Evenals Xanti.
quote:
Geen stunt op Flanders Darts Trophy voor Xanti Van den Bergh, die vervolgens iets duidelijk wil maken: “Ik heb het helemaal gehad met de kritiek op onze familie”
Geen stunt van Xanti Van den Bergh op de Flanders Darts Trophy. De jongere broer van tweevoudig majorwinnaar Dimitri Van den Bergh ging in de eerste ronde met 6-3 onderuit tegen dartslegende Raymond van Barneveld.
De 21-jarige Van den Bergh had zich verrassend geplaatst voor de tiende manche van de European Tour. In de finaleronde van het Belgische kwalificatietoernooi was The Mountain te sterk voor profspeler Andy Baetens. Als toetje kreeg hij dus de vijfvoudige wereldkampioen uit Nederland voor de kiezen. Van den Bergh - ondersteund door zijn familie met onder anderen broers Dimitri en Viani, en papa Chris - kwam op de tonen van De Strangers het podium op en leek aanvankelijk weinig last te hebben van zenuwen.
Van den Bergh - die actief is op de Development Tour (16-24 jaar) en ook op het semiprofessionele WDF-niveau speelt - gooide drie 180’s in de eerste vier legs en stond prompt 2-1 voor tegen Van Barneveld, met een (onbenutte) kans op 3-1. Het ging echt gelijk op en Van den Bergh kreeg bij 3-3 pijlen voor een break en 4-3 bonus. De Antwerpenaar miste echter, waarna Van Barneveld zijn leg toch nog won, vervolgens door de worp van onze landgenoot ging en doorstoomde naar 6-3. Van den Bergh kwam tot 86.33 gemiddeld.
Kritiek
Na afloop stond er geen blije Xanti Van den Bergh voor onze microfoon. Andere ‘Host Nation Qualifiers’ waren de voorbije edities in Antwerpen en Wieze al blij dat ze zich konden plaatsen voor het grote podium. Maar Van den Bergh is een Van den Bergh.
“Die tops (dubbel 20, red.) hé... Godverdomme!”, sakkerde hij. “Ik kon 4-3 voor komen en dan mocht ik zelf beginnen, dan staat het 5-3. Maar nee, zuur. Heel zuur. Het was fantastisch hoor, die walk-on alleen al. Je ziet zo veel mensen op je afkomen, geweldig. Voor ik het wist, zag ik Brian Raman (waarmee hij vaak dubbelt en veel optrekt, red.) en stond ik al op het podium. Ik kreeg ook enorm veel stiften in mijn handen geduwd en geen enkele werkte (lacht). Ik kon dus geen handtekeningen zetten, maar wel foto’s nemen. Dus het was zot. En dan kom je 2-0 voor, met een kanonstart, denk je dat je er bent en wordt het 3-3. Krijg je pijlen op tops en ja... Dubbel 10 er ook naast. Verschrikkelijk. Krijg je nog een kans op 148. Als je die gooit, ben je helemaal terug en dan mis je die op de draad. Als het een beetje meezit... Achja.”
Dat vuur heeft Van den Bergh ongetwijfeld in zijn bloed zitten. “Ik heb een winnaarsmentaliteit. Ik kom niet om te verliezen, ook al ben ik een lokale qualifier. Ik weet wat ik kan, ik weet dat ik kan winnen. En ja, dat zit in de familie. Weet je: er wordt zo veel sh*t gepraat over de Van den Bergh-familie. Dimitri doet het een paar maanden niet goed en hij wordt de grond ingeboord. Komaan... Het tegendeel bewijzen, dat wilde ik hier. Ik heb het helemaal gehad met al die dingen. Dimitri was hier ook, zo is hij. Hij heeft meteen al zijn plannen laten vallen om mij hier te komen steunen. Het loopt niet goed bij hem, maar nu wel bij mij en dus staat hij er. Maar de mensen denken nu dat hij niet kan darten omdat hij even wat minder presteert. Dat vind ik erg. Dimitri is een grote factor in het feit dat ik hier nu sta. Hij is constant bij mij geweest tijdens het ingooien en heeft me veel advies gegeven.”
The Mountain vertoeft donderdag alweer in Engeland voor de Development Tour. Hij bouwt gestaag aan zijn carrière, met onlangs nog een optreden op de populaire MODUS Super Series, waar in het verleden namen als Luke Littler en Andy Baetens passeerden.
“Ik heb het podium nu kunnen proeven en dat is altijd meegenomen. Hier leer je sowieso iets uit”, klonk het nog.