Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Weer een project minder bij gve waar ik me zorgen om hoef te maken.
Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt. Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
[..] Complex verhaal met problemen op veel vlakken. Voor dit rentepercentage zijn er leningen mee te nemen met minder risico. Als ik zie wat die man voor schulden heeft en heeft gemaakt hou ik mijn hart vast, dan gok je enkel op zijn eigen bedrijfspand en dat er over een tijdje weer geherfinancierd kan worden.
Hij lijkt zich zwaar vertild te hebben aan die padel business. Zijn oudere activiteiten zijn m.i. wel succesvol. Hij lijkt méér te willen dan dat zijn financiën aankunnen.....
En dan nog die turbo liquidatie van één van zijn BV's......wekt niet veel vertrouwen op.
[..] Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt. Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Dat is bij mij ook zo. Zit eigenlijk te zwaar in Collin.
[..] Ik heb mij over deze projecten geen zorgen gemaakt.
Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.
Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
[..]Wel zorgelijk bij mij is dat er bij mij steeds minden spreiding is tussen platforms. Met name SiG loopt bij mij hard terug.
Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's). Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel. Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
[..] Ik maakte mij ook geen zorgen, initiatiefnemer had daarvóór ook een garageboxen project en dat is ook netjes afgewikkeld, dat was mede een reden om hieraan mee te doen.
Toch zou ik momenteel nog eens heel goed nadenken of ik weer (en zo fors) in een dergelijk project stap, en al zeer zeker niet voor een rente van 6,5%+bonusje.
Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
[..] Nou, de andere ondernemer had een project in Montfoort dat pas met veel gedoe en inschakeling deurwaarder met 8mnd vertraging is afgelost. Geplande verbouwing was nooit uitgevoerd. Ik had dus al rekening gehouden met een iets minder snelle afwikkeling, maar dat blijkt gelukkig niet nodig.
[..] Collin is bij mij momenteel 56% (in euro's). Ze komen nu eenmaal met de meeste projecten, het overgrote deel met goede zekerheden en het hele proces er omheen loopt daar professioneel. Ik probeer waar mogelijk toch ook bij andere platformen te investeren, met name HCN, CRE, NLI en GvE. Daar waar de casus goed is en er sprake is van relevante zekerheden. Van GvE bijvoorbeeld weten we dat de communicatie slecht is en de recovery nogal mistig, dus daar let ik daar héél sterk op. De krentjes uit de pap vissen zeg maar.
Ja, dat herken ik wel. Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 19-06-2025 09:59:28 ]
[..] [..] Ja, dat herken ik wel. Zo hard als bijvoorbeeld mijn aandeel bij SiG omlaag gaat zo hard gaat het bij Collin (in euro’s en in aantal) omhoog.
Herkenbaar, ik heb daarbij ook moeite om überhaupt het geld geïnvesteerd te houden. Ik houd de aflossingen niet meer bij. Heeft ook te maken met minder beschikbare tijd.
Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende: Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde. Dat loopt naar behoren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze knapen hebben ook bij Collin een project lopen, te Bourtange/Vlagtwedde. Dat loopt naar behoren.
Ik denk dan altijd, waarom switchen ze van platform...
Op donderdag 19 juni 2025 13:28 schreef Bieselke het volgende: Non-publiek, 7%, korte looptijd, lage LTV, waarschijnlijk alleen interessant voor Loyalty-jagers (of liefhebbers)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
[..] Misschien ook interessant voor de box 3 belasting ontlopers. Als deze echt maar 5 maanden loopt en niet nog een maandje verlengd wordt, is de laatste termijn als het goed is in december en is het geld dus terug voor de 1 januari peildatum. Mogelijk wordt deze zelfs eerder afgelost gezien de afwijkende voorwaarde betreffende aflossen/herfinancieren.
Als deze aangeboden was in de eerste drie maanden van dit jaar had ik hem om die reden misschien wel meegenomen. Maar nu we bijna halverwege het jaar zijn vind ik het risico te groot dat hij over het einde van het jaar heen gaat.
[..] Intercedentes gaan niet op de fiets naar de klanten, die hebben een lief autootje met bedrijfslogo er op.
Aardig project idd.
Ik dacht even dat we hier te maken hadden met de familie Do*gan die vorig jaar een lening aanvroeg via CCF, maar hier weer vanaf wilde, waarbij de hoofdsom is afgelost, maar de boeterente na ruim een half jaar nog steeds openstaat.
Gelukkig is dit totaal niet het geval, en deelt hij alleen dezelfde achternaam. Dus ik wil hier ook wel aan mee doen.
[ Bericht 1% gewijzigd door djtiesto8 op 19-06-2025 16:41:09 ]
Ja klopt. Kom ik ook op uit. Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak. Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.
Bedrijf bestaat al 30 jaar en is zo te zien ruim winstgevend.
[..] Ja klopt. Kom ik ook op uit. Het o/g ziet er op Google courant uit. Straten schoonmaken doen ze in Den Haag blijkbaar niet vaak. Met de komst van Trump c.s. zal het wat beter zijn denk/hoop ik.
Vandaag op tijd algehele afloss ontvangen van CCF 44737 inz OG OLVstraat 126 Zegge
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt./ dochter van de de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.waarvan recentelijk agv Beneluxweg Oosterhout het faillissement is uitgesproken.
De dochtermij is nog alive. Loopt vlgs mij ook nog een proj Dorpstraat Wagenberg bij CCF van juli 23 met een looptijd van 24mnd, status?
Ook GVE 26053 Hilvarenbeek komt eraan update GVE , pand overgedragen en alle ¤ afloss + (xtr)rente komt eraan
De GVE pitch inzake het pandje in Roosendaal, het echtpaar heeft ook het GVE proj 30668 Schoondijke, had GVE wel ff wat duidelijker kenne zegge.
[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 19-06-2025 20:16:51 ]
Zelf heb ik nooit bij KoM geinvesteerd, wel wacht ik nog op een update van Collin over de verkoop van de privéwoning van de ondernemers van KinderOutl*t die intussen in de WSNP zitten. Laatste update was eind januari, de bewindvoerder had toen toegezegd binnenkort een plan van aanpak met betrekking tot de verkoop te overleggen, waarbij Collin verwachtte dat de woning in het voorjaar via een makelaar in de verkoop zou worden gebracht. Nog 1 dag en het is geen voorjaar meer. Met een goede opbrengst zou ik een vriezertje kunnen aanschaffen, daar kunnen dan heel wat ijsjes in.
Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
Op vrijdag 20 juni 2025 15:05 schreef eenjongen... het volgende: Er wordt deze middag steeds geld uit People First Estates gehaald. Heb al meerdere keren gezien dat het nog te investeren bedrag horen is na het refreshen en soms ook flink hoger.
Investering is toch afgezien van rendement en box 3 belasting vrij risicoloos of mis ik wat?
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 20-06-2025 15:57:54 ]
Vijf ton voor 40 m2, het blijven bizarre bedragen. Qua zekerheden prima.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. To regret is to compromise Best pilot in history
Kliniek Freudental II 10-06-2025 Parallel aan het verkooptraject en de beoogde bancaire herfinanciering van het andere object van de leningnemer, zal een kortlopende overbruggingsfinanciering tot stand worden gebracht. Dit met als doel om de aflossing op korte termijn te realiseren. Uiterlijk eind volgende week geven wij een uitgebreidere update over de planning en verdere afwikkeling van deze propositie.
Uiteraard niets gehoord (CRE). Zeer irritant, die beloftes maken en dan niet nakomen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. To regret is to compromise Best pilot in history
Deze update van CRE doet mijn wenkbrauwen fronsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terwijl toch bij het oorspronkelijke project staat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan gaan ze kennelijk toch doen wat niet mag volgens de Europese vergunning...(?)
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 21-06-2025 10:27:05 ]
Heeft iemand nog een uitgesproken mening over het SIG project straks? Beetje kort, risico herfinanciering, BV en ik zie dat ik al een project van dezelfde leningnemer heb, maar dan als privépersoon (Mauritslaan 14) maar voor de rest zie ik geen bijzonderheden. In 4 weekjes internetloze vakantie is ruim 8% van mijn crowdfundportfolio vervroegd, op tijd of verlaat alsnog afgelost dus de ewallets lopen aardig over hier.