Tijn | maandag 26 mei 2025 @ 10:08 |
![]() ![]() Circuit de Monaco ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Countdown naar de sessies | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 10:11 |
Heb ook niet het idee dat ze de intentie hebben om er “wat” van te maken. Nou ja dat de FIA die 2 stop heeft ingericht is al heel wat, maar of ze ermee doorgaan moet ook nog maar blijken. | |
Dagoduck | maandag 26 mei 2025 @ 10:13 |
Volgend jaar de race gewoon tegen de klok in rijden, en dat pas in de week van de race bekend maken. | |
Questular | maandag 26 mei 2025 @ 10:16 |
De helft van het veld tegen de klok in laten rijden. Dan maak je het tenminste spectaculair. | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 10:19 |
Wreckfest! | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 10:19 |
Het leuke is dat die tweestop is ingesteld door die vroege rode vlag van vorige race. Maar ja als je dan dit keer geen rode vlag hebt dan slaat het eigenlijk nergens op. Of je moet zeggen: je mag banden wisselen na een rode vlag maar het moet dezelfde compound zijn als voor de rode vlag. | |
DjVero | maandag 26 mei 2025 @ 10:27 |
Mensen. ![]() Vrijwillig naar deze optocht kijken en dan gaan klagen dat het precies dat is: een optocht ![]() | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 10:28 |
Ik denk dat gisteren aantoonde dat geen enkele bandenwissel-'truc' gaat helpen in Monaco. Bij een droge race is alleen een inhaalmogelijkheid een afdoende remedie tegen een trage optocht en bij regen heb je überhaupt geen trucs nodig. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 10:28 |
Je moet heel dat idee van verplichte pitstops loslaten. Heel dat banden geneuzel is flauwekul. Als een team denkt dat ze op de soft de hele race kunnen uitrijden zonder pitstops dan laat ze dat lekker doen. Gewoon zorgen dat je geen één compound hebt waarop je de hele race kunt voltooien en klaar. Al die gemaakte regels om het spannender te maken zij alleen maar lapmiddelen om te verbergen dat de sport eigenlijk helemaal kapot geëvolueerd is. | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 10:30 |
Moeten ze dan ploffen, volgens jou? ![]() | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 10:32 |
Ik heb vannacht wat samenvattingen zitten kijken van oudere races. Met de vroegere generatie auto's was er al lastig in te halen maar het ging toen nog. Ook toen werd er niet veel ingehaald maar toen waren er in ieder geval nog wat inhaalacties. Het is nu letterlijk gewoon een optocht waarbij de rijder voor je het tempo kan bepalen. de wagens zijn zo breed dat je gewoon niet meer in kunt halen. En ook die hairpin-bocht met die rotonde. Dat past toch helemaal niet bij de F1 en de huidige generatie auto's. Je kunt hier 15 kunstgrepen gaan verzinnen om het aantrekkelijk te maken maar dat heeft allemaal weinig met F1 meer te maken. De enige manier die ik kan verzinnen om dit nog enigszins leuk te maken is om er een soort van superkwalificatie van te maken. Maar ook dat heeft vrij weinig met F1 te maken. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 10:34 |
Het grote probleem blijft dat je niet in kunt halen. Daarbij moet het ook nog wel veilig blijven. Zelfs met de zachtste compound kun je gewoon de race uitrijden als je maar langzaam genoeg rijdt, inhalen lukt toch niet. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 10:37 |
Ik doelde het meer in zijn algemeenheid, niet specifiek Monaco. Monaco moeten ze gewoon afhandelen in carts. 1x per jaar iedereen met gelijk materiaal. | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 10:39 |
Dit gaat voor Monaco niet lukken waarschijnlijk, daar kan je zo langzaam rijden en nog voor blijven. Dit is wel een heel erg pessimistisch beeld! | |
TheStigsDutchCousin | maandag 26 mei 2025 @ 10:39 |
Strategie met pitstops werkt ook niet heel goed nee. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 10:41 |
Op iedere andere baan is dat geen mogelijkheid omdat je dan binnen 5 rondjes gelapped wordt. En daarbij is de verplichte pitstop echt specifiek voor Monaco want voor elke andere race geldt dat je 2 compounds moet hebben geracet maar als dat zonder pitstop kan wordt dat bij mijn weten niet bestraft. | |
TheFreshPrince | maandag 26 mei 2025 @ 10:47 |
Maak tunnel uit een "escape route" (die Russell ook al volgde) waar je 5 seconden tijdstraf voor krijgt als je hem gebruikt om iemand in te halen. Dan wordt het langzaam rijden en ophouden van verkeer achter je ineens niet meer interessant. Juist door zo'n DT als straf, werkt die strategie van ophouden. | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 10:49 |
GMTA enzo | |
TheFreshPrince | maandag 26 mei 2025 @ 10:50 |
Ah, lees het nu ook terug ![]() Ja, zoiets dus. Er moet wat te bedenken zijn. "Bij iedere pitstop krijg je een token om 2x iemand straffeloos in te halen daar". | |
Nattekat | maandag 26 mei 2025 @ 10:59 |
Gewoon de Nouvelle Chicane er weer uit slopen en van Tabac een iets scherpere bocht maken. | |
Nattekat | maandag 26 mei 2025 @ 11:03 |
Vlak voor Tabac kan ook een chicane komen, dan rijden ze gewoon in het verlengde van de tunnel in plaats van de boulevard. | |
Elan | maandag 26 mei 2025 @ 11:24 |
Liever Monaco weg en Hockenheim er voor in de plaats. Hoe iconisch die baan ook moge zijn is het te smal voor een enigszins fatsoenlijke F1 race omdat je amper kunt inhalen. | |
THEFXR | maandag 26 mei 2025 @ 11:25 |
Monaco is historie, geld en netwerken, deze GP zal nooit verdwijnen. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 11:28 |
Hoe wil je 2 compounds racen zonder pitstop? Buiten rode vlag situaties kan dat niet en volgens mij geldt dat gewoon als pitstop. Los daarvan, als iedereen dezelfde regels heeft dan zal het loslaten van de 2 compound regelingen volgens mij helemaal niet zo veel gevolgen hebben voor spanning en sensatie. | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 11:30 |
Ik wil Monaco graag behouden, maar ik ben wel steeds minder vatbaar voor het argument dat je die expres traag rijdende optocht op zondag maar voor lief moet nemen. Er zijn aanpassingen nodig, maar extra verplichte pitstops zijn duidelijk niet de oplossing. | |
ESF1Gamer | maandag 26 mei 2025 @ 11:35 |
De auto's moeten over de dure jachten rijden. ![]() | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 11:37 |
Btw, het is helemaal niet nodig om de ene na de andere inhaalactie voorgeschoteld te krijgen. Inhalen hoeft niet makkelijk te worden, maar de dreiging ingehaald te kunnen worden moet aanwezig zijn, anders krijg je dus dat anti-racen wat we gisteren zagen. | |
Abdus18 | maandag 26 mei 2025 @ 11:40 |
Is toch al jaren zo dat de race van Monaco op zaterdag is ![]() | |
manny | maandag 26 mei 2025 @ 11:49 |
je moet toch godnondeju ergens een stuk weg kunnen vinden daar die je aan het circuit vast kan plakken. dit lijkt nergens op. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 11:54 |
Gewoon een dikke, brede strook asfalt over die tyfus haven leggen. | |
Tijn | maandag 26 mei 2025 @ 11:54 |
Ja, dat begrijp ik dus ook niet. Waarom per se deze layout? Ik snap ook wel dat het een klein plaatsje is met beperkte ruimte, maar er is toch wel ergens een plek te vinden waar de weg iets breder dan nu kan worden gemaakt? | |
Mike | maandag 26 mei 2025 @ 11:54 |
Als fan trek je het nog wel, zo'n weekend, maar het is anti-reclame voor de F1 voor de rest van de kijkers en nieuwe geinteresseerden. Zolang de auto's zo groot zijn, gaat het bij een deel van de oudere circuits meer om de kwalificatie dan om de race zelf... | |
Nober | maandag 26 mei 2025 @ 11:56 |
Ze starten om 15:00 op zondag dus is de race voor de hele wereld, in welke tijdzone je je ook maar mocht bevinden, niet op een zaterdag. https://www.timeanddate.com/worldclock/ | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 12:08 |
Een rode vlag is wat anders dan een pitstop in mijn beleving. Ik ken het regelement niet uit mijn hoofd maar als je banden kunt wisselen tijdens een rode vlag dan verlies je geen tijd (dat geldt dan voor iedereen). Met het laatste ben ik het oneens. Op iedere baan buiten Monaco kun je daar in de strategie heel veel mee bereiken, ook qua spanning. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 12:10 |
De kwalificatie bepaalt de race-uitslag, en die is op zaterdag. | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 12:22 |
Als je niet van compound wisselt de hele race krijg je gewoon de zwarte vlag | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 12:25 |
Eigenlijk was het hoogtepunt van deze wedstrijd dat Melroy dacht dat Hadjar een podium zou gaan pakken. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 12:25 |
Lees even goed wat ik schrijf. Het wisselen van compound =/= pitstop. Dacht dat we dat na vorig jaar wel doorhadden toch? | |
wdn | maandag 26 mei 2025 @ 12:26 |
Monaco heeft sprinklers nodig. Genoeg hoge flats daar ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 12:27 |
Ja je hebt gelijk ![]() | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 12:29 |
Maar het zijn regels om te maskeren dat je door de evolutie van de sport te weinig inhaalmogelijkheden hebt. Leuk, tactiek, maar inhalen moet op de baan gebeuren. Helaas zijn zowel de auto's als het merendeel van de tracks daar niet geschikt voor. Vandaar ook kunstmatige dingen als DRS, verplichte compounds etc etc. | |
Nober | maandag 26 mei 2025 @ 12:29 |
Als nou iedereen om de beurt op basis van de kwalificatieuitslag een stint van 10 rondes doet en op basis van de tijd hebben we dan een rangschikking voor de Monaco GP!? Alle tijden pas na de laatste coureur bekend gemaakt voor extra spanning. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 12:36 |
Dat was iets wat ik ook in gedachten had, maar dan met 3 of 5 rondjes. je zou dan de zaterdag kunnen gebruiken als reguliere qualificatie waarbij de uitslag op zaterdag de startvolgorde voor de zondag bepaald. het voordeel is dan dat de snelste rijder als laatste mag starten en voordeel mag hebben van het opwarmen van de baan. Tegelijkertijd bedenk ik me dat ik daar geen reet aan zou vinden en dat weekend niet eens zou kijken. | |
Red_85 | maandag 26 mei 2025 @ 12:37 |
Hier ben ik een voorstander van. Die chicane verderop leggen. Langere mogelijkheid tot inhalen. Van 650 meter vol gas wat het meeste uit een bocht bestaat, ga je naar 870 meter met een recht stuk aan het einde. Dan ben je echt al een hele eind beter qua inhaalkans. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 12:37 |
1x per jaar een time trial. Ja, dat zou ik ook niet kijken maar het lijkt me meer zeggen over de race kwaliteiten van een coureur dan de huidige Monaco. | |
THEFXR | maandag 26 mei 2025 @ 12:39 |
Veel toeschouwers hadden niet door dat er twee verplichte pitstops waren. Die hadden zoiets waarom geeft Max de overwinning weg door te pitten. | |
Red_85 | maandag 26 mei 2025 @ 12:41 |
Meh, racen is racen. Die baan moet worden aangepast of de autos moeten kleiner. | |
Red_85 | maandag 26 mei 2025 @ 12:41 |
Zegt echt genoeg over wat daar zit te wijnen. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 12:45 |
Ik hoorde Toto Wolf gisteren zeggen dat het qua entourage echt veruit de meest geweldige race sinds lange tijd was. Ik kan me dat toch moeilijk voorstellen. Het is daar vooral zien en gezien worden. Het is en blijft vooral het grote geld wat het aantrekkelijk maakt om daar te racen. De echte fans zijn daar de dupe van. | |
Red_85 | maandag 26 mei 2025 @ 12:53 |
![]() ![]() | |
Zorro | maandag 26 mei 2025 @ 12:57 |
https://www.ed.nl/formule(...)che-strijd~a0eb1450/ Helemaal eens. Vooral dit van Marca: En Jenson Button:
| |
Starflyer | maandag 26 mei 2025 @ 13:02 |
Oneens, want dan zou je ook kunnen stellen dat coureurs niet meer voor elkaar aan de kant mogen gaan. F1 is een teamsport en dat soort acties horen erbij. Is ook niet voor het eerst. | |
Nieuwschierig | maandag 26 mei 2025 @ 13:05 |
Laat ze er maar een sponsorrace voor het goede doel van maken en voor de variatie allemaal in eenzelfde auto. Een Renault Clio of een Audi R8, whatever. Man tegen man allemaal hetzelfde maeriaal. Wel de volle punten, anders hoort het er niet meer echt bij. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 26 mei 2025 @ 13:32 |
Geheel in het kader van de groene doelstellingen lijkt het me mooi om dan de nieuwe Renault 5 te nemen. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 13:42 |
Het is als dat je met een partijtje voetbal eerst 1-0 scoort en dan vervolgens de bal richting de hoekvlag trapt om daar de bal met 10 man gaat verdedigen zodat de tegenstander er niet meer bij kan. En dat dan een minuut of 80 lang. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 26 mei 2025 @ 14:01 |
Plaatsvervangende wat? ![]() | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 14:12 |
Je kunt het wel een beetje vergelijken met spelbederf in het voetbal, ja, maar daar zijn geen regels voor in de F1. En op zich ben ik ook niet voor weer een of andere regel voor minimumsnelheid o.i.d., die weer op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. ALS je iets aan Monaco wil doen, moet je zorgen dat 'niet ingehaald kunnen worden' geen zekerheidje meer is. De rest proberen op te houden ten behoeve van je teammaat is natuurlijk inderdaad niets nieuws, maar in de huidige situatie is dat in Monaco wel ongeveer de enige strategie die teams kunnen verzinnen en dat is toch jammer. | |
Nober | maandag 26 mei 2025 @ 14:18 |
Bij de Indy 500 was het inhalen ook vrij beperkt ondanks dat die race 540km langer is. | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 14:23 |
Ik denk walging. | |
Zorro | maandag 26 mei 2025 @ 14:45 |
Hij kan nog niet zo goed Nederlands, dus daar zal het aan liggen. | |
Luctor.et.Emergo | maandag 26 mei 2025 @ 14:46 |
De auto's moeten gewoon smaller worden. | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 14:54 |
Grappig dat het toch Verstappen is die dit seizoen tot nu toe de meeste ronden (175) op kop heeft gelegen. | |
Starflyer | maandag 26 mei 2025 @ 15:17 |
En dat is ook niet verboden. En ook niet leuk om te zien. Maar weinig aan te doen als een team die tactiek toepast. | |
Vliegbaard | maandag 26 mei 2025 @ 15:33 |
Ik moet zeggen dat ik de verplichte 2-stopper nog enigszins in lijn vind met de filosofie van F1 zonder er een jokerrace van te maken. Er blijven niet veel opties over. - Auto's moeten smaller (gaat niet gebeuren want veiligheid) - Superkwali (ook niet realistisch want dan is het geen race meer) - afschaffen (ook geen optie want levert teveel geld op) - Circuit aanpassen Laatste is wat mij betreft de enige optie. | |
wdn | maandag 26 mei 2025 @ 15:50 |
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barbados_4%E2%80%932_Grenada ![]() | |
Ferry_76 | maandag 26 mei 2025 @ 16:15 |
De taktieken in de tweede helft van het veld waren nog enigzins leuk om naar te kijken, en ook vooral de stoom uit de oren van Sjors. Vooraan was het eigenlijk gewoon best een saaie race. Inhalen is echt onmogelijk geworden blijkt maar weer. Behalve Bortoleto op Antonelli in de eerste ronde en Gasly op Tsunoda geen pogingen gezien, en die twee liepen ook met schade af. | |
Mexicanobakker | maandag 26 mei 2025 @ 16:56 |
Door het oerwoud aan straffen tegenwoordig is deze race doodsaai ja. | |
Monolith | maandag 26 mei 2025 @ 17:05 |
Ligt dat aan de straffen? Volgens mij is het al lange tijd niet toegestaan om een inhaalactie te plaatsen door de baan af te snijden. | |
klaasweetalles | maandag 26 mei 2025 @ 17:30 |
Waarom Monaco geen gewone race is “Racen gaat om... racen,” hoor je ze zeggen. Om inhalen. Om snelheid. Om risico’s nemen in die laatste bocht. Toch? Niet in Monaco. Nee, daar is het anders. Vraag je je af waarom élke coureur koste wat kost deze race wil winnen? Waarom dit kleine bochtige stukje asfalt aan de Côte Azur zo heilig is in de Formule 1-wereld? Laat me je even meenemen. Monaco gaat niet om inhalen. Monaco gaat om stuurkunsten. Het is een dans. Een millimeterspel. Een strijd tussen mens en muur. Speel F1 op de PlayStation en je weet meteen wat ik bedoel. Eén bocht missen en je zit in de vangrail. Hier is geen ruimte voor foutjes; alleen voor precisie, geduld en pure concentratie. Ja, de auto's liggen qua snelheid allemaal dicht bij elkaar. Maar deze race winnen, dat is iets bijzonders. Je moet het nog steeds doen. Met chirurgische precisie je rondjes draaien, vol focus, onder druk van miljoenen ogen. Dus... waarom wil iedereen Monaco winnen? Omdat het geen gewone race is. Het is een kunstwerk op wielen. En misschien, héél misschien, snap jij het nu ook. Klaas legt het wel even uit Mocht het nu nog niet snappen Klaas leg het je wel even uit ![]() | |
Bonobo11 | maandag 26 mei 2025 @ 17:35 |
Stroll op Hulkenberg en Bortoleto op Antonelli waren clean. https://dubz.co/v/5e7861 | |
Tarado | maandag 26 mei 2025 @ 17:39 |
Nee dat slaat nergens op, deze auto's zijn niet geschikt voor dit circuit. | |
Starflyer | maandag 26 mei 2025 @ 17:48 |
En Antonelli op Bortoleto on principe ook. Dat Bortoleto in de muur eindigde was omdat hij het waarschijnlijk niet verwacht had. | |
Mexicanobakker | maandag 26 mei 2025 @ 17:59 |
Dit is natuurlijk niet een ontwikkeling van de laatste 2 jaar, maar anno 2000 kon je nog wel druk zetten doordat als iemand zijn auto ernaast zette in Loews, het een 50/50 was. Dat was natuurlijk ook niet alles - de winnaar van 1996, Panis, had anno nu een tijdstraf gekregen en daardoor nooit van de nummer 2 gewonnen, maar dat gebeurde toen nog wel eens vaker. Nu zie je dat echt totaal niet meer. | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 18:04 |
Die move van Antonelli op Bortoleto was een beetje een move van “fuck hij pakte me ik moet hem terughebben”. Niet heel netjes. Jammer dat bortoleto hem niet beter verdedigde. | |
Nieuwschierig | maandag 26 mei 2025 @ 18:18 |
![]() Daar links van La Rascasse ligt nog een straat langs de haven. Gewoon die ouwe turkenflats daar afbreken en op het einde een scherpe uitremhoek. Dan terug meteen helemaal volgas tot San Devote en je hebt weer een uitrempunt. Het punt is dat je een wijziging er alleen door krijgt als het nog meer geld oplevert. Dus tribunes er bij en superjachten langs de baan | |
Tarado | maandag 26 mei 2025 @ 18:29 |
Het mooie van raceweek is dat we dit weer snel vergeten, op naar de volgende. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 26 mei 2025 @ 18:53 |
Benieuwd naar Spanje. | |
Starflyer | maandag 26 mei 2025 @ 18:56 |
Imho volgens de regels gewoon een goede inhaalactie want hij zat er voor de apex al naast. Bortoleto gaf ook zelf toe dat hij hem daar niet verwachtte. | |
ChevyCaprice | maandag 26 mei 2025 @ 18:59 |
Maar ja wel jammer dat Bortoleto dan in de muur zit. | |
Kickstart | maandag 26 mei 2025 @ 19:42 |
Monaco maar dan andersom 😀 (random yt clip) Bekijk deze YouTube-video | |
Mexicanobakker | maandag 26 mei 2025 @ 21:03 |
Het is niet de enige reden idd, maar het speelt zeker wel mee. | |
Peterselieman | maandag 26 mei 2025 @ 21:15 |
Zitten daar wel een aantal bizar snelle secties in die de baan iets gevaarlijker maken. Dan het andere idee om de baan hier en daar wat te verlengen om tot meer inhaalpunten te komen. Dat klinkt beter. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 26 mei 2025 @ 21:16 |
Paar straten erbij ![]() | |
Jane | maandag 26 mei 2025 @ 21:36 |
Peter Windsor is ook een beetje de weg kwijt qua Monaco. Zijn 'oplossing' om het leuker te maken om de race te kijken is om er een beetje een live DtS-achtige show van te maken. Dus dat de aanwezige familieleden van coureurs dan een microfoon omgehangen krijgen en dat je dan als Lando bijv. onder druk staat, je kunt meeluisteren met wat z'n vader daarover zegt tegen degenen waarmee hij zit te kijken. Serieus, WTF? ![]() En als Lando's vader dan vloekt, krijgt Lando dan een boete? Of mag Adam Norris die wel zelf betalen? ![]() En is 'ie ook geïnteresseerd in gesprekken tussen de familieleden van Yuki? Of zijn weer alleen de engelstalige coureurs interessant? Anyway, wmb valt dit in de categorie 'Van Saai Naar Verschikkelijk'. Hopelijk luistert er niemand naar. Bekijk deze YouTube-video | |
TheStigsDutchCousin | maandag 26 mei 2025 @ 21:45 |
Als er dan klappen vallen, een drive-through. | |
Drebbelman | maandag 26 mei 2025 @ 21:52 |
Ik snap ook niet hoe twee verplichte pitstops de strategie spannender had kunnen maken. Het is juist spannender als je niet weet hoeveel stops iemand gaat maken, nu was dat element van mogelijke verrassing er totaal niet. Het enige dat echt nut zou hebben is om op termijn de auto's weer kleiner te maken. Er zijn genoeg andere circuits waar inhalen nu ook schier onmogelijk is die dan weer interessanter zouden kunnen worden. | |
Tinos85 | maandag 26 mei 2025 @ 22:02 |
Ja, verlengen. Waar zou je dat willen doen? Het is nou niet echt zo dat er ruimte zat is daar met zesbaanswegen zoals in Baku. | |
bedachtzaam | maandag 26 mei 2025 @ 22:09 |
In 2001 waren de auto's een stuk kleiner maar toen kwam Coulthard ook niet voorbij Bernoldi ondanks dat zijn McLaren tot 2 seconden sneller was dan de Arrows van Bernoldi. Zelfs in de F2 (en die auto's zijn ook veel minder groot dan de F1 slagschepen) is het ook treintje rijden. | |
Peterselieman | maandag 26 mei 2025 @ 22:11 |
Of voor de tunnel een klein stukje naar links om om een rotonde te gaan of het idee om bij Rascasse links te gaan | |
JustinK | maandag 26 mei 2025 @ 22:12 |
Whiskers2009 | maandag 26 mei 2025 @ 22:14 |
Maar Max kwam er in zijn STR-jaren wél voorbij ![]() En ja, hij pakte het slim aan én de wagens waren kleiner (korter en minder breed). I know ![]() Maar Max kon het dus wél met kleinere wagen dan nu, járen ná 2001. | |
bedachtzaam | maandag 26 mei 2025 @ 22:17 |
Klopt en daar zouden we weer naartoe moeten, niet alleen kleiner maar ook veel minder neerwaartse druk en dus een langere remweg en lagere bochtensnelheid. [ Bericht 1% gewijzigd door bedachtzaam op 26-05-2025 22:20:29 (toevoeging.) ] | |
bedachtzaam | maandag 26 mei 2025 @ 22:24 |
Volgen was ook geen probleem toen, geen problemen met oververhitting zoals nu wel het geval is omdat ze grip verliezen als ze dicht op de voorligger rijden. | |
RealistAtheist | dinsdag 27 mei 2025 @ 00:20 |
De chicane na de tunnel weghalen en DRS sectie daar plaatsen. Dan is het stuk misschien net lang genoeg om een inhaalactie te doen. | |
Peterselieman | dinsdag 27 mei 2025 @ 00:52 |
Dan zou dat gedeelte vanwege een slinger wel gevaarlijk kunnen worden. | |
bedachtzaam | dinsdag 27 mei 2025 @ 01:17 |
Wie weet is het volgend jaar wel al veel beter door de nieuwe regels. | |
Parafernalia | dinsdag 27 mei 2025 @ 03:26 |
Ik ben als neo halve F1 fan toch wel verbaasd over het aantal circuits waar inhalen onmogelijk is. Dan kan ik Monaco door de historie, het prachtige circuit nog enigszins vergeven. Al moet hier wat aan gebeuren. Maar in Japan is het dus blijkbaar ook. En nog wat andere circuits.. Waar slaat dit op? Inhalen is toch het allerleukste om te zien. Dat moet toch het belangrijkste zijn als je een circuit ontwerpt? Ja leuk dat de zaterdag zo belangrijk is in Monaco (vind er persoonlijk geen hol aan, ik wil racen zien). Het gaat toch om de zondag. ![]() | |
Drebbelman | dinsdag 27 mei 2025 @ 04:06 |
Barcelona is doorgaans helaas ook niet het meest enerverende circuit wat betreft kansen om in te halen, zelfs na de recente veranderingen aan de laatste bocht - het zal komend weekend wel weer aankomen op wie de degradatie het beste kan managen. | |
Parafernalia | dinsdag 27 mei 2025 @ 06:36 |
![]() | |
Tinos85 | dinsdag 27 mei 2025 @ 07:05 |
Voor de tunnel links kan, is alleen niet breed genoeg om in te halen daar. Is nog smaller dan heuvelop naar casino. Rascasse links zou kunnen, moet je wel een nieuwe plek verzinnen voor alle spullen voor de F1 en andere races die daar gestald staan alsmede de motorhomes van de teams. Dat stuk daar staat echt helemaal vol. | |
Tinos85 | dinsdag 27 mei 2025 @ 07:12 |
Dan rij je volle snelheid de haven in richting zwembad zonder uitwijk of techpro. Gaat nooit gebeuren. | |
Zorro | dinsdag 27 mei 2025 @ 10:59 |
Dezelfde race waar Jos Verstappen de ene na de andere auto inhaalde. | |
Nattekat | dinsdag 27 mei 2025 @ 11:09 |
Het gaat er niet om dat het afschuwelijk moeilijk is, het gaat erom dat het onmogelijk is. En nu is het onmogelijk, en 20 jaar geleden niet. Die tactieken van RB en Williams zouden niet mogen werken. | |
opgebaarde | dinsdag 27 mei 2025 @ 11:14 |
Alexander Wurz en zijn presentatie met drie opties om inhalen mogelijk te maken https://www.instagram.com(...)MTBneXZ6MWg5eGUzag== | |
Starflyer | dinsdag 27 mei 2025 @ 11:48 |
Ach, in 1992 lukte het Senna ook om de veel snellere Mansell achter zich te houden, dus wat dat betreft is er weinig veranderd. | |
ChevyCaprice | dinsdag 27 mei 2025 @ 11:55 |
Max lukte het in 2018 om 11 auto's te pakken. En toen waren die auto's ook al groot. | |
Jane | dinsdag 27 mei 2025 @ 12:00 |
Precies dit, ja. Ik ben helemaal niet van de 'hoe meer er ingehaald wordt, hoe beter de race'-brigade, maar de afgelopen 2 jaar maken duidelijk dat het in Monaco nu in feite onmogelijk is geworden om een interessante race te hebben (in droge omstandigheden). Omdat inhalen TE moeilijk/onmogelijk is en ophouden TE makkelijk. Dat laatste is bovendien de enige tactiek die teams daar hebben om de uitslag te beïnvloeden en dat maakt dat je eigenlijk per definitie naar een langzame optocht zit te kijken. Tegenstander ophouden is een valide tactiek, maar het moet ook skill vereisen en momenteel maakt er niet uit wie er in die auto zit. Inhalen mag moeilijk zijn, maar niet 'onmogelijk', en ophouden moet niet ZO makkelijk zijn dat het de standaard strategie wordt. | |
opgebaarde | dinsdag 27 mei 2025 @ 13:15 |
Zes auto's ingehaald | |
ChevyCaprice | dinsdag 27 mei 2025 @ 13:18 |
Het kan dus wel | |
THEFXR | dinsdag 27 mei 2025 @ 16:02 |
Wat was er nu met merc aan de hand??? | |
bedachtzaam | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:31 |
Kijk het nu terug maar wat een verschil zeg.. ook de rondetijd die ze rijden van 1:24 laag of 1:23 hoog (Schumacher) terwijl ze toen niet met een volle tank hoefde te starten en ook de auto niet zo achterlijk zwaar was.. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:34 |
Die hadden een uitwisselingsprogramma met Ferrari. | |
Nieuwschierig | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:41 |
Volgend jaar onder de nieuwe regels wordt het effect van de inhaalknop veel groter. Mogelijk dat dit iets brengt. | |
Nattekat | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:43 |
![]() | |
Sjoerd102 | dinsdag 27 mei 2025 @ 18:08 |
Circuit is in loop der jaren natuurlijk wel iets aangepast/sneller geworden. | |
bedachtzaam | dinsdag 27 mei 2025 @ 18:33 |
Op deze site kun je de aanpassingen zien die overtijd gedaan zijn. https://www.racingcircuits.info/europe/monaco/monte-carlo.html | |
Nattekat | dinsdag 27 mei 2025 @ 19:28 |
In 1972 hebben ze mijn chicane-idee al eens tot uitvoer gebracht ![]() | |
Nattekat | dinsdag 27 mei 2025 @ 19:49 |
![]() Vind nog steeds dat ze dit ook de laatste bocht voor de tunnel moeten maken. Wordt het rechte eind weer 80m langer van, met als extra bonus een snellere bocht. De chicane verplaatsen win je 160m mee, dus dat is in totaal al 240m. Enige dingetje is dat je daar iets minder ruimte hebt. ![]() | |
bedachtzaam | dinsdag 27 mei 2025 @ 20:28 |
Die bocht is op zeker een mooie toevoeging. | |
Sjoerd102 | dinsdag 27 mei 2025 @ 23:07 |
Prachtige site is dat. Ook het overzicht van veranderingen opandere circuits is leuk om te zien. | |
Nattekat | donderdag 29 mei 2025 @ 14:10 |
Bekijk deze YouTube-video Goede video ![]() | |
WismutVeilchen83 | donderdag 29 mei 2025 @ 16:49 |
Denk alleen dat die bocht waar je dan op uitkomt en zou moeten uitremmen (tabac?) wel extreem krap is en natuurlijk 0 cm uitloop heeft. Weet niet hoe dat zou werken als je daar dan met 300 per uur op afkomt. | |
Nattekat | donderdag 29 mei 2025 @ 16:54 |
De chicane zat vlak voor Tabac. Als je de chicane zou missen, heb je alle ruimte om rechtdoor de heuvel op te schieten. Enige probleem is dat de chicane door het gebrek aan ruimte misschien iets te snel zou zijn, daardoor is het idee in die video hierboven misschien wel wat beter. | |
WismutVeilchen83 | donderdag 29 mei 2025 @ 17:52 |
Maar in 1972 is die chicane er toch helemaal niet? Dan lijkt het me te snel als je helemaal geen chicane hebt. Of wat is jouw voorstel? | |
Nattekat | donderdag 29 mei 2025 @ 17:53 |
Kijk eens goed. | |
Peterselieman | donderdag 29 mei 2025 @ 20:50 |
Geen slotje? Prutsmod ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 29 mei 2025 @ 20:51 |
Slot op je mond ![]() | |
Peterselieman | donderdag 29 mei 2025 @ 20:55 |
Nog een prutser ![]() | |
Bonobo11 | donderdag 29 mei 2025 @ 21:39 |
Nee hoor, men is zeer druk met allerlei luchtfietserij om de Monaco GP aan te passen. Gaat natuurlijk nooit iets van terecht komen, because tradition. | |
WismutVeilchen83 | donderdag 29 mei 2025 @ 22:54 |
Daar hebben we wat aan in een gesprek. Laat maar, typerend weer. | |
Vliegbaard | donderdag 29 mei 2025 @ 23:44 |
Doe niet zo zuur joh | |
Nattekat | vrijdag 30 mei 2025 @ 08:33 |
Er ligt gewoon verdomme overduidelijk een chicane vlak voor Tabac. Ik kan er ook niets aan doen dat je blind bent ![]() |