Wat goed is dit zeg, wowquote:Huisdieren mogen op bezoek bij baasje in ziekenhuis Den Bosch
Deel dit artikel
Patiënten in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch kunnen vanaf nu hun huisdier op bezoek krijgen. Volgens oud-cardioloog en initiatiefnemer Hortence Haerkens-Arends is de 'baasje-beestje-ruimte' bevorderlijk voor het herstel. "Dieren zorgen voor een lagere bloeddruk en minder stress. Bij het zien van je hond of kat komt een gelukshormoon vrij."
Volgens Haerkens-Arends zijn huisdierbezoeken in ziekenhuizen in andere landen al veel meer ingeburgerd. "Wij in Nederland zitten meer op hygiëne en regels." Ze is groot voorstander van dieren betrekken bij het herstelproces. "Het bezoek van je huisdier is gezellig, het is toch ook een gezinslid", aldus de oud-arts tegen Omroep Brabant.
Konijn of ezel
Alle huisdieren zijn vanaf nu in principe welkom in de knuffelkamer van het ziekenhuis, van honden en katten tot konijnen en ezels. De arts bepaalt uiteindelijk wie in aanmerking komt voor een huisdierenbezoekje.
Het is echter niet de bedoeling dat het vanaf vandaag een beestenboel wordt in het Bossche ziekenhuis. De huisdieren moeten zich aan een aantal regels houden. Zo mogen ze niet via de hoofdingang naar binnen. De dieren moeten via de tuin naar de speciale ruimte worden gebracht. De huisdieren kunnen één keer per week op bezoek komen, maar moeten zindelijk en ingeënt zijn. Ze mogen ook niet loslopen.
'Helaas niet dagelijks'
Pim de Vries kreeg vandaag voor het eerst bezoek van zijn hond Kaya. De Vries ligt al ruim vier weken in het ziekenhuis met een zenuwbeknelling. "Ik vind het heel fijn dat ik weet dat ik elke week even naar de hond kan. Ik kan mijn hond helaas niet dagelijks zien, er zijn ook anderen die hun huisdier willen zien. Anders wordt het hier straks knokken."
In vrijwel alle Nederlandse ziekenhuizen zijn huisdieren verboden. Het VieCuri Medisch Centrum in Venlo deed wel een proef met dieren die op bezoek mochten komen, maar kon uiteindelijk geen vaste ruimte inrichten.
In het Limburgse Zuyderland Medisch Centrum mogen patiënten die niet lang meer te leven hebben wel afscheid nemen van hun dier. In het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht mogen in sommige gevallen huisdieren langskomen.
quote:Op maandag 26 mei 2025 23:43 schreef Helenattenek het volgende:
Ah heerlijk Al die verontreiniging over de grond en Langs de muren en overal laten dwijlen en kwijlen en ruften
quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Ja leuk, maar is het ook iets waar de huisdieren happy van worden. Al die enge luchtjes, rare geluiden en weetikveel wat nog meer.
Als ik heel eerlijk mag zijn, ik vind het een hoop gezeik. Het klinkt allemaal heel lief en positief, maar het slaat gewoon helemaal nergens op.
lezen is moeilijk he?quote:Op maandag 26 mei 2025 23:43 schreef Helenattenek het volgende:
Ah heerlijk Al die verontreiniging over de grond en Langs de muren en overal laten dwijlen en kwijlen en ruften
Zeker voor veel eenzame ouderen aan het einde is de hond of kat heel belangrijk. En dan mag je hem niet eens een laatste keer zien. Barbaars.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Ja leuk, maar is het ook iets waar de huisdieren happy van worden. Al die enge luchtjes, rare geluiden en weetikveel wat nog meer.
Als ik heel eerlijk mag zijn, ik vind het een hoop gezeik. Het klinkt allemaal heel lief en positief, maar het slaat gewoon helemaal nergens op.
Schijnbaar lees jij ergens dat het hygienisch is om beestenzooi in een steriele omgeving te laten?quote:
Welke steriele omgeving?quote:Op maandag 26 mei 2025 23:55 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Schijnbaar lees jij ergens dat het hygienisch is om beesten in een steriele omgeving te laten?
Le-zen..quote:Op maandag 26 mei 2025 23:43 schreef Helenattenek het volgende:
quote:Het is echter niet de bedoeling dat het vanaf vandaag een beestenboel wordt in het Bossche ziekenhuis. De huisdieren moeten zich aan een aantal regels houden. Zo mogen ze niet via de hoofdingang naar binnen. De dieren moeten via de tuin naar de speciale ruimte worden gebracht. De huisdieren kunnen één keer per week op bezoek komen, maar moeten zindelijk en ingeënt zijn. Ze mogen ook niet loslopen.
Nee, ik heb wel degelijk gelezen dat de dieren zindelijk moeten, ze moeten ingeënt zijn en ze mogen niet loslopen.quote:
Is lastig voor je?quote:
En voor jou ook: ik heb alles gelezen, en ik blijf erbij. Dieren zijn en blijven onvoorspelbaar.quote:
Een ziekenhuis steriel?quote:Op maandag 26 mei 2025 23:55 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Schijnbaar lees jij ergens dat het hygienisch is om beestenzooi in een steriele omgeving te laten?
Meeste menselijke bezoekers zijn dat ook niet hoor.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:01 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Is lastig voor je?
Ik zie Niet dat er een hele quarantine gang is voor de mensen om tussen te lopen en hun smetvrije pak aan/uit te trekken. En de lucht in de quarantine ruimte te behandelen voordat de deur terug in het ziekenhuis open gaat.
Denken jullie dat dieren steriel zijn?
Het huisdier komt via een aparte ingang naar binnen, het meest logische is dat het direct de ontmoetingskamer in gaat, daar zijn geen piepjes van mensen die aan de hartbewaking liggen etc.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En voor jou ook: ik heb alles gelezen, en ik blijf erbij. Dieren zijn en blijven onvoorspelbaar.
Dus slecht idee.
Is mijn mening. Hoeft niemand met me eens te zijn, maar ga dan niet lopen drammen dat ik zgn. niet kan lezen.
Mensen zijn wel steriel?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:01 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Is lastig voor je?
Ik zie Niet dat er een hele quarantine gang is voor de mensen om tussen te lopen en hun smetvrije pak aan/uit te trekken. En de lucht in de quarantine ruimte te behandelen voordat de deur terug in het ziekenhuis open gaat.
Dan laat jij je cavia toch thuis?quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Jij wordt met elke post zuurder. Wat is er toch aan de hand? Hopelijk ben je niet aan het radicaliseren en kan je hier therapie voor krijgen.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Lezen!quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En voor jou ook: ik heb alles gelezen, en ik blijf erbij. Dieren zijn en blijven onvoorspelbaar.
Dus slecht idee.
Is mijn mening. Hoeft niemand met me eens te zijn, maar ga dan niet lopen drammen dat ik zgn. niet kan lezen.
Hoe moeilijk is het om gewoon te lezen?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus slecht idee.
Dat bepaalt de arts. Zie ook het bericht in de OP.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 07:40 schreef halfway het volgende:
En als Mustafa zij kameel wil laten komen?
Daar gaat het toch niet om? Het gaat niet om het aaien, knuffelen of zien van een dier, het gaat om het zien van je eigen dier.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 06:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is toch slimmer een kleine dierenboerderij naast ziekenhuis vestigen. Kunnen de patiënten zelf langskomen dagelijks van genieten.
Bij zien van dieren willen sommige mensen daarna aaien of knuffelen.. Eventueel ook spelen. Dat zorgt ook ontspanning en neemt de stress weg. Om de beurt is dat zeker goed voor herstel.
Het zal je maar gezegd worden @Hiddendoe ...quote:Op dinsdag 27 mei 2025 06:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Jij wordt met elke post zuurder. Wat is er toch aan de hand? Hopelijk ben je niet aan het radicaliseren en kan je hier therapie voor krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel je niet zo aan. Ik geef mijn mening. Mag dat? Ja dat mag.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 06:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Jij wordt met elke post zuurder. Wat is er toch aan de hand? Hopelijk ben je niet aan het radicaliseren en kan je hier therapie voor krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, zelfs daar gaat het niet om. Lezen!!! Het gaat erom dat het contact met je huisdier ervoor zorgt dat er een gelukshormoon vrijkomt en dit heeft als gevolg dat er minder stress is en meer kans op genezing.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:57 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om? Het gaat niet om het aaien, knuffelen of zien van een dier, het gaat om het zien van je eigen dier.
Als patienten geen huisdier hebben, zullen ze ook wel niet zoveel behoefte hebben aan het zien van een hypothetisch huisdier.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, zelfs daar gaat het niet om. Lezen!!! Het gaat erom dat het contact met je huisdier ervoor zorgt dat er een gelukshormoon vrijkomt en dit heeft als gevolg dat er minder stress is en meer kans op genezing.
Leuk en aardig allemaal, maar die patiënten dan die geen huisdier hebben?
https://gelukplanner.nl/gelukshormonen/
Dit heb ik ook al gelezen. En dan vraag ik me af hoe zo'n arts dat gaat bepalen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:00 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat bepaalt de arts. Zie ook het bericht in de OP.
Ik zal het je nog sterker vertellen, er lopen de hele dag door primaten zo maar vrij rond die ook nog eens doodleuk bij patiënten langs mogen!quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:01 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Is lastig voor je?
Verschilt ook gewoon per hond toch. Ik denk niet dat zo'n bezoekje een lijdensweg zal zijn voor gemiddelde hond. Heb zelf twee honden, de ene zou het geen pretje vinden, maar die is een beetje apart, en van de ander weet ik 100% zeker dat het hem echt een worst zal wezen of je hem wel of niet mee naar het ziekenhuis neemt. Die loopt ook na 12 jaar ook gewoon nog kwispelend een dierenartsenpraktijk binnen.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Sowieso staat in het bericht vrij duidelijk dat die huisdieren enkel in een speciale ruimte mogen komen en dus niet in de gewone ziekenhuisruimten komen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:19 schreef Saboo het volgende:
[..]
Verschilt ook gewoon per hond toch. Ik denk niet dat zo'n bezoekje een lijdensweg zal zijn voor gemiddelde hond. Heb zelf twee honden, de ene zou het geen pretje vinden, maar die is een beetje apart, en van de ander weet ik 100% zeker dat het hem echt een worst zal wezen of je hem wel of niet mee naar het ziekenhuis neemt. Die loopt ook na 12 jaar ook gewoon nog kwispelend een dierenartsenpraktijk binnen.
Waarvan akte. Tokkies.quote:Ik kan mijn hond helaas niet dagelijks zien, er zijn ook anderen die hun huisdier willen zien. Anders wordt het hier straks knokken."
Voor sommige mensen is dat hun lust en hun leven; zij knappen daadwerkelijk op van het zien van hun huisdier.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 14:42 schreef Twiitch het volgende:
Mensen die helemaal in de stress schieten als ze me hontje = me kintje eventjes niet zien
[..]
Waarvan akte. Tokkies.
lol tokkie madquote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:07 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is dat hun lust en hun leven; zij knappen daadwerkelijk op van het zien van hun huisdier.
Wat voor #@$^@ ben jij om dat af te zeiken? Ga je frustraties lekker uiten in KLB ofzo. Waar jij thuishoort.
Duidelijk geen huisdier thuis zeker?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 14:42 schreef Twiitch het volgende:
Mensen die helemaal in de stress schieten als ze me hontje = me kintje eventjes niet zien
Geen idee of je op mij doelt, maar goed. Ik bedenk geen nieuwe problemen, ik probeer zo veel mogelijk rationeel te zijn.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso staat in het bericht vrij duidelijk dat die huisdieren enkel in een speciale ruimte mogen komen en dus niet in de gewone ziekenhuisruimten komen.
Maar sommige users bedenken graag bij iedere oplossing een nieuw probleem.
Mensen die helemaal in de stress schieten als er wat voor een ander geregeld wordt wat niet hun eigen belang dient.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 14:42 schreef Twiitch het volgende:
Zullen ze vast wel over nagedacht hebben. Sowieso komen ze enkel in die ruimte, dus ze kunnen derden niet aanvallen en die ruimte zal wel dier-proof zijn en verzekerd.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen idee of je op mij doelt, maar goed. Ik bedenk geen nieuwe problemen, ik probeer zo veel mogelijk rationeel te zijn.
Er zitten bij deze nieuwe regel ongetwijfeld ook juridische kanten. En daar lees ik dan weer niks over in het bericht.
Ik ben er van overtuigd dat dit ziekenhuis zich van te voren juridisch helemaal heeft ingedekt.
Daarom ben ik zo nieuwsgierig dat wanneer een arts zijn goedkeuring geeft aan een huisdier (ongeacht of dit een hond, kat, ezel, pony, kameel, wurgslang of wandelende tak is) en ondanks dat dat het diertje toch de kolder in de kop krijgt en een patient, personeelslid of bezoeker aanvalt of materiele schade veroorzaakt.
Wie is in dit geval dan aansprakelijk? Ziekenhuis, de betreffende arts, of het baasje van de amokmaker?
Met name al die gasten die meteen natte oogjes van ontroering krijgen, zouden hier eventjes over na moeten denken.
Ik wel. Heb jarenlang drie katten in huis gehad. Ik moet er niet aan denken dat iemand die drie aso's meeneemt naar het ziekenhuis als ik daar zou moeten verblijven. Voor die broodnodige gelukshormoontjes. Aub zeg.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Duidelijk geen huisdier thuis zeker?
Weet jij wat een huisdier voor iemand kan betekenen? Niet alleen als hulphond...
Waarom niet? Als ze in die speciale ruimte blijven, waar jij niet bent, dan is er geen enkel probleemquote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:53 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik moet er niet aan denken dat iemand die drie aso's meeneemt naar het ziekenhuis als ik daar zou moeten verblijven. Voor die broodnodige gelukshormoontjes. Aub zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |