quote:
Kim Huybrechts pakt na succesdag zijn moment om website met de grond gelijk te maken voor ophefmakend artikel: “Die mensen moeten zich doodschamen”
Kim Huybrechts plaatste zich donderdag voor de Flanders Darts Trophy in Antwerpen. Vrijdagmiddag mag hij zich opmaken voor een ontvangst voor eigen volk, in de Antwerp Expo. Maar na afloop moest er nog iets van het hart bij Huybrechts.
Huybrechts plaatste zich voor de tiende manche van de European Tour door vijf wedstrijden te winnen tijdens de ‘Host Nation Qualfier’, met 98 andere Belgen. In de tweede ronde liep het ei zo na mis, maar daarna stoomde de Kempenaar door naar zijn ticket voor een partij tegen Lukas Wenig.
“Dat de ontlading zeer groot was? Ja, ja, ja... Ik zit in een moeilijke periode hé. Enorm zware mentale periode, het is altijd net niet”, aldus The Hurricane in een Facebook-live. Huybrechts stond dit jaar al vier keer op het podium van de European Tour, maar dat was twee keer als reservespeler en hij verloor ook al verschillende plaatsingswedstrijden ondanks een vaak uitstekend niveau. Zo ook woensdag nog, voor de World Series Finals van volgende maand. Daardoor moet hij nog aan de bak om zijn WK-plek veilig te stellen en is hij niet (of nog niet) geplaatst voor de belangrijkste andere majors.
“En dat zit allemaal in je hoofd. Veel mensen weten niet wat wij hiervoor allemaal opgeven en wat er door ons heengaat. Steve De Buck mist zeven matchpijlen in de tweede ronde tegen mij, ja dan had ik helemaal kapot geweest. Maar veel mensen weten niet wat er online over ons geschreven wordt. Dat nemen wij mee... En dan heb ik het ook over websites zoals Dartsfreakz en Dartsnieuws. Die eerste hebben onlangs iets gemaakt over mijn wedstrijd tegen Wessel Nijman (een partij op een vloertoernooi enkele weken geleden, red.), toen ik twee keer op mijn vuist klopte. Zij hebben daar een heel uitgebreid item van gemaakt, die mensen moeten zich kapot schamen. Er werd geschreven dat ik helemaal total loss ging, ja... Dat is clickbait hé. Ik was gefrustreerd, maar die mensen moeten zich doodschamen, omdat ze mensen kapotmaken zonder dat ze het weten. Het gaat niet per se om mij, maar dat gaat rond naar mijn familie en vrienden. Ik heb achteraf ook met Wessel gesproken en hij wilde een bericht sturen om te zeggen dat het een schande is, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Die mensen zijn een dartswebsite gewoon onwaardig. Ik doe op dat moment niets verkeerd. Ik speel op dat moment voor mijn tourkaart, ik sta 104 gemiddeld te gooien en mis een belangrijke finish. Ik heb toen gewoon twee keer op mijn vuist geklopt, waarna Wessel uitgooit. Ik heb goed gegooid en ik was er weer even ziek van, maar zij maken er dan een heel item van waar 80-90 mensen op reageren. Mensen moeten nu Dartsfreakz blokkeren, want het is gewoon sensatie. Ik heb me voorgenomen om tijdens mijn eerste interview dit op te werpen. Want, dat heeft zo veel invloed op spelers. En de mensen die dat schrijven, beseffen niet wat ze aanrichten. Het zijn haaien. Schaam jullie!”
“Ja, er zijn altijd wel zo’n artikels die verschijnen”, vulde Mike De Decker nadien aan. “Vooral Dartsnieuws is daar goed in, daarom dat ik met hen geen interviews meer doe. Puur omdat ze alles uit de context trekken en ze vinden het daar heel leuk om mensen tegen elkaar op te zetten. Er is ooit van mij een screenshot genomen van een tweet - toen ik nog Twitter had - om die dan door te sturen naar een toernooidirecteur. Waarom? Geen idee. Dan denk ik: waar hou jij jezelf mee bezig?”
Dat zit allang op zijne lever.