naar een verjaardag, omdat het logistiek niet mogelijk was. Ik kon niet op voetbal blijven, omdat het logistiek gewoon te lastig was om regelmatig naar de training en wedstrijden te komen (niet veel degelijke clubs in de buurt).
Allemaal leuk en aardig, maar het is ook een taak van de ouders om de kinders te leren dat geld niet aan de bomen groeit. Geld verkrijg je door arbeid en sparen. Kleedgeld en schoolreisjes zijn een ding, een rijbewijs is een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:28 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Ja veel mensen denken er niet echt over na en zetten er niet genoeg geld voor opzij. Kleedgeld voor je kinderen, geld voor schoolreisjes, rijbewijs etc hoort allemaal wel bij het 20 jarige contract dat je afsluit zodra je aan kinderen begint. Aan andere kant is het ook niet heel slecht, want je hebt ook mensen die twijfelen eeuwig en denken dat ze er nog niet klaar voor zijn wat weer uitkomt op mensen die nooit de stap zullen zetten. Dus ja je moet eigenlijk een beetje een middenweg vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |