abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218196529
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:17 schreef V. het volgende:

[..]
Ja, dat is het voor mij ook. Sinds ik een halfjaar geleden een MBP Max heb aangeschaft voor het serieuze werk, is mijn pc voor pakweg 90% voor gaming. En ik wil gewoon zo veel mogelijk van Google en Microsoft af, voor zover ik het niet nodig heb voor mijn werkzaamheden. YouTube maakt daar -helaas- een groot deel van uit. Maar ik ben de enige op mijn afdeling die geen gebruik maakt van MS Office of Onedrive. Heb gewoon mijn eigen cloud die ik gebruik.

Ik begon met Fedora 42, maar toen ik dat net had geïnstalleerd zag ik iets langskomen op YouTube van iemand die zei dat mensen moeten ophouden met Fedora aan te raden als beginnervriendelijk. En ik kwam er inderdaad niet uit. Wilde iets installeren, geen idee hoe dat moest. Echt, ik had een installer, maar verder...

Toen kwam Nobara opzetten als optie. Gebaseerd op Fedora, maar vriendelijker voor gaming. En dus de eerste Fedora vervangen door Nobara. Lekker ingewikkeld password bedacht (want dat doe ik eigenlijk automatisch ivm mijn privacy-tik), dat ik dus van de week bleek vergeten te zijn (opruimwoede en dus notities met password weggeflikkerd een paar weken terug _O- ) Dus ik moest dat sowieso opnieuw installeren. En toen kwam Jayz2Cents met een video waarin hij voor het eerst overstapte op een Linux-distro voor gaming: Bazzite.

Bekijk deze YouTube-video

Ook Fedora-based, dus dat heb ik gisteren maar geïnstalleerd over Nobara heen.

Maar zoals gezegd: ik moet echt alles nog leren over Linux. Zelfs de updates draaien is voor mij een ontdekkingstocht. Bijzonder toch hoe een mens kan vastzitten in een bepaald ecosysteem.
windows heeft het een en ander vooral veel makkelijker toegankelijk gemaakt waardoor de leek ook zn weg kan vinden..

ik kan in linux het vaak wel vinden als ik er in zit maar echt makkelijk bereikbaar vind ik het niet
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_218205649
Ik vind Linux altijd wel spannend enzo maar dan besef ik mij weer dat er echt geen enkel fragment van een reden is om het te gebruiken. Voor mij dan iig.
Conscience do cost.
  maandag 14 juli 2025 @ 00:47:14 #178
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_218206299
Ik hoor nu al... 25 jaar dat het jaar van Linux eraan komt? Er zitten hele toffe dingen in, maar zolang je niet makkelijk over kunt stappen voor alles, heeft het weinig kans van slagen.

Ik heb niets tegen Linux, wel tegen de haast veganistische dwangneurose die veel gebruikers lijken te hebben als ze eenmaal overgestapt zijn.

De alternatieven voor functionele zaken waar ze dan mee komen zijn haast onwerkbaar ivm mainstream oplossingen, compatibiliteit is nog redelijk beperkt, en een windowsgebruiker zal bij het overstappen even veel klagen over onlogica als een linuxgebruiker over Windows.

Ideaal gezien heb je de compatibiliteit van windows, de structuren van Windows, de kern van linux/unix voor stabiliteit en controle, de update structuur van Linux, en het UX design van Apple, dan zitten we goed.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_218206896
quote:
Ik heb niets tegen Linux, wel tegen de haast veganistische dwangneurose die veel gebruikers lijken te hebben als ze eenmaal overgestapt zijn.
dit heb ik met wel meer zaken, bv ook apple
pi_218206956
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:47 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik hoor nu al... 25 jaar dat het jaar van Linux eraan komt? Er zitten hele toffe dingen in, maar zolang je niet makkelijk over kunt stappen voor alles, heeft het weinig kans van slagen.

knip

Je ziet wel dat de overstap makkelijker en makkelijker wordt.
Het lijkt steeds meer op Windows, zo is er een soort store die je kan gebruiken om applicaties te installeren en zijn er steeds meer alternatieven voor software. De impuls die Valve geeft aan Proton, maakt dat gamen ook steeds beter kan.

Maar goed, de alternatieven voor Office zijn geen Office en er zullen altijd games zijn die niet gaan werken. Tegelijk is Windows prima stabiel, dus mis je een beetje de reden voor overstap.

Ik heb Linux draaien op mijn oude htpc, en dat heeft de levensduur meer dan verdubbeld, naar anders dan dat zou ik niet zo goed weten waarom je de overstap maakt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator / Redactie FP maandag 14 juli 2025 @ 07:52:05 #181
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_218207033
Is dit niet iets voor DIG?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  maandag 14 juli 2025 @ 08:28:12 #182
136 V.
Like tears in rain...
pi_218207223
We gaan verder over games :)
Gaat een beetje over linux-gaming, maar niet genoeg idd
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 14 juli 2025 @ 08:37:27 #183
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_218207289
Over games gesproken mijn backlog is weer aan het huilen. :'(
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_218207303
quote:
10s.gif Op maandag 14 juli 2025 08:37 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
wat heb je nu weer gekocht?
  maandag 14 juli 2025 @ 08:53:24 #185
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_218207475
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 08:39 schreef mschol het volgende:

[..]
wat heb je nu weer gekocht?
Farthest Frontier.
Fuck the EBU.
pi_218207543
quote:
10s.gif Op maandag 14 juli 2025 08:37 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik heb in de summersale Toem gekocht... En helemaal uitgespeeld 8-)

En Robocop, maar daar verslikt de steamdeck zich in. ;(
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218207742
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 08:53 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]
Farthest Frontier.
ahh ^O^
  maandag 14 juli 2025 @ 10:44:07 #188
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_218208342
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:31 schreef mschol het volgende:

[..]
ahh ^O^
Maar ga mijn huidige gehucht verlaten en opnieuw beginnen. Last van voedseltekorten en een beer viel het dorp aan en heeft heel wat slachtoffers gemaakt. ;(
Fuck the EBU.
  maandag 14 juli 2025 @ 13:47:32 #189
136 V.
Like tears in rain...
pi_218210111
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik heb in de summersale Toem gekocht... En helemaal uitgespeeld 8-)

Toem is lievvvv.

Robocop is bij mij al een aantal keer vastgelopen.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_218211597
Little Nightmares III in oktober. Vond deel II echt geweldig. REANIMAL hopelijk ook later dit jaar.

Heb al tijden niet iets op Steam gespeeld helaas. Outer Wilds en Disco Elysium waren echt mijn favorieten, Dredge vond ik ook geweldig, paar walking sims zoals Firewatch vond ik ook heel tof. A Short Hike ook erg vermakelijk en lekker kort.

Ik mis het wel, echt al maanden niet gegamed, mensen suggesties? Ik hou het meest van story driven spellen met een indie tintje.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Eindredactie Games maandag 14 juli 2025 @ 17:16:54 #191
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_218212106
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:18 schreef Discombobulate het volgende:
Little Nightmares III in oktober. Vond deel II echt geweldig. REANIMAL hopelijk ook later dit jaar.

Heb al tijden niet iets op Steam gespeeld helaas. Outer Wilds en Disco Elysium waren echt mijn favorieten, Dredge vond ik ook geweldig, paar walking sims zoals Firewatch vond ik ook heel tof. A Short Hike ook erg vermakelijk en lekker kort.

Ik mis het wel, echt al maanden niet gegamed, mensen suggesties? Ik hou het meest van story driven spellen met een indie tintje.
In het kader van Little Nightmares, probeert Inside als je die nog niet kent. Is alweer wat ouder (2016) maar heeft veel overeenkomsten met Little Nightmares. Het is nog een stuk creepier en is wat 'volwassener' (ook gore etc.), maar is een ijzersterke indie horror platformer. Zijn voorganger Limbo was ook heel goed. Eventueel nadeel is dat het juist niet verhaalgedreven is, je moet zelf de bizarre gebeurtenissen interpreteren en je conclusies trekken (geen 'verteller', geen quest/quest markers etc.). Zie ook de FOK!review van mijn hand: Inside

Verder hebben Myst en Riven (toch wel klassiekers in het genre) in de afgelopen jaren remakes gekregen, als je die nog niet kent ook zeker de moeite waard: https://store.steampowered.com/app/1255560/Myst/

Disco Elysium was heel goed, ben zelf ook wel liefhebber van (turn-based) isometrische open-world RPG's, maar ik prefereer dan toch iets meer actie en iets minder dialoog (hoewel de dialogen heel goed waren).
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_218212930
quote:
14s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:16 schreef 2dope het volgende:

[..]
In het kader van Little Nightmares, probeert Inside als je die nog niet kent. Is alweer wat ouder (2016) maar heeft veel overeenkomsten met Little Nightmares. Het is nog een stuk creepier en is wat 'volwassener' (ook gore etc.), maar is een ijzersterke indie horror platformer. Zijn voorganger Limbo was ook heel goed. Eventueel nadeel is dat het juist niet verhaalgedreven is, je moet zelf de bizarre gebeurtenissen interpreteren en je conclusies trekken (geen 'verteller', geen quest/quest markers etc.). Zie ook de FOK!review van mijn hand: Inside

Verder hebben Myst en Riven (toch wel klassiekers in het genre) in de afgelopen jaren remakes gekregen, als je die nog niet kent ook zeker de moeite waard: https://store.steampowered.com/app/1255560/Myst/

Disco Elysium was heel goed, ben zelf ook wel liefhebber van (turn-based) isometrische open-world RPG's, maar ik prefereer dan toch iets meer actie en iets minder dialoog (hoewel de dialogen heel goed waren).
Ik heb Inside ook gespeeld. Was heel leuk voor een paar uurtjes, maar heeft niets nagelaten ofzo. Gewoon dikke prima, maar niet het wow effect.

Myst en Riven zal ik even opzoeken.
  maandag 14 juli 2025 @ 18:37:38 #193
136 V.
Like tears in rain...
pi_218213033
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:18 schreef Discombobulate het volgende:

Viewfinder vind ik retetof, maar meer vanwege de unieke mechanics dan vanwege het verhaal.
A Highland Song, prachtige verhalende indiegame. Voor mij extra punten vanwege de stem en het accent van Moira O+ O+ O+

En als je Brothers: A Tale of Two Sons nog niet hebt gespeeld, DOEN!
Ja inderdaad, V. ja.
pi_218213127
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:37 schreef V. het volgende:
A Highland Song, prachtige verhalende indiegame. Voor mij extra punten vanwege de stem en het accent van Moira

En als je Brothers: A Tale of Two Sons nog niet hebt gespeeld, DOEN!
Ik ga deze twee zeker proberen! Kende ze ook nog niet.
  maandag 14 juli 2025 @ 21:04:28 #195
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_218214446
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:13 schreef mschol het volgende:

[..]
dit heb ik met wel meer zaken, bv ook apple
Apple, Android, Sony/MS, Spider-man/Superman

De mensen die hun shit gebruiken boeit het wat minder, als het maar doet wat het moet doen. Feit blijft dat Linux voor games leuk klinkt maar eigenlijk wacht op net zo'n succesverhaal als Steamdeck en diens OS, dan zouden mensen meer geinteresseerd zijn.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  Redactie Games dinsdag 15 juli 2025 @ 15:34:39 #196
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_218220783
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 13:47 schreef V. het volgende:

[..]
Toem is lievvvv.

Robocop is bij mij al een aantal keer vastgelopen.
Toch wel bijzonder dat je zoveel gedoe had met Robocop. Misschien omdat het brakke Nvidia-drivers waren van de afgelopen tijd? Er waren nog wel wat issues met de stabititeit van die drivers voor de 40XX/50XX GPU's van ze. Ik heb nog een oude driverversie die ik gebruikte met een oude 20XX-serie kaart, maar goed ook niet alle toeters en bellen aan gehad, dus misschien dat het minder veeleisend was voor de kaart.

quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je kan de nieuwe LSFG-mod proberen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar sommige lui zeggen dat het soms een verdubbeling geeft qua prestaties, maar goed fake frames, dus je moet er een beetje mee experimenteren of de inputlag nog te harden is.

Uit oa dit artikel: https://www.techpowerup.c(...)-works-on-steam-deck

[ Bericht 8% gewijzigd door Mr.Noodle op 15-07-2025 15:41:09 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 15 juli 2025 @ 15:38:53 #197
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_218220805
Ready or Not is ook uit voor consoles, soort SWAT/Rainbow Six game.

Heel vette game, helaas gecensureerd op pc dus ik zal het niet meer spelen, maar het is wel echt een vette game als je van tactische shooters houdt (en echt oldschool ala Rainbow Six 2/3/lockdown).
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  woensdag 16 juli 2025 @ 19:32:00 #198
136 V.
Like tears in rain...
pi_218232027
Vanmiddag Portal 2 geïnstalleerd op mijn Linux-schijf.
Loopt als een zonnetje.

Komende tijd wat meer titels proberen.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 16 juli 2025 @ 19:36:11 #199
136 V.
Like tears in rain...
pi_218232072
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 15:34 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]
Toch wel bijzonder dat je zoveel gedoe had met Robocop. Misschien omdat het brakke Nvidia-drivers waren van de afgelopen tijd? Er waren nog wel wat issues met de stabititeit van die drivers voor de 40XX/50XX GPU's van ze. Ik heb nog een oude driverversie die ik gebruikte met een oude 20XX-serie kaart, maar goed ook niet alle toeters en bellen aan gehad, dus misschien dat het minder veeleisend was voor de kaart.
Tsja, ik heb de laatste game-drivers geïnstalleerd staan. Maar het gebeurt af en toe. En na herstarten van de game kan ik weer verder.

En ik draai alles native op 3840 x 1600. Misschien maar even wat dingen uitzetten in de graphics.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 16 juli 2025 @ 19:37:16 #200
136 V.
Like tears in rain...
pi_218232090
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:04 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]
Apple, Android, Sony/MS, Spider-man/Superman

De mensen die hun shit gebruiken boeit het wat minder, als het maar doet wat het moet doen. Feit blijft dat Linux voor games leuk klinkt maar eigenlijk wacht op net zo'n succesverhaal als Steamdeck en diens OS, dan zouden mensen meer geinteresseerd zijn.
Bazzite schijnt praktisch SteamOS te zijn.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')