abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217981802

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_217981818
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 04:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Volgens mij is dit uitgekeerd.
[..]
E 28,70 rente per 1000 euro investering
Ja, de verzamelbetaling van GvE met beide projecten erop ziet er goed uit.
Correct afgehandeld inclusief 2% bonus rente bij beide projecten 👍🏻
pi_217981857
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 04:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, de verzamelbetaling van GvE met beide projecten erop ziet er goed uit.
Correct afgehandeld inclusief 2% bonus rente bij beide projecten 👍🏻
Weer een project minder bij gve waar ik me zorgen om hoef te maken.
pi_217982308
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:24 schreef quepos het volgende:

[..]
Weer een project minder bij gve waar ik me zorgen om hoef te maken.
Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt.
Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
pi_217982394
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 23:38 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Complex verhaal met problemen op veel vlakken.
Voor dit rentepercentage zijn er leningen mee te nemen met minder risico.
Als ik zie wat die man voor schulden heeft en heeft gemaakt hou ik mijn hart vast, dan gok je enkel op zijn eigen bedrijfspand en dat er over een tijdje weer geherfinancierd kan worden.
Hij lijkt zich zwaar vertild te hebben aan die padel business. Zijn oudere activiteiten zijn m.i. wel succesvol.
Hij lijkt méér te willen dan dat zijn financiën aankunnen.....

En dan nog die turbo liquidatie van één van zijn BV's......wekt niet veel vertrouwen op.
Pecunia non olet
  donderdag 19 juni 2025 @ 08:15:30 #6
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217982398
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Dat is bij mij ook zo. Zit eigenlijk te zwaar in Collin.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_217982512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:15 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Collin is dan ook verreweg het grootse platform, en op basis van mijn ervaringen het meest betrouwbare.
pi_217982596
quote:

[..]
Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.

Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
Pecunia non olet
pi_217982640
quote:

[..]Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's).
Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel.
Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
Pecunia non olet
pi_217982676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.

Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
pi_217982785
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:00 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
Dat was die Veltman?
Pecunia non olet
pi_217982998
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:15 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's).
Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel.
Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
Ja, dat herken ik wel.
Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 19-06-2025 09:59:28 ]
pi_217983127
Linkje Collin, LTV 74% van het hierboven besproken project

SPOILER
pi_217983672
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Ja, dat herken ik wel.
Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.
Herkenbaar, ik heb daarbij ook moeite om überhaupt het geld geïnvesteerd te houden. Ik houd de aflossingen niet meer bij. Heeft ook te maken met minder beschikbare tijd.
pi_217984619
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:51 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin, LTV 74% van het hierboven besproken project

SPOILER
Als hij nu ook nog de privé borg van 300k met een tweede hypotheek zou onderbouwen wil ik hem wel overwegen. Nu sla ik over.
pi_217984767
Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)

SPOILER
pi_217984800
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende:
Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)

SPOILER
volgens mij de kortste looptijd ooit....
pi_217984832
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project?id=031431
Eerste hypotheek
SPOILER
Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde.
Dat loopt naar behoren.
Pecunia non olet
pi_217984880
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 13:34 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
volgens mij de kortste looptijd ooit....
Hij past nog net binnen de voorwaarden:
quote:
De minimale looptijd van een lening bedraagt 3 maanden en de maximale looptijd bedraagt 10 jaar.
pi_217984898
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 13:37 schreef obligataire het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project?id=031431
Eerste hypotheek
SPOILER
Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde.
Dat loopt naar behoren.
Ik denk dan altijd, waarom switchen ze van platform...
pi_217985070
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende:

SPOILER
Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
pi_217985149
Herfinanciering project GvE
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31431

9% rente, 1e hypotheek, taxatiewaarde 850k maar,

Woz = 222k
Geweigerde omgevingsvergunning: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-49729.html
pi_217985334
Ik vind dit wel een aardig verhaal, leuke looptijd:

https://www.collincrowdfund.nl/commercie-b-v/

die 26 lease-contracten zullen wel met het type werk te maken hebben.
pi_217985505
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 14:41 schreef Jaco078 het volgende:

Dit lijkt mij wel een aardige voor mijn basis bedrag.
pi_217985657
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 14:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
Als deze aangeboden was in de eerste drie maanden van dit jaar had ik hem om die reden misschien wel meegenomen. Maar nu we bijna halverwege het jaar zijn vind ik het risico te groot dat hij over het einde van het jaar heen gaat.
pi_217985806
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 14:41 schreef Jaco078 het volgende:

Intercedentes gaan niet op de fiets naar de klanten, die hebben een lief autootje met bedrijfslogo er op.

Aardig project idd. :)
Pecunia non olet
pi_217986063
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 14:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering project GvE
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31431

9% rente, 1e hypotheek, taxatiewaarde 850k maar,

Woz = 222k
Geweigerde omgevingsvergunning: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-49729.html
De Marktwaarde is volgens taxatierapport 550K
Als hij het verbouwt en verhuurt voor 6600,00 per maand is het 850K waard.
pi_217986087
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Intercedentes gaan niet op de fiets naar de klanten, die hebben een lief autootje met bedrijfslogo er op.

Aardig project idd. :)
Ik dacht even dat we hier te maken hadden met de familie Do*gan die vorig jaar een lening aanvroeg via CCF, maar hier weer vanaf wilde, waarbij de hoofdsom is afgelost, maar de boeterente na ruim een half jaar nog steeds openstaat.

Gelukkig is dit totaal niet het geval, en deelt hij alleen dezelfde achternaam. Dus ik wil hier ook wel aan mee doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door djtiesto8 op 19-06-2025 16:41:09 ]
pi_217986151
Hier het linkje

SPOILER
pi_217986834
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:42 schreef Jaco078 het volgende:
Hier het linkje

SPOILER
93% ltv toch?
pi_217987201
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 18:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
93% ltv toch?
Ja klopt. Kom ik ook op uit.
Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak.
Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.

Bedrijf bestaat al 30 jaar en is zo te zien ruim winstgevend.
Pecunia non olet
pi_217987548
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 19:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja klopt. Kom ik ook op uit.
Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak.
Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.

Zo te zien heeft hij het beleggingsopbject waar een 1e hypotheek op komt ook pas gekocht via een veiling.
https://vastgoedveiling.n(...)age-langnekstraat-20
Dat appartement ziet er wel netjes uit, lekker ruim ook.
https://www.kbmakelaardij(...)kstraat-20-den-haag/
pi_217987585
Vandaag op tijd algehele afloss ontvangen van CCF 44737 inz OG OLVstraat 126 Zegge
SPOILER
/ dochter van de de
SPOILER
waarvan recentelijk agv Beneluxweg Oosterhout het faillissement is uitgesproken.

De dochtermij is nog alive. Loopt vlgs mij ook nog een proj Dorpstraat Wagenberg bij CCF van juli 23 met een looptijd van 24mnd, status?

Ook GVE 26053 Hilvarenbeek komt eraan update GVE , pand overgedragen en alle ¤ afloss + (xtr)rente komt eraan

De GVE pitch inzake het pandje in Roosendaal, het echtpaar heeft ook het GVE proj 30668 Schoondijke, had GVE wel ff wat duidelijker kenne zegge.

[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 19-06-2025 20:16:51 ]
pi_217988115
De recovery bij Kapitaal op Maat komt op stoom , vandaag weer een goede doos ijsjes van (ik vermoed) Super Cut Den Bosch. :7
Pecunia non olet
pi_217988482
Hmm, lekker ijsjes, zeker met dit warme weer.

Zelf heb ik nooit bij KoM geinvesteerd, wel wacht ik nog op een update van Collin over de verkoop van de privéwoning van de ondernemers van KinderOutl*t die intussen in de WSNP zitten. Laatste update was eind januari, de bewindvoerder had toen toegezegd binnenkort een plan van aanpak met betrekking tot de verkoop te overleggen, waarbij Collin verwachtte dat de woning in het voorjaar via een makelaar in de verkoop zou worden gebracht. Nog 1 dag en het is geen voorjaar meer. Met een goede opbrengst zou ik een vriezertje kunnen aanschaffen, daar kunnen dan heel wat ijsjes in. :P
pi_217993918
Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
pi_217993967
Zitten ze bij CCF al in de vakantiemodus? Weinig aanbod afgelopen week.
pi_217994124
En dan moet de komkommertijd nog beginnen.

Maar Collin kennende zitten er vast nog wel wat in de pijplijn (of te wel het bord wat op hun kantoor staat).
pi_217994298
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 15:05 schreef eenjongen... het volgende:
Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
Investering is toch afgezien van rendement en box 3 belasting vrij risicoloos of mis ik wat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 20-06-2025 15:57:54 ]
pi_217994315

[ Bericht 51% gewijzigd door Fredericm op 20-06-2025 15:57:31 ]
pi_217995107
Daar is er weer een!

Nieuw 1 jarig project via Collin:

Splitsgoed B.V.

¤ 1.360.000 | 7,5 % rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/splitsgoed-b-v-2/
pi_217995194
Vijf ton voor 40 m2, het blijven bizarre bedragen. Qua zekerheden prima.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
pi_217995381
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 17:34 schreef Horsemen het volgende:
Daar is er weer een!

Nieuw 1 jarig project via Collin:

Splitsgoed B.V.

¤ 1.360.000 | 7,5 % rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/splitsgoed-b-v-2/
Deze lijkt mij beter dan people first estates. Vooral door bijna dekkende 1ste hypotheek op pand van vader als extra zekerheid buiten de flip woning

[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 20-06-2025 18:29:04 ]
pi_217995393
Dikke vingers zon scheen in mijn scherm
pi_217996396
CCF
41616 Basaran
volgens schema afgelost, is bijgeschreven.
pi_217999864
Bloemetje voor Mee-Ling uit Ridderkerk, 48 termijntjes keurig afgelost zonder hapering *O*
Pecunia non olet
pi_217999908
quote:
Kliniek Freudental II
10-06-2025
Parallel aan het verkooptraject en de beoogde bancaire herfinanciering van het andere object van de leningnemer, zal een kortlopende overbruggingsfinanciering tot stand worden gebracht. Dit met als doel om de aflossing op korte termijn te realiseren. Uiterlijk eind volgende week geven wij een uitgebreidere update over de planning en verdere afwikkeling van deze propositie.
Uiteraard niets gehoord (CRE). Zeer irritant, die beloftes maken en dan niet nakomen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  zaterdag 21 juni 2025 @ 10:17:56 #49
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217999965
Deze update van CRE doet mijn wenkbrauwen fronsen:

SPOILER
Terwijl toch bij het oorspronkelijke project staat:

SPOILER
Dan gaan ze kennelijk toch doen wat niet mag volgens de Europese vergunning...(?)

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 21-06-2025 10:27:05 ]
pi_218000543
Heeft iemand nog een uitgesproken mening over het SIG project straks? Beetje kort, risico herfinanciering, BV en ik zie dat ik al een project van dezelfde leningnemer heb, maar dan als privépersoon (Mauritslaan 14) maar voor de rest zie ik geen bijzonderheden.
In 4 weekjes internetloze vakantie is ruim 8% van mijn crowdfundportfolio vervroegd, op tijd of verlaat alsnog afgelost dus de ewallets lopen aardig over hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')