als door de focus op asiel , de NSC veel stemmen wegtrekt bij PVV , dan is het een goede zaak als Nederland wat meer van de extreem links en rechts flanken naar het midden gaatquote:Op zondag 15 juni 2025 12:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat hij dat wil? Niet zeker nee, kan niet in de toekomst kijken. Maar op basis wat ik van hem gelezen heb.
Jij verwacht het zelf ook, gezien jouw opsomming van zijn vermoedelijke plannen.
Al zullen wij waarschijnlijk een andere definitie hanteren van “eng conservatief rechts clubje”.
Maar als hij het naar rechts trekt waar zit dan exact het onderscheid met BBB nog? Het wordt wel een niche van een niche zo.quote:Op zondag 15 juni 2025 12:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat hij dat wil? Niet zeker nee, kan niet in de toekomst kijken. Maar op basis wat ik van hem gelezen heb.
Jij verwacht het zelf ook, gezien jouw opsomming van zijn vermoedelijke plannen.
Al zullen wij waarschijnlijk een andere definitie hanteren van “eng conservatief rechts clubje”.
Klopt maar het zou ook niet geheel kansloos zijn. In feite deed Jan Terlouw zoiets met D66 in de jaren 70. Een toen nagenoeg overleden partij met een mislukte missie overnemen en er zijn eigen draai aan geven. Gezien de bekendheid van NSC, is dat voor Boomsma op korte termijn aantrekkelijker dan zijn eigen partij beginnen.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:35 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Tis wel een lege huls met een imagoprobleem en de kans dat Omtzigt op enig moment weer opduikt en gaat orakelen.
Wellicht, ik denk dat de kans erg groot is dat Omtzigt over een paar maanden weer opduikt, ergens een struikrover ziet en zijn opvolger in de wielen gaat rijden. Als je zijn afscheidsspeech zag is afscheid nemen nog niet echt gelukt namelijk.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:28 schreef Hexagon het volgende:
Klopt maar het zou ook niet geheel kansloos zijn. In feite deed Jan Terlouw zoiets met D66 in de jaren 70. Een toen nagenoeg overleden partij met een mislukte missie overnemen en er zijn eigen draai aan geven. Gezien de bekendheid van NSC, is dat voor Boomsma op korte termijn aantrekkelijker dan zijn eigen partij beginnen.
ik zou nooit op een religieuze partij stemmen , echt niet, heeft niets met elkaar te makenquote:Op zondag 15 juni 2025 13:25 schreef Cyan9 het volgende:
. In het midden is het CDA een stabielere keuze.
centrum-rechts bestaat ook nog.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:25 schreef Cyan9 het volgende:
NSC heeft nu al amper bestaansrecht, ben zeer benieuwd wat ze er nog van kunnen maken. De linkse kiezer zal niet snel op ze stemmen, en de rechtse kiezer heeft genoeg andere keuze. In het midden is het CDA een stabielere keuze.
Ik ben wel benieuwd waar die Joseph op gaat duiken. Bij de NSC zal die geen toekomst meer hebben. Maar ze heeft genoeg een bord voor haar hoofd om stug door te gaan, en er zijn wel weer partijen die haar mogelijk wel interessant vinden.quote:Op zondag 15 juni 2025 09:48 schreef tizitl2 het volgende:
Maar als men voor van Hijum gaat zou het wel handig zijn die Agnes Joseph even goed aan de ketting te leggen met een muilkorf om en af te voeren van de volgende lijst.
Voor je het weet gaat die demissionair vanuit de Kamer nog wat pensioenideetjes testen en wordt van Hijum weer uitgemaakt door iemand die Nederland voor de gek houdt of iets soortgelijks.
Dan moet je echt stevig in de oppositie zitten en bereid zijn haar helemaal eigen ruimte te geven, want zij heeft de flexibiliteit van een granieten keukenblad gecombineerd met evenveel tact als een mortiergranaat.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd waar die Joseph op gaat duiken. Bij de NSC zal die geen toekomst meer hebben. Maar ze heeft genoeg een bord voor haar hoofd om stug door te gaan, en er zijn wel weer partijen die haar mogelijk wel interessant vinden.
Ik heb het dan ook over de partijen in de marge. Een Van Haga zou zo met haar in zee gaan denk ik. En een 50+ ook.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dan moet je echt stevig in de oppositie zitten en bereid zijn haar helemaal eigen ruimte te geven, want zij heeft de flexibiliteit van een granieten keukenblad gecombineerd met evenveel tact als een mortiergranaat.
Ik zie het niet gebeuren, wordt door haar uitstraling ook makkelijk geparkeerd dus een echte stemmentrekker zie ik dit ook niet worden.
De lijst van BVNL was de laatste keer sowieso een verbond van allerlei vreemd pluimage. Dat ging van ex LPF tot Henkie Krol tot FDF en MMA knokker en dopeur Overreem. Die kijkt volgens mij echt alleen naar wie genoeg voorkeurstemmen meebrengt zodat hij zelf weer de Kamer in magquote:Op zondag 15 juni 2025 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over de partijen in de marge. Een Van Haga zou zo met haar in zee gaan denk ik. En een 50+ ook.
Als CDA te progressief wordt op punten, is er wel ruimte voor een conservatieve partij. Alleen heeft die van Hijum een beetje weinig uitstraling, vind ik. Denk niet dat ze met hem de boel gaan redden.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:25 schreef Cyan9 het volgende:
NSC heeft nu al amper bestaansrecht, ben zeer benieuwd wat ze er nog van kunnen maken. De linkse kiezer zal niet snel op ze stemmen, en de rechtse kiezer heeft genoeg andere keuze. In het midden is het CDA een stabielere keuze.
Ik denk echter wel dat hij een betere keuze is dan Boomsma, met hem schieten ze denk ik wel heel erg naar rechts. En daar hebben ze veel meer concurrentie.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als CDA te progressief wordt op punten, is er wel ruimte voor een conservatieve partij. Alleen heeft die van Hijum een beetje weinig uitstraling, vind ik. Denk niet dat ze met hem de boel gaan redden.
Ik denk dat die hooguit opduikt als columnist ergens, verder niet.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd waar die Joseph op gaat duiken. Bij de NSC zal die geen toekomst meer hebben. Maar ze heeft genoeg een bord voor haar hoofd om stug door te gaan, en er zijn wel weer partijen die haar mogelijk wel interessant vinden.
Wat is nou de uitstraling van Bontenbal? Of van Omtzigt? Of verder terug van Balkenende?quote:Op zondag 15 juni 2025 15:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als CDA te progressief wordt op punten, is er wel ruimte voor een conservatieve partij. Alleen heeft die van Hijum een beetje weinig uitstraling, vind ik. Denk niet dat ze met hem de boel gaan redden.
Ik ken zakken aardappels met meer charisma dan Van Heijumquote:Op zondag 15 juni 2025 15:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
ikvind charisma niet zo belangrijkquote:Op zondag 15 juni 2025 15:22 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik ken zakken aardappels met meer charisma dan Van Heijum
Schoonheid is dan ook iets anders dan charisma.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ikvind charisma niet zo belangrijk
wiegel was ok geen schoonheid
Wat Balkenende toen slim deed was uit het moddergooien tussen aan de ene kant Fortuyn en de andere kant de gevestigde orde blijven. Dat hij het zo goed deed, had volgens mij weinig te maken met zijn uitstraling. Hij werd volgens mij zelfs vooral belachelijk gemaakt (Harry Potter, Bak Ellende, etc).quote:Op zondag 15 juni 2025 15:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is nou de uitstraling van Bontenbal? Of van Omtzigt? Of verder terug van Balkenende?
Voor de uitstraling 'degelijke familieman' is best ruimte in de Nederlandse politiek, met Bontenbal heeft Van Hijum natuurlijk wel heel stevige concurrentie.
Ik denk dat een Boomsma in een lijsttrekkersdebat echt kopje onder gaat, terwijl Van Hijum met zijn ministerservaring (en daarbij een aantal stevige debatten) echt wel stevig in zijn schoenen staat.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat Balkenende toen slim deed was uit het moddergooien tussen aan de ene kant Fortuyn en de andere kant de gevestigde orde blijven. Dat hij het zo goed deed, had volgens mij weinig te maken met zijn uitstraling. Hij werd volgens mij zelfs vooral belachelijk gemaakt (Harry Potter, Bak Ellende, etc).
Omtzigt heeft zich natuurlijk met de toeslagenaffaire op de kaart gezet. Hij stond in de peilingen al hoog voor 'ie een eigen partij had opgericht.
CDA heeft veel meer potentieel dan het aantal zetels dat ze nu hebben natuurlijk. Aantal zetels waar hij nu op staat haalde Buma bijvoorbeeld ook zo ongeveer. In vergelijking met Wopke Hoekstra en Hugo de Jonge komt Bontenbal wel oprechter over.
Uitstraling moet je dus wel iets breder zien dan alleen hoe iemand eruit ziet of op het eerste gezicht overkomt.
Voor 'n partij als NSC is nu iemand die er in brede zin wat uit kan springen wel essentieel. Als ze minimaal 'n zetel halen, kunnen ze door. Zo niet, dan is het zo klaar. Een opvallende en aansprekende minister zou een ideaal uithangbord zijn, maar dat vind ik Van Hijum ook niet echt.
NSC heeft te weinig invulling kunnen geven aan hun programma om daar in de verkiezingen een goede sier mee te maken, dus als je dan nog succesvol wil zijn dan moet je echt je verhaal een beetje aanpassen. Misschien dat Van Huijm dat nog gaat doen, maar ik vrees van niet en dan mag NSC blij zijn als ze 1 zetel halen.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zijn verhaal is duidelijk, hij heeft het vorige verkiezingsprogramma geschreven. Boomsma was daar niet of nauwelijks bij betrokken als nummer 21 en wil het fors herschrijven, daar is veel meer de vraag wat zijn verhaal gaat worden.
quote:Jansen en Boerma beoogde bewindspersonen voor NSC
Nieuw Sociaal Contract (NSC) schuift Daniëlle Jansen naar voren als demissionair minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Hanneke Boerma als demissionair staatssecretaris van Buitenlandse Handel.
10 minuten geleden
Dat maakt de partij zondag bekend. Na de val van het kabinet en het vertrek van PVV-bewindslieden zijn er verschillende posten in te vullen. „
Binnen het demissionaire kabinet zijn onze beoogde nieuwe bewindspersonen Daniëlle Jansen, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Hanneke Boerma, staatssecretaris van Buitenlandse Handel”, meldt NSC.
Zij nemen deze vrijgekomen posten in na de val van het kabinet Schoof
Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) neemt het migratiedeel van de asielportefeuille erbij en minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) Ontwikkelingssamenwerking, aldus de partij. ,,De staatssecretaris van Rechtsbescherming Teun Struycken krijgt nu ook de verantwoordelijkheid voor de portefeuille Gevangeniswezen."
Jansen is nu Kamerlid voor NSC en Boerma is een diplomaat. Laatstgenoemde werkte bovendien in Brussel bij de permanente vertegenwoordiging waar ze verantwoordelijk was voor de contacten met het Europees Parlement.
.
quote:“Als je op asiel probeert de VVD rechts in te halen”, zegt de fractievoorzitter over Boomsma, “dan is dat niet mijn gedachtegoed.”
Zo is hoe het hoort. Gewoon een lijsttrekkersverkiezing. NSC heeft er ook weinig mee te verliezen. De andere partijen hebben geen lijsttrekkersverkiezingen, dus dan kan de media voorlopig hier hun aandacht op werpen. Dat hoeft helemaal niet slecht uit te pakken voor een partij die nu op 1 zetel staat.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:35 schreef Hanca het volgende:
Interview met Van Vroonhoven: https://www.trouw.nl/poli(...)dachtegoed~b1e667d9/
Hier heeft ze het toch over een lijsttrekkersverkiezing. Dat hadden ze eerst expliciet uitgesloten. Maar het is duidelijk dat Van Vroonhoven geen lid wil zijn van een partij onder Boomsma. Ik denk Omtzigt ook niet.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |