quote:Op maandag 9 juni 2025 22:08 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Soedan en Jemen zijn twee gefaalde staten zonder (normaal) functionerende overheid. Deze kun je niet vergelijken met (onze bondgenoot) Israël die we bovendien economisch en militair steunen. Daar mogen we dus best wel kritisch op zijn vind ik. Kritisch in de zin, respecteer gewoon het internationaal recht binnen de bezette gebieden.
Ik constateer dat we dat niet zijn. Ik constateer dat ik in discussie ben met iemand die niet weet wat die zelf schrijft en die het geschrevene van anderen op geheel eigen wijze wenst te interpreteren zodat je er weer verontwaardigd op kunt reageren.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zitten wij op dit moment in hetzelfde universum?
Ik zal het antwoord zelf geven:quote:Op maandag 9 juni 2025 22:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik constateer dat we dat niet zijn. Ik constateer dat ik in discussie ben met iemand die niet weet wat die zelf schrijft en die het geschrevene van anderen op geheel eigen wijze wenst te interpreteren zodat je er weer verontwaardigd op kunt reageren.
Ja, ik vermoed enige vorm van dronkenschap.
Nogmaals.
Wens me alles toe wat je wilt.
Ik ben absoluut niet pro-palestijn. Ik veroordeel de huidige acties van Israël, dat als bondgenoot van ''het Westen'' bepaalde normen en waarde heeft te verdedigen en die blijkbaar overboord gooit.
Cola zero (de echte, nul huismerk) leidt doorgaans niet tot dronkenschap.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik constateer dat we dat niet zijn. Ik constateer dat ik in discussie ben met iemand die niet weet wat die zelf schrijft en die het geschrevene van anderen op geheel eigen wijze wenst te interpreteren zodat je er weer verontwaardigd op kunt reageren.
Ja, ik vermoed enige vorm van dronkenschap.
Nogmaals.
Wens me alles toe wat je wilt.
Ik ben absoluut niet pro-palestijn. Ik veroordeel de huidige acties van Israël, dat als bondgenoot van ''het Westen'' bepaalde normen en waarde heeft te verdedigen en die blijkbaar overboord gooit.
Dat is geen excuus om zomaar dingen voor anderen in te vullen.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Misschien ben ik er allemaal gewoon iets te belezen voor, dit soort gekloot.
Oh toe, croft dat even.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is geen excuus om zomaar dingen voor anderen in te vullen.
Je lijkt hier maar met 1 doel te posten, andere mensen voor antisemiet uit kunnen maken.
Ik hoef geen weerwoord. Want zelfs meet @:howardRoark vallen zinnigere gesprekken te voeren.
Ik voel me dronken, maar ik drink niet.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:07 schreef Jippie het volgende:
[..]
Op wat ik heb gelezen/gezien denk ik dat dit inderdaad zo is gegaan. Ik ontken nergens dat die relschoppers het zelf Jodenjacht hebben genoemd. Ik noem het anders namelijk jacht op Israëli. En ik snap eerlijk gezegd de ophef niet over mijn opmerking, de mishandelingen zijn niet erger als het Joden betreft dan dat het Israëli zijn die in elkaar zijn getrapt of van mijn part Eskomo's. i
Echt he...quote:Op maandag 9 juni 2025 22:31 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik voel me dronken, maar ik drink niet.
Hangt volledig van de context af.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh toe, croft dat even.
Simpele vraag: is het achterlijk om Israël gelijk te stellen aan Nazi-Duitsland?
Vertel: hoeveel Poolse, Nederlandse, Noorse, Luxemburgse, Belgische, Franse, Deense, Tsjechische, Slowaakse, Oostenrijkse, Litouwse, Oekraïnische, Letse, Estse, Russische, Joegoslavische, Bela-Russische en Griekse terroristen maaiden dansende Duitsers neer.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:32 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hangt volledig van de context af.
De “vergelijking” was overigens Duitsland 1940 en niet Nazi-Duitsland want dat impliceert heel iets anders.
Als je het hebt over landen die hun buurlanden aanvallen met als doel die te bezetten en waar een groot gedeelte van de eigen bevolking ook niet achterstond. Dan is de vergelijking helemaal niet achterlijk. Het zou zelfs achterlijk zijn om die vergelijking compleet belachelijk te maken.
Maar jij gaat het nu ongetwijfeld weer een andere context geven.
Mag je die Tel Aviv-supporters wel racisten noemen?quote:Op maandag 9 juni 2025 22:31 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Tegenover welk ras?quote:Op maandag 9 juni 2025 22:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mag je die Tel Aviv-supporters wel racisten noemen?
Zolang ze maar wit, europees en westers zijn.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mag je die Tel Aviv-supporters wel racisten noemen?
Goed nieuws! Wel tekenend dat het precies de landen zijn waar je niet wil wonen die vooral een positief beeld hebbenquote:Meeste mensen in 24 onderzochte landen hebben een negatief beeld van Israël en Netanyahu
Internationale opvattingen over Israël en premier Benjamin Netanyahu zijn veel negatiever dan positief, blijkt uit een peiling van het Pew Research Center in 24 landen, uitgevoerd in het voorjaar van 2025.
Israëli's zelf zeggen vaak dat hun land internationaal niet wordt gerespecteerd: 58% zegt dat Israël niet zo veel of helemaal niet wordt gerespecteerd in de wereld, terwijl 39% denkt van wel.
Internationale opvattingen over Israël
In 20 van de 24 onderzochte landen heeft ongeveer de helft of meer van de volwassenen een ongunstige mening over Israël. Ongeveer driekwart of meer heeft deze mening in Australië, Griekenland, Indonesië, Japan, Nederland, Spanje, Zweden en Turkije.
In India zijn de meningen verdeeld: 34% positief, 29% negatief.
In Kenia en Nigeria heeft ongeveer de helft of meer van de volwassenen een gunstig beeld van Israël.
Hoe de meningen in de afgelopen jaren zijn veranderd
Deze recente peiling is niet de eerste keer dat het Pew Research Center internationale meningen over Israël onderzoekt. In sommige landen – waaronder de Verenigde Staten – is dat eerder gedaan. Daar steeg het percentage volwassenen met een negatieve mening over Israël tussen maart 2022 en maart 2025 met 11 procentpunten.
In 10 andere landen werd deze vraag voor het laatst gesteld in 2013. In 7 van deze landen is het aandeel mensen met een negatieve mening over Israël sindsdien aanzienlijk toegenomen. In het Verenigd Koninkrijk had in 2013 44% een ongunstig beeld van Israël, tegenover 61% nu. (In Nigeria zijn zowel de negatieve als de positieve meningen toegenomen, omdat minder mensen "weet niet" antwoorden.)
Meningen per leeftijdsgroep
In sommige landen hebben jongere mensen vaker een negatieve mening over Israël dan oudere mensen. Dit geldt vooral in welvarende landen zoals Australië, Canada, Frankrijk, Polen, Zuid-Korea en de VS. In de VS is het leeftijdsverschil in mening over Israël zelfs één van de grootste.
Meningen per ideologie
In veel landen waar politieke ideologie is onderzocht, blijken mensen die zichzelf links noemen een negatievere mening over Israël te hebben dan mensen aan de rechterzijde van het politieke spectrum.
In Australië bijvoorbeeld hebben 90% van de mensen op links een negatieve mening, tegenover 46% op rechts.
In de VS is dit ideologische verschil ook zeer groot: 74% van de liberalen heeft een negatieve mening over Israël, tegenover 30% van de conservatieven.
Internationaal vertrouwen in Netanyahu
Het vertrouwen in de Israëlische premier is laag in de meeste onderzochte landen. Buiten Kenia en Nigeria heeft in geen enkel land meer dan ongeveer een derde van de volwassenen vertrouwen in Netanyahu om het juiste te doen op het wereldtoneel.
Het vertrouwen in Netanyahu is bijzonder laag in Australië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Indonesië, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zweden en Turkije — daar heeft ongeveer driekwart of meer weinig of geen vertrouwen in hem. In sommige van die landen zegt een meerderheid zelfs helemaal geen vertrouwen in hem te hebben.
Vertrouwen per leeftijd
Net als bij de meningen over Israël varieert ook het vertrouwen in Netanyahu per leeftijdsgroep. In Hongarije bijvoorbeeld hebben mensen van 50 jaar en ouder twee keer zo vaak vertrouwen in hem (40%) als mensen tussen 18 en 34 jaar (20%).
Vertrouwen per ideologie
In meerdere landen hebben mensen aan de politieke rechterkant vaker vertrouwen in Netanyahu’s optreden op het wereldtoneel dan mensen aan de linkerzijde. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft 25% van de mensen op rechts vertrouwen in hem, tegenover 12% in het politieke midden en 8% op links.
Voelen Israëli’s dat hun land internationaal wordt gerespecteerd?
Meer Israëli’s zeggen dat hun land niet zo veel of helemaal niet wordt gerespecteerd wereldwijd (58%) dan dat het enigszins of erg wordt gerespecteerd (39%). Deze opvattingen zijn grotendeels hetzelfde gebleven ten opzichte van vorig jaar. Wel is het aandeel Israëli’s dat zegt dat hun land helemaal niet wordt gerespecteerd gestegen met 9 procentpunten, van 15% naar 24%.
Net als vorig jaar zijn er grote ideologische verschillen onder Israëli’s op deze vraag.
Israëli’s aan de rechterzijde (49%) denken vaker dat hun land internationaal wordt gerespecteerd dan mensen op links (24%).
Arabische en Joodse Israëli’s verschillen hierin nauwelijks: beide groepen geven vergelijkbare antwoorden, net als vorig jaar.
quote:Op maandag 9 juni 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zolang ze maar wit, europees en westers zijn.
Gut, woke media vespreidt woke gedachtegoed.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.pewresearch.o(...)srael-and-netanyahu/
[..]
Goed nieuws! Wel tekenend dat het precies de landen zijn waar je niet wil wonen die vooral een positief beeld hebben
Ook een mooi feitelijk beeld van de echte meningen daar veel mensen doen alsof de meerderheid achter dat land staat.
Ik drink inderdaad hooguit 5 glazen wijn/champagne per jaar.quote:Op maandag 9 juni 2025 22:31 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Nee, die vergelijking werd gemaakt door @Nielsch En die @Lord_Ronddraai, natuurlijk, maar die aanbidt een moordenaar als heilige dus ik snap dat daar wat afstand van genomen wordt.quote:Op maandag 9 juni 2025 23:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die de vergelijking maakt. JIJ maakt die vergelijking en je verzint er zelf een context bij.
Maar blijf je projecties vooral op anderen toepassen. Noem mij vooral een nazi, pro-pali. Noem het wat je wil. het maakt al je argumenten allemaal niet sterker.
Maar hé, ben er trots op dat je belezen bent en dat je aan de goede kant van de geschiedenis staat.
Ook niet.quote:Op maandag 9 juni 2025 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, die vergelijking werd gemaakt door @:Nielsch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |