quote:
Op zondag 15 juni 2025 00:43 schreef heywoodu het volgende:[..]
Zeker! @:Sabata kan dat goed vertellen denk ik: hoe is de algemene sfeer rondom het circuit? Ik vind het prima om met anderen daar lekker naar de race te kijken, maar het hossen en 'gezellig doen' enzo heb ik dan weer totaal geen behoefte aan, ik ben er om de race te beleven

Ik kom er al sinds 2006, en sindsdien heb ik de race maar 2 keer gemist in 2020 en 2021 door alle lockdown problematiek. Je ziet het hele terrein langzaam vollopen. Woensdag en donderdag is er eigenlijk nog geen kat op de tribunes, maar de parkeerplaatsen en campings lopen dan sneller vol voor die bier en bbq groepen. Dat heeft de organisatie wat willen wijzigen door een stuk van de kwali ook op donderdag te doen. Vrijdag is altijd de laatste kwali in de middag en de Top Kwali (Ring versie van de Hyperpole) op vrijdagavond. Meestal zit ik dan op het rechte stuk, recht tegenover een scherm waardoor je zowel het verkeer op de (verbouwde) Mercedes chicane ziet afstormen, maar ook kan zien wat er elders op de baan gebeurt. Als het weer droog is trek ik wandelschoenen aan en ga ik langs diverse punten in de baan kijken, meestal Dunlop Kehre omdat je ze daar ziet aankomen en weer wegrazen richting Schumacher. Ik ben ook wel eens bij Brunchen geweest simpelweg omdat de file toen al te groot was vanuit Adenau. langs de GP strecke zie je vaker de spotters en de racefans die voor het deelnemersveld, de "gezellige" bezoekers grillen of zuipen meestal op de campings langs de Nordschleife of bij een aantal bekende uitkijkpunten zoals Adenauer Forst of Flugplatz.
De start is altijd een leuke chaos. je kan redelijk normaal over de grid lopen tussen alles door fotos maken etc. Auto's aanraken vinden ze natuurlijk NIET leuk, maar sommigen (zoals good old Hans Stuck vroeger) zijn wel in voor een praatje. De start zelf is niet zo luid als een WEC start (ben ook wel eens bij de 6u race geweest vroeger) maar pittig genoeg, ga je op de tribune zitten dan komt dat hele veld in drie groepen langsdaveren, simpel gezegd, GT3, GT4 en Cup Cars/Specials. Veel Duitse merken in de deelnemersgroepen meestal Porsche, Mercedes, BMW, Audi. Soms een enkele exoot. Ferrari heeft eigenlijk pas in sinds 2011 meegedaan, Lamborghini had toen eerst met Raeder en daarna Grasser een auto en MultiMatic zette zelfs twee keer een Ford GT in. De exoten vielen vaak op als pole sitters, maar nooit als winnaar. Standaard aanwezige teams waren altijd Manthey (Porsche), Land (eerst Porsche, daarna Audi), Frikadelli (prive team van plaatselijke slager Klaus Abbelen) en Haupt Racing. Frikadelli laat trouwens verstek gaan dit jaar, ze willen zich op historische races gaan richten.
Veel dagjesmensen komen eigenlijk alleen voor die start, je ziet na 2 a 3 uur racerij de tribunes al snel weer leeglopen. Op het terrein kan je gewoon bier und bratwurst tegen veel te hoge prijzen krijgen als je geen zin hebt even een uurtje op te offeren voor een dikkere schnitzel in een lokaal restaurant (meestal sluit ik net als teamleden aan in de rij op de boulevard bij een van de standjes of de subway. Eén keer ben ik in een slaapzak op de tribune blijven liggen. Krom van de spierpijn de volgende ochtend, Een andere keer werd er een rode vlag gezwaaid door teveel regen. Ben ik twee dorpen verderop gaan eten toen ze weer groen licht gaven. Zaten we de herstart te kijken met een dozijn Audi en BMW hooligans die ook waren komen binnenwaaien toen er een paar jongens naar Champions League voetbal kwamen vragen. Als blikken konden doden...
Vanaf zo'n beetje 10u loopt de tribune weer vol, en als de finish er komt zit het weer hardstikke vol. De laatste jaren hadden we nog wel eens een spannende finish dus niemand lijkt die te willen missen. Vorig jaar was een letdown door de mist op start finish, terwijl het onderin de baan juist wel goed weer was. Wat je ook altijd ziet, enorme files van alle mensen die weg willen meteen na de prijsuitreiking. Ik ging dan meestal nog even koffie drinken en laat lunchen, een uurtje kon je dan redelijk gemakkelijk weg via de sluiproutes
In dat eerste jaar in 2006 stond ik nog op de camping met een brakke tent, wat verrassend goed ging, zo hoefde je niet heel ver te lopen als je moe werd. En 's avonds sloot ik door mn gemiddeld goede Duits makkelijk aan bij een aantal BBQ groepen. Sommigen maakten er echt een happening van door een camper/bus/andersoortig voertuig helemaal te verbouwen. ook de ghettoblasters met schlagermuziek waren nooit ver weg haha. Ik heb Nick Tandy vaker horen beweren dat hij de BBQ's langs de baan kon ruiken op sommige momenten.
Aangezien ik ook meer van het racen ben dan van alcoholconsumptie ben ik daarna overgeschakeld op hotel of ferienwohnung in de buurt Soms had ik geluk en zat ik op loop of fietsafstand van de baan, af en toe pech en dan moest ik een half uur rijden vanuit Plaidt of Nickenich. Zo ben ik wel op een aantal sluiproutes gestoten die eigenlijk bijna niemand neemt maar die rechtstreeks naar een grote parkeerplaats lijden die op 10 minuten afstand van het circuit ligt. De file komt van de andere kant via de 'voordeur' van het circuit. Als je een beetje goed timet ben je dan veel veel minder lang onderweg