Inmiddels aangepastquote:Op zondag 4 januari 2026 20:39 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
Not sure if serious
https://www.omroepbrabant(...)-trotseert-08-graden
Dan zou het ‘op voorsprong bracht’ moeten zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 07:40 schreef -Deluzion- het volgende:
[ link | afbeelding ]
Moet zijn “op voorsprong”
“De beelden van de fout van Ronald Koeman Jr., die Ajax op voorsprong hielp” is gewoon correct Nederlands.quote:Op maandag 12 januari 2026 07:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zou het ‘op voorsprong bracht’ moeten zijn.
Nee hoor, je kunt prima zeggen dat iets of iemand je ergens aan hielp, dus ‘aan een voorsprong helpen’ kan ook.quote:Op maandag 12 januari 2026 08:05 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
“De beelden van de fout van Ronald Koeman Jr., die Ajax op voorsprong hielp” is gewoon correct Nederlands.
Zoals jij het typt is het ook correct, maar zoals ik het typ ook.
“Aan voorsprong” is sowieso fout.
Ik heb daar mijn twijfels bij. Ik heb het even gecontroleerd met AI, ChatGPT geeft mij gelijk, maar die van Google geeft jou gelijk. Ik vind zelf " aan een voorsprong helpen " niet logisch klinken.quote:Op maandag 12 januari 2026 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Nee hoor, je kunt prima zeggen dat iets of iemand je ergens aan hielp, dus ‘aan een voorsprong helpen’ kan ook.
Helpen aan is een vaste combinatie.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:46 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik heb daar mijn twijfels bij. Ik heb het even gecontroleerd met AI, ChatGPT geeft mij gelijk, maar die van Google geeft jou gelijk. Ik vind zelf " aan een voorsprong helpen " niet logisch klinken.
"ChatGTP:
Je kunt inderdaad zeggen dat iemand je aan iets helpt (bijvoorbeeld: aan een baan helpen).
Maar bij voorsprong is dat geen gangbare of correcte constructie.
In het Nederlands zeg je vast: ‘op voorsprong komen’, ‘op voorsprong helpen’ of ‘op voorsprong brengen’.
‘Aan een voorsprong helpen’ wordt in standaardtaal niet gebruikt.
Daarmee maak je duidelijk dat het punt niet het werkwoord helpen is, maar de vaste combinatie met ‘voorsprong’"
Yep dat klopt, maar niet in combinatie met "voorsprong" Dat klinkt toch ook gewoon niet logisch? Aan een overwinning helpen, ja, maar aan een voorsprong helpen, no way.quote:
Tuurlijk wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:57 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Yep dat klopt, maar niet in combinatie met "voorsprong"
Goed, je zult wel gelijk hebben. Ik vind ‘op een voorsprong helpen’ veel natuurlijker klinken dan ‘aan een voorsprong helpen’quote:
Op voorsprong brengen en aan een voorsprong helpen. Dat zegt mijn taalgevoel.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:13 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Goed, je zult wel gelijk hebben. Ik vind ‘op een voorsprong helpen’ veel natuurlijker klinken dan ‘aan een voorsprong helpen’
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |