quote:Worsteling rond regels PMD
Het stel in is geen uitzondering. Veel Nederlanders worstelen met de afvalregels rond plastic-, metaal- en drinkpakken (PMD).
Wat mag wel en wat niet?
Plastic verpakkingen, ja, maar alleen als ze schoon zijn.
Aluminiumfolie? Soms wel, soms niet, afhankelijk van de gemeente.
En dat pak vla? Dat is een drankkarton, maar als het niet schoon is, vervuilt het de PMD-stroom.
De regels verschillen per gemeente, wat verwarring zaait.
Verpact start landelijke campagne „Als het maar leeg gaat” om recycling van PMD-afval te bevorderen
Een recente studie van Verpact, de organisatie die verantwoordelijk is voor afvalinzameling en -verwerking, toont aan dat zo’n 50 procent van de Nederlanders niet precies weet wat bij PMD hoort.
Dan is er het praktische probleem. PMD moet schoon zijn, maar wie gaat een yoghurtbakje uitlikken of een margarinekuipje afwassen?
Het kost tijd, water en moeite – middelen die in een druk huishouden schaars zijn. Onderzoek van Milieu Centraal wijst uit dat 30% van de PMD-inzameling vervuild is met etensresten, wat de recyclebaarheid vermindert.
Vuil PMD belandt vaak alsnog in de verbrandingsoven.
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:21 schreef CarbonC het volgende:
De oplossing moet aan de voorkant gezocht worden: minder (soorten) verpakking en verplicht herbruikt plastic tenzij dat aantoonbaar niet kan.
Het kan, maar kost veel meer energie omdat je ook al het restafval over de band moet laten gaan in het sorteercentrum in plaats van alleen de pmd fractie. Geloof ook dat de prestaties van het uitsorteren wat minder zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
Of als je perse wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stortquote:Op donderdag 12 juni 2025 13:30 schreef lyolyrc het volgende:
De meeste plasticsoorten zijn van zichzelf al matig of slecht recyclebaar. Dat het vervuild plastic is, maakt het nog vervelender. En verder kan het qua kosten helemaal niet concurreren met nieuw plastic. Het gevolg is dat je een sector creëert die zichzelf niet kan bedruipen en daarom subsidie blijft slurpen. Dus niet te moeilijk doen, gewoon dat plastic de oven in.
ja natuurlijk kan datquote:Op donderdag 12 juni 2025 13:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:31 schreef Bocaj het volgende:
Vuil PMD volgens mij alleen als je een heel vol yoghurt pak weggooit.
Je hoeft heus niet een margarine kuipje uit te wassen hoor.
PMD klikoquote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
een kennis van me heeft de oranje kliko naar Afrika gestuurd vol met oude kleding, die gebruiken ze daar om de rijst in te doenquote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
Moet je eens in Bangladesh vragen hoe goed dat werkt.quote:
Oud papier, GFT-afval, glas en flessen met statiegeld scheiden vind ik prima. En het scheiden van grof huisvuil op de gemeentelijke stort is ook goed.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of als je persee wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort
Maar zadel als die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen
Ik heb daar geen ruimte voor , ik heb ze maanden geleden al teruggebracht
op de stort wil ik het wel doen,
oude fietsen bij de ijzer en takken bij de takken en dozen bij de dozen, hout bij het hout ok
maar geen 4 klikos bij mijn huis , dat is klaar, dat doe ik niet meer
[..]
ja natuurlijk kan dat
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.
Ik ben nu wat papieren messen en vorken aan het analyseren maar sommige van die zogenaamde milieu vriendelijk papier oplossingen zijn dan weer geïmpregneerd waardoor je het toch gewoon bij het restafval moet gooien.. de niet geïmpregneerde papieren dingen worden meteen slap van wat vochtigheid.
In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebbenquote:Op donderdag 12 juni 2025 14:48 schreef lyolyrc het volgende:
Ik betwijfel overigens ook of energie ooit nagenoeg gratis gaat worden.
Het nadeel van pet is dat je voor het hitte bestendig te maken wel weer wat truken moet uithalen daarom zien we van magnetron verpakkingen en yogurt nog steeds PP.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:48 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.
Ik betwijfel overigens ook of energie ooit nagenoeg gratis gaat worden.
In Nederland is energie of erg duur, of je krijgt geld toe om het af te nemen, bijvoorbeeld op een zonnige en winderige dag als vandaag. Maar ik ken geen bedrijfstak die kan overleven als ze mensen geld moeten toegeven om hun producten af te nemen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebben
ik denk wel dat men veel meer op zaterdag overdag de was gaat doen in de toekomst en de droger en de afwas machine
daar zijn ook timers voor , die saldering was een beetje raar eigenlijk
economisch gezien kan dat helemaal niet
Onze oranje bak kost niks extra, maar het storten van restafval in de ondergrondse containers hier ook niet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef Moonversion het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |