abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:13:18 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217919924
Veel gemeentes die zijn gestopt met het gescheiden ophalen van afval ook door de hoge kosten die eraan kleven
https://www.nieuwsbreak.n(...)te-verrsquo/73842116
[quote]Scheiden van PMD uitgelopen tot bittere recycle-flop: ’

Afval schoonmaken gaat mij net even iets te ver’[
MD (plastic-, metaal- en drinkpakken) scheiden is in Nederland een goedbedoelde poging om afval te verminderen en grondstoffen te hergebruiken.
Toch strandt dit systeem vaak, mede door gebrek aan kennis bij consumenten en praktische obstakels.
/quote]

Men weet het niet meer, en dan hoor je dat alles plastic toch verbrand wordt om dat het economisch niet haalbaar is
quote:
Worsteling rond regels PMD
Het stel in is geen uitzondering. Veel Nederlanders worstelen met de afvalregels rond plastic-, metaal- en drinkpakken (PMD).
Wat mag wel en wat niet?
Plastic verpakkingen, ja, maar alleen als ze schoon zijn.
Aluminiumfolie? Soms wel, soms niet, afhankelijk van de gemeente.
En dat pak vla? Dat is een drankkarton, maar als het niet schoon is, vervuilt het de PMD-stroom.
De regels verschillen per gemeente, wat verwarring zaait.

Verpact start landelijke campagne „Als het maar leeg gaat” om recycling van PMD-afval te bevorderen
Een recente studie van Verpact, de organisatie die verantwoordelijk is voor afvalinzameling en -verwerking, toont aan dat zo’n 50 procent van de Nederlanders niet precies weet wat bij PMD hoort.

Dan is er het praktische probleem. PMD moet schoon zijn, maar wie gaat een yoghurtbakje uitlikken of een margarinekuipje afwassen?
Het kost tijd, water en moeite – middelen die in een druk huishouden schaars zijn. Onderzoek van Milieu Centraal wijst uit dat 30% van de PMD-inzameling vervuild is met etensresten, wat de recyclebaarheid vermindert.

Vuil PMD belandt vaak alsnog in de verbrandingsoven.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:20:13 #2
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217919977
"Als het maar leeg gaat" impliceert dat het niet schoongemaakt hoeft te worden. Dat kun je ook niet van huishoudens verwachten lijkt me. Doe dat maar in de fabriek.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217919989
De oplossing moet aan de voorkant gezocht worden: minder (soorten) verpakking en verplicht herbruikt plastic tenzij dat aantoonbaar niet kan.
pi_217920038
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:28:39 #5
pi_217920065
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:21 schreef CarbonC het volgende:
De oplossing moet aan de voorkant gezocht worden: minder (soorten) verpakking en verplicht herbruikt plastic tenzij dat aantoonbaar niet kan.
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217920079
De meeste plasticsoorten zijn van zichzelf al matig of slecht recyclebaar. Dat het vervuild plastic is, maakt het nog vervelender. En verder kan het qua kosten helemaal niet concurreren met nieuw plastic. Het gevolg is dat je een sector creëert die zichzelf niet kan bedruipen en daarom subsidie blijft slurpen. Dus niet te moeilijk doen, gewoon dat plastic de oven in.
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:34 #7
pi_217920087
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
Het kan, maar kost veel meer energie omdat je ook al het restafval over de band moet laten gaan in het sorteercentrum in plaats van alleen de pmd fractie. Geloof ook dat de prestaties van het uitsorteren wat minder zijn.
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:40 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_217920089
Vuil PMD volgens mij alleen als je een heel vol yoghurt pak weggooit.
Je hoeft heus niet een margarine kuipje uit te wassen hoor. :D
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:32:10 #9
323876 michaelmoore
pi_217920095
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:30 schreef lyolyrc het volgende:
De meeste plasticsoorten zijn van zichzelf al matig of slecht recyclebaar. Dat het vervuild plastic is, maakt het nog vervelender. En verder kan het qua kosten helemaal niet concurreren met nieuw plastic. Het gevolg is dat je een sector creëert die zichzelf niet kan bedruipen en daarom subsidie blijft slurpen. Dus niet te moeilijk doen, gewoon dat plastic de oven in.
Of als je perse wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel al die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen
Ik heb daar geen ruimte voor , ik heb ze maanden geleden al teruggebracht

op de stort wil ik het wel doen,
oude fietsen bij de ijzer en takken bij de takken en dozen bij de dozen, hout bij het hout ok

maar geen 4 klikos bij mijn huis , dat is klaar, dat doe ik niet meer

quote:
ja natuurlijk kan dat

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2025 09:55:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217920212
Volgens mij zeggen afvalverwerkers zelf ook al jaren, dat zij goedkoper zelf het afval uit kunnen sorteren, dan alle afvalstromen apart verwerken.
pi_217920221
Gewoon de fik erin of dumpen op een ander continent.
pi_217920229
Nascheiding werkt misschien goed maar doet niets aan de enorme hoeveelheid troep die geproduceerd en weggegooid wordt.
pi_217920232
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:31 schreef Bocaj het volgende:
Vuil PMD volgens mij alleen als je een heel vol yoghurt pak weggooit.
Je hoeft heus niet een margarine kuipje uit te wassen hoor. :D
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
pi_217920265
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
PMD kliko :?
Ik weet niet anders dan
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:51:44 #15
323876 michaelmoore
pi_217920309
quote:

[..]
een kennis van me heeft de oranje kliko naar Afrika gestuurd vol met oude kleding, die gebruiken ze daar om de rijst in te doen

al die ambtenaren ziitten de hele dag leuke dingen te verzinnen voor het volk en hen er fors voor te laten betalen, maar zelf vliegen ze businessclass ,de hele wereld over, ze lachen zich een deuk om die stommelingen

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2025 14:07:41 ]
pi_217920348
Gedragsveranderingsbeleid is al vaker mislukt.
pi_217920390
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef Socios het volgende:
of dumpen op een ander continent.
Moet je eens in Bangladesh vragen hoe goed dat werkt.
Daar vallen de bergen plastic die we daar naartoe brengen in de waterwegen, die ze weer uitspuwen in de oceaan.
Dan moeten wij weer dingen gaan verzinnen als de Plastic Warrior, want oh, oh de oceanen.
pi_217920441
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
pi_217920586
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Of als je persee wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel als die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen

oude fietsen bij de ijzer en takken bij de takken en dozen bij de dozen, hout bij het hout ok

[..]
ja natuurlijk kan dat
Oud papier, GFT-afval, glas en flessen met statiegeld scheiden vind ik prima. En het scheiden van grof huisvuil op de gemeentelijke stort is ook goed.

Willen we nog wat meer plastic scheiden, kan dat het beste via statiegeld. Dan denk ik vooral aan zuivelverpakkingen. Maar al dat folieplastic kan veel beter de oven in.
pi_217920654
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.

Ik ben nu wat papieren messen en vorken aan het analyseren maar sommige van die zogenaamde milieu vriendelijk papier oplossingen zijn dan weer geïmpregneerd waardoor je het toch gewoon bij het restafval moet gooien.. de niet geïmpregneerde papieren dingen worden meteen slap van wat vochtigheid.
pi_217920820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.

Ik ben nu wat papieren messen en vorken aan het analyseren maar sommige van die zogenaamde milieu vriendelijk papier oplossingen zijn dan weer geïmpregneerd waardoor je het toch gewoon bij het restafval moet gooien.. de niet geïmpregneerde papieren dingen worden meteen slap van wat vochtigheid.
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.

Ik betwijfel overigens ook of energie ooit nagenoeg gratis gaat worden.
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:07 #22
323876 michaelmoore
pi_217920916
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:48 schreef lyolyrc het volgende:

In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebben

ik denk wel dat men veel meer op zaterdag overdag de was gaat doen in de toekomst en de droger en de afwas machine
daar zijn ook timers voor , die saldering was een beetje raar eigenlijk
economisch gezien kan dat helemaal niet
pi_217920934
quote:

[..]
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.

Het nadeel van pet is dat je voor het hitte bestendig te maken wel weer wat truken moet uithalen daarom zien we van magnetron verpakkingen en yogurt nog steeds PP.
pi_217920965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebben

ik denk wel dat men veel meer op zaterdag overdag de was gaat doen in de toekomst en de droger en de afwas machine
daar zijn ook timers voor , die saldering was een beetje raar eigenlijk
economisch gezien kan dat helemaal niet
In Nederland is energie of erg duur, of je krijgt geld toe om het af te nemen, bijvoorbeeld op een zonnige en winderige dag als vandaag. Maar ik ken geen bedrijfstak die kan overleven als ze mensen geld moeten toegeven om hun producten af te nemen.
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 15:07:04 #25
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_217920985
quote:

[..]
Onze oranje bak kost niks extra, maar het storten van restafval in de ondergrondse containers hier ook niet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:30:23 #26
pi_217921122
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor het produceren van fossiele plastics is ook veel energie nodig. Maar het proces is minder omslachtig. Daarbij is plastic ook een bijproduct van fossiele brandstoffen, waardoor niet alle energie van de verwerking aan het plastic wordt toegewezen.

PET kun je inderdaad geheel recyclen, maar er zijn helaas veel verpakkingen van bijvoorbeeld gekleurd plastic of meerdere soorten aan elkaar geplakt, dan is er iets hoogwaardigers van maken dan een paaltje of bankje al heel moeilijk.
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:36:03 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217921168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:04 schreef 03f het volgende:
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
Daar hebben we een oer-Hollandse uitvinding voor: De flessenlikker!

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:48:47 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217921299
quote:
Denk het wel. Er is genoeg energie; we moeten alleen weten hoe we het kunnen vasthouden.
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:50:11 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217921313
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef marc0871 het volgende:
Volgens mij zeggen afvalverwerkers zelf ook al jaren, dat zij goedkoper zelf het afval uit kunnen sorteren, dan alle afvalstromen apart verwerken.
Volgens mij zijn de meningen daar nogal over verdeeld. paar jaar geleden heeft mijn woonplaats ook een nieuwe vorm van inzamelen ingevoerd en dat hield in dat we drie bakken en een ondergrondse container. Volgens de gemeente werd het goedkoper (de realiteit was dat het duurder werd) en dat bronscheiding een betere kwaliteit zou opleveren. (daar heb ik ook m'n twijfels over als je leest dat bij foute scheiding het alsnog de verbrander ingaat).

Soms vraag je je af waarom je nog scheidt als je buurman er geen donder om maalt en het daardoor alsnog verbrand wordt.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:03:20 #30
323876 michaelmoore
pi_217921472
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:50 schreef Gunner het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de meningen daar nogal over verdeeld. paar jaar geleden heeft mijn woonplaats ook een nieuwe vorm van inzamelen ingevoerd en dat hield in dat we drie bakken en een ondergrondse container. Volgens de gemeente werd het goedkoper (de realiteit was dat het duurder werd) en dat bronscheiding een betere kwaliteit zou opleveren. (daar heb ik ook m'n twijfels over als je leest dat bij foute scheiding het alsnog de verbrander ingaat).

Soms vraag je je af waarom je nog scheidt als je buurman er geen donder om maalt en het daardoor alsnog verbrand wordt.
meeste mensen doen de grijze zakken zo in de groene of de oranje kliko , ja , je moet wat als ie vol is

Het is beter als men de grijze gewoon ieder week weer komt ophalen ,
dan mogen de ambtenaren het zelf blijven scheiden en naar de afvalstraat brengen in de tijd van de gemeente
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:06:40 #31
323876 michaelmoore
pi_217921499
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Denk het wel. Er is genoeg energie; we moeten alleen weten hoe we het kunnen vasthouden.
aardwarmte dat kan wel wat zijn , maar de pomp die draait ook niet gratis
pi_217921502
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Voor het produceren van fossiele plastics is ook veel energie nodig. Maar het proces is minder omslachtig. Daarbij is plastic ook een bijproduct van fossiele brandstoffen, waardoor niet alle energie van de verwerking aan het plastic wordt toegewezen.

PET kun je inderdaad geheel recyclen, maar er zijn helaas veel verpakkingen van bijvoorbeeld gekleurd plastic of meerdere soorten aan elkaar geplakt, dan is er iets hoogwaardigers van maken dan een paaltje of bankje al heel moeilijk.
plastic is een bijproduct en olieboeren zijn allang blij dat ze wat met deze dingen nog kunnen doen. Dus dat je de energie van plastic produceren eraan wilt toewijzen is wel een beetje vreemd.

Dat we een laagje evoh in bijvoorbeeld pp gebruiken is om de kunststof zo te maken dat deze stukken minder lucht doorlaat waardoor de houdbaarheid van het verpakt voedsel flink toeneemt.
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:08:54 #33
323876 michaelmoore
pi_217921520
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

en een bankje maken van nieuw plastic is veel goedkoper en mooier
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:59:00 #34
pi_217921881
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 16:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
plastic is een bijproduct en olieboeren zijn allang blij dat ze wat met deze dingen nog kunnen doen. Dus dat je de energie van plastic produceren eraan wilt toewijzen is wel een beetje vreemd.
Allocatie kun je doen op basis van gewicht, calorische waarde en opbrengst. Welke keuze wordt gemaakt, hoe de verhouding daarbij ligt tussen plastic en andere producten en welke extra stappen voor plasticproductie worden gemaakt weet ik niet.

quote:
Dat we een laagje evoh in bijvoorbeeld pp gebruiken is om de kunststof zo te maken dat deze stukken minder lucht doorlaat waardoor de houdbaarheid van het verpakt voedsel flink toeneemt.
Natuurlijk doet men het ergens voor. Maar voor de recyclebaarheid wordt er niet beter van.
pi_217921897
Wat een totale verrassing.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_217921907
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:30 schreef lyolyrc het volgende:
Dat klinkt wel heel erg. Noem het maar energetisch recyclen.
-
  Trouwste user 2022 donderdag 12 juni 2025 @ 17:09:51 #37
7889 tong80
Spleenheup
pi_217921970
Terwijl het verplaatsen op FOK! naar VER, wel een succes is.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217922064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Of als je persee wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel als die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen

[..]
ja natuurlijk kan dat
Ik ben al jaren serieus aan het afval scheiden maar begin me inmiddels af te vragen of het allemaal zo handig is.
Wij hebben inderdaad 4 kleuren containers en dan ik maak nog de nodige autoritjes voor platisc flessen met statiegeld, glas voor de glasbak, inmiddels tig soorten afval die niet in de grijze container passen of mogen.

Er rijden diverse firma's door de straten om de boel in te zamelen en op het gemeentehuis is waarschijnlijk een hele afdeling opgericht voor organisatie en coordinatie.

Gewoon alles blindelings in 1 container die wekelijks geleegd wordt lijkt me wellicht nog wel beter.
-
  donderdag 12 juni 2025 @ 17:28:29 #39
323876 michaelmoore
pi_217922155
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

Gewoon alles blindelings in 1 container die wekelijks geleegd wordt lijkt me wellicht nog wel beter.
ja daar komt het toch terecht

alleen het glas en papier is rendabel , zelfs in armste landen of misschien wel juist daarom
doet men tijdens het ophalen , blik en ijzer en papier apart , zelfs nachts

men leeft van de opbrengst van de blik (aluminium) en glas en ijzer en papier

Het plastic hergebruiken is hier ondanks enorme subsidies nooit rendabel geweest ,
zeker niet nu nieuwe plastickorrels gebruiken veel goedkoper is en efficiënter qua energiekosten

al het plastic gaat rechtstreeks de verbranding in , geen mens wil het hebben, ook gebruikte kleding is niet meer rendabel , ofschoon men het in Afrika graag wil hebben

afval scheiden moet men tijdens het verwerking doen , niet proberen dat af te schuiven aan de consument

pi_217922216
Plastic doen ze bij ons geloof ik niet. Papier ben ik ook mee gestopt ivm die vreselijke papierbakken. Ten eerste is het altijd meer dan 5 minuten lopen met je papier, ten tweede vallen die kleppen (die trouwens ook veel te klein zijn) altijd op mijn poten dicht als ik er kleiner papier in wil stoppen of de eindjes er nog in wil duwen bij grotere dozen. Glas doe ik ook niet meer trouwens. Ben maar gewoon helemaal gestopt. Het maakt toch geen ene zier uit.
Mja
pi_217935747
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:07 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Onze oranje bak kost niks extra, maar het storten van restafval in de ondergrondse containers hier ook niet.
mazzelpik, hier kost een kliko (140 liter) aan de weg zetten 8,75 per keer, heb je een grote kliko van 240 liter dan kost dat 15 euro per keer en breng je afval naar de milieustraat dan betaal je per kilo. 100kg kost daar 20 euro.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 22:13:47 #42
323876 michaelmoore
pi_217935866
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef CarbonC het volgende:
Nascheiding werkt misschien goed maar doet niets aan de enorme hoeveelheid troep die geproduceerd en weggegooid wordt.
sommigen die zijn te beroerd om hun bankstel van 3 jaar oud op marktplaats te zetten en flikkeren hem zo in de container incl bed en kasten
  vrijdag 13 juni 2025 @ 22:14:18 #43
323876 michaelmoore
pi_217935873
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef Socios het volgende:
Gewoon de fik erin of dumpen op een ander continent.
breng alles maar naar afrika , daar zijn ze erg blij mee
pi_217935879
Gewoon in zee flikkeren, die plastic soep is er toch al.
pi_217936332
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:55 schreef Nober het volgende:
Gedragsveranderingsbeleid is al vaker mislukt.
Het is een baan op zich geworden, ook met al dat statiegeld gedoe. Ik kan begrijpen dat ergens de grens ligt. Het is ook arbeidsintensief werk.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_217936731
Gemeente: burgers moeten afval scheiden.

Ook gemeente: wij gaan niet scheiden want kost teveel geld.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 13 juni 2025 @ 23:43:07 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217936907
Papier en glas valt prima te recyclen en dat gaat al decennia goed, de rest, het is beter om dat gewoon te verbranden en er stroom van te maken en met de restwarmte kassen of huizen te verwarmen. Iedereen met een half paasei is dat al lang duidelijk, maar ja, dat is ideologisch niet correct.
In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen. Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 05:26:30 #48
323876 michaelmoore
pi_217937890
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen.

Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
Dat alles verbrand wordt dat is allang duidelijk , afval scheiden dat moet je niet door de consument laten doen, 90% maakt er een zootje van

doe dat bij de afval verwerking , dan ben je flexibel in de afval verwerking
Haal het gewoon iedere week op in de grijze bak en die er dan mee wat je leuk vind

afval scheiden in de afvalstraat bij de gemeente kan wel, hout en papier en ijzer van fietsen , coniferen en bomen, koelkasten en asbest en derg,
pi_217937966
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Papier en glas valt prima te recyclen en dat gaat al decennia goed, de rest, het is beter om dat gewoon te verbranden en er stroom van te maken en met de restwarmte kassen of huizen te verwarmen. Iedereen met een half paasei is dat al lang duidelijk, maar ja, dat is ideologisch niet correct.
In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen. Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
In Amsterdam verdiende men dik op de verkoop van plastic, wilde ze uiteraard besteden aan allerlei culturele potjes tot iemand een vraag stelde: Is het niet eerlijker als we dat aftrekken van de vuilheffing?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217938144
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:04 schreef 03f het volgende:
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
Zeg ik ook altijd tegen mijn vriendin.
pi_217938147
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:58 schreef core2duo het volgende:

[..]
Het is een baan op zich geworden, ook met al dat statiegeld gedoe. Ik kan begrijpen dat ergens de grens ligt. Het is ook arbeidsintensief werk.
Het is ook zo complex omdat er 300 miljoen soorten verpakkingen zijn.
pi_217938517
In Zwolle gaan ze er nog verder mee, al die pmd’s chippen en kijken of je wel goed afval scheidt.

Wat onzin blijft, in Groningen notabene, worden er machines gemaakt wat ongefilterd afval met 96% efficiency kunnen scheiden.. wat verrrrr boven kliko afval scheiden ligt a 83 tot 86% afhankelijk van welke gemeente we kijken. (Ja die 10% is behoorlijk als je kijkt naar de tig tonnen aan afval dagelijks)
pi_217938558
"ik pleur tegenwoordig al mijn flessen in de papierbak, dat scheelt enorm.... " Youp, ca. 1995
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 09:02:50 #54
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217938594
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 08:56 schreef vaarsuvius het volgende:
"ik pleur tegenwoordig al mijn flessen in de papierbak, dat scheelt enorm.... " Youp, ca. 1995
Ik moet zeggen ik geef mensen soms geen ongelijk hoor. Als de gemeentes helemaal doorslaan in afval scheiden dan is het na een tijdje wel leuk geweest. Weet je hoe veel ik al betaal elk jaar voor WOZ, Afval en Riool? En dan moet ik ook nog de halve stad doorrijden om alles overal maar in te leveren. En dan heb je ook nog van die bakken die steeds kleiner worden dus je kan niet eens je hele vuilniszak erin trappen maar moet ter plekke ook nog eens alles fijn gaan drukken en 1 voor 1 door die opening duwen. Snap dat mensen er na een tijdje wel een beetje klaar mee zijn. Beter investeren in betere apparaten die het afval zelf scheiden.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_217938619
Ik vind het wel best. Bij ons in de wijk staan overal restafval containers, ook op de hoek van de straat. Maar voor het glas en papier moet ik minimaal 5 minuten lopen. Bij ons gaat daarom gewoon alles bij het restafval.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 09:09:56 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_217938625
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:04 schreef Moonversion het volgende:

[..]
mazzelpik, hier kost een kliko (140 liter) aan de weg zetten 8,75 per keer, heb je een grote kliko van 240 liter dan kost dat 15 euro per keer en breng je afval naar de milieustraat dan betaal je per kilo. 100kg kost daar 20 euro.
Wij hebben geloof ik wel een van de hoogste bedragen voor afvalheffing van NL, dus daar zit dat gewoon in, maar het mag dan wel onbeperkt. Net als het afvalbrengstation, mag je ook zo heen.
pi_217938769
In mijn vorige gemeente werd de burger bestraft voor het afval scheiden. De gemeente was heel nobel bezig maar was even vergeten dat ze een langlopend contract met de afvalverbrander hadden. Daar ging dus minder afval naartoe waardoor het per ton duurder werd om afval te laten verwerken. Op een paar jaar tijd was het ledigen van de restcontainer gewoon verdrievoudigd.

In mijn huidige gemeente is het eigenlijk nóg gekker. Ledigen van de restcontainer kost je bijna ¤16 per lediging, ledigen van de Gft-container is bijna ¤5, papier is ¤3,75 en PMD is gratis maar wel in zakken aan straat zetten.

Mijn tuin is dermate qua grootte dat als ik het gras maai en wat struiken snoei, de gft-bak gelijk vol zit. Voor de milieustraat moet ik 20 minuten rijden. Wij trappen gewoon zoveel als mogelijk in de PMD-zak.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 09:57:48 #58
323876 michaelmoore
pi_217938966
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 08:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In Zwolle gaan ze er nog verder mee, al die pmd’s chippen en kijken of je wel goed afval scheidt.

Wat onzin blijft, in Groningen notabene, worden er machines gemaakt wat ongefilterd afval met 96% efficiency kunnen scheiden.. wat verrrrr boven kliko afval scheiden ligt a 83 tot 86% afhankelijk van welke gemeente we kijken. (Ja die 10% is behoorlijk als je kijkt naar de tig tonnen aan afval dagelijks)
ja met 1000 ambtenaren om jouw klikos te controleren als de gestapo , weer zo een groenlinks idee
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:00:43 #59
479315 SuperNeger
pi_217938983
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:26 schreef Vliegbaard het volgende:
In mijn vorige gemeente werd de burger bestraft voor het afval scheiden. De gemeente was heel nobel bezig maar was even vergeten dat ze een langlopend contract met de afvalverbrander hadden. Daar ging dus minder afval naartoe waardoor het per ton duurder werd om afval te laten verwerken. Op een paar jaar tijd was het ledigen van de restcontainer gewoon verdrievoudigd.

In mijn huidige gemeente is het eigenlijk nóg gekker. Ledigen van de restcontainer kost je bijna ¤16 per lediging, ledigen van de Gft-container is bijna ¤5, papier is ¤3,75 en PMD is gratis maar wel in zakken aan straat zetten.

Mijn tuin is dermate qua grootte dat als ik het gras maai en wat struiken snoei, de gft-bak gelijk vol zit. Voor de milieustraat moet ik 20 minuten rijden. Wij trappen gewoon zoveel als mogelijk in de PMD-zak.
Ik ken ook iemand die in zo'n gemeente woont. Die zit zelfs z'n plastic verpakkingen af te wassen zodat hij er zo lang mogelijk over kan doen voor die hij het in levert (anders gaan de etensresten stinken).

Als ik zoveel moeite moest doen dan zou ik het ook gewoon ergens dumpen. Je kan overdrijven hoor. Ik vind het prima om in de straat m'n afval te scheiden, maar als ik per vuilniszak moet betalen dan neem ik m'n vuilnis gewoon mee naar het winkelcentrum samen met m'n lege flessen om het daar in die kleine kut prullenbakjes te proppen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_217938994
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Wij hebben geloof ik wel een van de hoogste bedragen voor afvalheffing van NL, dus daar zit dat gewoon in, maar het mag dan wel onbeperkt. Net als het afvalbrengstation, mag je ook zo heen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je dan betaald?

Ik:
Vast deel per jaar 125,00
container restafval (140 liter) 8,75
container GFT (140 liter) 1,25
PMD/Papier is gratis

Rioolheffing gaat via een andere manier
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:05:14 #61
479315 SuperNeger
pi_217939022
Het wordt gewoon weer een verdienmodel waar alleen de brave (rijke) burgers voor gaan betalen. En de armen (tokkies) zullen gewoon meer afval gaan dumpen. Het is echt belachelijk ook dat dit per gemeente verschilt. Hoe netter de buurt, hoe meer je zelf je afval moet gaan scheiden en hoe meer je betaalt. En kom je in een andere plaats bij een tokkie buurt daar heb je niet eens de mogelijkheid om te scheiden maar wordt alles of het nou plastic, glas, papier, gft, huisvuil in dezelfde bak gekiept. Als je honderden euro's per jaar zou moeten betalen is het dus goedkoper om even naar een andere plaats te rijden om het daar in een container te dumpen. Of gewoon op straat als niemand kijkt. Niet netjes, maar door dit soort betutteling en deze bedragen roep je dit gedrag wel in de hand.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:08:13 #62
323876 michaelmoore
pi_217939047
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:01 schreef Moonversion het volgende:

[..]

Ik:
PMD/Papier is gratis

Ja marktwerking he, er is weer een bedrijf van een vriend ingeschakeld om fors te verdienen met een stel Bulgaren en een paar kiepautos

Begint steeds meer op Italie te lijken met die maffia politici in de afval verwerking

Gaan ze het afval van daar hierheen laten komen, om te verbranden en de warmte voor een fors bedrag aan U te verkopen, goed zo, dat is EU zegt Rob Jetten dan
Dat is zo een figuur waarbij je steeds twijfelt of ie zeer corrupt is of heel erg naïef , hij is wel een van die Businessclass vliegers met een groot woord over minder vliegen en zelf alles kan declareren
quote:
Jetten oppert verhoging vliegtaks op langere vluchten
Den Haag- Het verhogen van de vliegbelasting staat op de radar van minister Rob Jetten (Klimaat).
Het gaat om een extra taks voor langere afstanden, die daardoor tientjes per vlucht meer gaan kosten.
Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf.
D66-bewindsman Jetten werkt momenteel aan een pakket maatregelen waarmee hij de klimaatdoelen uit het coalitieakkoord wil behalen.
Op een lijst die hij eerder deze week heeft voorgelegd aan het kabinet, staat ook het verhogen van de vliegbelasting.
Het gaat dan om extra taks voor de langere afstanden.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2025 10:28:33 ]
pi_217939089
In Amsterdam had men ook het strategisch idee dat als je de ingang van een vuilnisbak kleiner maakt dit minder afval oplevert |:( |:( |:( |:( :') :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 10:20:54 #64
236264 crew  capricia
pi_217939116
quote:

[..]

Ik:
PMD/Papier is gratis

Hier tussen de 300 en 400 euro (afhankelijk hoeveel personen) per jaar.
Geen afvalscheiding, behalve papier en flessen, en alle vuilniszakken kunnen onbeperkt en zonder pasje in de ondergrondse containers gegooid worden.
De afvalscheidingsstations zijn verders gratis en grofvuil laten ophalen is ook gratis.

Ik ben heel blij dat wij hier het onderscheid PMD en restafval niet hoeven te maken. Zou niet weten hoe.
De fabriek is daar veel beter in dan al die losse huishoudens.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:31:42 #65
pi_217939184
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:15 schreef raptorix het volgende:
In Amsterdam had men ook het strategisch idee dat als je de ingang van een vuilnisbak kleiner maakt dit minder afval oplevert |:( |:( |:( |:( :') :') :') :') :')
Als je per zak moet betalen weet ik de echte reden wel.
pi_217939192
Hergebruiken van bijvoorbeeld PET flessen is vergelijkbaar met glazen flessen, alhoewel ze wel eerder beschadigen. Het probleem zijn de verontreinigingen. Een etiket er op geplakt? Dat gaat fout. Een etiket en dop van een andere soort plastic? Idem. Rommel in de fles? Dat geeft problemen.

Als je gaat recyclen, worden ze meestal niet zo netjes aangeleverd. Dus eerst in kleine stukjes hakken en soppen om het vuil er af te halen. Maar je houd dan een mix over, die wel voor het grootste deel bestaat uit PET, maar waar ook troep in zit. Dus de kwaliteit van de nieuwe flessen is lager en je moet uitkijken met gebruik voor levensmiddelen. Daarom heb je mensen nodig om de binnenkomende flessen te sorteren en eventueel de andere materialen te verwijderen. En schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen om ze weer te kunnen gebruiken. Wat vrij duur is. Daarom zie je bij hergebruikte plastics voor levensmiddelen meestal dat er maar weinig (10% of zo) gerecycled plastic in zit.

En voor stoffen zoals HDPE is het nog lastiger. Je hebt polyetheen van lage en hoge dichtheid, dat gaat over de lengte van de ketens. hoge dichtheid zijn lange ketens. En lange ketens maken het een sterker materiaal. Als je nog langere ketens hebt, gebruiken ze het om kabels, helmen en kogelvrije vesten van te maken.

Maar HDPE, wat ze dus ook gebruiken voor luxe bakjes en potten om eten in te bewaren, kan een temperatuur aan van 90 graden, of 110 graden voor korte tijd. Dat is dus net genoeg voor de magnetron. Maar als het nog warmer wordt, dan gaat het eerst smelten en daarna worden de ketens korter. En kortere ketens kunnen weer slechter tegen hitte dan lange. Dus als ze te heet worden, dan verandert HDPE in LDPE en daarna in sneltempo in hele korte ketens waar je niets meer aan hebt. (Wel handig als je het wilt verven of lijmen, even met een vlammetje er overheen en dat werkt.) En ook daar heb je weer stickers, afdichtingen en verfraaiingen van andere materialen.

Van dat standpunt gezien is een materiaal dat heel stabiel is, wat je voor veel verschillende toepassingen kunt gebruiken en dat goed tegen een hoge temperatuur kan, zoals siliconen, veel handiger. Maar dat is heel goedkoop te maken en heel slecht te recyclen, net omdat het zo stabiel is.

Of net een materiaal waar je maar heel weinig van nodig hebt en uitstekend te recyclen is, zoals piepschuim. Maar dan heb je per kubieke meter maar iets van 15 kilo aan plastic, wat de logistiek heel duur maakt. Alhoewel je daar wel wat op zou kunnen verzinnen. En je kunt het steviger maken door er een hard laagje van hetzelfde materiaal op aan te brengen, alhoewel dat waarschijnlijk lastig te doen is. Kost niks, gaat lang mee, uitstekend te recyclen.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:34:15 #67
pi_217939203
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Hier tussen de 300 en 400 euro (afhankelijk hoeveel personen) per jaar.
Geen afvalscheiding, behalve papier en flessen, en alle vuilniszakken kunnen onbeperkt en zonder pasje in de ondergrondse containers gegooid worden.
De afvalscheidingsstations zijn verders gratis en grofvuil laten ophalen is ook gratis.

Ik ben heel blij dat wij hier het onderscheid PMD en restafval niet hoeven te maken. Zou niet weten hoe.
De fabriek is daar veel beter in dan al die losse huishoudens.
Wij hebben het hier hetzelfde geregeld, maar ook weleens ergens gewoond waar pmd gescheiden werd. Hoezo zou je niet weten hoe dat moet? Kwestie van aparte vuilnisbak. Waar het bij mij wel mis ging was dat ik niet wist dat ze pmd in doorzichtige vuilniszakken wilden ontvangen, dus mogelijk zijn al mijn grijze vuilniszakken in de pmd container toch verbrand :')
pi_217939253
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:00 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Ik ken ook iemand die in zo'n gemeente woont. Die zit zelfs z'n plastic verpakkingen af te wassen zodat hij er zo lang mogelijk over kan doen voor die hij het in levert (anders gaan de etensresten stinken).

Als ik zoveel moeite moest doen dan zou ik het ook gewoon ergens dumpen. Je kan overdrijven hoor. Ik vind het prima om in de straat m'n afval te scheiden, maar als ik per vuilniszak moet betalen dan neem ik m'n vuilnis gewoon mee naar het winkelcentrum samen met m'n lege flessen om het daar in die kleine kut prullenbakjes te proppen.
Ik vind dit dan weer een beetje sneu.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:44:24 #69
479315 SuperNeger
pi_217939262
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:43 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Paar honderd euro extra betalen ieder jaar terwijl mensen in andere plaatsen al dit gezeik niet hebben vind ik ook sneu.

Op een gegeven moment wordt het gewoon een rekensom. Het zullen niet volle vuilniszakken worden maar zal er inderdaad gewoon 2x per week een pedaalemmerzakje meegenomen worden. Als ik moet kiezen tussen dat of nog meer betalen tsja, tenzij je heel rijk bent wordt het voor de meeste mensen opeens toch een stuk aantrekkelijker om het zo te doen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_217939378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:43 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Ja, dat is ook het grootste probleem van die oranje verpakkingsafval containers, in de gemeentes waar je voor een gewone vuilniszak een paar Euro moet betalen. Of zelfs gewoon als die dichter bij staat.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 10:57:47 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217939400
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat is ook het grootste probleem van die oranje verpakkingsafval containers, in de gemeentes waar je voor een gewone vuilniszak een paar Euro moet betalen. Of zelfs gewoon als die dichter bij staat.
Net als bv de vluchtelingen/asiel opvang is afval tot een verdienmodel geworden voor allen die er zich mee bezig houden.
pi_217939453
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Net als bv de vluchtelingen/asiel opvang is afval tot een verdienmodel geworden voor allen die er zich mee bezig houden.
Het klimaat heeft er geen baat bij, want het kost allemaal meer energie en voor het milieu moet je het pas doen als ze stoppen het allemaal in derdewereldlanden te dumpen. Gewoon alles verbranden is dan al gauw de minst slechte keuze, alhoewel je daar niet in de buurt wilt wonen.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 11:04:46 #73
323876 michaelmoore
pi_217939490
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Wij hebben het hier hetzelfde geregeld, maar ook weleens ergens gewoond waar pmd gescheiden werd. Hoezo zou je niet weten hoe dat moet? Kwestie van aparte vuilnisbak. Waar het bij mij wel mis ging was dat ik niet wist dat ze pmd in doorzichtige vuilniszakken wilden ontvangen, dus mogelijk zijn al mijn grijze vuilniszakken in de pmd container toch verbrand :')
ik doe alles in de PMD dat mag van de gemeente, ze verbranden toch alles in dezelfde warmte centrales
  zaterdag 14 juni 2025 @ 11:05:43 #74
479315 SuperNeger
pi_217939501
quote:

[..]
En hoelang gaat het duren voor mensen hun hele vuilniszak gewoon in zo'n oranje plastic container gooien?

Op een gegeven moment hebben mensen gewoon maling aan hun gemeente als ze constant maar meer moeten betalen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 14 juni 2025 @ 11:18:45 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217939629
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:05 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
En hoelang gaat het duren voor mensen hun hele vuilniszak gewoon in zo'n oranje plastic container gooien?

Op een gegeven moment hebben mensen gewoon maling aan hun gemeente als ze constant maar meer moeten betalen.
In de gemeente waar ik woon controleert men nu het bio afval, als je er een plastic zak in hebt zitten laten ze het staan, tweede keer een boete. Ik heb dus de biocontainer afgezegd en gooi het wel in het restafval. Voor de gemeente heb ik een composter neergezet.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 11:38:25 #76
479315 SuperNeger
pi_217939805
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In de gemeente waar ik woon controleert men nu het bio afval, als je er een plastic zak in hebt zitten laten ze het staan, tweede keer een boete. Ik heb dus de biocontainer afgezegd en gooi het wel in het restafval. Voor de gemeente heb ik een composter neergezet.
Maar hoe koppelen ze die vuilniszak aan jou? Ik neem aan dat je wel zo slim bent om even geadresseerde post eruit te halen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 14 juni 2025 @ 11:54:32 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217939960
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:38 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Maar hoe koppelen ze die vuilniszak aan jou? Ik neem aan dat je wel zo slim bent om even geadresseerde post eruit te halen.
Post in de Biocontainer? We hebben gechipte Klikos hier, ze worden gewogen ook
pi_217940111
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:38 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Hier: camera's. Bij een klacht gaan ze de beelden bekijken. Ik heb ook een keer een boete gekregen van 75 Euro omdat de container vol was en ik mijn vuilniszak er naast had gezet.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 12:24:09 #79
236264 crew  capricia
pi_217940143
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 10:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Omdat ik er thuis gelukkig nog nooit iets mee te maken heb gehad.
Wel grappig om te lezen dat je het zelf dus ook regelmatig niet goed gedaan hebt. Sta je daar netjes te scheiden, wordt het alsnog als restafval verband.
Compleet onzinnig dus.

Hoe meer regeltjes, hoe vaker het fout gaat. Beter schaffen ze die onzin dus gewoon af, en laten ze het onderscheid bij de verwerking doen. Je gaat toch niet voor al die onzin losse vuilnisbakken in je keuken zetten? Ik heb 1 vuilnisbak, met een grijze comozak en die zak gaat zomers iedere dag de ondergrondse vuilcontainer in, vol of niet vol.

Ik was laatst in Frankrijk op vakantie, daar hadden ze 4 vuilnisbakken in de keuken. :')
Ze denken toch niet dat ik dat allemaal uit ga zoeken. _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 14-06-2025 12:29:53 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217940151
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:21 schreef CarbonC het volgende:
Ik vind het bizar dat dat niet verplicht is. Hier in het VK staat het op de verpakkingen:
Widely recycled, not recycled yet, only recycle at supermarket, en check local recycling. En vaak staan er drie verschillende op een verpakking.
Bijv: cardboard widely recycled, plastic tray check local recycling, plastic sleeve not recycled yet.
Alle single-use plastics zouden recyclebaar moeten zijn. Gedurende tientallen jaren hebben bedrijven als Shell tientallen miljarden gestoken in het goedkoper maken van plastic, niet in het duurzamer maken van plastic. Voor dat laatste is geen incentive. En nu wordt vaak als argument gebruikt dat het te duur zou zijn om alleen maar recyclebaar plastic te gebruiken.
pi_217940223
Ik heb voor het verpakkingsafval een grote vuilnisbak van 120 liter, omdat het veel plaats inneemt. Dat is blauw plastic en past nog net door de opening. Ik heb er nog geen klachten of boetes over gekregen.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 12:42:35 #82
236264 crew  capricia
pi_217940258
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb voor het verpakkingsafval een grote vuilnisbak van 120 liter, omdat het veel plaats inneemt. Dat is blauw plastic en past nog net door de opening. Ik heb er nog geen klachten of boetes over gekregen.
Hoe vaak wordt dat dan opgehaald bij jullie?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217940270
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel grappig om te lezen dat je het zelf dus ook regelmatig niet goed gedaan hebt. Sta je daar netjes te scheiden, wordt het alsnog als restafval verband.
Compleet onzinnig dus.

Hoe meer regeltjes, hoe vaker het fout gaat. Beter schaffen ze die onzin dus gewoon af, en laten ze het onderscheid bij de verwerking doen. Je gaat toch niet voor al die onzin losse vuilnisbakken in je keuken zetten? Ik heb 1 vuilnisbak, met een grijze comozak en die zak gaat zomers iedere dag de ondergrondse vuilcontainer in, vol of niet vol.

Ik was laatst in Frankrijk op vakantie, daar hadden ze 4 vuilnisbakken in de keuken. :')
Restafval, verpakkingsafval, glas, kratten, blikjes, karton en tot een maand geleden ook papier. Alhoewel ik dat papier tegenwoordig ook bij het restafval doe, dat was onhandig. Ik splitste eerst het statiegeld nog uit naar glas en blik, maar ik koop nu alleen glazen flessen in kratten. (Ik heb nu een fietsaanhangertje waar er twee in passen.)
pi_217940291
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe vaak wordt dat dan opgehaald bij jullie?
Dat gaat in een grote oranje container achter de flat. Daar staan ook papiercontainers en containers voor restafval waar je voor moet betalen. Dat was ook een goede bestemming voor lege blikjes tot er statiegeld op kwam. Sindsdien zijn kratten handiger.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 13:23:45 #85
479315 SuperNeger
pi_217940576
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Post in de Biocontainer? We hebben gechipte Klikos hier, ze worden gewogen ook
Hoe werkt dat precies moet je hem dan met een tag openmaken? En hoe weten ze dan welke vuilniszak van jou is? Door het wegen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hier: camera's. Bij een klacht gaan ze de beelden bekijken. Ik heb ook een keer een boete gekregen van 75 Euro omdat de container vol was en ik mijn vuilniszak er naast had gezet.
Gewoon zwarte jas aan en capuchon op doen dus
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_217940640
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
"Als het maar leeg gaat" impliceert dat het niet schoongemaakt hoeft te worden. Dat kun je ook niet van huishoudens verwachten lijkt me. Doe dat maar in de fabriek.
Gewoon nascheiden dit leidt nergens toe.
In mijn nieuwe woning ga ik alles gewoon in de rest mikken ik ga geen persoonlijke milieustraat meer onderhouden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 14 juni 2025 @ 13:32:15 #87
323876 michaelmoore
pi_217940653
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Gewoon nascheiden dit leidt nergens toe.
In mijn nieuwe woning ga ik alles gewoon in de rest mikken ik ga geen persoonlijke milieustraat meer onderhouden.
ik heb de oranje gehouden

die wordt nu nog twee keer per maand opgehaald
  zaterdag 14 juni 2025 @ 13:33:02 #88
323876 michaelmoore
pi_217940660
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:23 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Hoe werkt dat precies moet je hem dan met een tag openmaken? En hoe weten ze dan welke vuilniszak van jou is? Door het wegen?
[..]
Groen Linkse politie staat

zelfs stappen ze op onze kosten met business class in het KLM vliegtuig naar Tokio of Montreal voor d elol
  zaterdag 14 juni 2025 @ 13:34:02 #89
479315 SuperNeger
pi_217940668
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Groen Linkse politie staat
Ik vind het toch een beetje gek. Gewoon zeggen dat jij het niet was. Zolang er geen post met je adres in die vuilniszak zit zullen ze echt onmogelijk kunnen bewijzen dat het van jou was. Of gaan ze DNA onderzoek starten? Je bent echt een ei als je zo'n boete betaalt, gewoon in bezwaar gaan en laten voorkomen als het moet. De bewijslast ligt bij hun. En hoeveel camera's moeten er wel niet staan? _O- Zit er ook een camera in de prullenbak zoals bij pinautomaten dat je gezicht gefilmd wordt? :')
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 14 juni 2025 @ 14:23:44 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217941083
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:23 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
[..]
Dit is een kliko
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Minicontainer
Begrijp je het nu of moet ik het in Jip en Janneke taal uitleggen?
pi_217941181
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:48 schreef marc0871 het volgende:

[..]
PMD kliko :?
Ik weet niet anders dan
[ afbeelding ]
Hier eindelijk ook een PMD-kliko *O*
Scheelt weer zwerfafval en beter voor het straatbeeld.
pi_217941509
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:34 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Ik vind het toch een beetje gek. Gewoon zeggen dat jij het niet was. Zolang er geen post met je adres in die vuilniszak zit zullen ze echt onmogelijk kunnen bewijzen dat het van jou was. Of gaan ze DNA onderzoek starten? Je bent echt een ei als je zo'n boete betaalt, gewoon in bezwaar gaan en laten voorkomen als het moet. De bewijslast ligt bij hun. En hoeveel camera's moeten er wel niet staan? _O- Zit er ook een camera in de prullenbak zoals bij pinautomaten dat je gezicht gefilmd wordt? :')
In no-time weten ze dat jij het was, als ze altijd dezelfde persoon zien.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 15:25:15 #93
323876 michaelmoore
pi_217941579
Het is duidelijk dat geautomatiseerde afval verwerking , te prevaleren is in plaats dat iedere PVV of SP sukkel in de stad het wiel moet gaan uitvinden.

In de dictatoriale natte dromen van Groen Links is dat ok , maar in de praktijk komt er niet ene zak van terecht

als een systeem gekleurde appel van iets mindere of bleke en kleintjes kan onderscheiden dan kan ze ook eenvormige pakketten van afval maken

in veel en veel meer variaties dan ik dat kan

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2025 15:33:36 ]
pi_217942011
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb de oranje gehouden

die wordt nu nog twee keer per maand opgehaald
Luxe, hier rest een keer per maand, :r
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 16:15:09 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_217942072
quote:

[..]

Ik:
PMD/Papier is gratis

voor een éénpersoonshuishouden ¤ 329 (voor 2024 was dit ¤ 318,00) en voor een
meerpersoonshuishouden ¤ 499 (voor 2024 was dit ¤ 482,00).

Dus als bovenstaand een eenpersoonshuishouden is ben je hier goedkoper uit bij 24 legingen. Ik heb weinig restafval, zeker geen 2x 140 liter per maand. 1 vuilniszak per maand ofzo.

Rioolheffing is ¤ 200 per jaar
pi_217942076
Gewoon alles op de vuilnisbelt en de vuilnisbelt verbranden voor electriciteit. win win.

Als het gaat lekken in het milieu, dan kan je altijd nog kijken.

Het radioactief afval van de kerncentrales, ziekenhuizen, en industrie kan er ook wel gewoon bij.

Één gezellige puinhoop.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 16:17:16 #97
323876 michaelmoore
pi_217942095
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 16:15 schreef Telefoonvork het volgende:
Gewoon alles op de vuilnisbelt en de vuilnisbelt verbranden voor electriciteit. win win.

Als het gaat lekken in het milieu, dan kan je altijd nog kijken.

Het radioactief afval van de kerncentrales, ziekenhuizen, en industrie kan er ook wel gewoon bij.

Één gezellige puinhoop.
Dat doen ze wel met Italiaans afval, daar krijgt men geld voor van de italianen en geld van de bewoners voor restwarmte, dat heet biomassa , vrienden van Jetten en Timmermans
quote:
Afvalcontrole - Sluipschutters (S4A5)
De geloofsbak 8)7 8)7 8)7 _O- _O-
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2025 16:24:43 ]
pi_217942179
quote:

[..]
Is in mijn stad ook zo, betalen per zak. Is wat het is. Om dan te gaan rondlopen met afval en het elders weggooien gaat mij wel wat ver.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 20:50:29 #99
pi_217945361
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Compleet onzinnig dus.
Nogal simplistische conclusie. Het principe is niet onzinnig maar het ontbreekt aan goede uitleg.
quote:

Dat doen ze in Frankrijk dus wel. En in Duitsland is dat bijvoorbeeld ook heel normaal. Kwestie van opvoeding.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 20:52:38 #100
479315 SuperNeger
pi_217945397
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dit is een kliko
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Minicontainer
Begrijp je het nu of moet ik het in Jip en Janneke taal uitleggen?
Uhhh, maar heb jij dan 10 verschillende kleuren kliko in je voortuin staan? Ik dacht dat dit gewoon over van die normale containers ging die je op straat hebt. Voor huisvuil, gft, plastic, papier, glas, textiel, etc.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 15:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In no-time weten ze dat jij het was, als ze altijd dezelfde persoon zien.
De bewijslast ligt bij hun. En ze gaan hem echt niet laten voorkomen hoor.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 20:58:16 #101
236264 crew  capricia
pi_217945486
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Nogal simplistische conclusie. Het principe is niet onzinnig maar het ontbreekt aan goede uitleg.
[..]
Dat doen ze in Frankrijk dus wel. En in Duitsland is dat bijvoorbeeld ook heel normaal. Kwestie van opvoeding.
Lees de OP eens: iedere gemeente andere PMD regeltjes.
quote:
De regels verschillen per gemeente
:')

Te bizar voor woorden.

Daarnaast blijkt nascheiding beter te werken. Zelfs milieu centraal geeft dit toe. En ik vind het gewoon heel erg lullig voor je dat jij alles hebt lopen scheiden al die tijd, maar door een verkeerde zak het alsnog verband is als restafval.
Dit is toch de triestigheid ten top?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 21:04:34 #102
236264 crew  capricia
pi_217945600
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 16:09 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Luxe, hier rest een keer per maand, :r
Dit meen je niet?
Hier ondergrondse vuilcontainers. Geen PMD scheiding. Twee keer per week geleegd. Ik mag er alles in flikkeren wat door de opening past.
(Glas, kleding en karton is wel apart)

De scheiding vindt erna plaats. Waar dus het beste resultaat te behalen valt, zelfs volgens milieu centraal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217945679
quote:
Wij hebben de beste technieken ter wereld qua sortering, op verschillende plekken staan die lijnen al jaren stil. Ik meen dat die dingen beter konden sorteren dan wij als consument.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 21:41:48 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217946087
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:52 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Uhhh, maar heb jij dan 10 verschillende kleuren kliko in je voortuin staan? Ik dacht dat dit gewoon over van die normale containers ging die je op straat hebt. Voor huisvuil, gft, plastic, papier, glas, textiel, etc.
[..]
De bewijslast ligt bij hun. En ze gaan hem echt niet laten voorkomen hoor.
Rest
Verpakking
Bio
Papier
En drie korven voor glas, wit, groen, bruin.
Een keer in de maand chemisch op het dorpsplein en op diverse plekken staan verzamelcontainers voor textiel
  zaterdag 14 juni 2025 @ 22:20:27 #105
323876 michaelmoore
pi_217946646
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 21:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Rest
Verpakking
Bio
Papier
En drie korven voor glas, wit, groen, bruin.
Een keer in de maand chemisch op het dorpsplein en op diverse plekken staan verzamelcontainers voor textiel
en de batterijen dan , oude schoenen en je oude koelkast en je PC hergebruik aanbieden , is geen tijd om nog te werken , ?

je zou er voor betaald moeten krijgen dan
  zaterdag 14 juni 2025 @ 22:41:16 #106
pi_217946977
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Lees de OP eens: iedere gemeente andere PMD regeltjes.
[..]
:')

Te bizar voor woorden.

Daarnaast blijkt nascheiding beter te werken. Zelfs milieu centraal geeft dit toe. En ik vind het gewoon heel erg lullig voor je dat jij alles hebt lopen scheiden al die tijd, maar door een verkeerde zak het alsnog verband is als restafval.
Dit is toch de triestigheid ten top?
Dat zeg ik. Het ontbreekt aan goede uitleg.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 22:51:47 #107
236264 crew  capricia
pi_217947113
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Per gemeente. :+
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 14 juni 2025 @ 23:21:58 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217947532
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 22:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en de batterijen
Bij iedere supermarkt staat een box, en het kan ook bij klein chemisch afval
quote:
dan , oude schoenen
Kledingcontainer
quote:
en je oude koelkast]
Gemeentewerf, verder 1 keer in de maand grof vuil, kan je alles aanbieden behalve herverbouwpuin
quote:
en je PC hergebruik aanbieden

Ebay
  zondag 15 juni 2025 @ 00:19:59 #109
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_217948090
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 21:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit meen je niet?
Hier ondergrondse vuilcontainers. Geen PMD scheiding. Twee keer per week geleegd. Ik mag er alles in flikkeren wat door de opening past.
(Glas, kleding en karton is wel apart)

De scheiding vindt erna plaats. Waar dus het beste resultaat te behalen valt, zelfs volgens milieu centraal.
Ik ben jaloers.
  Moderator zondag 15 juni 2025 @ 00:24:55 #110
236264 crew  capricia
pi_217948122
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 00:19 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik ben jaloers.
Het komt wel.
Gooi en Vechtstreek gaat ook over op dit model.
Nascheiding is het woord.
Zeeland wellicht wat later.

Ik vind het ideaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 15 juni 2025 @ 00:42:30 #111
pi_217948228
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 22:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Per gemeente. :+
Oké, uniforme uitleg dan.
  Moderator zondag 15 juni 2025 @ 00:47:57 #112
236264 crew  capricia
pi_217948256
quote:
7s.gif Op zondag 15 juni 2025 00:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Oké, uniforme uitleg dan.
Stel je nou voor dat er een systeem zou zijn waarin je zo ongeveer alles in de bak mag flikkeren. En achter de schermen wordt dat uitgesplitst.
En dat blijkt ook betere resultaten op te leveren.
Hoe geweldig zou dat zijn. O+
Ongeacht de kleur van je vuilniszak.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 15 juni 2025 @ 01:02:24 #113
323876 michaelmoore
pi_217948322
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
5 jaar geleden werd het gebracht als het ei van Columbus, we laten de vervuiler het werk doen ,en ook laten betalen *O*

Gescheiden ophalen , aparte kliko's , controle door de Boa's of we het wel goed doen.
Maar al snel begon men grijze zakken in de Plastic bak te flikkeren en de Boa's waren het controleren heel snel zat.
Dus was al snel klaar met de plastic , de groene dat doen de meeste mensen niet , en de grijze werd maar een keer per maand op gehaald om de burgers te pesten
Papier dat ging ook in de grijze

Nou toen was het al snel gedaan
alles in de oranje , klaar met die bende, doe maar lekker zelf , ik betaal, jullie moet het werk doen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 15-06-2025 01:34:46 ]
  Moderator zondag 15 juni 2025 @ 01:15:07 #114
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_217948377
Je verwacht het niet.
What can change the nature of a man?
pi_217948804
De beste en makkelijkste manier om van alle overbodige afval (grof vuil) af te komen is ''Creatief met afval'' zijn. :Y

Als je begrijpt wat ik bedoel. :)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_217948817
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:08 schreef Deatheyee het volgende:
Ik vind het wel best. Bij ons in de wijk staan overal restafval containers, ook op de hoek van de straat. Maar voor het glas en papier moet ik minimaal 5 minuten lopen. Bij ons gaat daarom gewoon alles bij het restafval.
Hier is grijs/groen/papier/pmd gratis en voor restafval betaal je per zak.

Die je dan in een ondergrondse container moet stoppen met een onmogelijke kleine sleuf als opening. Dus dan moet je er met een zak naartoe en die zak opensnijden om proberen je restafval in de container te krijgen.

Zodra er ook maar enige vorm van plastic in zit gaat het dus in de plastic kliko.
pi_217949798
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 06:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Die je dan in een ondergrondse container moet stoppen met een onmogelijke kleine sleuf als opening. Dus dan moet je er met een zak naartoe en die zak opensnijden om proberen je restafval in de container te krijgen.
Ja, dat is vaak een probleem. Dat hadden onze vorige ook, daar heb ik een uitgebreide klacht met uitleg voor ingediend. Het heeft geholpen.

Als die dingen worden uitbesteed, ziet de eisenlijst er ongeveer als volgt uit:

1. Er mag absoluut niet meer in kunnen dan de voorgeschreven hoeveelheid.
2. Het mag niet door onbevoegden open te maken zijn.
3. Het moet onmogelijk zijn om er meer in te stoppen dan 1 <vul doelvoorwerp in>.
4. Het mag niet kapot gaan.
5. Indien mogelijk, moeten afwijkende voorwerpen geweigerd kunnen worden.
6. Het moet zo weinig mogelijk onderhoud vereisen.
7. De opening mag geen grotere voorwerpen toelaten dan waar het voor bedoeld is.

Het gaat dus alleen over het onmogelijk maken van oneigenlijk gebruik en niet over goed doen waar het voor bedoeld is.

Daarom paste er in de vorige vuilniscontainers geen volle vuilniszakken. En al helemaal geen met een ingebouwd trekbandje. Niet aanduwen en nog ~15 centimeter zak overhouden om dicht te binden. Ook zaten ze meteen verstopt als je er een te volle zak induwde, waardoor het regelmatig gebeurde dat ze allemaal onbruikbaar waren. En daar je dat pas merkte nadat je er voor betaald had, was dat heel irritant. Dan had je er drie keer voor betaald en stond je alsnog met een volle vuilniszak in je handen. Dus op een gegeven moment heb ik weer opgebeld, en deze keer niet alleen om de storing door te geven, maar steeds doorgevraagd naar de persoon die er over ging, waarna ik het haar heb uitgelegd. En ze was daar heel verbaasd over, want dat was de eerste keer dat ze dat hoorde.

En dat zie je ook met andere dingen, zoals fietskluizen.
  zondag 15 juni 2025 @ 10:07:19 #118
323876 michaelmoore
pi_217949835
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 09:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat is vaak een probleem. Dat hadden onze vorige ook, daar heb ik een uitgebreide klacht met uitleg voor ingediend. Het heeft geholpen.

Als die dingen worden uitbesteed, ziet de eisenlijst er ongeveer als volgt uit:

1. Er mag absoluut niet meer in kunnen dan de voorgeschreven hoeveelheid.
2. Het mag niet door onbevoegden open te maken zijn.
3. Het moet onmogelijk zijn om er meer in te stoppen dan 1 <vul doelvoorwerp in>.
4. Het mag niet kapot gaan.
5. Indien mogelijk, moeten afwijkende voorwerpen geweigerd kunnen worden.
6. Het moet zo weinig mogelijk onderhoud vereisen.
7. De opening mag geen grotere voorwerpen toelaten dan waar het voor bedoeld is.

Het gaat dus alleen over het onmogelijk maken van oneigenlijk gebruik en niet over goed doen waar het voor bedoeld is.

Daarom paste er in de vorige vuilniscontainers geen volle vuilniszakken. En al helemaal geen met een ingebouwd trekbandje. Niet aanduwen en nog ~15 centimeter zak overhouden om dicht te binden. Ook zaten ze meteen verstopt als je er een te volle zak induwde, waardoor het regelmatig gebeurde dat ze allemaal onbruikbaar waren. En daar je dat pas merkte nadat je er voor betaald had, was dat heel irritant. Dan had je er drie keer voor betaald en stond je alsnog met een volle vuilniszak in je handen. Dus op een gegeven moment heb ik weer opgebeld, en deze keer niet alleen om de storing door te geven, maar steeds doorgevraagd naar de persoon die er over ging, waarna ik het haar heb uitgelegd. En ze was daar heel verbaasd over, want dat was de eerste keer dat ze dat hoorde.

En dat zie je ook met andere dingen, zoals fietskluizen.
je kunt ook de volle zakken weg breng naar de vuil straat van de gemeente, ik rij er op vrijdag middag nog wel eens langs als de enige kliko die ik nog heb vol is
pi_217950102
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 10:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt ook de volle zakken weg breng naar de vuil straat van de gemeente, ik rij er op vrijdag middag nog wel eens langs als de enige kliko die ik nog heb vol is
Dus gewoon niet gebruiken en er zelf extra veel moeite voor doen? In het kader van: als je er van uit gaat dat het toch niet werkt, ben je ook niet teleurgesteld als dat ook zo is?

Nee, dank je.
  zondag 15 juni 2025 @ 11:48:42 #120
pi_217950804
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 00:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Stel je nou voor dat er een systeem zou zijn waarin je zo ongeveer alles in de bak mag flikkeren. En achter de schermen wordt dat uitgesplitst.
En dat blijkt ook betere resultaten op te leveren.
Hoe geweldig zou dat zijn. O+
Ongeacht de kleur van je vuilniszak.
Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd dat nascheiding duurder is en minder efficiënt, omdat je de volledige reststroom over dezelfde banden moet laten lopen in het sorteercentrum. Dat komt ook de zuiverheid niet ten goede lijkt me. Dus hoezo betere resultaten?
  zondag 15 juni 2025 @ 12:11:53 #121
323876 michaelmoore
pi_217951068
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 11:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd dat nascheiding duurder is en minder efficiënt, omdat je de volledige reststroom over dezelfde banden moet laten lopen in het sorteercentrum. Dat komt ook de zuiverheid niet ten goede lijkt me. Dus hoezo betere resultaten?
toch zal het moete gaan zo , of helemaal niet scheiden en alles verbranden

het volk is er klaar mee
  zondag 15 juni 2025 @ 12:39:12 #122
pi_217951274
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 12:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
toch zal het moete gaan zo , of helemaal niet scheiden en alles verbranden

het volk is er klaar mee
Ho toch op met je Malieveldretoriek. In omringende landen kunnen ze het ook. Kwestie van opvoeding en gewenning.
  zondag 15 juni 2025 @ 12:56:00 #123
323876 michaelmoore
pi_217951405
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 12:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ho toch op met je Malieveldretoriek. In omringende landen kunnen ze het ook. Kwestie van opvoeding en gewenning.
prima , als maar geen plicht is

ik doe het niet meer

geen linkse dictatuur
  zondag 15 juni 2025 @ 13:00:37 #124
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_217951427
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 10:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hier mag dat dus absoluut niet, was dat maar zo’n feestje dan gingen hier alle bakken de deur uit en reed ik om de dag naar de milieaustraat.
  zondag 15 juni 2025 @ 14:03:47 #125
323876 michaelmoore
pi_217952106
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 13:00 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Hier mag dat dus absoluut niet, was dat maar zo’n feestje dan gingen hier alle bakken de deur uit en reed ik om de dag naar de milieaustraat.
nee hier maakt niet uit als de kliko vol is dan breng ik er wel eens een zak of drie
pi_217955490
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 11:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Zonder nascheiding moet je het meeste verbranden, ook van het verpakkingsafval en het GFT. Dus als je toch moet scheiden om dat te voorkomen, dan is het weer efficiënter om het allemaal te doen. Het grootste probleem met recycling is trouwens nog steeds de milieuheffing, die het twee tot drie keer zo duur maakt als in de buurlanden.

Volgens milieucentraal:

quote:
Vragen over bronscheiding, nascheiding en diftar

Het is lastig te zeggen wat schoner is. Nascheiding is een klein beetje beter als je kijkt naar de polymeerzuiverheid: dit is vervuiling van één plasticsoort met andere plasticsoorten. Bronscheiding zorgt er weer voor dat er minder restafval en viezigheid vastplakt aan het plastic, waardoor meer plastic geschikt is voor recycling.
Dus nu die milieubelasting voor recycling van minimaal plastic afschaffen, zodat het ook voor zover mogelijk gerecycled wordt, in plaats van het te dumpen aan de andere kant van de wereld of het te verbranden.

En anders is nascheiding dus beter en goedkoper, als je het inleveren van vuilnis tenminste gratis maakt, anders komt er alsnog een heleboel troep tussen het verpakkingsafval.

Als je het op een kapitalistische manier aan wilt pakken die niet bestaat uit alles dumpen of verbranden, kun je ook labels gaan plakken op de zakken verpakkingsafval en die gaan verkopen, zodat je boetes kunt gaan uitdelen als er troep in zit. Dat maakt het wel veel duurder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')