windows heeft het een en ander vooral veel makkelijker toegankelijk gemaakt waardoor de leek ook zn weg kan vinden..quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:17 schreef V. het volgende:
[..]
Ja, dat is het voor mij ook. Sinds ik een halfjaar geleden een MBP Max heb aangeschaft voor het serieuze werk, is mijn pc voor pakweg 90% voor gaming. En ik wil gewoon zo veel mogelijk van Google en Microsoft af, voor zover ik het niet nodig heb voor mijn werkzaamheden. YouTube maakt daar -helaas- een groot deel van uit. Maar ik ben de enige op mijn afdeling die geen gebruik maakt van MS Office of Onedrive. Heb gewoon mijn eigen cloud die ik gebruik.
Ik begon met Fedora 42, maar toen ik dat net had geïnstalleerd zag ik iets langskomen op YouTube van iemand die zei dat mensen moeten ophouden met Fedora aan te raden als beginnervriendelijk. En ik kwam er inderdaad niet uit. Wilde iets installeren, geen idee hoe dat moest. Echt, ik had een installer, maar verder...
Toen kwam Nobara opzetten als optie. Gebaseerd op Fedora, maar vriendelijker voor gaming. En dus de eerste Fedora vervangen door Nobara. Lekker ingewikkeld password bedacht (want dat doe ik eigenlijk automatisch ivm mijn privacy-tik), dat ik dus van de week bleek vergeten te zijn (opruimwoede en dus notities met password weggeflikkerd een paar weken terug) Dus ik moest dat sowieso opnieuw installeren. En toen kwam Jayz2Cents met een video waarin hij voor het eerst overstapte op een Linux-distro voor gaming: Bazzite.
Bekijk deze YouTube-video
Ook Fedora-based, dus dat heb ik gisteren maar geïnstalleerd over Nobara heen.
Maar zoals gezegd: ik moet echt alles nog leren over Linux. Zelfs de updates draaien is voor mij een ontdekkingstocht. Bijzonder toch hoe een mens kan vastzitten in een bepaald ecosysteem.
dit heb ik met wel meer zaken, bv ook applequote:Ik heb niets tegen Linux, wel tegen de haast veganistische dwangneurose die veel gebruikers lijken te hebben als ze eenmaal overgestapt zijn.
Je ziet wel dat de overstap makkelijker en makkelijker wordt.quote:Op maandag 14 juli 2025 00:47 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik hoor nu al... 25 jaar dat het jaar van Linux eraan komt? Er zitten hele toffe dingen in, maar zolang je niet makkelijk over kunt stappen voor alles, heeft het weinig kans van slagen.
knip
wat heb je nu weer gekocht?quote:Op maandag 14 juli 2025 08:37 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Over games gesproken mijn backlog is weer aan het huilen.
Ik heb in de summersale Toem gekocht... En helemaal uitgespeeldquote:Op maandag 14 juli 2025 08:37 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Over games gesproken mijn backlog is weer aan het huilen.
Maar ga mijn huidige gehucht verlaten en opnieuw beginnen. Last van voedseltekorten en een beer viel het dorp aan en heeft heel wat slachtoffers gemaakt.quote:
Toem is lievvvv.quote:Op maandag 14 juli 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik heb in de summersale Toem gekocht... En helemaal uitgespeeld
En Robocop, maar daar verslikt de steamdeck zich in.![]()
In het kader van Little Nightmares, probeert Inside als je die nog niet kent. Is alweer wat ouder (2016) maar heeft veel overeenkomsten met Little Nightmares. Het is nog een stuk creepier en is wat 'volwassener' (ook gore etc.), maar is een ijzersterke indie horror platformer. Zijn voorganger Limbo was ook heel goed. Eventueel nadeel is dat het juist niet verhaalgedreven is, je moet zelf de bizarre gebeurtenissen interpreteren en je conclusies trekken (geen 'verteller', geen quest/quest markers etc.). Zie ook de FOK!review van mijn hand: Insidequote:Op maandag 14 juli 2025 16:18 schreef Discombobulate het volgende:
Little Nightmares III in oktober. Vond deel II echt geweldig. REANIMAL hopelijk ook later dit jaar.
Heb al tijden niet iets op Steam gespeeld helaas. Outer Wilds en Disco Elysium waren echt mijn favorieten, Dredge vond ik ook geweldig, paar walking sims zoals Firewatch vond ik ook heel tof. A Short Hike ook erg vermakelijk en lekker kort.
Ik mis het wel, echt al maanden niet gegamed, mensen suggesties? Ik hou het meest van story driven spellen met een indie tintje.
Ik heb Inside ook gespeeld. Was heel leuk voor een paar uurtjes, maar heeft niets nagelaten ofzo. Gewoon dikke prima, maar niet het wow effect.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:16 schreef 2dope het volgende:
[..]
In het kader van Little Nightmares, probeert Inside als je die nog niet kent. Is alweer wat ouder (2016) maar heeft veel overeenkomsten met Little Nightmares. Het is nog een stuk creepier en is wat 'volwassener' (ook gore etc.), maar is een ijzersterke indie horror platformer. Zijn voorganger Limbo was ook heel goed. Eventueel nadeel is dat het juist niet verhaalgedreven is, je moet zelf de bizarre gebeurtenissen interpreteren en je conclusies trekken (geen 'verteller', geen quest/quest markers etc.). Zie ook de FOK!review van mijn hand: Inside
Bekijk deze YouTube-video
Verder hebben Myst en Riven (toch wel klassiekers in het genre) in de afgelopen jaren remakes gekregen, als je die nog niet kent ook zeker de moeite waard: https://store.steampowered.com/app/1255560/Myst/
Disco Elysium was heel goed, ben zelf ook wel liefhebber van (turn-based) isometrische open-world RPG's, maar ik prefereer dan toch iets meer actie en iets minder dialoog (hoewel de dialogen heel goed waren).
Viewfinder vind ik retetof, maar meer vanwege de unieke mechanics dan vanwege het verhaal.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:18 schreef Discombobulate het volgende:
Little Nightmares III in oktober. Vond deel II echt geweldig. REANIMAL hopelijk ook later dit jaar.
Heb al tijden niet iets op Steam gespeeld helaas. Outer Wilds en Disco Elysium waren echt mijn favorieten, Dredge vond ik ook geweldig, paar walking sims zoals Firewatch vond ik ook heel tof. A Short Hike ook erg vermakelijk en lekker kort.
Ik mis het wel, echt al maanden niet gegamed, mensen suggesties? Ik hou het meest van story driven spellen met een indie tintje.
Ik ga deze twee zeker proberen! Kende ze ook nog niet.quote:Op maandag 14 juli 2025 18:37 schreef V. het volgende:
A Highland Song, prachtige verhalende indiegame. Voor mij extra punten vanwege de stem en het accent van Moira
En als je Brothers: A Tale of Two Sons nog niet hebt gespeeld, DOEN!
Apple, Android, Sony/MS, Spider-man/Supermanquote:Op maandag 14 juli 2025 07:13 schreef mschol het volgende:
[..]
dit heb ik met wel meer zaken, bv ook apple
Toch wel bijzonder dat je zoveel gedoe had met Robocop. Misschien omdat het brakke Nvidia-drivers waren van de afgelopen tijd? Er waren nog wel wat issues met de stabititeit van die drivers voor de 40XX/50XX GPU's van ze. Ik heb nog een oude driverversie die ik gebruikte met een oude 20XX-serie kaart, maar goed ook niet alle toeters en bellen aan gehad, dus misschien dat het minder veeleisend was voor de kaart.quote:Op maandag 14 juli 2025 13:47 schreef V. het volgende:
[..]
Toem is lievvvv.
Robocop is bij mij al een aantal keer vastgelopen.
Je kan de nieuwe LSFG-mod proberen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar sommige lui zeggen dat het soms een verdubbeling geeft qua prestaties, maar goed fake frames, dus je moet er een beetje mee experimenteren of de inputlag nog te harden is.quote:Op maandag 14 juli 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
En Robocop, maar daar verslikt de steamdeck zich in.![]()
Tsja, ik heb de laatste game-drivers geïnstalleerd staan. Maar het gebeurt af en toe. En na herstarten van de game kan ik weer verder.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Toch wel bijzonder dat je zoveel gedoe had met Robocop. Misschien omdat het brakke Nvidia-drivers waren van de afgelopen tijd? Er waren nog wel wat issues met de stabititeit van die drivers voor de 40XX/50XX GPU's van ze. Ik heb nog een oude driverversie die ik gebruikte met een oude 20XX-serie kaart, maar goed ook niet alle toeters en bellen aan gehad, dus misschien dat het minder veeleisend was voor de kaart.
Bazzite schijnt praktisch SteamOS te zijn.quote:Op maandag 14 juli 2025 21:04 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Apple, Android, Sony/MS, Spider-man/Superman
De mensen die hun shit gebruiken boeit het wat minder, als het maar doet wat het moet doen. Feit blijft dat Linux voor games leuk klinkt maar eigenlijk wacht op net zo'n succesverhaal als Steamdeck en diens OS, dan zouden mensen meer geinteresseerd zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |