abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2025 @ 18:38:13 #251
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218151885
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Er zijn er nog 2 te gaan, ook de leukste variant van het lollige liedje moeten we nog uitzwaaien.
Oh ja, de enige echte. Die andere is wel de beste in deze context en mogelijk ook de beste zonder teveel gehoord bias, dus wel prima zo dan.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218152263
Ooh na een paar ferme updates valt de schade hier 100% mee. Zou enkel Leonard Cohen (flink) hoger zetten
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  maandag 7 juli 2025 @ 23:29:22 #253
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218154334
Kolere wat een blokje. We zijn inmiddels aanbeland op Eerste Kerstdag rond het kerstdiner denk ik, maar het kerstkonijn laat even op zich wachten, want ik zit vastgeplakt aan Radio Mex.

:'( ;( DUBBEL UITZWAAI-ALARM ;( :'(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
59 favorieten over.

Nummers (1825-1801) die ik hoger zou plaatsen:

1824 Goldband – Noodgeval: Het is een noodgeval, alle alarmen gaan af: Mex pleurt ineens een blokje met een hele berg epische nummers neer ergens in de 1800-range. Was ik net zo tevreden over het vorige blokje, krijgen we er nu weer een aantal die zeker bij de bovenste 500 horen, misschien nog wel hoger. Noodgeval krijgt zélf geen uitzwaai-alarm, maar mag best een stukje uit de brand worden geholpen. Onze cokesnuivende vrienden, die echt een enorme chaos op Lowlands veroorzaakten vorig jaar, hebben met deze plaat toch echt wel goud in handen, een van de beste Nederlandstalige nummers uit de vaderlandse popgeschiedenis.
1823 Darude – Sandstorm: De meme is inderdaad wel matig, maar het liedje zelf is verre van een willekeurige notering en heeft beslist eeuwigheidswaarde. Soms wordt genialiteit bereikt door eenvoud, slechts vijf identieke noten maken dit tot een van de herkenbaarste EDM-platen aller tijden.
1820 Ram Jam - Black Betty: Een heel ander genre, maar opnieuw een plaat die niet heel gecompliceerd in elkaar zit, maar tóch een heel eigen unieke sound heeft.
1818 Eminem - Lose Yourself: Ze staan wel wat aan de lage kant allemaal, maar qua volgorde kan ik me tot op heden eigenlijk behoorlijk vinden in de Eminem-analyses. Ik hoop wel dat Stan nog een tijdje op zich mag laten wachten, want anders verlies ik mezelf en rijd ik met een auto van de brug. Nee geintje, dat zou ik nooit doen, dat laat ik liever aan Stan over.
1812 Leonard Cohen - You Want It Darker: Hineni, hineni. Een krachtige Bijbelse uitdrukking van iemand die voelde dat zijn einde nabij was. De verdere tekst spreekt ook vertwijfeling uit; is God er echt, ook voor hém, en voor al die anderen die al die tijd aan het bidden waren geweest? Een begrijpelijk en soms ook herkenbaar sentiment en een zeldzaam knap gezongen lied.
1806 Anouk - Nobody's Wife: En meteen door met dat andere uitzwaai-alarm. Deze doet me altijd denken aan de allereerste editie van Amstel Live, wat smaaktechnisch hier en daar wat dubieus was maar toch ook wel een mooi feestje. Die werd bij ons thuis regelmatig afgespeeld vanaf de videoband. Ja, mijn ouders liepen een beetje achter. Anouk haar eerste grote hit is altijd een van de allergrootste klappers van eigen bodem geweest, en eerlijk gezegd is ze daar nooit meer echt in de buurt gekomen. Al ontdekte ik door dit lijstje een maand of twee geleden ineens Places To Go en die was ook wel heel fijn, dus misschien heeft ze nog wel meer onontdekte pareltjes.
1804 Rammstein - Du hast: Zeven stuks in een enkel blokje van 25 die ik hoger zou zetten, en dat in deze regionen. Oef. Dat de verzamelde werken van Rammstein ook wel een stukje sterker gewaardeerd mogen worden is een mening die ik al wel vaker geuit heb, maar goed, het genre moet je dan ook maar net liggen natuurlijk.

Nummers (1825-1801) die ik lager zou plaatsen:

1817 The Kinks – Dandy: Kort en krachtig en best luisterbaar, maar niet speciaal genoeg dat-ie hier zo hoog zou eindigen. Wat is er toch een hoop mooie muziek hè.
1808 Jeff Buckley - Lover, you should have come over: Dit is nu echt zo'n onvervalste kabbelaar. Meer dan prima voor op de achtergrond, maar ook wel een beetje aan de langdradige kant met een net wat te trage opbouw om door te stoten tot de hoogste regionen wat mij betreft.
1805 Taylor Swift & The National - Coney Island: Ik heb al een paar keer een lofzang geschreven op Taylor Swift, je zou me haast een Swiftie gaan noemen. Om maar even wat tegengas te geven zet ik er dit keer eentje van haar in het rechterlijstje, en dan nog wel een samenwerking met een artiest die nog twee uitzwaai-alarmen tegoed heeft. Een van de mindere van beide artiesten.
  Redactie Sport dinsdag 8 juli 2025 @ 14:30:08 #254
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218158313
Oh ik vind Sandstorm ook wel leuk (anders staat ie niet zo hoog), maar ik vind het wel bijzonder dat juist dat nummer de Top 2000 haalde.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 8 juli 2025 @ 15:36:14 #255
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218158810
Noodgeval is vaak vergeleken met diverse Nederpop-klassiekers uit de jaren 80. :{

Voor mezelf steekt het nogal bleekjes af bij Het Goede Doel, Doe Maar, enzovoort. De muziek prikkelt me niet, de vocalen overtuigen niet. Op dat vlak zit het maar een paar treetjes boven de Bankzitters.

Ja, vergeleken met veel andere hedendaagse hitparadepop lijkt het nog wel wat.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 15:42:59 #256
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218158837
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 15:36 schreef Eightyone het volgende:
Noodgeval is vaak vergeleken met diverse Nederpop-klassiekers uit de jaren 80. :{

Voor mezelf steekt het nogal bleekjes af bij Het Goede Doel, Doe Maar, enzovoort. De muziek prikkelt me niet, de vocalen overtuigen niet. Op dat vlak zit het maar een paar treetjes boven de Bankzitters.

Ja, vergeleken met veel andere hedendaagse hitparadepop lijkt het nog wel wat.
Echt? Ik vind de vergelijking met Het Goede Doel en Doe Maar echt meer dan prima. Eigenlijk is het gewoon precies dat, maar dan in een modern jasje.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 15:45:47 #257
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218158849
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 15:42 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Echt? Ik vind de vergelijking met Het Goede Doel en Doe Maar echt meer dan prima. Eigenlijk is het gewoon precies dat, maar dan in een modern jasje.
Het doet me weinig meer dan het bestuderen van groeiend gras, als het ergens gedraaid wordt.

Blijkbaar mis ik iets.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 17:38:15 #258
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218160003
Als ik zou mogen kiezen uit, laten we zeggen, zandstorm, Go, Café del Mar, Mary Go Wild, Plastic Dreams, Salva Mea, Hold That Sucker Down, Passion, 20 Hrz… nou ja, het punt lijkt me duidelijk.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 18:32:11 #259
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218160455
Offshore, dat zou nog eens de stem waard zijn. Bij What They Do gezet voor oktober.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 18:47:01 #260
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218160580
Doe Maar hoor ik er niet in, klein beetje Goede Doel misschien, maar vooral een wat opgefokter Kadanz.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  woensdag 9 juli 2025 @ 13:18:55 #261
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218166891
Lekker man, ze hebben toch nog een stukje Lenny gevonden dat nog niet op de keuzelijst stond.
  Redactie Sport woensdag 9 juli 2025 @ 16:42:34 #262
pi_218168785
Na een dagje rust mogen we weer knallen.

1800 Harry Styles - Late Night Talking

Daar hebben we onze herriemaker weer, met zijn muziek die staat als een huis. Van de ene kant lijkt alles op elkaar, van de andere kant is dit allemaal ook wel echt heel lekker. Het heeft een beetje disco, het heeft iets niet-alledaags, ik houd er in ieder geval van. In 2023 kwam het binnen op 914, vorig jaar zakte het lied naar 1373.

1799 Creedence Clearwater Revival - I Heard It Through the Grapevine

Van origine een nummer van The Miracles, of van Gladys Knight. Ligt eraan of je de opname of het moment van uitbrengen als zodanig ziet. Nouja, ergens uit de Motown-stal, waar ook Marvin Gaye er een single van maakte. Maar CCR heeft wellicht de bekendste versie, ook al werd de song pas na het uiteenvallen van de band als single uitgebracht. Hoogtepunt vind ik in deze versie toch wel de manier waarop het basloopje ingezet wordt, dat heeft iets heerlijk smerigs, zo met die drums er ook bij. Dit lied stond er elk jaar in, met plek 488 in 2013 als hoogste notering. In tegenstelling tot veel andere nummers van CCR scoort dit de laatste 10 jaar dan weer vrij matig, met plek 1755 in de lijst van 2024.

1798 Foo Fighters - Everlong (akoestisch)

Tsja, die ietwat nutteloze tijd van liveversies en akoestische versies. Ik heb wel een zwak voor akoestische versies van stevige rocknummers, zeker als ze een beetje emotionele lading hebben. Everlong heeft dat voor mij meer dan voldoende en ik vind het op zich een mooie versie, maar die slides komen in deze mix heel lelijk uit en Dave is vocaal ook niet op zijn allerbest. Hij doet een goeie poging en ook op deze manier is het echt prima, maar het is echt niet beter dan de versie met meer gitaar. Een beetje peper in de reet is goed. Of moet ik iets met zout zeggen? In 2019 stond deze versie op 1752, en uiteraard was dat het jaar dat de andere versie het laagst stond - op het debuut in 2011 na.

SPOILER: 1797-1776
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:15:56 #263
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218169187
Dat The Power of Love als kerstplaat wordt gezien, heeft toch vooral met de videoclip en de tijd van release te maken.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  Redactie Sport woensdag 9 juli 2025 @ 17:18:55 #264
pi_218169226
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Dat The Power of Love als kerstplaat wordt gezien, heeft toch vooral met de videoclip en de tijd van release te maken.
Over 2 blokjes komt die kerstplaat uit de zomer!
Of nouja, die uiteindelijk naar de winter ging en toen maar de tekst aanpaste.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:28:37 #265
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218169323
Ik vind deze eigenlijk allemaal prima.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:32:10 #266
284871 DarkSonic2
#Sommigemensenlettenechtnietop
pi_218169363
Two Princes is zo'n nummer waarvan ik verbaasd ben dat het er maar 1x in stond. Met Zitti e Buoni en Welcome to the Jungle toch wel 2 die ik hoger zou zetten, op de 1e heb ik sowieso een keer gestemd.
Hier schreef Tim86 het volgende:
HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
  woensdag 9 juli 2025 @ 21:46:47 #267
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218172162
Nummers (1800-1776) die ik hoger zou plaatsen:

1786 Spin Doctors - Two princes: Ik wilde hierover eigenlijk exact hetzelfde posten als @DarkSonic2 hierboven. Vreemd, bijna verbijsterend dat deze in al die edities maar één keer gestaan heeft, en ook nog in het allereerste uurtje. Dit voelt toch echt als een grote klassieker die best in alle edities had kunnen staan, en ook een stuk hoger. Ergens rond plek 1000 ofzo is wel prima.
1784 Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love: Vreemd, ik heb dit echt nooit als kerstplaat gezien en was me er ook niet zo van bewust dat dat voor anderen wel geldt. Wel een heel lekkere plaat, vooral het stukje 'with my undying death-defying love for you', dat zowel tekstueel als vocaal ijzersterk is. En het refrein natuurlijk ook.
1777 Måneskin - Zitti e buoni: Jep, 2021 was echt een bizar sterk ESF-jaar. Dan hebben we het nog niet eens gehad over Blind Channel, naar mijn mening de sterkste van die editie, al was ik ook zeer content met Maneskin als winnaar. Na de afgelaste editie van 2020 was het ook wel extra enthousiasmerend dat we er weer tegenaan konden dat jaar, en gelukkig wisten we toen nog niet wat voor shitstorm we op ons af zouden krijgen in de jaren erna...

Nummers (1800-1776) die ik lager zou plaatsen:

1800 Harry Styles - Late Night Talking: Het is best een beetje ongemakkelijk soms, als je steeds dezelfde artiesten in het 'lager'-lijstje zet. Het komt een beetje over alsof je geen kans onbenut wil laten om iemand af te zeiken. En ik wil wel gezegd hebben: het is vast een heel sympathieke vent, die Harry Styles. Hij heeft nooit in mijn koffie gepist of mijn vriendin afgepakt of weet ik veel. Zelfde geldt trouwens voor Robbie Williams en Bruno Mars en de bandleden van de Rolling Stones en ook die van Rowwen Hèze die hieronder nog genoemd gaat worden. Maar mij doet het muzikaal gezien gewoon weinig, of in elk geval weinig goeds. Sorry!
1798 Foo Fighters - Everlong (akoestisch): Heerlijk nummer, dat Everlong. Heeft nog een prachtig uitzwaai-alarmpje tegoed zodra de gewone versie langskomt, hopelijk duurt dat nog een hele tijd. De akoestische versie vind ik op zich ook niet eens slecht, maar ik vind wel dat hij nooit in de Top 2000 had moeten staan. Dus ook hier niet bij de bovenste 2000. 1 versie per nummer, alsjeblieft. Het is al erg genoeg dat we zoveel covers horen.
1794 ABBA - I Do I Do I Do I Do I Do: Wel lekker bombastisch, maar inderdaad een beetje weinig diepgang. Dat hoeft ook niet altijd natuurlijk – Sandstorm noemde ik nog 'genialiteit door eenvoud' – maar in dit geval klinkt het me net wat te goedkoop. Zeker omdat ABBA genoeg beter werk heeft.
1789 Rowwen Hèze - Limburg (kwestie van geduld): Kwestie van geduld tot we daar weer eens op vakantie gaan. Dat duurt vast niet lang, want ik vind met name de heuvels in het zuiden echt prachtig, begrijpelijk dus dat de inwoners een beetje chauvinistisch worden en hierop stemmen. Het is wel jammer dat ze het dan meteen 8 keer doen, ik zou de vrij matige zangstem van Jack Poels (zo heet-ie toch?) een stuk minder storend vinden als ik hem maar één keer hoefde te horen tijdens de Top 2000. Maar ja, je kan niet alles hebben hè.
1779 Connie Francis - Everybody's Somebody's Fool: Dit kende ik niet, maar het klinkt zelfs voor 1960 echt ontzettend ouderwets.
  woensdag 9 juli 2025 @ 21:52:00 #268
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218172227
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:46 schreef DecoAoreste het volgende:
1 versie per nummer, alsjeblieft. Het is al erg genoeg dat we zoveel covers horen.
Hoezee.
  Redactie Sport donderdag 10 juli 2025 @ 21:04:15 #269
pi_218179418
Ik zat eens te kijken, My Special Prayer, Angel of Death, It Takes Two en Lola hebben de Mex2000 nog wel eens gehaald _O-

Gelukkig is mijn smaak flink verbeterd :)

Ik heb overigens geen idee wat de laagste notering gaat zijn, maar bij een van de komende blokjes stond er eentje in het kliklijstje, die heb ik even subtiel naar boven geschoven (in my defense, die is vorig jaar nogal goed gevallen bij mij)
  donderdag 10 juli 2025 @ 22:05:46 #270
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218180033
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
de Mex2000
Afgelopen week 2 niet keuzelijst representanten uit de bovenste helft (voor zover ik me kan herinneren, in ieder geval heel dicht in de buurt anders) van deze niche lijst erdoorheen gejaagd op 2.
  donderdag 10 juli 2025 @ 22:06:49 #271
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218180044
En in het verlengde daarvan: Eddie en Alex origineel van The Mavericks is voor de vierde keer dit jaar afgestoft. Als ik geld zou hebben zou ik alles erop zetten bij de bookmaker voor 1 december.

Geen idee wat het toevoegt overigens. Want die gaat nooit de lijst halen.
pi_218182410
Two Princes kan ik zo niet hebben. Mag van mij in de bottom 100
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
  Redactie Sport vrijdag 11 juli 2025 @ 09:51:34 #273
pi_218182501
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:36 schreef MielMonteur het volgende:
Two Princes kan ik zo niet hebben. Mag van mij in de bottom 100
Dat is nogal een love/hate volgens mij ja
  Redactie Sport vrijdag 11 juli 2025 @ 16:51:03 #274
pi_218185926
1775 Donald Fagen - I.G.Y. (What a Beautiful World)

Waarschijnlijk het bekendste nummer van Fagen, wat betreft zijn soloplaten dan. I.G.Y. staat voor Internationaal Geofysisch Jaar. Dat was in 1957 en 1958 (anderhalf jaar, lekker verwarrend). Toen werden er allerlei mooie oplossingen bedacht om de wereld te verbeteren met behulp van techniek. Donald Fagen vond het in 1982 al hopeloos naïef. Dat is nu niet beter geworden, maar ook in 1982 heerste er al scepsis dus. We mogen figuren als Jeff Porcaro en Valerie Simpson tot het keurkorps bij deze plaat rekenen. Niet mis. Van 2000 tot 2003 was dit lied aanwezig, met plek 1056 als hoogste in 2001.

1774 Madness - Night Boat to Cairo

Ook Madness heeft een volle Top 2000-kaart bij mij. Toch opvallend, zo'n grote fan ben ik niet. Het is ook wel veel van hetzelfde. Ik bedoel, zet One Step Beyond aan en je hebt dezelfde ervaring, maar dan nog wat meer verstokt van zang. Maar dat constante versnellen en vertragen met relatief weinig tekst heeft toch iets leuks. Het blijft gewoon feestmuziek. Madness scoort ook al jaren gewoon degelijk in de lijst, dit staat al jaren zo tussen 800 en 1200. Ja, rond de 800 in 2009 en nu rond de 1200, maar als je bedenkt dat het de jaren daarvoor wel eens onder de 1500 stond is dat prima. In 2003 dan weer op 671, het begin van de lijst was een wonderlijke periode.

1773 Conny Vandenbos - Ik ben gelukkig zonder jou

Wat mij betreft de beste van Conny Vandenbos, over een echtscheiding. Het lied werd geschreven door Peter Koelewijn, en bestaat in twee versies. Ik weet niet welke versie in 2007 de Top 2000 haalde, dus ik beoordeel de leukere versie die ik ook van de Evergreen ken, in een soort quasi Lennaert Nijgh-stijl. Die andere is een matige hoempapa-versie, dat doet me niks. Maar de 2:29-versie is gewoon een toffe plaat, licht psychedelisch en met een toon van onvrede ondanks dat ze verlost is en zich vrij voelt. In 2007 dus eenmalig in de lijst, op 1884.

SPOILER: 1772-1751
  vrijdag 11 juli 2025 @ 17:21:11 #275
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_218186131
Gene Pitney en ik ook ney, dus die had wel in 1 van de nachtelijke uren gemogen. Maar het gemiddelde niveau is nu wel gewoon prima. Ik denk dat je in de huidige lijst nergens in 7 dagen een blok van 2 uur kan aanwijzen dat dit gemiddelde niveau haalt, er zit altijd wel wat Acda tussen of zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')