Nee, qua weer was het echt heerlijk om te lopen. Baal er nog steeds vanquote:Ik ben vanavond in Zwolle. Die halve marathon had echt niet afgelast hoeven worden
Lastige beslissing wel voor de organisatie
Ik heb de cijfers gecheckt, evenementen worden vaak onnodig afgelast of ingekort. Veiligheidsregio’s hebben ook geen passie voor sport. Het is gewoon dictatuur. Zwolle was een goede temperatuur i.c.m. lage zonnestand.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 23:31 schreef TommyL0204 het volgende:
[..]
Nee, qua weer was het echt heerlijk om te lopen. Baal er nog steeds van![]()
Zelf maar even 9k gelopen om toch maar even lekker bezig te zijn.
Inderdaad. In Leeuwarden en de dam tot damloop vorig jaar hebben ze het pas bij de start aangekondigd dat het toch afgelast werd. Daar hebben ze de gok genomen, bleek dat er toch teveel druk was op de hulpdiensten en moest het alsnog afgelast worden. Vond ik persoonlijk rotter.quote:Op zondag 15 juni 2025 08:10 schreef Nijna het volgende:
Maar dat is achteraf gezien...
Je kan bij zulk soort evenementen niet een half uur voor de start besluiten of het wel of niet doorgaat.
Het weer is niet zo precies te voorspellen...
“The weather can always affect a running experience, regardless of the precautions you take before the race. Fortunately, the Bridge Run takes place on June 15th, with a better chance of good running weather.”quote:Op zondag 15 juni 2025 09:05 schreef Evangelion het volgende:
Over een uurtje HM met 40k mensen.
19 graden nu. Felle zon, geen wolken.
RIP
[ afbeelding ]
Heeft dat niet met de loop te maken? Jij loopt snel, misschien doen er ook wandelaars mee en is de brug nog afgesloten.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:29 schreef Evangelion het volgende:
De shuttlebus terug staat al een half uur stil. Wie sluit er dan ook een halve brug af.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 min boven PR, wel acceptabel met warmte(start/tunnel/eind), wind (brug) en hoogte.2 van de 4 banen waren in principe open. Maar door combinatie van ongeluk(ken), ambulances en drukte stond het totaal vast.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:50 schreef core2duo het volgende:
[..]
Heeft dat niet met de loop te maken? Jij loopt snel, misschien doen er ook wandelaars mee en is de brug nog afgesloten.
Bijna 3 uur over gedaan met de bus het loopgedeelte terug. Met de trein was slimmer geweest. Ach, kon ik wat meer van het uitzicht genieten en de massa lopers die nog bezig was bekijken.
1 zo'n vrouw helemaal flippen tegen een verkeersagent.Ja die kan er wat aan veranderen.
Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk ja.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Mijn Garmin forerunner denkt dat mijn maximale hartslag 213 is, dat is toch erg onrealistisch als je al 30 bent?
Nee zo’n berekening, is zo’n band om je borst dusdanig accurater?quote:Op zondag 15 juni 2025 18:06 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk ja.
Horloges zijn sowieso niet heel betrouwbaar daar in. Heeft ie het gemeten of geschat?
Wel accurater. Maar alsnog lastig te bepalen wat de max is. Want dan moet je echt een goede inspanningstest doen in goede omstandigheden. Het algoritme zou ik sowieso totaal negeren.quote:Op zondag 15 juni 2025 18:09 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee zo’n berekening, is zo’n band om je borst dusdanig accurater?
Hoogst gemeten vandaag was 165, was een erg rustig tempo (zelfs) voor mijn doen, zou nog kunnen praten normaal.
Oh maar niet in zone 2 trainen dan voorlopig? Of meer op gevoel?quote:Op zondag 15 juni 2025 18:18 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Wel accurater. Maar alsnog lastig te bepalen wat de max is. Want dan moet je echt een goede inspanningstest doen in goede omstandigheden. Het algoritme zou ik sowieso totaal negeren.
Als je net begonnen bent zou ik er nog niet te veel op letten. Het gaat dan nog veel veranderen en na een paar races (5k/10k) krijg je wel een beetje een beeld waar de max ongeveer ligt.
Hoe lang loop je al en hoe vaak per week?quote:Op zondag 15 juni 2025 18:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh maar niet in zone 2 trainen dan voorlopig? Of meer op gevoel?
RPEquote:Op zondag 15 juni 2025 18:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh maar niet in zone 2 trainen dan voorlopig? Of meer op gevoel?
9 weken, 3xpw, bijna schema af tot half uur hardlopenquote:Op zondag 15 juni 2025 18:34 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Hoe lang loop je al en hoe vaak per week?
ga ik dat hierna eens proberen tot ik het nieuwe schema ga doenquote:
Ja gewoon op gevoel. Als je de volgende training niet nog moe bent van de vorige gaat het goed. (kan een keer gebeuren, maar niet te vaak).quote:Op zondag 15 juni 2025 18:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
9 weken, 3xpw, bijna schema af tot half uur hardlopen
Het wordt voor evenementen vooral zaak om een manier te vinden om al die evenementen om 8.00 uur te laten starten in plaats van dit soort onmogelijke tijdstippen.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:26 schreef twist02 het volgende:
Heb volgende week zondag een halve marathon gepland staan, maar zie het somber in
Voorspellingen zitten vooralsnog tussen 25-30 graden en de start is pas om 15.30u
Krijg je dan niet een lagere deelname omdat je dan heel vroeg moet opstaan? Ook is het voor mensen die met het openbaar vervoer komen lastig. Ik zie vooral een taak voor de veiligheidsregio’s om niet te krampachtig te zijn. Angst is een slechte raadgever.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:39 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Het wordt voor evenementen vooral zaak om een manier te vinden om al die evenementen om 8.00 uur te laten starten in plaats van dit soort onmogelijke tijdstippen.
Minder deelnemers. Lijkt mij niet erg. En als je per se heel ver weg wil, en met de trein, maak je er maar een weekendje van. Hardloopwedstrijden zijn overvol tegenwoordig, dus als er dan een paar zijn die niet kunnen. So be it.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:58 schreef core2duo het volgende:
Krijg je dan niet een lagere deelname omdat je dan heel vroeg moet opstaan? Ook is het voor mensen die met het openbaar vervoer komen lastig.
„Vrijdagochtend kwamen collega’s van de intensive care en de acute zorg naar mij toe. ‘Hoeveel bedden moeten we vrijhouden?’quote:Op zondag 15 juni 2025 22:58 schreef core2duo het volgende:
Ik zie vooral een taak voor de veiligheidsregio’s om niet te krampachtig te zijn. Angst is een slechte raadgever.
Een systeem zoals in Frankrijk waarbij je een medische verklaring nodig hebt. Zou dat helpen?quote:Op zondag 15 juni 2025 21:39 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Het wordt voor evenementen vooral zaak om een manier te vinden om al die evenementen om 8.00 uur te laten starten in plaats van dit soort onmogelijke tijdstippen.
Tsja. Voor die man uit Leeuwarden die is overleden zou dat zeker geholpen hebben. Die had nooit moeten starten.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:04 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een systeem zoals in Frankrijk waarbij je een medische verklaring nodig hebt. Zou dat helpen?
Eventueel met een (verplichte) cursus hoe omgaan met warmte.
Overigens zijn buitenlandse marathons veel beter voorbereid op warme temperaturen, de start is vaak vroeg, bij drinkposten krijg je een flesje water ipv een bekertje waar de helft uitvalt en er staan veel regendouches met koud water waar je doorheen moet. (Ipv een lullig straaltje waar de helft omheen loopt).
Precies dit ja. Het gaat echt niet alleen maar om angst of dat er niks meer kan tegenwoordig in dit land.quote:Op maandag 16 juni 2025 07:40 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
„Vrijdagochtend kwamen collega’s van de intensive care en de acute zorg naar mij toe. ‘Hoeveel bedden moeten we vrijhouden?’
Hij stelt: „Als de Halve Marathon doorgaat, kunnen we over de grenzen heen gaan van de medische hulp die we 10.000 lopers, 25.000 bezoekers en de vele vrijwilligers kunnen bieden.”
Gewoon twee quotes over de Halve in Zwolle Hier gaat het om. Het is niet simpel angst. Het zijn gecalculeerde berekeningen. Als er tien mensen met hitteberoertes (of erger) op de IC terecht komen, moet je allerlei kunsttoeren gaan uitvoeren om zorg door te laten gaan. Dan kunnen reguliere operaties niet doorgaan, moeten uitgesteld worden, omdat er geen plek is op de IC. 'Sorry meneer, de operatie aan uw hart kan niet doorgaan, omdat er zo nodig een paar duizend man in de hitte wilde gaan lopen.
Dat is waar het om gaat. Het is geen angst. Het is het feit dat de zorg al totaal overbelast is en die extra zorg helemaal niet meer aankan.
Bridge Run van Denemarken naar Zweden (post 14 in dit topic).quote:Op maandag 16 juni 2025 10:50 schreef SEMTEX het volgende:
Welk loopje was dat gisteren, @:Evangelion?
Vorig jaar bij de HM Leiden heb ik 30 minuten gewacht in de brandende zon op de Breestraat. Nergens schaduw te bekennen. Ik was al helemaal gaar en gekookt toen ik eenmaal kon gaan lopen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:48 schreef Evangelion het volgende:
Als ik een cent kreeg voor iedere keer dit jaar dat ik 15 min langer in het startvak in de kokende zon zonder water moest wachten omdat het parcours niet vrij was had ik 2 cent. Gisteren en bij de 20 van Alphen. Dat helpt ook niet (maar goed, shit happens).
quote:Op maandag 16 juni 2025 10:48 schreef Evangelion het volgende:
Als ik een cent kreeg voor iedere keer dit jaar dat ik 15 min langer in het startvak in de kokende zon zonder water moest wachten omdat het parcours niet vrij was had ik 2 cent.
De Breestraat heeft best wat zijstraten/steegjes, mocht je daar niet in?quote:Op maandag 16 juni 2025 12:38 schreef Piperidine het volgende:
[..]
Vorig jaar bij de HM Leiden heb ik 30 minuten gewacht in de brandende zon op de Breestraat. Nergens schaduw te bekennen. Ik was al helemaal gaar en gekookt toen ik eenmaal kon gaan lopen.
quote:
Ik vermoed dat je er toch niet in geïnteresseerd bent, maar voor de halve van Hoek van Holland was aangekondigd dat temperaturen van 30 graden werden verwacht. De weersverwachtingen (WeerOnline, iPhone weather en Weather Pro) gaven toen 24-26 graden als maximumtemperatuur aan voor Hoek van Holland, met een wind vanaf zee. Uiteindelijk was het tijdens de loop 22 à 23 graden, met inderdaad een noordenwind - die ook voelbaar was. Laat het 24 zijn voor het deel van het parcours dat ruim achter de duinen lag.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:59 schreef CaLeX het volgende:
[..]Je maakt het niet heel makkelijk om serieus op je te reageren. Maar goed, overleg die cijfers maar waar je het over hebt. Ik ben benieuwd.
Hoewel mijn kuit net tijdens een heel rustig ontspannen loopje uit het niets *POEF* deed… dus ik vraag me af of die marathon wel gaat gebeurenquote:Op maandag 16 juni 2025 10:37 schreef YUR het volgende:
Ik start ergens in de komende weken (ik hoor pas 20 uur voor de start wanneer precies) om 5 uur ‘s morgens aan een marathon. In Nederland
Stomme kuit is stom. POEF is gescheurd?quote:Op maandag 16 juni 2025 16:01 schreef YUR het volgende:
[..]
Hoewel mijn kuit net tijdens een heel rustig ontspannen loopje uit het niets *POEF* deed… dus ik vraag me af of die marathon wel gaat gebeuren
Zeker wel geïnteresseerd in je onderzoek, als jij het over meervoud van evenementen hebt ga ik er eigenlijk van uit dat je met meer komt dan alleen afgelopen vrijdag. Dat het achteraf relatief mee viel kan je niet zoveel mee.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:27 schreef core2duo het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je er toch niet in geïnteresseerd bent, maar voor de halve van Hoek van Holland was aangekondigd dat temperaturen van 30 graden werden verwacht. De weersverwachtingen (WeerOnline, iPhone weather en Weather Pro) gaven toen 24-26 graden als maximumtemperatuur aan voor Hoek van Holland, met een wind vanaf zee. Uiteindelijk was het tijdens de loop 22 à 23 graden, met inderdaad een noordenwind - die ook voelbaar was. Laat het 24 zijn voor het deel van het parcours dat ruim achter de duinen lag.
Mijn gevoel zegt dat veiligheidsregio's nogal eens overdrijven en niet de juiste beslisinformatie gebruiken. De organisatie heeft er waarschijnlijk weinig over te zeggen (vandaar het woord 'dictatuur') en moet binnen de speelruimte van de veiligheidsregio blijven.
Hoop t niet!quote:Op maandag 16 juni 2025 16:17 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Stomme kuit is stom. POEF is gescheurd?
Ai , ik ben net weer hersteld van een zweepslag. Nog wel een 10km wedstrijd mee gerend, wat een flinke gok was en het herstel natuurlijk niet bevorderde, maar ongeveer 10 dagen na die race (in die 10 dagen veel gefietst en gezwommen en op mijn vrouw haar CrossFit apparaat wat gedaanquote:Op maandag 16 juni 2025 16:01 schreef YUR het volgende:
[..]
Hoewel mijn kuit net tijdens een heel rustig ontspannen loopje uit het niets *POEF* deed… dus ik vraag me af of die marathon wel gaat gebeuren
Ik heb het gevoel dat bij loopevenementen sneller maatregelen worden genomen als vroeger.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:26 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Zeker wel geïnteresseerd in je onderzoek, als jij het over meervoud van evenementen hebt ga ik er eigenlijk van uit dat je met meer komt dan alleen afgelopen vrijdag. Dat het achteraf relatief mee viel kan je niet zoveel mee.
Ik heb vrijdag zelf om 16:00 een uurtje hardgelopen, of eigenlijk een dertigtal rondjes om de speeltuin waar mijn kinderen aan het spelen waren. Rustig aan, elke 5~10 rondjes een pauze zodat ik een huilend kind recht kon zetten en alsnog kon je me uitwringen. Terwijl ik normaal gesproken niet veel zweet. Gezien ik in Den Haag zuid woon was het klimaat nagenoeg gelijk.
Dit voorspelde weer icm een startboog (dolle stieren) en het gebrek aan zorg in de regio HvH rond die tijd zou een verzoek om incidenten zijn. Vergelijken met andere landen zonder rekening te houden het klimaat / cultuur/ starttijden en andere randzaken is erg kortzichtig.
Heel goed! Als het wordt afgelast kun je toch bewijzen dat je niet vies bent van warmte.quote:Op maandag 16 juni 2025 18:54 schreef twist02 het volgende:
Mailtje vanuit de organisatie gehad, bomvol tips waar ik zelf nooooooit op gekomen was. Dat je voldoende moet drinken en je luchtig moet kleden enzo
En de toevoeging dat deelname op eigen risico is
Ik zit er serieus over na te denken om zondagochtend vroeg zelf gewoon een rondje van 21,1km te gaan lopen...
Maar denk niet dat ik dan op vertoon van m'n Strava alsnog die medaille op kan halen daar
Gewoon als landelijke richtlijn dus een formule opstellen van de weersomstandigheden, aantal deelnemers en hulpdienstcapaciteit.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:12 schreef core2duo het volgende:
[..]
Heel goed! Als het wordt afgelast kun je toch bewijzen dat je niet vies bent van warmte.
Is het toevallig deze loop? Daar pakken ze het aan zoals ik het persoonlijk graag zou zien. Gewoon proberen, en bij 32 graden begrijp ik 100% dat de afstand wordt ingekort. En dan mag je dat ook verwachten.
https://halvemarathonroos(...)oloog-nicolien-kroon
Jep, die is het inderdaad. Voorspellingen zitten nu rond de 32-34 gradenquote:Op maandag 16 juni 2025 21:12 schreef core2duo het volgende:
[..]
Heel goed! Als het wordt afgelast kun je toch bewijzen dat je niet vies bent van warmte.
Is het toevallig deze loop? Daar pakken ze het aan zoals ik het persoonlijk graag zou zien. Gewoon proberen, en bij 32 graden begrijp ik 100% dat de afstand wordt ingekort. En dan mag je dat ook verwachten.
https://halvemarathonroos(...)oloog-nicolien-kroon
quote:BESTE ENGELENRUNNER
Helaas, helaas, helaas. We vinden het heel jammer, maar we zijn genoodzaakt om de Engelenrun 2025 af te blazen in verband met de weersvoorspellingen. Er wordt door alle bronnen gewaarschuwd dat op onze wedstrijddag extreem hoge temperaturen zullen zijn (32-34 graden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |