http://consumentenjurist.(...)cht-voor-consumentenquote:Wanneer begint de termijn te lopen?
Wanneer de herroepingstermijn begint te lopen, hangt af van het type overeenkomst dat u hebt gesloten.
Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten gaat de herroepingstermijn lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst. Sluit u bijvoorbeeld via het internet een onderhoudscontract af, dan begint de ontbindingstermijn te lopen vanaf het moment dat u met de computermuis op de elektronische bestelknop klikt.
Bij een koopovereenkomst (ofwel: consumentenkoop) begint de termijn te lopen op de dag waarop u de zaak heeft ontvangen. Indien u met één bestelling meerdere zaken zoals enkele kledingstukken hebt gekocht die afzonderlijk worden geleverd, dan gaat de herroepingstermijn lopen vanaf het moment dat u het laatste kledingstuk hebt ontvangen. Heeft u een abonnement op een boekenclub afgesloten waardoor u periodiek een boek of tijdschrift ontvangt, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment van de eerste levering.
in dat artikel staat dat het het moment van afsluiten (van een dienstovereenkomst) is, niet van het 'ontvangen' (dat is enkel bij consumentenkoop).quote:Op donderdag 12 juni 2025 15:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
http://consumentenjurist.(...)cht-voor-consumenten
Wellicht dat je hier verder mee komt. Lijkt mij dus vanaf het moment dat je die 'nieuwe' accepteert.
Ik heb er ook geen juiste kennis over; ik ben geen jurist. Dus als ik fout zit: sorry.
Dat weten we dus niet, het is allemaal nogal vaag (en hypothetisch). Ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:27 schreef RM-rf het volgende:
ook de ontvanger er expliciet mee moest instemmen, en volgens mij is dat hier niet het geval.
Moet je niet altijd eerst instemmen als de andere partij een wijziging doorvoert?quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
in dat artikel staat dat het het moment van afsluiten (van een dienstovereenkomst) is, niet van het 'ontvangen' (dat is enkel bij consumentenkoop).
Ik denk dat als TS wil claimen dat een nieuwe opzegtermijn ingegaan is, dat je dan moet aantonen dat er een nieuwe overeenkomst afgesloten is, door dat opsturen van een nieuw document... ik denk dat dat enkel gaat als dat ook zou vereisen dat ook de ontvanger er expliciet mee moest instemmen, en volgens mij is dat hier niet het geval.
Wat is er precies vaag? Duidelijker dan dit wordt het niet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat weten we dus niet, het is allemaal nogal vaag (en hypothetisch). Ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen.
'een fout'?quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:56 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Wat is er precies vaag? Duidelijker dan dit wordt het niet.
Helder.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:42 schreef r_one het volgende:
[..]
'een fout'?
'een rectificatie'?
die moet je nog krijgen ...?
ben je daarmee akkoord?
moet je daar niet (opnieuw) nog voor tekenen?
etc.
Het maakt nog wel verschil of ze b.v.. een verkeerde IBAN rectificeren of b.v. een tarief of einddatum.
Verder zou ik me niet zo druk maken, je hebt nog ruim een halfjaar de tijd.
Stukken jaquote:Op donderdag 12 juni 2025 19:26 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Helder.
De rectificatie gaat om een korting die te laag was (gaat om ¤100,- over een 2-jaar contract) en die ze naar boven hebben bijgesteld (van ¤100,- naar ¤200,-). Of ik het daarmee eens ben / dat het mijn voordeel is doet nu niet terzake, waar het mij om gaat is of die bedenktijd nu opnieuw ingaat.
Ik heb niets “hoeven” accepteren vanuit hun kant. Ze hebben het eenzijdig aangepast. Maar het lijkt mij dat dit door deze wijziging een nieuw contract is geworden?
Datum is overigens willekeurig gekozen, omdat dit voor de inhoud van mijn vraag niet relevant is.
Verduidelijkt dit de situatie?
Jaa! Precies die lijn zocht ik inderdaad. Heel erg bedanktquote:Op donderdag 12 juni 2025 21:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Stukken ja
Als ik het goed begrijp heb je een aanbod met 2x korting van ¤ 100 geaccepteerd, alleen is die verkeerd op paiper gekomen en nu dus gerectificeerd. Zoiets?
Iets met wilsovereenstemming, die was er al voor rectificatie.
Ik ook niet, want dat laatste is inderdaad niet het geval.quote:Een dergelijke administratieve correctie zou ik geen nieuwe overeenkomst willen noemen. Tenzij je, na tekenen, nog extra korting hebt weten te bedingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |