abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217902256
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:26 schreef Red_85 het volgende:
Eens met initiatief. Big tech moet gestopt worden.

Behalve dit:
[..]
Gaan we een frankrijk kant op? Moet je je prive data afgeven om op Social media iets te mogen doen? Moet je via een extern stukje software je bio delen en activeren? Moet er een digi id opgetuigd worden die weer ergens persoonlijke data opslaat.

Wie beheert dat? Reguleer big tech, laat mensen met rust.
Dat staat er: via opensource software dat daarvoor nu al beschikbaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 10 juni 2025 @ 15:33:24 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217902270
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Telefoons in de pauzes net zo min.

De school van mijn dochter heeft als uitzondering "tenzij het meenemen van de telefoon uitdrukkelijk wordt geeist door een docent omdat het nodig is voor een les". Ook dat zou je prima kunnen opnemen.

Gelukkig hebben ze op de school van mijn dochter zelfs maar een paar laptops, alleen met briefje van een docent beschikbaar. Geen schermtijd op school, alles met pen en papier.
En dat zijn dus de regels van de school. Dat die conform het 'dringende advies' van het ministerie zijn verandert daar niets aan.

Er is een reden waarom we nu ook niet meer hebben dan een dringend advies, en dat is omdat het niet anders kan. Dat weet D66 zelf ook. En jij, als voorvechter van de vrijheid van onderwijs, zou het daarmee eens moeten zijn. Want onthoud: als de overheid telefoons kan verbieden, dan kunnen ze ook bijbels verbieden in de school. En ik denk niet dat je dat een goed idee vindt. Ik ook niet, trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217902287
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat zijn dus de regels van de school. Dat die conform het 'dringende advies' van het ministerie zijn verandert daar niets aan.

Er is een reden waarom we nu ook niet meer hebben dan een dringend advies, en dat is omdat het niet anders kan. Dat weet D66 zelf ook. En jij, als voorvechter van de vrijheid van onderwijs, zou het daarmee eens moeten zijn. Want onthoud: als de overheid telefoons kan verbieden, dan kunnen ze ook bijbels verbieden in de school. En ik denk niet dat je dat een goed idee vindt. Ik ook niet, trouwens.
Bij roken is er wel een verbod, het kan dus wel anders.

Natuurlijk kun je eerst het dringende advies nog wat dringender maken, alle scholen waarover ik heb gelezen zijn ouders, leerlingen en leraren blij met het totaalverbod op mobiele telefoons.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 10 juni 2025 @ 15:39:42 #29
346939 Janneke141
pi_217902316
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gewoon volhouden hè :') Dat zit niet in de onderwijswetgeving, het is VWS. Staat nota bene in je bron. Juridisch komt het op hetzelfde neer als een rookverbod in ziekenhuizen of café's.
quote:
Natuurlijk kun je eerst het dringende advies nog wat dringender maken, alle scholen waarover ik heb gelezen zijn ouders, leerlingen en leraren blij met het totaalverbod op mobiele telefoons.
Maar als iedereen dit zo'n goed idee vindt, dan zullen scholen dit toch zelf wel doen? Waarom moet je dan zo nodig iets bij wet willen regelen?
  dinsdag 10 juni 2025 @ 15:44:55 #30
346939 Janneke141
pi_217902368
Overigens ben ik helemaal niet tegen het beperken van schermtijd voor kinderen hè, begrijp me goed. Dat lijkt me een erg goed idee. Maar laten we de verantwoordelijkheid alsjeblieft daar leggen waar ie hoort. En dat betekent dat je in internationaal verband de producenten van verslavende apps moet aanpakken, dat is stap 1. En ga ouders bestoken met voorlichtingscampagnes. Maar zoals bij alle producten waar behoefte aan is (sigaretten, vuurwerk, tiktok) heeft een verbod geen enkele zin zonder flankerend beleid.
pi_217902384
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Roken is wel wat anders. Je mag op het hele schoolterrein niet roken. Dat zie ik met mobieltjes niet zo snel gebeuren. Idem dito in restaurants, kroegen, treinen, vliegtuigen, etc.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 15:52:34 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217902433
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat staat er: via opensource software dat daarvoor nu al beschikbaar is.
Dus nog bedrijven die met je data aan de haal gaan.
What could go wrong?
Wat proberen we juist tegen te gaan met deze tegen big tech wetten?

Mooie wet voor 'de kinderen' maar uiteindelijk is het 'alles traceerbaar maken op het internet tot het individu' = privacy fuckende wet in een mooi jasje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217902493
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Roken is wel wat anders. Je mag op het hele schoolterrein niet roken. Dat zie ik met mobieltjes niet zo snel gebeuren. Idem dito in restaurants, kroegen, treinen, vliegtuigen, etc.
Bij mijn dochter mag je op het hele schoolterrein niet met een telefoon in je hand gezien worden. Alleen in de fietsenkelder wordt snel kijken op buienradar gedoogd, net als bellen bij een lekke band.
  Moderator dinsdag 10 juni 2025 @ 15:59:46 #34
5428 crew  miss_sly
pi_217902518
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij mijn dochter mag je op het hele schoolterrein niet met een telefoon in je hand gezien worden. Alleen in de fietsenkelder wordt snel kijken op buienradar gedoogd, net als bellen bij een lekke band.
Bij mijn dochter ook.
Dat is dan geen wetgeving, maar een schoolregel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217902542
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij mijn kinderen zie ik genoeg mensen (en kinderen) met een mobiele telefoon op het schoolplein. Ik zie ook geen borden staan dat dat niet mag.

Idem dito bij restaurants.

Ik denk dat dit ook echt iets is dat vooral begint bij gedrag en verantwoordelijkheid van mensen.
pi_217902543
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij mijn dochter ook.
Dat is dan geen wetgeving, maar een schoolregel.
Klopt. En de mooiste oplossing hier is natuurlijk ook het gewoon in een onderwijsakkoord gooien, dan hoeft er geen wet voor te zijn. Dat zie ik ook liever dan wetgeving. Maar volgens mij kan de wetgeving wel.
pi_217902568
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:01 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij mijn kinderen zie ik genoeg mensen (en kinderen) met een mobiele telefoon op het schoolplein. Ik zie ook geen borden staan dat dat niet mag.
En daar wil D66, net als veel andere partijen in de Kamer, dus wat aan doen.

Ook ouders en leraren vallen trouwens onder deze regel, misschien is er een uitzondering voor de lerarenkamer.
pi_217902585
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daar wil D66, net als veel andere partijen in de Kamer, dus wat aan doen.

Ook ouders en leraren vallen trouwens onder deze regel, misschien is er een uitzondering voor de lerarenkamer.
Ik zie ook niks over ouders staan. Maar goed, dat zijn details. Lijkt mij verder prima als de mobiele telefoon op school, behoudens noodgevallen, niet gebruikt mag worden.

In algemene zin lijkt het me ook goed als ouders de schermtijd van hun kinderen drastisch beperken.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 16:06:28 #39
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_217902588
Zie je hoe de politieke opinie bij partijen kan draaien. Als het CDA of CU hiermee een tijdje terug was gekomen dan hadden de huidige voorstanders waarschijnlijk gefoeterd met termen als `spruitjeslucht`etc.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_217902609
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:06 schreef SilverMane het volgende:
Zie je hoe de politieke opinie bij partijen kan draaien. Als het CDA of CU hiermee een tijdje terug was gekomen dan hadden de huidige voorstanders waarschijnlijk gefoeterd met termen als `spruitjeslucht`etc.
Het zou ook wel mooi zijn als Kamerleden en ministers dan zelf het goede voorbeeld geven en tijdens debatten niet de hele tijd op hun mobiel zitten te kloten.
pi_217902611
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 15:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..] De scholen gaan over het schoolbeleid, niet de regering of de Tweede Kamer.
Als er een wet komt dan heeft een school zich daar toch echt aan te houden lijkt mij?
pi_217902621
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:09 schreef 111210 het volgende:

[..]
Als er een wet komt dan heeft een school zich daar toch echt aan te houden lijkt mij?
Ja.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 16:13:15 #43
346939 Janneke141
pi_217902649
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:09 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn in de grondwet wel wat dingen vastgelegd over waar de regering wel en geen wetten voor mag maken :P
pi_217902660
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn in de grondwet wel wat dingen vastgelegd over waar de regering wel en geen wetten voor mag maken :P
Denk niet dat er in de grondwet iets staat over dat je het recht hebt om tijdens de lessen op je mobieltje te klooien. Over de Bijbel waar je mee kwam, zal indirect wel iets staan.
pi_217902692
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Denk niet dat er in de grondwet iets staat over dat je het recht hebt om tijdens de lessen op je mobieltje te klooien. Over de Bijbel waar je mee kwam, zal indirect wel iets staan.
Gok dat ze doelt dat er wetten zijn die een wet waarin een verbod zit zouden kunnen tegenwerken.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 16:18:14 #46
346939 Janneke141
pi_217902713
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee, er staat iets in de grondwet over de vrijheid die scholen hebben om hun onderwijs in te richten. De overheid mag slechts regels opstellen over de kwaliteit, maar niet over de weg daarnaartoe of de onderwijskundige keuzes. Nu kun je er wel over debatteren of een mobieltjesverbod daaronder valt, maar toen deze discussie een jaar of twee geleden in de TK speelde waren de deskundigen het er wel over eens dat dit niet kan.
pi_217902771
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, er staat iets in de grondwet over de vrijheid die scholen hebben om hun onderwijs in te richten. De overheid mag slechts regels opstellen over de kwaliteit, maar niet over de weg daarnaartoe of de onderwijskundige keuzes. Nu kun je er wel over debatteren of een mobieltjesverbod daaronder valt, maar toen deze discussie een jaar of twee geleden in de TK speelde waren de deskundigen het er wel over eens dat dit niet kan.
Persoonlijk (maar ik ben geen deskundige) vind ik niet dat een verbod op mobieltjes in de klas scholen hindert in hun keuze over hoe onderwijs in te richten. Een Bijbelverbod wel.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 16:31:56 #48
346939 Janneke141
pi_217902863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Persoonlijk (maar ik ben geen deskundige) vind ik niet dat een verbod op mobieltjes in de klas scholen hindert in hun keuze over hoe onderwijs in te richten. Een Bijbelverbod wel.
En laptops of tablets?
pi_217902896
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 16:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En laptops of tablets?
Als dat nodig is voor de les... Dan wel. Op dat moment. En zo niet, dan niet. Als je in de klas Excel of zo gaat oefenen, dan heb je een laptop nodig. Maar bij bijvoorbeeld de gymles of zo, dan niet.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 16:39:22 #50
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217902940
Deze plannen zouden een definitief einde van FOK! betekenen wanneer het doorgevoerd zouden worden.

Ik vraag mij ook sterk af hoe D66 de interoperabiliteitsverplichting voor zich ziet gezien de exodus naar bluesky, dan willen ze dus dat je in bluesky alsnog twitter berichten kan zien?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')