Zorgelijke ontwikkeling. Van 5 naar 8,3 miljard euro aan kosten in een jaar!quote:Steeds meer werknemers melden zich ziek, kosten voor werkgevers stijgen sterk
Werknemers melden zich steeds vaker en langer ziek. Werkdruk en ongewenste omgangsvormen zijn belangrijke redenen. De kosten die werkgevers hiervoor betalen, zijn in een paar jaar gestegen van 5,1 miljard naar 8,3 miljard euro.
In 2023 verzuimde 51 procent van de werknemers, terwijl dat in 2015 nog 45 procent was, schrijft onderzoeksorganisatie TNO in de nieuwe Arbobalans. Het aantal verzuimdagen onder werknemers steeg in de onderzoeksperiode van gemiddeld 7 naar 8,2 dagen.
"De drie meest genoemde oorzaken van werkgerelateerde verzuimklachten zijn te hoge werkdruk, besmetting op het werk en lichamelijk te zwaar werk", schrijft TNO. "Dat geldt zowel voor werknemers als zzp'ers."
Vooral in de sectoren ICT, onderwijs en gezondheidszorg komt ziekteverzuim veel voor. In die sectoren verzuimde in 2023 bijna 60 procent van de werknemers. Ongeveer een derde van hen gaf aan dat het verzuim ten minste deels door werk kwam.
De kosten voor werkgevers die loon moeten doorbetalen tijdens ziekteverzuim stegen van 5,1 miljard naar 8,1 miljard euro. De oorzaken zijn hogere lonen, meer werknemers en langere ziekteperiodes. Ruim de helft van de verzuimkosten - 4,9 miljard euro - wordt veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting zoals werkdruk en ongewenste omgangsvormen, concludeert TNO.
Werknemers hebben meer burn-outklachten dan zzp'ers
Mensen die zich ziek melden door overspannenheid, psychische klachten of een burn-out blijven gemiddeld het langst thuis: 63 werkdagen. Werknemers geven in 75 procent van deze gevallen aan dat het op zijn minst deels door het werk komt.
Het percentage burn-outklachten steeg van 13 procent naar 19 procent. Er was een tijdelijke daling in 2020, het jaar dat de coronapandemie begon. Zzp'ers zeggen over het algemeen een betere gezondheid en minder burn-outklachten te hebben dan werknemers. Maar ook bij hen steeg het percentage burn-outklachten, van 7 procent naar 11 procent.
De kwaliteit van arbeid bleef ongeveer gelijk. De hoeveelheid stressvol werk daalde licht en zowel werknemers als zzp'ers doen minder fysiek belastend werk.
TNO onderzoekt in de Arbobalans eens in de vier jaar de kwaliteit van arbeid en werkgerelateerde gezondheid. Dat doet het onderzoeksinstituut op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het instituut gebruikt hiervoor databestanden van onder meer TNO zelf en statistiekbureau CBS.
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
Gaat alleen nog erger worden met de vergrijzing.
Kan niet aan mij liggen. Mijn ziekteverzuim is juist fors gedaald sinds management veel gedaan heeft aan extra werknemers werven en werkdruk verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
VER / Ziekmelden na je vakantie om bij te komen?
quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:45 schreef SebbeSwensje het volgende:
Sommige (Amerikaanse) werkgevers verdienen ook niet beter, maar als je bij een goede werkgever zit met oog voor zijn personeel zal dit probleem minder een rol spelen.
Wat een kansloze act is het toch ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar vaak wel, zeker als het een Amerikaans bedrijf is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.
Wat, Mikeytt heeft hypocriete trekjes?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen komen er langzamerhand achter dat werken niet meer loont als:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?
Omdat ik met part time werken meer verdien dan met een uitkering of met fulltime werken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?
Dat dus, mensen komen er achter dat ze gebruikt worden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen komen er langzamerhand achter dat werken niet meer loont als:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.
Mijn leidinggevende doet dat met als gevolg dat ik nu ook ziek ben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Verbaasd mij hoe laag dat percentage verzuimers is. Ieder jaar heb ik wel een griepje met koorts. Totaal geen zin om op werk te zitten dan. Ik irriteer mij ook kapot aan collega's die dat wel doen.
Je bent niet bekend met de PoHi van @TS?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:31 schreef Cherni het volgende:
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |