abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217921166
Misschien weet 1 van jullie dit:

Ik krijg van een energieleverancier op (een willekeurige dag) 1-1-2026 een energiecontract toegestuurd die ik accepteer en teken. Vanaf dat moment kan ik het aanbid nog annuleren tot en met 15-1-2026.

Nu krijg ik op 5-1-2026 een bericht van die energieleverancier dat ze een fout hebben gemaakt met mijn contract, en dat ze dat hebben hersteld. Ik krijg dus een rectificatie.

Gaat mijn herroepingstermijn dan opnieuw lopen? Heb ik dan tot en met 19-1-2026 om te annuleren, of nog steeds tot 15-1-2026? Immers is er een verandering in het contract, dus een nieuw contract?

Welke van de twee opties is het; en waarom?
pi_217921359
quote:
Wanneer begint de termijn te lopen?
Wanneer de herroepingstermijn begint te lopen, hangt af van het type overeenkomst dat u hebt gesloten.
Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten gaat de herroepingstermijn lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst. Sluit u bijvoorbeeld via het internet een onderhoudscontract af, dan begint de ontbindingstermijn te lopen vanaf het moment dat u met de computermuis op de elektronische bestelknop klikt.
Bij een koopovereenkomst (ofwel: consumentenkoop) begint de termijn te lopen op de dag waarop u de zaak heeft ontvangen. Indien u met één bestelling meerdere zaken zoals enkele kledingstukken hebt gekocht die afzonderlijk worden geleverd, dan gaat de herroepingstermijn lopen vanaf het moment dat u het laatste kledingstuk hebt ontvangen. Heeft u een abonnement op een boekenclub afgesloten waardoor u periodiek een boek of tijdschrift ontvangt, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment van de eerste levering.
http://consumentenjurist.(...)cht-voor-consumenten

Wellicht dat je hier verder mee komt. Lijkt mij dus vanaf het moment dat je die 'nieuwe' accepteert.

Ik heb er ook geen juiste kennis over; ik ben geen jurist. Dus als ik fout zit: sorry.
pi_217921654
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
http://consumentenjurist.(...)cht-voor-consumenten

Wellicht dat je hier verder mee komt. Lijkt mij dus vanaf het moment dat je die 'nieuwe' accepteert.

Ik heb er ook geen juiste kennis over; ik ben geen jurist. Dus als ik fout zit: sorry.
in dat artikel staat dat het het moment van afsluiten (van een dienstovereenkomst) is, niet van het 'ontvangen' (dat is enkel bij consumentenkoop).

Ik denk dat als TS wil claimen dat een nieuwe opzegtermijn ingegaan is, dat je dan moet aantonen dat er een nieuwe overeenkomst afgesloten is, door dat opsturen van een nieuw document... ik denk dat dat enkel gaat als dat ook zou vereisen dat ook de ontvanger er expliciet mee moest instemmen, en volgens mij is dat hier niet het geval.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217921927
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 16:27 schreef RM-rf het volgende:
ook de ontvanger er expliciet mee moest instemmen, en volgens mij is dat hier niet het geval.
Dat weten we dus niet, het is allemaal nogal vaag (en hypothetisch). Ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217922363
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 16:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]
in dat artikel staat dat het het moment van afsluiten (van een dienstovereenkomst) is, niet van het 'ontvangen' (dat is enkel bij consumentenkoop).

Ik denk dat als TS wil claimen dat een nieuwe opzegtermijn ingegaan is, dat je dan moet aantonen dat er een nieuwe overeenkomst afgesloten is, door dat opsturen van een nieuw document... ik denk dat dat enkel gaat als dat ook zou vereisen dat ook de ontvanger er expliciet mee moest instemmen, en volgens mij is dat hier niet het geval.
Moet je niet altijd eerst instemmen als de andere partij een wijziging doorvoert?
pi_217922367
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat weten we dus niet, het is allemaal nogal vaag (en hypothetisch). Ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen.
Wat is er precies vaag? Duidelijker dan dit wordt het niet.
pi_217922694
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:56 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Wat is er precies vaag? Duidelijker dan dit wordt het niet.
'een fout'?
'een rectificatie'?
die moet je nog krijgen ...?
ben je daarmee akkoord?
moet je daar niet (opnieuw) nog voor tekenen?
etc.

Het maakt nog wel verschil of ze b.v.. een verkeerde IBAN rectificeren of b.v. een tarief of einddatum.

Verder zou ik me niet zo druk maken, je hebt nog ruim een halfjaar de tijd.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217923089
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 18:42 schreef r_one het volgende:

[..]
'een fout'?
'een rectificatie'?
die moet je nog krijgen ...?
ben je daarmee akkoord?
moet je daar niet (opnieuw) nog voor tekenen?
etc.

Het maakt nog wel verschil of ze b.v.. een verkeerde IBAN rectificeren of b.v. een tarief of einddatum.

Verder zou ik me niet zo druk maken, je hebt nog ruim een halfjaar de tijd.
Helder.

De rectificatie gaat om een korting die te laag was (gaat om ¤100,- over een 2-jaar contract) en die ze naar boven hebben bijgesteld (van ¤100,- naar ¤200,-). Of ik het daarmee eens ben / dat het mijn voordeel is doet nu niet terzake, waar het mij om gaat is of die bedenktijd nu opnieuw ingaat.

Ik heb niets “hoeven” accepteren vanuit hun kant. Ze hebben het eenzijdig aangepast. Maar het lijkt mij dat dit door deze wijziging een nieuw contract is geworden?

Datum is overigens willekeurig gekozen, omdat dit voor de inhoud van mijn vraag niet relevant is.

Verduidelijkt dit de situatie?
pi_217924008
Leuk!
Een huiswerk opdracht. *O* *O*
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217924810
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 19:26 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Helder.

De rectificatie gaat om een korting die te laag was (gaat om ¤100,- over een 2-jaar contract) en die ze naar boven hebben bijgesteld (van ¤100,- naar ¤200,-). Of ik het daarmee eens ben / dat het mijn voordeel is doet nu niet terzake, waar het mij om gaat is of die bedenktijd nu opnieuw ingaat.

Ik heb niets “hoeven” accepteren vanuit hun kant. Ze hebben het eenzijdig aangepast. Maar het lijkt mij dat dit door deze wijziging een nieuw contract is geworden?

Datum is overigens willekeurig gekozen, omdat dit voor de inhoud van mijn vraag niet relevant is.

Verduidelijkt dit de situatie?
Stukken ja :Y

Als ik het goed begrijp heb je een aanbod met 2x korting van ¤ 100 geaccepteerd, alleen is die verkeerd op paiper gekomen en nu dus gerectificeerd. Zoiets?

Een dergelijke administratieve correctie zou ik geen nieuwe overeenkomst willen noemen. Tenzij je, na tekenen, nog extra korting hebt weten te bedingen.

Iets met wilsovereenstemming, die was er al voor rectificatie.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217925271
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Stukken ja :Y

Als ik het goed begrijp heb je een aanbod met 2x korting van ¤ 100 geaccepteerd, alleen is die verkeerd op paiper gekomen en nu dus gerectificeerd. Zoiets?

Iets met wilsovereenstemming, die was er al voor rectificatie.

Jaa! Precies die lijn zocht ik inderdaad. Heel erg bedankt ^O^

quote:
Een dergelijke administratieve correctie zou ik geen nieuwe overeenkomst willen noemen. Tenzij je, na tekenen, nog extra korting hebt weten te bedingen.
Ik ook niet, want dat laatste is inderdaad niet het geval.

Nogmaals bedankt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')