abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217919169
In het kader van vergroening verstrekt onze werkgever een OV kaart, waarmee we dan alleen op ons woon-werk traject gebruik van mogen maken.
Als gevolg mogen we geen km-vergoeding meer declareren, als je die kaart gebruikt..
Maar als je met de auto of fiets komt, dan mag het weer wel..

Leuk bedacht van ze, maar mijn km-vergoeding is hoger dan de kosten van mijn prive OV-kaart.
Dus lever ik weer in, met deze nieuwe constructie van ze.

Kan de werkgever afdwingen dat ik de OV kaart van de zaak gebruik ipv mijn eigen kaart?
Mijn inziens hebben ze hier totaal niks mee te maken, welke kaart ik gebruik en hoe ik op mijn werk kom.

Daarbij vraag ik me af hoe ze dit willen controleren. Kan me neit voorstellen dat de NS persoonsgebonden gegevens zomaar gaat verstrekken aan de werkgever.
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_217919230
Sowieso met het OV reizen :') :')
pi_217919235
Even voor de duidelijkheid, je gaat nu met de trein en je krijgt een KM vergoeding voor die rit?

Kan me bijna niet voorstellen dat 100% vergoeding van de OV kaart slechter is dan de KW vergoeding...
pi_217919269
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:40 schreef Pendora het volgende:
Even voor de duidelijkheid, je gaat nu met de trein en je krijgt een KM vergoeding voor die rit?

Kan me bijna niet voorstellen dat 100% vergoeding van de OV kaart slechter is dan de KW vergoeding...
Yes en die km vergoeding is hoger dan de kosten van m'n prive ov-abo
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_217919360
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:44 schreef r0binhood het volgende:

[..]
Yes en die km vergoeding is hoger dan de kosten van m'n prive ov-abo
Boeit je werkgever het dan hoe je op het werkt komt dan als je KM vergoeding krijgt?

Of je nu met de trein, helikopter, taxi, auto of kruipend komt, die KM vergoeding krijg je gewoon. Tenzij je die laat vervangen door een traject kaart
pi_217919480
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:55 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Boeit je werkgever het dan hoe je op het werkt komt dan als je KM vergoeding krijgt?
Grote werkgevers zijn verplicht om vanaf komende maand te registreren hoe hun personeel naar het werk reist.
Ik heb een sterk vermoeden dat TS daarom ineens die kaart moet gebruiken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:50 #7
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_217920782
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:33 schreef r0binhood het volgende:
In het kader van vergroening verstrekt onze werkgever een OV kaart, waarmee we dan alleen op ons woon-werk traject gebruik van mogen maken.
Goede grap en wat een dooie mus.

Wat gierig. Dan maar lekker de auto blijven pakken inderdaad.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_217921981
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 12:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Grote werkgevers zijn verplicht om vanaf komende maand te registreren hoe hun personeel naar het werk reist.
Ik heb een sterk vermoeden dat TS daarom ineens die kaart moet gebruiken.
Vermoeden bevestigd:
WGR / werkgever vraagt hoe ik reis voor de wettelijke CO2 rapportage
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217922162
Tja, je krijgt een 100% vergoeding van je woon-werk verkeer. Dat je tot nu toe een meer dan 100% vergoeding kreeg, en dus verkapt loon, is natuurlijk best vreemd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217922259
quote:
Lol, destijds heb ik ook al in zijn topic gepost en is het TS al uitgelegd hoe die plicht voor de werkgever in elkaar zit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217925018
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Lol, destijds heb ik ook al in zijn topic gepost en is het TS al uitgelegd hoe die plicht voor de werkgever in elkaar zit.
Bovendien, ik kan me niet voorstellen dat je van je werkgever én een OV trajectkaart krijgt én daarnaast 100% vergoeding van je autokilometers.

Volgens mij dat fiscaal ook niet eens. Althans niet onbelast :N
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 12 juni 2025 @ 22:07:04 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217925037
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:29 schreef Hanca het volgende:
Tja, je krijgt een 100% vergoeding van je woon-werk verkeer. Dat je tot nu toe een meer dan 100% vergoeding kreeg, en dus verkapt loon, is natuurlijk best vreemd.
Tja. Ik krijg een standaard kilometervergoeding, maar aangezien ik meestal op de fiets naar mijn werk ga hou ik er ook geld aan over. Is dat dan ook verkapt loon?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217925125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Tja. Ik krijg een standaard kilometervergoeding, maar aangezien ik meestal op de fiets naar mijn werk ga hou ik er ook geld aan over. Is dat dan ook verkapt loon?
quote:
Kilometervergoeding
De werkgever mag de gereden kilometers met de fiets vergoeden tegen een vast bedrag per km. Sinds 1 januari 2024 is de belastingvrije vergoeding ¤ 0,23 per km. Dit bedrag is hetzelfde als voor autokilometers. Voordeel voor de fietser is dat de kosten per kilometer veel lager zijn dan voor de auto en veel minder dan ¤ 0,23 per km. De werkgever mag ook meer dan ¤ 0,23 per km vergoeden, maar over het meerdere is belasting verschuldigd en moet de werkgever loonheffing inhouden.
Bron

En ik meen dat de fietsvergoeding per 2025 is verhoogd naar ¤ 0,36 per kilometer. Dit is onbelast, alles daarboven belast.
.
  donderdag 12 juni 2025 @ 22:18:33 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217925168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:15 schreef r_one het volgende:
En ik meen dat de fietsvergoeding per 2025 is verhoogd naar ¤ 0,36 per kilometer.
Niet in mijn CAO :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217925221
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Niet in mijn CAO :P
Wat ik typte is wat de fiscus als grens hanteert (tussen onbelast en belast). Lees voor het gemak dus even "max" ervoor ;)

(met ¤ 0,19/km kom je dus niet voor dat dilemma te staan :P )
.
pi_217925490
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:29 schreef Hanca het volgende:
Vreemd wellicht (ik vind het niet zo vreemd) maar niet onjuist
pi_217925778
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:55 schreef Queller het volgende:

[..]
Vreemd wellicht (ik vind het niet zo vreemd) maar niet onjuist
Nee, maar klagen dat je nu precies krijgt waar het voor is bedoeld is natuurlijk wel bijzonder. Als jij een auto van de zaak mee naar huis mag nemen voor woon-werk verkeer (bestelbusjes in de bouw oid, zodat je gelijk naar locatie kan), krijg je neem ik aan ook geen kilometervergoeding. En ik zou het apart vinden als je daar dan over klaagt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217925855
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 23:38 schreef Hanca het volgende:
Nee, maar klagen dat je nu precies krijgt waar het voor is bedoeld is natuurlijk wel bijzonder.
Ah zo! Ik begreep je verkeerd.
quote:
Als jij een auto van de zaak mee naar huis mag nemen voor woon-werk verkeer (bestelbusjes in de bouw oid, zodat je gelijk naar locatie kan), krijg je neem ik aan ook geen kilometervergoeding. En ik zou het apart vinden als je daar dan over klaagt.
Ja, dat zou vreemd zijn. Enige verschil is dat je niet de tram neemt als je een bus van de zaak hebt.

TS boft dat de werkgever KM-vergoeding betaalt als je eigenlijk met OV gaat. Het kan, het mag. Als TS nu de OV-kaart van de werkgever gaat gebruiken, gaat hij er financieel op achteruit. Er zijn maar weinig mensen die dat leuk vinden. Vooralsnog mag TS volgens mij zelf kiezen hoe hij naar kantoor komt; al neemt ie (inderdaad) z'n hobbelpaard. Daar kan de werkgever weinig aan doen (tenzij ze in de bosjes gaan liggen om te zien hoe iedereen arriveert). Of dat in de toekomst anders wordt (bijvoorbeeld als bepaald wordt dat alleen OV nog onbelast mag worden vergoed) weet niemand.

Ik zou me er niet zo druk over maken. Zolang je van de werkgever mag kiezen, reist TS gewoon met eigen kaart en strijkt KM-vergoeding op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')