abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:13:18 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217919924
Veel gemeentes die zijn gestopt met het gescheiden ophalen van afval ook door de hoge kosten die eraan kleven
https://www.nieuwsbreak.n(...)te-verrsquo/73842116
[quote]Scheiden van PMD uitgelopen tot bittere recycle-flop: ’

Afval schoonmaken gaat mij net even iets te ver’[
MD (plastic-, metaal- en drinkpakken) scheiden is in Nederland een goedbedoelde poging om afval te verminderen en grondstoffen te hergebruiken.
Toch strandt dit systeem vaak, mede door gebrek aan kennis bij consumenten en praktische obstakels.
/quote]

Men weet het niet meer, en dan hoor je dat alles plastic toch verbrand wordt om dat het economisch niet haalbaar is
quote:
Worsteling rond regels PMD
Het stel in is geen uitzondering. Veel Nederlanders worstelen met de afvalregels rond plastic-, metaal- en drinkpakken (PMD).
Wat mag wel en wat niet?
Plastic verpakkingen, ja, maar alleen als ze schoon zijn.
Aluminiumfolie? Soms wel, soms niet, afhankelijk van de gemeente.
En dat pak vla? Dat is een drankkarton, maar als het niet schoon is, vervuilt het de PMD-stroom.
De regels verschillen per gemeente, wat verwarring zaait.

Verpact start landelijke campagne „Als het maar leeg gaat” om recycling van PMD-afval te bevorderen
Een recente studie van Verpact, de organisatie die verantwoordelijk is voor afvalinzameling en -verwerking, toont aan dat zo’n 50 procent van de Nederlanders niet precies weet wat bij PMD hoort.

Dan is er het praktische probleem. PMD moet schoon zijn, maar wie gaat een yoghurtbakje uitlikken of een margarinekuipje afwassen?
Het kost tijd, water en moeite – middelen die in een druk huishouden schaars zijn. Onderzoek van Milieu Centraal wijst uit dat 30% van de PMD-inzameling vervuild is met etensresten, wat de recyclebaarheid vermindert.

Vuil PMD belandt vaak alsnog in de verbrandingsoven.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:20:13 #2
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217919977
"Als het maar leeg gaat" impliceert dat het niet schoongemaakt hoeft te worden. Dat kun je ook niet van huishoudens verwachten lijkt me. Doe dat maar in de fabriek.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217919989
De oplossing moet aan de voorkant gezocht worden: minder (soorten) verpakking en verplicht herbruikt plastic tenzij dat aantoonbaar niet kan.
pi_217920038
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:28:39 #5
pi_217920065
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:21 schreef CarbonC het volgende:
De oplossing moet aan de voorkant gezocht worden: minder (soorten) verpakking en verplicht herbruikt plastic tenzij dat aantoonbaar niet kan.
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217920079
De meeste plasticsoorten zijn van zichzelf al matig of slecht recyclebaar. Dat het vervuild plastic is, maakt het nog vervelender. En verder kan het qua kosten helemaal niet concurreren met nieuw plastic. Het gevolg is dat je een sector creëert die zichzelf niet kan bedruipen en daarom subsidie blijft slurpen. Dus niet te moeilijk doen, gewoon dat plastic de oven in.
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:34 #7
pi_217920087
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Rotterdam is daar al even geleden mee gestopt, gewoon alles bij het restafval en ze zoeken het in de afvalcentrale wel uit. Ik dacht dat dat ook gewoon prima kon?
Het kan, maar kost veel meer energie omdat je ook al het restafval over de band moet laten gaan in het sorteercentrum in plaats van alleen de pmd fractie. Geloof ook dat de prestaties van het uitsorteren wat minder zijn.
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:40 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_217920089
Vuil PMD volgens mij alleen als je een heel vol yoghurt pak weggooit.
Je hoeft heus niet een margarine kuipje uit te wassen hoor. :D
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:32:10 #9
323876 michaelmoore
pi_217920095
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:30 schreef lyolyrc het volgende:
De meeste plasticsoorten zijn van zichzelf al matig of slecht recyclebaar. Dat het vervuild plastic is, maakt het nog vervelender. En verder kan het qua kosten helemaal niet concurreren met nieuw plastic. Het gevolg is dat je een sector creëert die zichzelf niet kan bedruipen en daarom subsidie blijft slurpen. Dus niet te moeilijk doen, gewoon dat plastic de oven in.
Of als je perse wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel al die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen
Ik heb daar geen ruimte voor , ik heb ze maanden geleden al teruggebracht

op de stort wil ik het wel doen,
oude fietsen bij de ijzer en takken bij de takken en dozen bij de dozen, hout bij het hout ok

maar geen 4 klikos bij mijn huis , dat is klaar, dat doe ik niet meer

quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:26 schreef Fleischmeister het volgende:
ja natuurlijk kan dat

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2025 09:55:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217920212
Volgens mij zeggen afvalverwerkers zelf ook al jaren, dat zij goedkoper zelf het afval uit kunnen sorteren, dan alle afvalstromen apart verwerken.
pi_217920221
Gewoon de fik erin of dumpen op een ander continent.
pi_217920229
Nascheiding werkt misschien goed maar doet niets aan de enorme hoeveelheid troep die geproduceerd en weggegooid wordt.
pi_217920232
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:31 schreef Bocaj het volgende:
Vuil PMD volgens mij alleen als je een heel vol yoghurt pak weggooit.
Je hoeft heus niet een margarine kuipje uit te wassen hoor. :D
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
pi_217920265
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Het probleem is denk ik eerder dat de oranje PMD kliko gratis is en mensen er daarom vanalles in flikkeren wat er niet in thuis hoort, en dat kost de gemeentes heel veel geld.
PMD kliko :?
Ik weet niet anders dan
  donderdag 12 juni 2025 @ 13:51:44 #15
323876 michaelmoore
pi_217920309
quote:

[..]
een kennis van me heeft de oranje kliko naar Afrika gestuurd vol met oude kleding, die gebruiken ze daar om de rijst in te doen

al die ambtenaren ziitten de hele dag leuke dingen te verzinnen voor het volk en hen er fors voor te laten betalen, maar zelf vliegen ze businessclass ,de hele wereld over, ze lachen zich een deuk om die stommelingen

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2025 14:07:41 ]
pi_217920348
Gedragsveranderingsbeleid is al vaker mislukt.
pi_217920390
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef Socios het volgende:
of dumpen op een ander continent.
Moet je eens in Bangladesh vragen hoe goed dat werkt.
Daar vallen de bergen plastic die we daar naartoe brengen in de waterwegen, die ze weer uitspuwen in de oceaan.
Dan moeten wij weer dingen gaan verzinnen als de Plastic Warrior, want oh, oh de oceanen.
pi_217920441
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
pi_217920586
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Of als je persee wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel als die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen

oude fietsen bij de ijzer en takken bij de takken en dozen bij de dozen, hout bij het hout ok

[..]
ja natuurlijk kan dat
Oud papier, GFT-afval, glas en flessen met statiegeld scheiden vind ik prima. En het scheiden van grof huisvuil op de gemeentelijke stort is ook goed.

Willen we nog wat meer plastic scheiden, kan dat het beste via statiegeld. Dan denk ik vooral aan zuivelverpakkingen. Maar al dat folieplastic kan veel beter de oven in.
pi_217920654
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik meen dat voedselverpakkingen nooit gerecycled mogen zijn omdat de hygiëne niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is de kwaliteit van gerecycled plastic minder geborgd.
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.

Ik ben nu wat papieren messen en vorken aan het analyseren maar sommige van die zogenaamde milieu vriendelijk papier oplossingen zijn dan weer geïmpregneerd waardoor je het toch gewoon bij het restafval moet gooien.. de niet geïmpregneerde papieren dingen worden meteen slap van wat vochtigheid.
pi_217920820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ze kunnen PET compleet recyclen en mag ook weer daarna voor voedsel gebruikt worden. Maar ik vermoed dat het recyclen veel meer energie kost als nieuw materiaal. Zolang energie nog niet bijna gratis is zal gerecycled materiaal daardoor dus duurder zijn dan nieuw virgin materiaal.

Ik ben nu wat papieren messen en vorken aan het analyseren maar sommige van die zogenaamde milieu vriendelijk papier oplossingen zijn dan weer geïmpregneerd waardoor je het toch gewoon bij het restafval moet gooien.. de niet geïmpregneerde papieren dingen worden meteen slap van wat vochtigheid.
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.

Ik betwijfel overigens ook of energie ooit nagenoeg gratis gaat worden.
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:07 #22
323876 michaelmoore
pi_217920916
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:48 schreef lyolyrc het volgende:

In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebben

ik denk wel dat men veel meer op zaterdag overdag de was gaat doen in de toekomst en de droger en de afwas machine
daar zijn ook timers voor , die saldering was een beetje raar eigenlijk
economisch gezien kan dat helemaal niet
pi_217920934
quote:

[..]
PET is inderdaad het best recyclebare plastic. En ik weet dat er nog kunststoffen beschikbaar zijn waar dat nog beter gaat. Maar dat materiaal is veel complexer, niet getest voor gebruik in combinatie met voeding en daarom ook meteen veel duurder en dus kostentechnisch (nu) niet interessant.

Het nadeel van pet is dat je voor het hitte bestendig te maken wel weer wat truken moet uithalen daarom zien we van magnetron verpakkingen en yogurt nog steeds PP.
pi_217920965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In de winter zeker nooit , daar zul je altijd aardgascentrales voor nodig hebben

ik denk wel dat men veel meer op zaterdag overdag de was gaat doen in de toekomst en de droger en de afwas machine
daar zijn ook timers voor , die saldering was een beetje raar eigenlijk
economisch gezien kan dat helemaal niet
In Nederland is energie of erg duur, of je krijgt geld toe om het af te nemen, bijvoorbeeld op een zonnige en winderige dag als vandaag. Maar ik ken geen bedrijfstak die kan overleven als ze mensen geld moeten toegeven om hun producten af te nemen.
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 15:07:04 #25
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_217920985
quote:

[..]
Onze oranje bak kost niks extra, maar het storten van restafval in de ondergrondse containers hier ook niet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:30:23 #26
pi_217921122
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor het produceren van fossiele plastics is ook veel energie nodig. Maar het proces is minder omslachtig. Daarbij is plastic ook een bijproduct van fossiele brandstoffen, waardoor niet alle energie van de verwerking aan het plastic wordt toegewezen.

PET kun je inderdaad geheel recyclen, maar er zijn helaas veel verpakkingen van bijvoorbeeld gekleurd plastic of meerdere soorten aan elkaar geplakt, dan is er iets hoogwaardigers van maken dan een paaltje of bankje al heel moeilijk.
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:36:03 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217921168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:04 schreef 03f het volgende:
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
Daar hebben we een oer-Hollandse uitvinding voor: De flessenlikker!

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:48:47 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217921299
quote:
Denk het wel. Er is genoeg energie; we moeten alleen weten hoe we het kunnen vasthouden.
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:50:11 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217921313
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef marc0871 het volgende:
Volgens mij zeggen afvalverwerkers zelf ook al jaren, dat zij goedkoper zelf het afval uit kunnen sorteren, dan alle afvalstromen apart verwerken.
Volgens mij zijn de meningen daar nogal over verdeeld. paar jaar geleden heeft mijn woonplaats ook een nieuwe vorm van inzamelen ingevoerd en dat hield in dat we drie bakken en een ondergrondse container. Volgens de gemeente werd het goedkoper (de realiteit was dat het duurder werd) en dat bronscheiding een betere kwaliteit zou opleveren. (daar heb ik ook m'n twijfels over als je leest dat bij foute scheiding het alsnog de verbrander ingaat).

Soms vraag je je af waarom je nog scheidt als je buurman er geen donder om maalt en het daardoor alsnog verbrand wordt.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:03:20 #30
323876 michaelmoore
pi_217921472
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:50 schreef Gunner het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de meningen daar nogal over verdeeld. paar jaar geleden heeft mijn woonplaats ook een nieuwe vorm van inzamelen ingevoerd en dat hield in dat we drie bakken en een ondergrondse container. Volgens de gemeente werd het goedkoper (de realiteit was dat het duurder werd) en dat bronscheiding een betere kwaliteit zou opleveren. (daar heb ik ook m'n twijfels over als je leest dat bij foute scheiding het alsnog de verbrander ingaat).

Soms vraag je je af waarom je nog scheidt als je buurman er geen donder om maalt en het daardoor alsnog verbrand wordt.
meeste mensen doen de grijze zakken zo in de groene of de oranje kliko , ja , je moet wat als ie vol is

Het is beter als men de grijze gewoon ieder week weer komt ophalen ,
dan mogen de ambtenaren het zelf blijven scheiden en naar de afvalstraat brengen in de tijd van de gemeente
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:06:40 #31
323876 michaelmoore
pi_217921499
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Denk het wel. Er is genoeg energie; we moeten alleen weten hoe we het kunnen vasthouden.
aardwarmte dat kan wel wat zijn , maar de pomp die draait ook niet gratis
pi_217921502
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Voor het produceren van fossiele plastics is ook veel energie nodig. Maar het proces is minder omslachtig. Daarbij is plastic ook een bijproduct van fossiele brandstoffen, waardoor niet alle energie van de verwerking aan het plastic wordt toegewezen.

PET kun je inderdaad geheel recyclen, maar er zijn helaas veel verpakkingen van bijvoorbeeld gekleurd plastic of meerdere soorten aan elkaar geplakt, dan is er iets hoogwaardigers van maken dan een paaltje of bankje al heel moeilijk.
plastic is een bijproduct en olieboeren zijn allang blij dat ze wat met deze dingen nog kunnen doen. Dus dat je de energie van plastic produceren eraan wilt toewijzen is wel een beetje vreemd.

Dat we een laagje evoh in bijvoorbeeld pp gebruiken is om de kunststof zo te maken dat deze stukken minder lucht doorlaat waardoor de houdbaarheid van het verpakt voedsel flink toeneemt.
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:08:54 #33
323876 michaelmoore
pi_217921520
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

en een bankje maken van nieuw plastic is veel goedkoper en mooier
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:59:00 #34
pi_217921881
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 16:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
plastic is een bijproduct en olieboeren zijn allang blij dat ze wat met deze dingen nog kunnen doen. Dus dat je de energie van plastic produceren eraan wilt toewijzen is wel een beetje vreemd.
Allocatie kun je doen op basis van gewicht, calorische waarde en opbrengst. Welke keuze wordt gemaakt, hoe de verhouding daarbij ligt tussen plastic en andere producten en welke extra stappen voor plasticproductie worden gemaakt weet ik niet.

quote:
Dat we een laagje evoh in bijvoorbeeld pp gebruiken is om de kunststof zo te maken dat deze stukken minder lucht doorlaat waardoor de houdbaarheid van het verpakt voedsel flink toeneemt.
Natuurlijk doet men het ergens voor. Maar voor de recyclebaarheid wordt er niet beter van.
pi_217921897
Wat een totale verrassing.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
pi_217921907
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:30 schreef lyolyrc het volgende:
Dat klinkt wel heel erg. Noem het maar energetisch recyclen.
-
  Trouwste user 2022 donderdag 12 juni 2025 @ 17:09:51 #37
7889 tong80
Spleenheup
pi_217921970
Terwijl het verplaatsen op FOK! naar VER, wel een succes is.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217922064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Of als je persee wilt scheiden , ?? Doe het dan lekker zelf , en automatisch op de stort

Maar zadel als die mensen niet op met 4 kliko's , met je kostbare grondstoffen

[..]
ja natuurlijk kan dat
Ik ben al jaren serieus aan het afval scheiden maar begin me inmiddels af te vragen of het allemaal zo handig is.
Wij hebben inderdaad 4 kleuren containers en dan ik maak nog de nodige autoritjes voor platisc flessen met statiegeld, glas voor de glasbak, inmiddels tig soorten afval die niet in de grijze container passen of mogen.

Er rijden diverse firma's door de straten om de boel in te zamelen en op het gemeentehuis is waarschijnlijk een hele afdeling opgericht voor organisatie en coordinatie.

Gewoon alles blindelings in 1 container die wekelijks geleegd wordt lijkt me wellicht nog wel beter.
-
  donderdag 12 juni 2025 @ 17:28:29 #39
323876 michaelmoore
pi_217922155
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

Gewoon alles blindelings in 1 container die wekelijks geleegd wordt lijkt me wellicht nog wel beter.
ja daar komt het toch terecht

alleen het glas en papier is rendabel , zelfs in armste landen of misschien wel juist daarom
doet men tijdens het ophalen , blik en ijzer en papier apart , zelfs nachts

men leeft van de opbrengst van de blik (aluminium) en glas en ijzer en papier

Het plastic hergebruiken is hier ondanks enorme subsidies nooit rendabel geweest ,
zeker niet nu nieuwe plastickorrels gebruiken veel goedkoper is en efficiënter qua energiekosten

al het plastic gaat rechtstreeks de verbranding in , geen mens wil het hebben, ook gebruikte kleding is niet meer rendabel , ofschoon men het in Afrika graag wil hebben

afval scheiden moet men tijdens het verwerking doen , niet proberen dat af te schuiven aan de consument

pi_217922216
Plastic doen ze bij ons geloof ik niet. Papier ben ik ook mee gestopt ivm die vreselijke papierbakken. Ten eerste is het altijd meer dan 5 minuten lopen met je papier, ten tweede vallen die kleppen (die trouwens ook veel te klein zijn) altijd op mijn poten dicht als ik er kleiner papier in wil stoppen of de eindjes er nog in wil duwen bij grotere dozen. Glas doe ik ook niet meer trouwens. Ben maar gewoon helemaal gestopt. Het maakt toch geen ene zier uit.
Mja
pi_217935747
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 15:07 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Onze oranje bak kost niks extra, maar het storten van restafval in de ondergrondse containers hier ook niet.
mazzelpik, hier kost een kliko (140 liter) aan de weg zetten 8,75 per keer, heb je een grote kliko van 240 liter dan kost dat 15 euro per keer en breng je afval naar de milieustraat dan betaal je per kilo. 100kg kost daar 20 euro.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 22:13:47 #42
323876 michaelmoore
pi_217935866
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef CarbonC het volgende:
Nascheiding werkt misschien goed maar doet niets aan de enorme hoeveelheid troep die geproduceerd en weggegooid wordt.
sommigen die zijn te beroerd om hun bankstel van 3 jaar oud op marktplaats te zetten en flikkeren hem zo in de container incl bed en kasten
  vrijdag 13 juni 2025 @ 22:14:18 #43
323876 michaelmoore
pi_217935873
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:43 schreef Socios het volgende:
Gewoon de fik erin of dumpen op een ander continent.
breng alles maar naar afrika , daar zijn ze erg blij mee
pi_217935879
Gewoon in zee flikkeren, die plastic soep is er toch al.
pi_217936332
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 13:55 schreef Nober het volgende:
Gedragsveranderingsbeleid is al vaker mislukt.
Het is een baan op zich geworden, ook met al dat statiegeld gedoe. Ik kan begrijpen dat ergens de grens ligt. Het is ook arbeidsintensief werk.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_217936731
Gemeente: burgers moeten afval scheiden.

Ook gemeente: wij gaan niet scheiden want kost teveel geld.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 23:43:07 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217936907
Papier en glas valt prima te recyclen en dat gaat al decennia goed, de rest, het is beter om dat gewoon te verbranden en er stroom van te maken en met de restwarmte kassen of huizen te verwarmen. Iedereen met een half paasei is dat al lang duidelijk, maar ja, dat is ideologisch niet correct.
In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen. Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 05:26:30 #48
323876 michaelmoore
pi_217937890
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen.

Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
Dat alles verbrand wordt dat is allang duidelijk , afval scheiden dat moet je niet door de consument laten doen, 90% maakt er een zootje van

doe dat bij de afval verwerking , dan ben je flexibel in de afval verwerking
Haal het gewoon iedere week op in de grijze bak en die er dan mee wat je leuk vind

afval scheiden in de afvalstraat bij de gemeente kan wel, hout en papier en ijzer van fietsen , coniferen en bomen, koelkasten en asbest en derg,
pi_217937966
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Papier en glas valt prima te recyclen en dat gaat al decennia goed, de rest, het is beter om dat gewoon te verbranden en er stroom van te maken en met de restwarmte kassen of huizen te verwarmen. Iedereen met een half paasei is dat al lang duidelijk, maar ja, dat is ideologisch niet correct.
In mijn vorige gemeente werd het vuil gescheiden opgehaald, maar vervolgens op dezelfde stort gedumpt. De stad ontkende dat lang, maar iedereen wist het, vriend van mij werkte op de vuilniswagen. Na jaren van soebatten gaf het stadhuis het uiteindelijk toe, maar wilde gescheiden blijven ophalen, want dat niet doen was het verkeerde signaal.
In Amsterdam verdiende men dik op de verkoop van plastic, wilde ze uiteraard besteden aan allerlei culturele potjes tot iemand een vraag stelde: Is het niet eerlijker als we dat aftrekken van de vuilheffing?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217938144
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:04 schreef 03f het volgende:
Zuigen! Likken! Trekken!

Als het maar leeg gaat!
Zeg ik ook altijd tegen mijn vriendin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')