quote:NPO 2 ·
Nu ·
20:20 - 21:05
In de nieuwe documentaireserie What's Right? belicht schrijver en opiniemaker Johan Fretz vier grote crises in de Nederlandse samenleving.
Dit keer onderzoekt hij hoe het zo mis kon gaan met de sociale zekerheid voor werkenden.
Na zijn spraakmakende documentaire What's Left -
De Puinhopen van Links richt schrijver en opiniemaker Johan Fretz in een nieuwe serie zijn pijlen op de rechterkant van het politieke spectrum.
In What's Right? snijdt hij vier grote maatschappelijke problemen aan en vraagt hij zich af hoe Nederland het zover heeft laten komen. Als eerste belicht Fretz de arbeidsrechten.
What's Right?
Sociale zekerheid voor werkenden was een hoeksteen van onze samenleving, maar de laatste decennia is die basis afgebrokkeld.
De overheid stimuleerde het ondernemerschap, waardoor veel Nederlanders niet meer kozen voor een beschermde baan in loondienst, maar aan de slag gingen als flexwerker of zzp'er.
Dat deze groep aan bestaanszekerheid heeft ingeboet, lijkt inmiddels geaccepteerd.
Nee ik schat het niet verkeerd in. Het kan dat Wilders het daarover zou laten klappen. Hij heeft elke week gedreigd dat te doen, blaffende honden bijten niet. Sowieso als de coalitie zich volledig van Wilders afhankelijk maakt kunnen ze niks meer. Dan had Veldkamp ook niet kunnen draaien op Israel. Maar we zien dat PVV ook wel buigt als de rest de rug maar recht houdt. Deed hij ook bij die noodwetgeving, hard stellen dat het dat was of kabinetsval. Uiteindelijk zal Wilders afwegen of Faber het hem waard is en tot de conclusie komen dat Faber het niet waard is om zijn enige mogelijkheid te regeren voorgoed weg te gooien om haar de hand boven het hoofd te houden. In elk geval is het dus geen probleem met ons systeem maar een probleem met de partijen en poppetjes aan de macht op dit moment. Het is niet het systeem dat de PVV en BBB ministers heilig hebben verklaard die in de top 10 slechtste ooit in ons land staan.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan schat jij het wat mij betreft echt verkeerd in. Faber voor PVV en Wiersma voor BBB zijn echt wel onaantastbaar, die wegsturen is alsof je Wilders en Van der Plas zelf weg stuurt.
En dat NSC zich gedraagt als de juniorpartner die over zich heen laat lopen (CU had dat ook wat, maar die hadden dan ook maar een paar zetels) is ook duidelijk.
Maar waarom zou Wilders zelf Faber niet weg willen sturen? Hij ziet toch ook dat ze niks voor elkaar krijgt?quote:Op zondag 25 mei 2025 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Faber voor PVV en Wiersma voor BBB zijn echt wel onaantastbaar, die wegsturen is alsof je Wilders en Van der Plas zelf weg stuurt.
Dit is wensdenken. Je denkt naar een kabinetsval toe.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik schat het niet verkeerd in. Het kan dat Wilders het daarover zou laten klappen. Hij heeft elke week gedreigd dat te doen, blaffende honden bijten niet. Sowieso als de coalitie zich volledig van Wilders afhankelijk maakt kunnen ze niks meer. Dan had Veldkamp ook niet kunnen draaien op Israel. Maar we zien dat PVV ook wel buigt als de rest de rug maar recht houdt. Deed hij ook bij die noodwetgeving, hard stellen dat het dat was of kabinetsval. Uiteindelijk zal Wilders afwegen of Faber het hem waard is en tot de conclusie komen dat Faber het niet waard is om zijn enige mogelijkheid te regeren voorgoed weg te gooien om haar de hand boven het hoofd te houden. In elk geval is het dus geen probleem met ons systeem maar een probleem met de partijen en poppetjes aan de macht op dit moment. Het is niet het systeem dat de PVV en BBB ministers heilig hebben verklaard die in de top 10 slechtste ooit in ons land staan.
Het zou ook beter zijn als het klapt, het werkt nu ook niet. Ze zijn het nog over niets eens geworden. De formatie is niet eens gelukt, elke begroting is een nieuwe formatie en het mislukt telkens om het eens te worden.
Op elk ministerie ligt het beleid stil. De tekorten lopen op. Dit is geen hoop lef en trots. Ik zou zeggen dat beschamend, laf en stuurloos de lading beter dekt. Ze wilden vertrouwen in de politiek herstellen, op deze weg doorgaan beschadigen ze het eerderr onherstelbaar.
Omdat hij ook niets voor elkaar wil krijgen. Want zo kan hij mooi blijven klagen dat het aan jan en alleman ligt. Hij weet heus wel dat er allerlei rechtsstatelijke bezwaren zijn tegen zijn plannetjes. Als hij toegeeft dat het niet kan dan lopen zijn kiezers weg.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar waarom zou Wilders zelf Faber niet weg willen sturen? Hij ziet toch ook dat ze niks voor elkaar krijgt?
Dat is wat mij betreft dus niet 'het kan', maar 'het is zo'. Een MvW of zelfs kritiek naar Faber beschouwt hij als kritiek op hemzelf.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik schat het niet verkeerd in. Het kan dat Wilders het daarover zou laten klappen.
Je leest ook weer eens niet goed. Ik stel juist dat het kabinet niet hoeft te vallen over het vertrek van Faber of Wiersma. Dat is geen wensdenken dat het valt. Dat zou mooi zijn als het zo is, maar zei dus dat ik niet verwacht dat dat zo is.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is wensdenken. Je denkt naar een kabinetsval toe.
Het kan hoor. Dat het kabinet valt. Maar wie gaat er dan de stekker uit trekken? De PVV? Wie breekt, betaalt.
De meeste coalitie partijen vinden Faber op migratie wel prima. Ze bakt er namelijk weinig van. En dat is alleen maar beter voor een VVD.
NSC is al bijna niets meer, en de BBB volgt Geert veelal.
Ik vind het bijzonder dat mensen niet inzien dat hij alle touwtjes in handen heeft en alsnog niks voor elkaar krijgt. Dat z'n kiezers niet al weglopen begrijp ik dus niet.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Omdat hij ook niets voor elkaar wil krijgen. Want zo kan hij mooi blijven klagen dat het aan jan en alleman ligt. Hij weet heus wel dat er allerlei rechtsstatelijke bezwaren zijn tegen zijn plannetjes. Als hij toegeeft dat het niet kan dan lopen zijn kiezers weg.
Dat geldt toch voor alle partijen in dit kabinet. Hoe kan dat een meerderheid krijgen in Nederland. Zeker van VVD en PVV weet men al lang dat die partijen niet leveren. Ze kunnen ook niet leveren want hun plannen zijn waardeloos.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het bijzonder dat mensen niet inzien dat hij alle touwtjes in handen heeft en alsnog niks voor elkaar krijgt. Dat z'n kiezers niet al weglopen begrijp ik dus niet.
En wie gaat Faber dan wegsturen?quote:Op zondag 25 mei 2025 20:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je leest ook weer eens niet goed. Ik stel juist dat het kabinet niet hoeft te vallen over het vertrek van Faber of Wiersma. Dat is geen wensdenken dat het valt. Dat zou mooi zijn als het zo is, maar zei dus dat ik niet verwacht dat dat zo is.
Yesilgos is al vanaf het begin ontevreden. Ze zei bij de algemene beschouwingen nu bijna een jaar geleden al dat Faber nu snel werk moest gaan verrichten.
Bekijk deze YouTube-video
Hier nog een keer
Bekijk deze YouTube-video
Nog een keer. Ik mis er met deze 3 keer vast nog een hele rits. Het slaat ook slecht af op de VVD dat er werkelijk niets wordt bereikt met migratie. Ze kunnen toch moeilijk de volgende verkiezing ingaan en dat allemaal op Faber gooien, dat is zo makkelijk te counteren.
Ik begrijp ook niks van wat "de kiezer" nou denkt, maar goed, dat is op zich niet nieuwquote:Op zondag 25 mei 2025 20:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat geldt toch voor alle partijen in dit kabinet. Hoe kan dat een meerderheid krijgen in Nederland. Zeker van VVD en PVV weet men al lang dat die partijen niet leveren. Ze kunnen ook niet leveren want hun plannen zijn waardeloos.
Ja mee eens hoor. Maar ja, de normen en waarden zijn vervaagd bij een grote groep. Of ja ik ben anders opgevoed?quote:Op zondag 25 mei 2025 20:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het bijzonder dat mensen niet inzien dat hij alle touwtjes in handen heeft en alsnog niks voor elkaar krijgt. Dat z'n kiezers niet al weglopen begrijp ik dus niet.
Zou zeggen ga eens terug naar wat er speelde rond de verkiezingen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat geldt toch voor alle partijen in dit kabinet. Hoe kan dat een meerderheid krijgen in Nederland. Zeker van VVD en PVV weet men al lang dat die partijen niet leveren. Ze kunnen ook niet leveren want hun plannen zijn waardeloos.
Achteraf gelul, I know. Maar hij had gewoon MP moeten worden.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is ook precies waarom-ie dat niet aandurfde.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Achteraf gelul, I know. Maar hij had gewoon MP moeten worden.
Alleen dan kun je hem echt verantwoordelijk houden voor deze faalclub.
Was dat de reden? Ik weet het niet meer.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is ook precies waarom-ie dat niet aandurfde.
Ja, dat is ook wel zo. Met Wilders als premier was het vormen van een coalitie niet gelukt. Maar hij heeft het ook heel theatraal "opgegeven" alsof het een soort concessie was die hij deed, terwijl ik eigenlijk denk dat-ie stiekem opgelucht was dat-ie het niet hoefde te doenquote:Op zondag 25 mei 2025 21:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Was dat de reden? Ik weet het niet meer.
Ik dacht omdat NSC dat niet wilde hebben.
Juist.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Achteraf gelul, I know. Maar hij had gewoon MP moeten worden.
Alleen dan kun je hem echt verantwoordelijk houden voor deze faalclub.
Aan de andere kant kan hij nu altijd zeggen dat hij de kans niet heeft gehad en hij tegengewerkt is, je weet hoe sterk rechts dat kan, een ander de schuld gevenquote:Op zondag 25 mei 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
Ik ben nog steeds elke dag blij dat Wilders geen premier is. Dat hij als premier misschien na volgende verkiezingen 5 minder opposiezetels had gehad heeft daar geen enkele invloed op. Ik had me kapot geschaamd voor premier Wilders.
Klopt, maar dat is het waard. En sowieso had de PVV kliek altijd wel smoesjes gehad waarom ze waren tegengewerkt, je hebt altijd de EU, de Eerste Kamer, D66 rechters en anders gewoon GL nog.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:29 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Aan de andere kant kan hij nu altijd zeggen dat hij de kans niet heeft gehad en hij tegengewerkt is, je weet hoe sterk rechts dat kan, een ander de schuld geven
Ik ook hoor.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
Ik ben nog steeds elke dag blij dat Wilders geen premier is. Dat hij als premier misschien na volgende verkiezingen 5 minder opposiezetels had gehad heeft daar geen enkele invloed op. Ik had me kapot geschaamd voor premier Wilders.
Zaken als het eigen risico dat nu naar 0 moest. Zaken als migratiebeleid waarvan werkelijk niets geleverd wordt. Ik had je ook van tevoren wel op een briefje kunnen geven dat op rechtse partijen stemmen dit effect op zou leveren. Rechtse politiek kan niet zonder migratie, dat hoort bij hun blik op de economie. Concurrend zijn, dus lage lonen, de economie groein dus import. Daarom hebben ze het ook nooit over die grootste groep arbeidsmigranten, nouja nooit in elk geval een fractie van de aandacht die zelfs maar naar uitjes van een groepje vluchtelingen gaat of een fractie van de aandacht die gaat over lintjes.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:00 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zou zeggen ga eens terug naar wat er speelde rond de verkiezingen.
Ik schaam me ook kapot voor Schoof. Het is een cruciale fout geweest om Wilders het niet te laten doen, dan had hij zich in moeten houden. Nu hoeft hij zich aan geen afspraak te houden. Nu kan hij zijn eigen buitenlandbeleid voeren met bezoekjes aan Netanyahu, Zelensky etcetera. Daarbij wat hebben we ervoor in de plaats gekregen een nutteloze trekpop zonder mandaat. Altijd maar hakkelen en zijn briefjes op lezen, durft bijna nooit ergens voor te staan. Constant de hand houden boven het hoofd van nutteloze racistische ministers. Ik had liever Geert die verantwoordelijkheid op zich zien nemen.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |