Kiezersbedrog inderdaad. Mijn stem zijn ze in ieder geval voorgoed kwijt en nu ook spijt van mijn stem op de PvdD. Alle idealen die de grondslag van de partij opmaken worden inmiddels overboord gegooid door Ouwehand, vaak zonder de leden in te lichten. Nu d.m.v. voor een debiele wapenwedloop stemmen met de zetels die je hebt gekregen van mensen die in de meerderheid pacifist zijn.quote:Extra bewapenen of niet? Defensie-uitgaven splijtzwam Partij voor de Dieren
Een noodzakelijke stap voor de Europese veiligheid, of een militaristische draai die niet bij de pacifistische grondslag van de partij hoort? De vraag of er meer geld naar defensie moet, leidt tot een flinke discussie in de Partij voor de Dieren.
Op een congres vandaag is het woord aan de leden. De een vindt dat de dieren altijd voorop moeten staan, de ander zegt dat om die dieren en de natuur te beschermen oorlogen voorkomen moeten worden en bewapenen nuttig kan zijn.
De deze week opnieuw voorgedragen lijsttrekker Ouwehand heeft vandaag wel wat uit te leggen aan de achterban. In het verkiezingsprogramma stond namelijk dat een wapenwedloop niet de oplossing is en het defensiebudget niet wordt verhoogd. De door de fractie uitgesproken steun voor het herbewapeningsplan van de EU stuitte dit voorjaar dan ook op afkeuring in een deel van de partij.
Voorafgaand aan het congres zei Ouwehand tegen de NOS dat de wereld helaas is veranderd. "We hebben met experts gesproken. Heel lang dachten we dat het niet nodig was maar helaas is dat het wel. We zijn ook niet over één nacht ijs gegaan. Zonder een vrije rechtstaat kunnen we niet strijden voor het klimaat en de natuur."
Vlam in de pan
Na een Kamerdebat in maart sloeg de vlam al in de pan. Kamerlid Teunissen (die Ouwehand dan vervangt) spreekt over de "grote zorgen van haar fractie" over de oorlog in Oekraļne en "tijden die veranderd zijn". "Dat kan betekenen dat we meer moeten investeren in defensie. De Partij voor de Dieren loopt daar niet voor weg."
Waarop oprichter Thieme in een opiniestuk in Trouw het nieuwe standpunt van de fractie kiezersbedrog noemde. Uit onvrede over de koers van de partij splitste zich in Rotterdam twee leden af, onder wie de oud-voorzitter van de partij.
Bij de stemming afgelopen dinsdag over een voorstel van D66 en ChristenUnie over verhoging van de NAVO-norm neemt Ouwehand met een stemverklaring de vlucht naar voren. Gezien de dreigende gevaren zijn er "helaas meer investeringen in defensie nodig" maar niet op deze manier en "anders onderbouwd dan met een NAVO-norm". Dat is volgens Ouwehand een "Trump-norm" van een "volstrekt onbetrouwbare bondgenoot" door wie we ons "niets moeten laten voorschrijven".
Maar de achterliggende discussie is niet weg.
Richtingenstrijd
Het borrelde al eerder binnen de partij; een principiėle richtingenstrijd keert geregeld terug. Vasthouden aan je idealen - zoals oprichter Thieme en ook senator Koffeman bepleiten - of soms wat loslaten en voor verbreding kiezen - wat Ouwehand voorstaat - het lijkt de partij nog altijd te verdelen.
In 2023 schrijft Ouwehand dat ze tot de "sombere conclusie" komt dat een "professionaliseringsslag cruciaal" is voor de partij, maar dat die niet gemaakt wordt. Tekenend zijn bijvoorbeeld de klachten van lokale en provinciale politici. Die ervaren druk vanuit het partijbestuur om na verkiezingen niet mee te besturen, maar in de oppositie plaats te nemen.
Meerdere keren komt Ouwehand in aanvaring met bestuur of oprichters. Met als climax het besluit van het toenmalige bestuur om haar kandidatuur , in te trekken in september 2023, vlak voor de Kamerverkiezingen. Ouwehand vecht terug, krijgt steun van de leden en wordt alsnog lijsttrekker. Het bestuur stapt op, de strijd lijkt voor het oog beslecht.
Maar de richtingenstrijd woedt nog steeds, zo valt op te maken uit de voorstellen die vandaag door leden worden ingediend. Zo staat in een motie dat de Partij voor de Dieren ruim 20 jaar geleden is opgericht om het immense dierenleed in Nederland te bestrijden. De indiener van de motie keert zich tegen 'mensendingen' die steeds belangrijker lijken te worden voor de partij.
Emancipatie van dieren
Een ander voorstel dat op tafel komt, stelt juist dat het voor een duurzame toekomst en "de emancipatie van dieren" van het grootste belang is om "ons te kunnen beschermen tegen autoritaire regimes".
Leden die niet met naam en toenaam genoemd willen worden, zeggen tegen de NOS dat Ouwehand de leden bij deze grote verandering eerder en meer had kunnen betrekken. Dat is precies wat de partijleider van plan is op het congres vandaag. Ze kijkt met "goede hoop" uit naar het congres. "Er zijn mensen die dit niet steunen, maar ik spreek ook mensen die dat wel doen."
Dus...quote:De een vindt dat de dieren altijd voorop moeten staan
Die woont duidelijk niet bij 't Harde in de buurt. Deze week trilden de ramen weer hier.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:44 schreef AchJa het volgende:
Thieme fietste langs de Harskamp (ISK) en wat er toen gebeurde!!!![]()
.50 FTW op baan India!![]()
[ x ]
Partij voor de Dieren is opgericht door Paul Cliteur ja?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:54 schreef Korenfok het volgende:
Partij van de Dieren opgericht door Paul cliteur, wie tevens mede oprichter en blijvend is van Rusland Liefhebbers partij FvD.
Heel toevallig zeker.....
Nee, maar meneer is wel lijstduwer geweest voor die club:quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:12 schreef Mikeytt het volgende:
Partij voor de Dieren is opgericht door Paul Cliteur ja?
quote:Lijstduwer Paul Cliteur, rechtsgeleerde en filosoof
Na tien jaar lijstduwerschap voor de Partij voor de Dieren bij de Europese verkiezingen (2004-2014) is rechtsgeleerde en filosoof Paul Cliteur overgestapt naar Forum voor Democratie. De hoogleraar staat als lijstduwer op de kandidatenlijst van Thierry Baudets partij bij de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen.
quote:Paul Cliteur
In 2004 en 2014 was Cliteur lijstduwer bij de Europese verkiezingen voor de Partij voor de Dieren. Hij schreef ook een bijdrage in het boek "De eeuw van het dier" van Marianne Thieme. Ook voor de Tweede Kamerverkiezingen 2006 was Cliteur lijstduwer
155, 120, 81 mm'squote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:51 schreef heywoodu het volgende:
Die woont duidelijk niet bij 't Harde in de buurt. Deze week trilden de ramen weer hier.
Daar heb ik mijn dienstplicht MOETEN doorbrengen. Het gruwelijkste jaar van m'n leven. Heb er wel leren zuipen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die woont duidelijk niet bij 't Harde in de buurt. Deze week trilden de ramen weer hier.
Ik had een gruwelijk pijnlijke rug. Ze wisten zich met mij geen raad. Had een O3 kunnen faken. Baantje als wapensmid kwam vrij. Hebben ze mij maar in de wapenkamer gepleurd. De wapens die soldaat en wapensmid van Tongerlo schoon had gemaakt, schoten nadien in een hoek van 90 graden. Vervolgens viel het ijzeren gordijn en werden Duitsers herenigd. Ik heb nooit de credits gekregen.quote:
Baan india, goeie herinneringen aan.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:44 schreef AchJa het volgende:
Thieme fietste langs de Harskamp (ISK) en wat er toen gebeurde!!!![]()
.50 FTW op baan India!![]()
[ x ]
Echter artjerie bazen gingen dan ook gewoon naar Seedorf.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:06 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daar heb ik mijn dienstplicht MOETEN doorbrengen. Het gruwelijkste jaar van m'n leven. Heb er wel leren zuipen.
Ons aller tong80 zat op De Knobbel?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:06 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daar heb ik mijn dienstplicht MOETEN doorbrengen. Het gruwelijkste jaar van m'n leven. Heb er wel leren zuipen.
Of beneden op de de LTK...quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ons aller tong80 zat op De Knobbel?
Ik zat in de artillerie. Wij hadden wachtmeesters ip sergeant. Ik ben ook in Duitsland geweest. In een houten gebouwtje en de rest in tenten. Komt er 's ochtend een typische meerdere met grijs haar en snor. Hij wees een wapen aan en ik gaf het gewoon mee. Normaal moet je je natuurlijk identificeren. Was het iemand van een andere afdeling om te testen. Andere twee keer moesten we op oefening. Beide keren thuis gebleven als ziek. Daarna een weekend licht arrest, maar wel carnaval gevierd. De controle arts vertrouwde het niet toen hij me in bed aantrof, tussen de confettie en alcohol lucht. Dat m'n roze carnavals overal-pak stijf van de alcohol en zweet rechtop in de hoek stond was ook niet slim.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echter artjerie bazen gingen dan ook gewoon naar Seedorf.
Dat kan natuurlijk ook ja. Nu het er toch over gaat: wat zijn de twee andere namen van De Knobbel?quote:
Heet de kazerne De Knobbel ?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ons aller tong80 zat op De Knobbel?
Dat is ? Ik zat trouwens in dienst tijdens de 12-1 nederlaag van Malta tegen Spanje. Tijdens de rust gingen we stappen in Zwolle. Toen stond het dacht ik 1-1. We geloofden ze natuurlijk niet toen ze de uitslag zeiden. Er was geen teletekst enzo.quote:
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook ja. Nu het er toch over gaat: wat zijn de twee andere namen van De Knobbel?
De Knobbel, Legerplaats bij Oldebroek, ASK (Artillerie Schietkamp)... Of bedoel je die niet?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:48 schreef heywoodu het volgende:
Dat kan natuurlijk ook ja. Nu het er toch over gaat: wat zijn de twee andere namen van De Knobbel?
Neequote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Knobbel, Legerplaats bij Oldebroek, ASK (Artillerie Schietkamp)... Of bedoel je die niet?
Misschien als ik het hoor dat het een oh ja moment is maar ik weet het zo niet.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:53 schreef heywoodu het volgende:
Nee
Officieel is het de Woldberg, aan de kant van Elburg en 't Harde noemt men het doorgaan de Knobbel, maar er is een derde naam heb ik geleerd bij het afscheidsfeestje van mijn vader daar
Ze zijn wel de partij die wellicht wel voor het meeste tegengas zorgt. Zelfs de rechtse partijen hebben moeten zwichten onder druk van de PvdD.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:00 schreef theunderdog het volgende:
Interessant. Het is van groot belang dat men zich veel aantrekt van de mening van de PVDD. Ze zijn immers al jaren het meest populair onder de Nederlandse kiezer.
Kanonnier ipv soldaat.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:48 schreef tong80 het volgende:
Ik zat in de artillerie. Wij hadden wachtmeesters ip sergeant.
Moet een adjudant geweest zijn...quote:Ik ben ook in Duitsland geweest. In een houten gebouwtje en de rest in tenten. Komt er 's ochtend een typische meerdere met grijs haar en snor. Hij wees een wapen aan en ik gaf het gewoon mee. Normaal moet je je natuurlijk identificeren. Was het iemand van een andere afdeling om te testen.
Niet door de Kmar meegenomen? Valt me tegen.quote:Andere twee keer moesten we op oefening. Beide keren thuis gebleven als ziek. Daarna een weekend licht arrest, maar wel carnaval gevierd. De controle arts vertrouwde het niet toen hij me in bed aantrof, tussen de confettie en alcohol lucht. Dat m'n roze carnavals overal-pak stijf van de alcohol en zweet rechtop in de hoek stond was ook niet slim.
Als je de weg overstak was er een grote "kantine" met flipperkasten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:01 schreef AchJa het volgende:
En dat houten gebouwtje klinkt als een van de wapenkamers op de bivakterreinen bij Munster Sud.
Aan de kant van Epe werd het 'vroeger' blijkbaar vaak de Eper Tepel genoemdquote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien als ik het hoor dat het een oh ja moment is maar ik weet het zo niet.
Edit: Ik ken wel de zg. "knikkerpot", dat is het doelengebied.
Ah, voor het eerst dat ik die hoor...quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:04 schreef heywoodu het volgende:
Aan de kant van Epe werd het 'vroeger' blijkbaar vaak de Eper Tepel genoemd![]()
Ah, altijd leuk dat soort anecdotes.quote:Noemde mijn vader bij zijn speech als een van de leukere dingen die de jongere generatie van oa hem had geleerd (hij had zelf dan weer van de jongeren geleerd wat opliggen en inliggen is, die kende hij niet).
Ik had in dienst al een imago, tijdens een oefening wilde de wachtmeester controleren of er geen jenever in de veldfles zat.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, voor het eerst dat ik die hoor...
[..]
Ah, altijd leuk dat soort anecdotes.
Och, dat deed bijna iedereen destijds.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:10 schreef tong80 het volgende:
Ik had in dienst al een imago, tijdens een oefening wilde de wachtmeester controleren of er geen jenever in de veldfles zat.
Ja, dat was in 't Harde, in de tijd dat mijn vader daar les gaf volgens mij. Hij was er in elk geval in de buurt destijds, ik weet niet precies waar. Bij zijn afscheid gaf hij ons allemaal (familie) een rondleiding daar, met uiteraard even stil staan bij dat hele verhaal en de plek waar dat gebeurde.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:08 schreef tong80 het volgende:
Weten jullie nog dat er in een lokaal van de kazerne een handgranaat was ontploft met doden ? Was tijdens een les. Bleek geen dummie te zijn. Er waren geen mobieltjes en de wachtrij van de telefooncel duurde uren.
Mijn afdeling lag precies tegenover de groot geschut lokalen. Je weet vast wel wat ik bedoel. Iets met Amerika en 24 uurs bewaking. Helemaal aan het eind van het terrein. Wij dus de pineut. Met oud-en nieuw waren we de klos. Ikm had natuurlijk steeds grotere rugklachten en hoefde niet mee te tillen en bewaken. Ik dus in m'n eigen kamer ntegenover waar de rest bivakeerde. Ik ging naar de plee en gleed op m'n sokken pardoes bijna in de armen van de luitenant die kwam inspecteren. Heb nog wel meer anekdotes. Was wel mooi mde laatste dag iedereen van het kader een hand geven en een st6empel van de kapitein. Ik weet niet meet precies wat er werd gezegd. Hij zei wel zoiets dat hij mij iig nooit zou vergeten. Zoals de leraar later bekent die lastige leerling tevens de leukste te hebben gevonden.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Och, dat deed bijna iedereen destijds.
Ik zat er toen dus ook, en dat van paniek is herkenbaar.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat was in 't Harde, in de tijd dat mijn vader daar les gaf volgens mij. Hij was er in elk geval in de buurt destijds, ik weet niet precies waar. Bij zijn afscheid gaf hij ons allemaal (familie) een rondleiding daar, met uiteraard even stil staan bij dat hele verhaal en de plek waar dat gebeurde.
Mijn moeder en haar ouders hoorden het al voor ze contact met mijn vader hadden gehad, dus ja, enige paniek.
Jeetje, zijn we via via nog enigszins aan elkaar verbonden ook.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zat er toen dus ook, en dat van paniek is herkenbaar.
SAS Doornspijk?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:21 schreef tong80 het volgende:
Mijn afdeling lag precies tegenover de groot geschut lokalen. Je weet vast wel wat ik bedoel. Iets met Amerika en 24 uurs bewaking. Helemaal aan het eind van het terrein. Wij dus de pineut. Met oud-en nieuw waren we de klos. Ikm had natuurlijk steeds grotere rugklachten en hoefde niet mee te tillen en bewaken.
Ha ha. Ik weet niet hoe oud jouw vader is. Maar ik weet nog veel namen van die tijd die er werkten. Niet de dienstplichtigen maar kader.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jeetje, zijn we via via nog enigszins aan elkaar verbonden ook.
Neem dat zegt me niets. Of nee ? Ik herken het niet. Iets met bommen. Eventueel "nucleair"quote:
Hij komt uit 1963quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ha ha. Ik weet niet hoe oud jouw vader is. Maar ik weet nog veel namen van die tijd die er werkten. Niet de dienstplichtigen maar kader.
Ik ben van 62 dus ouder dan jouw vader.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij komt uit 1963
We gaan wel licht offtopic volgens mij. Dus, nou ja, meer uitgeven aan defensie
Ja ik ken het verhaal maar zat toen nog niet bij defensie. Het ging overigens om de AP-23 mortiermijn, is twee keer een ongeluk mee gebeurd, in '83 en in '84. In 1984 kwam Rob Ovaa daar bij om het leven, zie hiervoor de zaak Ovaa-Spijkers. Echt schandalig hoe defensie toen heeft gehandeld.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:08 schreef tong80 het volgende:
Weten jullie nog dat er in een lokaal van de kazerne een handgranaat was ontploft met doden ? Was tijdens een les. Bleek geen dummie te zijn. Er waren geen mobieltjes en de wachtrij van de telefooncel duurde uren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |