abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 juni 2025 @ 22:00:41 #26
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217824530
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 21:43 schreef marretak het volgende:
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies? In ruil voor het uitstellen van een klus kan je een keertje lekker en extra op vakantie want de boog mag nooit TE lang gespannen blijven want anders word boog slap?

Veel succes met je aangebouwde serre gemaakt van glas ook :) Mooi hoor!

[ afbeelding ]
Sorry, maar wat een domme post weer. Als je bepaalde klussen uitstelt, wordt het significant duurder om het te herstellen. Bijv. Een dak dat lek is negeren, heeft als resultaat dat uiteindelijk de dakconstructie achteruit gaat en die vervangen moet worden. Verfwerk negeren, gaan kozijnen en boeiboorden rotten en moet je de hele zooi vervangen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
pi_217824874
Heb je ook foto's van de woning? :)
pi_217825025
quote:
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies?
Als je maar lang genoeg wacht, stort het we in. Lekke daken & goten, rotte kozijnen en vloerbalken met verrotte balkkoppen; allemaal zaken die op den duur veel hogere kosten tot gevolg hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 1 juni 2025 @ 22:50:46 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217825056
quote:
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies? In ruil voor het uitstellen van een klus kan je een keertje lekker en extra op vakantie want de boog mag nooit TE lang gespannen blijven want anders word boog slap?

Veel succes met je aangebouwde serre gemaakt van glas ook :) Mooi hoor!

[ afbeelding ]
Zou je in het vervolg willen oppassen met advies dat niet waar hoeft te zijn, zeker als iemand wat minder ervaring heeft wat betreft klussen.

Zelfs in theorie is dat namelijk niet altijd waar, denk bijvoorbeeld aan schilderwerk aan houten kozijnen of gevelbekleding.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217825596
Mwaagh de waarheid ligt meestal ergens in het midden!
  maandag 2 juni 2025 @ 06:32:07 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825646
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:32 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Niet alle kozijnen moeten nieuw, het gaat om een raam of 3/4, dus dat moet op zich nog wel te doen zijn denk ik. De rest is al van kunststof met dubbelglas.

Het is een huis uit eind jaren 60 en ik kan eventueel nog wel wat meer informatie delen. Maar ik heb de sleutel nog niet, ik hoop wat foto's te kunnen tonen en zo wanneer ik die heb.
Funda linkje? *)
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 06:41:32 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825654
Gefeliciteerd met je kluswoning! Wat kun je verwachten....

Klussen is altijd duurder dan je denkt.

Van isolerende maatregelen krijg je geen spijt.

Isoleren en ventileren gaan hand in hand (achteraf beseffen dat je niet genoeg ventilatie hebt, is duur).

Verbouwen in fases werkt alleen als je een redelijk vastomlijnd eindplaatje in gedachten hebt. Anders is het vaak lastig om tussendoor ergens te stoppen (veel klussen zijn afhankelijk van iets dat eerst in een andere ruimte gedaan moet worden).

Met een jaren '60 woning ga je waarschijnlijk verrassingen tegenkomen.
Resistance is futile.
pi_217825658
@Roesjesjager

Heb je al een lening afgesloten bij het warmtefonds? Zonee: dan heb je wellicht geluk.

Het warmtefonds baseert de rente op basis van je (verzamel)inkomen zoals dat op de belastingaangifte staat. Met het kopen van een huis heb je enorm veel aftrekposten, die ervoor kunnen zorgen dat je onder de grens terecht komt waarbij je rente hoeft te betalen.

Deze pak je dus wellicht even mee: wacht met het aanvragen van een lening daar tot je nieuwe aanslag, want afhankelijk van je inkomen zou je zomaar bij wijze van ¤28.000,- kunnen bijlenen tegen 0% rente.

Met betrekking tot alle klussen, wij zeggen altijd: “Eerst zelf proberen, iemand bellen kan altijd nog.”. En daarmee zul je erachter komen dat je veel meer kunt dan dat je zelf misschien denkt. Verwacht tegenslagen, waar je van leert. Tegenwoordig is er echter zoveel informatie te vinden op internet dat het voor een groot deel het hebben van het juiste gereedschap is en goed voorbereid zijn in de juiste bouwmaterialen.

Laat je goed informeren, vraag rond op klusfora en laat een klus even liggen als het nodig is. Zolang je altijd maar weer 1x vaker opstaat nadat je er even bij bent gaan zitten. Ik haal zelf veel nuttige informatie bij de subreddit r/klussers.

Succes! ^O^ Mocht je zelf je kozijnen willen gaan plaatsen, dan kun je mij altijd even Quoten om advies te vragen :)
pi_217825673
Maak he overigens ook gebruik van een bouwdepot dat meegefinancierd kan worden met je hypotheek? Meestal max 9K.

Wat wij gedaan hebben, is daarmee maatregelen nemen waar je subsidie over krijgt. Dan krijg je dus een deel van die 9K terug die je wél vrij kunt besteden, zoals aan een badkamer of keuken bijvoorbeeld.

Wij hebben van die 9K de helft “vrijgespeeld” door slim te kijken naar welke duurzaamheidsmaatregelen ook de meeste subsidies opleveren. Houd dat in gedachte mocht je wat extra rooitjes nodig hebben in je budget ;)

Hetzelfde geldt uiteraard voor een eventuele lening bij het Warmtefonds.
  maandag 2 juni 2025 @ 06:52:38 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825686
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:40 schreef Roesjesjager het volgende:

Dingen die moeten gebeuren en die ik ga laten doen zijn:
Nieuwe cv-ketel
Schoorsteen/rookafvoer moet worden gevoegd en gereinigd.
Dakafwerking de trim moet opnieuw worden gedaan
Nieuwe kozijnen
Ga je voor CV of van het gas af (of iets er tussenin?)
Hoeveel ramen moet je laten vervangen en hoe ga je de match maken met de ramen die je niet hoeft te vervangen?

quote:
Dan binnen 5 jaar moet:
Gevel wellicht laten herstellen het voegwerk moet worden uitgekapt en dan opnieuw aangebracht. Kan ik dat zelf doen beter door een professional?
Schoorsteen schoon laten maken.
Dak op de garage laten vervangen (Bitumen)
Voegen is een vak klus, zou ik zeker uitbesteden. Uitkappen kun je ws wel zelf maar ik weet eigenlijk niet of de vakmannen er voor open staan om de voorbereiding uit handen te geven. Dat zal mogelijk ook verschillen per vakman.

quote:
Voor de leuk wilde ik dan nog:
Nieuwe keuken en nieuwe badkamer als budget het toelaat.
Reken op 20k voor een nieuwe badkamer.
Nieuwe keuken is 100% afhankelijk van leverancier en je wensen. Ik heb al 2 keer naar tevredenheid een Ikea keuken gezet.

quote:
Hoe reëel zijn de kosten in een bouwkundig rapport, en wat zou ik eventueel zelf kunnen doen? Schilderen en behang aftrekken en plafond van gipsplaten ga ik zelf doen, het sloopwerk van dingen ook. Tevens het opschuren van de dorpels bijvoorbeeld, maar ik heb het idee dat voor al het bovenstaande ik beter een professional om de arm neem.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe moeilijk het is, om zelf te tegelen of een keuken aan te leggen of badkamer. Ik denk dat dat niet iets is, wat je zomaar even doet. Dus mijn vraag is een beetje wat ga ik kunnen verwachten en heeft iemand al eens een soortgelijke woning gekocht waar nog van alles wat aan moest gebeuren en tja wat kan ik verwachten? Ik maak me een beetje zorgen dat het allemaal groter is, dan ik zelf aankan.
Zonder meer over jouw woning te weten, is het lastig inschatten. Wij hebben 2 jaren '70 woningen volledig gestript en veel zelf gedaan maar mijn man is ook echt een hele ervaren klusser met veel zelfvertrouwen.

Je moet wel een beetje door troep heen kunnen kijken. Het duurt altijd langer dan je denkt. Zelf verbouwen is wel super satisfying, vooral als je eigen plannen mooi uit de verf komen.
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:01:55 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825735
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:08 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja, je verwacht dat je hypotheekadviseur dat soort dingen wel benoemd daar je hem ook betaald voor zijn expertise. Maar goed niet gebeurd, maar ik kan het nog altijd aanvragen voor isolatie en dat soort dingen.

Ja, ik heb een taxateur laten komen voor het stukje bouwdepot en die heeft nu alles ingevoerd, dus dat kan ik helaas niet meer echt veranderen. Maar goed dat zijn dan de kozijnen en de CV-ketel. Dat had dus wellicht omdat energiezuiniger ook via een warmtefonds lening gekund, balen. Maar niet het einde van de wereld hoop ik.

Ik hoop nog flink wat te kunnen sparen terwijl ik thuis blijf wonen een half jaartje en dan komt het hopelijk goed.
De hoogte van je bouwdepot verandert misschien niet meer, maar wat je precies declareert wordt niet gecheckt met je verbouwingsspecificatie.

Mocht je nog geen definitief rente-aanbod hebben gekregen: het aanpassen van een verbouwingsspecificatie in je taxatierapport kost hooguit een paar honderd euro. Ik heb het al eens laten doen voor 100 euro, geloof ik. Moet je wel even bellen met je hypotheekadviseur of het nog kan, en vervolgens aan je taxateur doorgeven dat je een nieuwe verbouwingsspecificatie aan gaat leveren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 02-06-2025 07:09:45 ]
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:04:52 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825769
En als laatste: met energielabel D zet je het beste maximaal in op isolatie. Dat betekent dus in de meeste gevallen een grootscheepse verbouwing :+ .

Het dak isoleren zou ik z.s.m. doen (en van binnenuit kun je dat best zelf).

Dus misschien handig als je daar meer informatie over deelt. Wat zit er nu al wel, en wat niet?
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:11:03 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825815
Ik vraag me af of dit wel een milde kluswoning is. TS, je gaat nog een hoop leren de komende jaren ^O^ .
Resistance is futile.
pi_217826056
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:42 schreef 2172619626795 het volgende:

Met betrekking tot alle klussen, wij zeggen altijd: “Eerst zelf proberen, iemand bellen kan altijd nog.”. En daarmee zul je erachter komen dat je veel meer kunt dan dat je zelf misschien denkt. Verwacht tegenslagen, waar je van leert. Tegenwoordig is er echter zoveel informatie te vinden op internet dat het voor een groot deel het hebben van het juiste gereedschap is en goed voorbereid zijn in de juiste bouwmaterialen.

Laat je goed informeren, vraag rond op klusfora en laat een klus even liggen als het nodig is. Zolang je altijd maar weer 1x vaker opstaat nadat je er even bij bent gaan zitten. Ik haal zelf veel nuttige informatie bij de subreddit r/klussers.

BEste post van het jaar in K&W!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217826109
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:47 schreef blomke het volgende:

[..]
BEste post van het jaar in K&W!
Dankjewel O+
pi_217826937
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:04 schreef Seven. het volgende:
En als laatste: met energielabel D zet je het beste maximaal in op isolatie. Dat betekent dus in de meeste gevallen een grootscheepse verbouwing :+ .

Dus misschien handig als je daar meer informatie over deelt. Wat zit er nu al wel, en wat niet?
Het is een plat dak, ik begrijp dat je dat alleen van beneden kan isoleren als er een soort spouw is bovenin. Als dat er niet is, dan moet je het van bovenaf laten isoleren, wat ook betekend dat ik het dak moet laten vernieuwen. Ik weet niet of dat kan met zo'n warmte lening, want ik vind het nogal wat om nu het dak maar te vernieuwen, om te isoleren. Dan ben ik al best veel van het budget kwijt.
pi_217826947
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Funda linkje? *)
Ik zal wanneer ik thuis ben wat foto's delen van de binnenkant. Een fundalinkje vind ik niet zon fijn gevoel dan weet iedereen dadelijk waar ik woon. Niet dat jullie slechte intenties hebben, maar het is toch een publiek forum waar iedereen kan meelezen.
pi_217826960
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:41 schreef Seven. het volgende:
Gefeliciteerd met je kluswoning! Wat kun je verwachten....

Klussen is altijd duurder dan je denkt.

Van isolerende maatregelen krijg je geen spijt.

Isoleren en ventileren gaan hand in hand (achteraf beseffen dat je niet genoeg ventilatie hebt, is duur).

Verbouwen in fases werkt alleen als je een redelijk vastomlijnd eindplaatje in gedachten hebt. Anders is het vaak lastig om tussendoor ergens te stoppen (veel klussen zijn afhankelijk van iets dat eerst in een andere ruimte gedaan moet worden).

Met een jaren '60 woning ga je waarschijnlijk verrassingen tegenkomen.
De ventilatie schijnt niet optimaal te zijn, dus daar gaat wat moeten gebeuren.

Ik dacht zelf vooral het plafond boven vervangen en dan buiten werk zoals gevels door een vakman laten doen. Likje verf, kijken wat het kost om ventilatie aan te laten leggen. Alleen ja om eerlijk te zijn, ik ga ook niet zoveel geld hebben. Ik heb denk ik na kozijnen keuken en cv nog zo'n 30 k over.
pi_217826989
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:42 schreef 2172619626795 het volgende:
@:roesjesjager

Heb je al een lening afgesloten bij het warmtefonds? Zonee: dan heb je wellicht geluk.

Het warmtefonds baseert de rente op basis van je (verzamel)inkomen zoals dat op de belastingaangifte staat. Met het kopen van een huis heb je enorm veel aftrekposten, die ervoor kunnen zorgen dat je onder de grens terecht komt waarbij je rente hoeft te betalen.

Deze pak je dus wellicht even mee: wacht met het aanvragen van een lening daar tot je nieuwe aanslag, want afhankelijk van je inkomen zou je zomaar bij wijze van ¤28.000,- kunnen bijlenen tegen 0% rente.

Succes! ^O^ Mocht je zelf je kozijnen willen gaan plaatsen, dan kun je mij altijd even Quoten om advies te vragen :)
Dankjewel voor je tips, dat warmtefonds moet ik even nakijken. Wellicht dat ventilatie en bepaalde energiebesparende kosten daar wel mee kunnen worden bekostigd. Ik weet alleen niet hoe dat dus zit bij dak van bovenaf isoleren, dan moet je ook de dakdekkers betalen. En dat zal wel weer niet vanuit die lening mogen.

Ik denk dat het zeker wel interessant is, om hierna te kijken. Bijvoorbeeld de spouwmuur isoleren, maar dan moet ik wel echt zorgen dat de ventilatie op orde komt. Anders heb ik er niks aan.

Ik heb een energielabel, maar weet ook niet wie ik benader of waar ik offertes aanvraag voor zoiets.

Betreft de kozijnen denk ik dat ik dat laat doen, daar dat denk ik nu wel een stap te ver voor mij is.
pi_217827018
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
De hoogte van je bouwdepot verandert misschien niet meer, maar wat je precies declareert wordt niet gecheckt met je verbouwingsspecificatie.

Mocht je nog geen definitief rente-aanbod hebben gekregen: het aanpassen van een verbouwingsspecificatie in je taxatierapport kost hooguit een paar honderd euro. Ik heb het al eens laten doen voor 100 euro, geloof ik. Moet je wel even bellen met je hypotheekadviseur of het nog kan, en vervolgens aan je taxateur doorgeven dat je een nieuwe verbouwingsspecificatie aan gaat leveren.
Nee ik heb een defintief renteaanbod. Mijn hypotheekadviseur had het allemaal al wat eerder vastgelegd omdat ze aan het stijgen waren. Toen hij de aanvraag deed vs toen ik bij hem was voor het papierwerk was het alweer met 0.30 gestegen.
pi_217827033
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:04 schreef Seven. het volgende:

Ik heb hier echt geen verstand van. Ik weet dat spouwmuur kan worden geïsoleerd. Het dak boven. De vloer geen idee, want het huis is onderkelderd er is dus geen kruipruimte.

Dit gaat mij wel boven de pet, ik heb erover nagedacht alleen de woonkamer van binnen te isoleren. De rest verwarm ik toch niet echt.

Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken, van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Dan denk ik, was ik maar bij pa en ma blijven wonen.
pi_217827038
Bedankt voor alle reacties, ik zal met wat foto's komen wanneer ik thuis ben.
pi_217827067
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:53 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ik heb hier echt geen verstand van. Ik weet dat spouwmuur kan worden geïsoleerd. Het dak boven. De vloer geen idee, want het huis is onderkelderd er is dus geen kruipruimte.

Dit gaat mij wel boven de pet, ik heb erover nagedacht alleen de woonkamer van binnen te isoleren. De rest verwarm ik toch niet echt.

Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken, van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Dan denk ik, was ik maar bij pa en ma blijven wonen.
Stap voor stap.
Gister de 4 foto albums doorgekeken van toen wij een vergelijkbaar onbewoonbaar verklaarde woning kochten.
Wij waren naïef en overmoedig.

En het is allemaal goed gekomen.
Drie avonden in de week klussen ná het werk plus de zaterdag.
Fijn, dat je voorlopig bij je ouders terecht kunt voor kost en inwoning. w/
pi_217827195
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:01 schreef AnneX het volgende:

[..]
Stap voor stap.
Gister de 4 foto albums doorgekeken van toen wij een vergelijkbaar onbewoonbaar verklaarde woning kochten.
Wij waren naïef en overmoedig.

En het is allemaal goed gekomen.
Drie avonden in de week klussen ná het werk plus de zaterdag.
Fijn, dat je voorlopig bij je ouders terecht kunt voor kost en inwoning. w/
Ai, heeft wel veel stress opgeleverd denk ik? Ik heb geluk dat mijn pa met pensioen is, die kan wel wat helpen.

Ik denk dat het huis niet onbewoonbaar is verklaard. Er hebben mensen ingewoond die al op leeftijd waren. De badkamer is op zich lelijk en de wc ook, maar wel functioneel. De keuken is erg oud.

Er ligt een parketvloer onder in de woonkamer die gewoon nog prima is, ook de parketvloeren boven zijn prima.

Het is echt vooral aan de buitenkant, daktrim, schoorsteen, gevel, rotte kozijnen.

Van binnen een likje verf, het plafond is van plastic dat gaat bij brand smelten en is onveilig, dus dat wil ik eruit halen.

En dan ben ik denk ik al een heel eind. Alleen het stukje isoleren/ventilatie blijft dan nog openstaan.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 10:26:14 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217827333
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:53 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Vanuit een kelder is het makkelijk isoleren, in feite is het een hogere, waterdichte kruipruimte :)
https://www.sleiderink.nl(...)/xps-isolatie-kelder

Op websites van leveranciers (zoals hierboven) kun je vaak al veel informatie vinden. Isolatieshop heeft ook een WhatsApp helpdesk, die hebben me ook goed geholpen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')