Nummers (1900-1826) die ik hoger zou plaatsen:1898 Taylor Swift - Cowboy like Me: Wat een heerlijk gezongen melancholisch plaatje. Een beetje de klassieke country-invloeden die ze vaak heeft (logisch met het woord 'cowboy' in de titel), maar ook wel heel eigentijds, en tóch hoor ik er ook invloeden van Kate Bush in als ik goed luister. Veelzijdig.
1894 Pat Benatar - Love Is A Battlefield: De muzikale omlijsting ademt een heerlijk jaren '80-sfeertje, en de uithalen zijn lekker maar ook weer niet totaal over de top. Een uitstekende plaat die haar plekje in de
canon van de muziekgeschiedenis dubbel en dwars verdiend heeft. Hoewel geen absolute topper (en ook geen uitzwaai-alarm), zie ik mezelf hier nog wel op stemmen als-ie een keer écht op het randje belandt.
1886 Nothing but Thieves – Amsterdam: Inmiddels is deze in de meeste muzieklijsten wel aardig voorbijgestreefd, maar voor mij blijft dit wel dé grote hit van NBT. Niet dat ik zo'n fan ben van de stad Amsterdam, maar dit is gewoon een heerlijk rammende rockplaat, waarmee ze hun status als ultiem voorprogramma van Muse (zo immers kende ik ze vooral in de begintijd) wisten te vergaren.
1872 Tiësto - Adagio for Strings: Ah ja, dat werk voor de OS van 2004, die cd heb ik nog wel ergens liggen. Parade of the Athletes heette die geloof ik. Het was wel opmerkelijk hoeveel weerstand er toen nog was tegen trance bij het gepeupel, dat hele genre werd toen wel echt als een matige gimmick voor de onbezonnen jeugd beschouwd. Althans, zo heb ik het beleefd als jonge tranceliefhebber destijds. Nana Mouskouri, dát was pas echte muziek. Nou, ik had én heb persoonlijk toch liever Tiësto.
1868 The Everly Brothers - All I Have to Do Is Dream: Dit is nu écht een heel fijn oud muziekje. Zo zie je maar weer dat oud zeker niet altijd oubollig hoeft te zijn. Het 'dream, dream, dream' klinkt ook oprecht... ja, dromerig.
Nummers (1900-1826) die ik lager zou plaatsen:1896 Elvis Presley - Guitar Man: Ik vrees dat als ik klaar ben met deze update, dat het dan al voorbij Elvis. Mex, wat doe je me weer aan. Nou ja, ik doe het zelf, en dat Tourpooltje doe ik natuurlijk ook zelf. En in beide dingen heb ik gelukkig wel veel lol. In dit nummer trouwens iets minder, ik vind hem een beetje afgeraffeld klinken; Elvis heeft beslist veel beter.
1895 Raymond van het Groenewoud - J'veux de l'amour: Er zijn van die nummers die je altijd bij blijven. Soms omdat ze heel goed zijn, soms omdat ze echt vreselijk zijn. Deze valt voor mij in die laatste categorie. Geen idee wat nu exact de lol is van dit overdreven pathetische geblèr, maar als ik toch per se vage Belgische zooi moet horen, dan nog liever Ivan Heylen, want de boerendochter heeft tenminste nog een catchy refrein. Met afstand de slechtste van dit blokje.
1888 Foster the People - Pumped Up Kicks: Zo jammer dat Houdini nooit de lijst heeft gehaald, want die vind ik wél heel erg mooi. Deze echter vind ik lijzig gezongen en daardoor wordt het refrein een beetje dreinend, en bovendien heeft het fluitje iets irritants. Jammer, want het bezongen thema is wel interessant en de tekst zit goed in elkaar.
1867 Kajagoogoo - Too Shy: Die synthpopsound vind ik meestal wel mooi, maar hier klinkt het gepingel wat minder, een beetje blikkerig. Zowel de bandnaam als de lyrics bevatten ook wel net iets te veel willekeurige lettergrepen. Op dat soort details moet je soms muggenziften als je in deze hogere regionen aanbelandt, want er staat echt wel verdraaid veel kwaliteitsspul tussen.
1860 Neet oét Lottum - Hald mich 's vas: Met hooivorken zal ik niet aan komen zetten, en ik kan dit zeker een stuk beter hebben dan veel andere Limburgse dialectmuziek uit de Top 2000, maar echt voor mijn plezier zal ik het ook weer niet aanzetten.
1840 The Rolling Stones - Tell Me: Driemaal de Stones bij deze 75 nummers, maar slechts eentje die ik hier noem. Valt mee, toch? Angie is wel een van hun betere grote hits en die derde kende ik niet zo goed, maar heeft nog wel een aardige psychedelische vibe. Dit is echter weer van die typische stoffige boomerrock waar ik ze helaas toch een beetje mee associeer.
1839 Robbie Williams - Advertising Space: De tekst is nog wel aardig, maar de ietwat trage, slepende zang vind ik niet bijzonder mooi hier. Robbie belandt sowieso vaak in dit lijstje, zoals gezegd, we zullen nooit de allerbeste vriendjes worden.
1837 Joost Nuissl - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben: Weet je zeker dat het origineel niet van Guus Meeuw is? Zelf vergeet ik de hele tijd het bestaan van Joost Nuissl, maar ongeacht de versie is het wel wat teveel hoempapa naar mijn smaak.
1829 Jonathan Richman & The Modern Lovers - Egyptian Reggae: Dit is best aardig, maar inderdaad ook wel lichtjes overbodig, zeker zo hoog.