abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 mei 2025 @ 19:22:21 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217810397
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Onzin.

Dat jij je er aan stoort ligt aan jou. Je wordt nergens mee doodgegooid.
Ja als je niet speciaal naar Amsterdam afreist om je eraan te ergeren dan is het niet meer dan een minuut ofzo op het journaal dat je er van meekrijgt.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 19:27:13 #52
319979 Fok-it
All is well
pi_217810430
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:21 schreef probeer het volgende:

[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

Maar hej, als je echt wil weten waarom iemand de behoefte heeft om zo'n armbandje te dragen ... Vraag het ze eens. Vanuit een plek van oprechte interesse en verwondering natuurlijk, zonder die kritische 'waarom moet dat allemaal nou?' houding die je hier in je post al laat zien. Want dan krijg je waarschijnlijk (of eerder, hopelijk) een "gaat je geen zak aan, laat me met rust" terug.

Of wellicht is het antwoord 'ik vind het belangrijk om dit symbool te dragen, juist omdat mensen er specifiek naar vragen waarom ik dit symbool draag, terwijl men dat bij andere symboliek nooit zou doen'.
Ja ik word door letterlijk 90 procent van FOK! Links en woke genoemd dus je reactie slaat echt als een tang op een varken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217810440
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:27 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja ik word door letterlijk 90 procent van FOK! Links en woke genoemd dus je reactie slaat echt als een tang op een varken
Ow, je bent woke. Nou sorry dat ik kritiek op je post heb dan.

:')

Who fucking cares waarom een ander wel of niet de noodzaak voelt om een regenboogvlag/armband/tshirt te dragen.

Maar nee, vul jij dat maar schamperend voor de ander in hoor.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 31 mei 2025 @ 19:31:15 #54
319979 Fok-it
All is well
pi_217810463
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Who fucking cares waarom een ander wel of niet de noodzaak voelt om een regenboogvlag/armband/tshirt te dragen.
Ja anders mis je het punt even volledig.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217810470
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:31 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja anders mis je het punt even volledig.
Ok vooruit, daar reageerde ik wellicht vanuit vooringenomenheid. Mijn excuses.

Wat is je punt wel?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 19:34:00 #56
319979 Fok-it
All is well
pi_217810490
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Ok vooruit, daar reageerde ik wellicht vanuit vooringenomenheid. Mijn excuses.

Wat is je punt wel?
Het ging mij niet om de kant van de drager. Het ging mij om de andere kant, de kant van de LGBTQ-persoon die in dat filmpje mijns inziens niet bepaald in een positief daglicht wordt gezet.
pi_217810738
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Het ging mij niet om de kant van de drager. Het ging mij om de andere kant, de kant van de LGBTQ-persoon die in dat filmpje mijns inziens niet bepaald in een positief daglicht wordt gezet.
Ik zie iemand die, inderdaad ook vanuit een vooringenomenheid (dat iemand die zich in het zwart kleedt en een kale kop heeft, negatieve opvattingen over homoseksuelen heeft) zich in eerste instantie ongemakkelijk lijkt te voelen. Waarschijnlijk is die vooringenomenheid aangeleerd op basis van eerdere persoonlijke ervaringen met enkele mensen die er hetzelfde uitzien als de man in het zwart, en heeft de vermeende LHBTQI persoon (dat kunnen we natuurlijk niet aan hem zien, maar die indruk lijkt gewekt) die ervaringen dus gegeneraliseerd naar 'ik ben mogelijk niet veilig rondom mensen die er uit zien zoals hij'. Dan ziet hij dat armbandje, en lijkt hij gerustgesteld en glimlacht hij.

Ik krijg de indruk (of zou graag denken) dat die glimlach voorkomt uit een positieve verrassing en de gedachte 'goh, ik moet een ander niet beoordelen op diens kleding'. En ik denk dat voornamelijk dát de boodschap van dat eerste fragment is. En dus niet iets als 'homoseksuele mensen voelen zich ongemakkelijk totdat we allemaal (of specifiek zwart geklede mannen met een kale kop) regenboogbandjes gaan dragen'.

Fuck .. nadat ik bovenstaande typte keek ik dus de rest van dat filmpje. Het is dus overduidelijk wel een 'ze voelen zich allemaal ongemakkelijk totdat ze een regenboog zien'. Je had helemaal gelijk, nogmaals mijn excuses. Wat een oppervlakkig filmpje.
pi_217810802
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 14:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.

-Op je werk komen je collega's op een gegeven moment je oriëntatie te weten
-Je praat over een eventuele partner, net als een heterokoppel
-Als je je daar fijn bij voelt sluit je je aan bij het LGBTQ netwerk op je werk
-Wellicht af en toe over gerelateerde kunst, café's of een festival als dat je interesseert
-Met vrienden, familie, hechte collega's of binnen je gemeenschap praten over je coming out, queer gerelateerde struggles en de details van je liefdesleven

Wat meer dan dat houdt het in? Wat meer dan dat zou het moeten inhouden?
Voor sommige mensen houdt het dus blijkbaar ook in dat ze zich volhangen/plakken/kleden met symboliek mbt LHBTQI+. Voor anderen weer niet.

Herinner je je op de middelbare school dat ene meisje wat op paardrijden zat en dat haar hele identiteit maakte? Kleding, tas, agenda, haar-accessoires, meest belangrijke gespreksonderwerp, de hele rits.

Grote kans dat er op haar paard rijvereniging ook genoeg tieners zaten die die behoefte niet hadden, en waarvan je alleen leerde dat ze op paardrijden zaten wanneer je ze met rijlaarzen aan van en naar de manege zag fietsen.

Beide zijn toch helemaal prima?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 20:30:24 #59
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217811012
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Voor sommige mensen houdt het dus blijkbaar ook in dat ze zich volhangen/plakken/kleden met symboliek mbt LHBTQI+. Voor anderen weer niet.

Herinner je je op de middelbare school dat ene meisje wat op paardrijden zat en dat haar hele identiteit maakte? Kleding, tas, agenda, haar-accessoires, meest belangrijke gespreksonderwerp, de hele rits.

Grote kans dat er op haar paard rijvereniging ook genoeg tieners zaten die die behoefte niet hadden, en waarvan je alleen leerde dat ze op paardrijden zaten wanneer je ze met rijlaarzen aan van en naar de manege zag fietsen.

Beide zijn toch helemaal prima?
Beide moet je zelf weten. Grote kans dat je jezelf wel verder verwijdert van mensen als je helemaal double downt op je identiteit / hobby, welke dat dan ook is. Maar daar sta je verder vrij in.
pi_217811109
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Beide moet je zelf weten. Grote kans dat je jezelf wel verder verwijdert van mensen als je helemaal double downt op je identiteit / hobby, welke dat dan ook is. Maar daar sta je verder vrij in.
Dan heb je nu hopelijk je antwoord op je vraag waarom sommige mensen de behoefte voelen om dat openlijk te moeten etaleren?

Omdat het voor hun belangrijk is. Wellicht zelfs omdat ze het belangrijk vinden dat anderen dat weten.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 20:41:50 #61
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_217811126
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
Andre van Duin is een klasse apart. En inderdaad een van de weinigen die normaal doet.
Gevaccineerd.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 20:43:18 #62
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217811143
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:40 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat het voor hun belangrijk is. Wellicht zelfs omdat ze het belangrijk vinden dat anderen dat weten.
Ik begrijp dat niet zo. Waarom?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 20:46:45 #63
396550 Richestorags
pi_217811188
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:40 schreef probeer het volgende:

[..]
Dan heb je nu hopelijk je antwoord op je vraag waarom sommige mensen de behoefte voelen om dat openlijk te moeten etaleren?

Ja alleen als je dat te ver oprekt krijg je dus juist niet die bevestiging of acceptatie die je dan zo graag zoekt. Dat werkt vervreemdend.
pi_217811303
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik begrijp dat niet zo. Waarom?
Kan van alles zijn, denk ik zo. Trots. Een plekje op willen eisen / laten zien dat jij er ook bent en mag zijn. Een bepaald beeld bij de ander willen wekken. Behoefte aan acceptatie.

Mensen doen wel vaker dingen niet louter voor henzelf, maar ook omdat ze het belangrijk vinden hoe anderen hen zien.

Sommige mensen lopen de vierdaagse met alle medailles van eerdere jaren opgespeld. Anderen laten ze thuis, boven de openhaard. Of in een lade.

Waarom doen mensen net even meer hun best op hun kleding, wanneer ze naar een date gaan? Omdat het ze zelfverzekerd maakt, of omdat ze het zelf mooi vinden, of omdat ze een bepaalde indruk bij de ander willen wekken. Meestal een combinatie van.

We zijn sociale dieren ofzo. Een deel van je identiteit is hoe je je verhoudt tot de ander. Of wellicht zelfs hoe de ander je ziet.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 20:56:37 #65
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217811379
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Kan van alles zijn, denk ik zo. Trots. Een plekje op willen eisen / laten zien dat jij er ook bent en mag zijn. Een bepaald beeld bij de ander willen wekken. Behoefte aan acceptatie.

Mensen doen wel vaker dingen niet louter voor henzelf, maar ook omdat ze het belangrijk vinden hoe anderen hen zien.

Sommige mensen lopen de vierdaagse met alle medailles van eerdere jaren opgespeld. Anderen laten ze thuis, boven de openhaard. Of in een lade.

Waarom doen mensen net even meer hun best op hun kleding, wanneer ze naar een date gaan? Omdat het ze zelfverzekerd maakt, of omdat ze het zelf mooi vinden, of omdat ze een bepaalde indruk bij de ander willen wekken. Meestal een combinatie van.

We zijn sociale dieren ofzo. Een deel van je identiteit is hoe je je verhoudt tot de ander. Of wellicht zelfs hoe de ander je ziet.
Helder. Dank je!
pi_217811412
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja alleen als je dat te ver oprekt krijg je dus juist niet die bevestiging of acceptatie die je dan zo graag zoekt. Dat werkt vervreemdend.
Op sommigen zal het dat effect hebben ja. En wellicht is het ze deels ook daarom te doen. Een symbolische middelvinger.

Bij anderen roept het juist verwondering op.

Ik liep eerder vandaag over het stationsplein. Zag daar een groep cosplayers. Geen moment gedacht 'waarom ze dat nou nodig vinden'. Wel eventjes in gedachten gespeculeerd over hoe dat voor hen is, zon hobby / uiting.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 21:14:01 #67
396550 Richestorags
pi_217811633
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 20:59 schreef probeer het volgende:

[..]
Op sommigen zal het dat effect hebben ja. En wellicht is het ze deels ook daarom te doen. Een symbolische middelvinger.
Dan sta je al wat steviger in je schoenen.

quote:
Bij anderen roept het juist verwondering op.

Ik liep eerder vandaag over het stationsplein. Zag daar een groep cosplayers. Geen moment gedacht 'waarom ze dat nou nodig vinden'. Wel eventjes in gedachten gespeculeerd over hoe dat voor hen is, zon hobby / uiting.
Ik beschrijf vanuit de algemeniteit. Jouw houding is een minderheidshouding. Het aantal mensen dat echt curieus is, is niet zo hoog.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 21:14:38 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217811655
Mensen horen ook graag ergens bij. Al die LHBTI-subculturen voorzien daarin ook.
pi_217812634
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 21:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dan sta je al wat steviger in je schoenen.
[..]
Ik beschrijf vanuit de algemeniteit. Jouw houding is een minderheidshouding. Het aantal mensen dat echt curieus is, is niet zo hoog.
Wellicht. Maar de groep waarbij het vervreemding of ergernis oproept ook. Zeer waarschijnlijk zal het overgrote deel iets denken als 'goh, apart', of het niet eens opmerken. Mensen zijn toch vaak met zichzelf bezig.

Edit: En zelfs bij de groep die zich er wel aan stoort, zal hopelijk/gelukkig maar een klein deel er iets van zeggen.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 22:19:28 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217812666
Sowieso moeten we ons eens minder druk maken of mensen wel in het standaard saaie Karel Doorsnee keurslijf passen. Excentriekere mensen zijn ook waardevol, mits ze zich aan de wet houden.
pi_217812710
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 22:19 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso moeten we ons eens minder druk maken of mensen wel in het standaard saaie Karel Doorsnee keurslijf passen. Excentriekere mensen zijn ook waardevol, mits ze zich aan de wet houden.
En zelfs als je er wel aanstoot aan neemt, gewoon het fatsoen hebben om je mond te houden.
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 23:10:32 #72
375570 crew  Cyan9
pi_217813471
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nou ja, dat gaf ik al aan. Misschien dat mensen uit "de gemeenschap" het zelf fijn vinden. Toch ben ik er zelf geen voorstander van. Om twee redenen niet:
-Het feit dat jij het fijn vindt, een signaal van dat je er mag zijn, laat eigenlijk een bepaald "gebrek aan" zien van een gevoel dat je er mag zijn. Dat gevoel dat dat wel mag bereik je volgens mij eerder met representatie dan de openbare ruimte (enigszins) ideologisch te kleuren met symboliek.
-De openbare ruimte is m.i. ook niet echt bedoeld voor een ideologische boodschap. Ik snap dus wel dat mensen het als opdringerig ervaren. Dat de openbare ruimte aan ideologie of seksualiteit wordt gekoppeld is namelijk, zoals ik eerder aangaf, letterlijk nieuw. Het staat het principe van leef en laat leven een beetje in de weg.
[..]
Klopt, zie boven. Ik pleit voor openbare ruimte neutraal houden en meer natuurlijke representatie via bekende mensen etc.
[..]
Als het uiteindelijk naar rato een plek krijgt in kunst en cultuur, onderwijs etc. zijn we volgens mij op de goede weg.
[..]
Daarom, volgens mij heb je hier zoveel meer aan dan symboliek en als dat er genoeg is, heb je die symboliek ook niet meer nodig is mijn punt. Als je een breed pallet van homoseksuele artiesten, kunstenaars, sporters, filmsterren etc. tot je beschikking hebt om te volgen en erachter te komen hoe zij zich verhouden tot hun seksualiteit en waar ze tegenaan liepen. Als je films met queeronderwerpen kunt kijken. Een tentoonstelling kunt bezoeken. Als er op de middelbare school een vertrouwenspersoon is.
[..]
Dat zal altijd blijven gezien de verhoudingen. Het is een afwijking (en die term bedoel ik neutraal :P) van de norm, net als neurodivergentie, lichamelijke handicap, etnische afkomst etc. Uiteraard stel ik genoemde zaken niet aan elkaar gelijk, de overeenkomst is dat het allemaal een kleine subgroep tov "de norm" betreft.
[..]
Ik zie het niet als een steek naar rechts. De PVV is een partij die zich pretendeert wat meer op "het volk" te richten en daar is dit geen onderwerp voor. De PVV zal dus nooit een kartrekker zijn op dit gebied. Laten andere partijen hier niet wat liggen? Ik vraag me namelijk wel af of de PVV actief zou dwarsliggen als 3 vd 4 coalitiegenoten aandringen op verandering.
Ik denk dat we elkaar wel redelijk kunnen vinden hierin. In een ideale wereld gaat het taboe er gewoon compleet af, en ik denk dat we wel redelijk op de goede weg zijn. Het gaat niet altijd zo voortvarend als ik zou willen, en zeker met ups en downs. In Nederland hebben we op zich niet veel te klagen. Wereldwijd is een ander verhaal, maar aan die discussie ga ik nu niet beginnen.

Dank voor je uitgebreide reacties, mooie discussie zo. ^O^
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 23:12:39 #73
375570 crew  Cyan9
pi_217813492
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
Prima dat Meiland op tv is, ieder z'n ding, maar dat zie ik nou weer niet als een goed voorbeeld van positieve representatie.

Maar dat kan aan mij liggen. :P
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 1 juni 2025 @ 15:16:11 #74
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217819087
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:51 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Jij stelt dat "ieder lhbt" persoon bang is voor deze homohaters in het openbaar. Dat wordt nergens gesteld en dat weet je zelf ook. Je overdrijft nu expres om een punt te maken.

Het filmpje stelt enkel dat het voor validatie kan zorgen. En ja, als ik alleen ben in de trein, dan kan het inderdaad geruststellen als er een man met een regenboogarmband tegenover me zit.
Raar, waarom ben je er überhaupt mee bezig wat random mensen in de trein van je seksuele oriëntatie denken? In een trein gaat er mij om dat ik van A naar B kom en het liefst ook op tijd.
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.

Maar daar gaat het nog niet eens om. Ik snap echt niet waarom je zoveel de nadruk zou leggen op geaardheid. En vele LHBTI met mij ook niet. Geaardheid is vrij irrelevant, in elk geval nooit het belangrijkste kenmerk van een persoon. Wat dat betreft snap ik dat mensen in dat LHBTI-hokje duwen echt niet. En al helemaal niet als mensen dat met zichzelf doen met vlaggen e.d.

En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee. Dat is niet specifiek op LHBTI gericht, Nederland is over het algemeen gericht op "intimiteit doe je niet in het openbaar, ik hoef niet aan je te zien of je een stelletje, vrienden of broers/zussen bent". Dat geldt voor zowel LHBTI als voor hetero's, in beide gevallen wordt je aangesproken.

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mensen beledigen of zelfs in elkaar slaan omdat ze LHBTI zijn op enigerlei wijze goed te keuren is. Maar als ze je dus aanspreken, voel je dan niet aangevallen op je geaardheid, maar weet dat je hetzelfde wordt behandeld als hetero's.

(En nu ga ik weer naar een enorm feest waar we ons met 60.000 mensen in net hokje christen stoppen, maar dat is wel gewoon op een afgesloten terrein)
Ik ben het grotendeels eens met je uiteenzetting, maar je kunt natuurlijk moeilijk ontkennen dat een stel dat gay is, simpelweg een grotere heeft maakt om fysiek te worden bejegend. Ja, een stel dat hetero is kan misschien een opmerking krijgen, maar zal simpelweg niet snel in elkaar worden getimmerd. Dat risico is voor homo's die openlijk intiem zijn gewoon een stuk groter, helemaal in bepaalde wijken en buurten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217821554
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik ben het grotendeels eens met je uiteenzetting, maar je kunt natuurlijk moeilijk ontkennen dat een stel dat gay is, simpelweg een grotere heeft maakt om fysiek te worden bejegend. Ja, een stel dat hetero is kan misschien een opmerking krijgen, maar zal simpelweg niet snel in elkaar worden getimmerd. Dat risico is voor homo's die openlijk intiem zijn gewoon een stuk groter, helemaal in bepaalde wijken en buurten.
Dat is dan ook niet wat ik zei of in elk geval niet wat ik wilde zeggen. Natuurlijk heeft een LH stel meer kans om fysiek belaagd te worden. Dat ga ik nooit ontkennen. En dat is verschrikkelijk.

Ik wilde alleen zeggen dat niet ieder klef LH stel dat aangesproken/uitgescholden wordt anders wordt behandeld dan hetero's, in Nederland loopt ieder stel dat hand in hand loopt het risico om uitgescholden of raar aangekeken te worden. In mijn ervaring net zo veel in de randstad als in Groningen. Dat er bij een LH stel meer kans is dat het verder gaat dan dat klopt uiteraard helemaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')