quote:NRC melde vorige week dat de formerende partijen eruit zijn over een klimaatfonds met daarin tientallen miljarden euro’s. Dit bedrag zou eraan moeten bijdragen dat Nederland 55 procent minder CO2-uitstoot heeft in 2030, ten opzichte van 2030. Opvallend is dat de partijen zouden hebben afgesproken dat kernenergie hierin een rol zou moeten gaan spelen.
quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij zeg ik dat niet. En zeker niet zo simpel.
Ik geef vooral aan dat kernenergie, met de huidige stand der techniek, geen bijster verstandige of duurzame keuze in de energiemix.
quote:Op maandag 28 april 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daar sla je wederom de plank mis. Ik heb nooit ergens gesteld dat we zomaar geheel over kunnen naar wind en water.
Wel dat het op termijn kan en zeker ook moet.
Dat is toch compleet wat anders dan je eerst stelde?quote:
Ik zeg juist steeds dat het niet eenvoudig zal zijn…quote:Jij zegt: "100% zon en wind is het doel, dat is heel eenvoudig, maar het zal een paar jaar duren om dat te realiseren"
Maar jij vind dan ook dat we op termijn volledig over kunnen op wind en water zon, en dat ook moeten doen. Dat levert weinig ruimte voor alternatieven. Of was het geen water maar kernenergie?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 07:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is toch compleet wat anders dan je eerst stelde?
[..]
Ik zeg juist steeds dat het niet eenvoudig zal zijn…
Maar ook dat geldt net zo sterk, of wellicht zelfs sterker voor kernenergie…
)quote:NYSE - Nasdaq Real Time Price
o
USD
Oklo Inc. (OKLO) Add holdings
50.90 +11.18 (+28.03%
Dan is er genoeg kapitaal voor private partijen om e.e.a. te financieren.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
de aandelen van de kerncentrale bouwers doen het weer zeer goed
https://finance.yahoo.com/quote/OKLO/
[..]
)
Ja, de grote jongens weten wel welke kant het op moet gaan. Dus kun je beter instappen nu ze nog goedkoop zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
de aandelen van de kerncentrale bouwers doen het weer zeer goed
https://finance.yahoo.com/quote/OKLO/
[..]
)
quote:Op zondag 25 mei 2025 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Rond de kerncentrales regent het onvermijdelijke teleurstellingen
Een realistisch stukje waarvan sommigen hier natuurlijk weer erg boos gaan worden.
Dus tegen de tijd dat ze er staan zijn ze overbodig geworden? Want het gaan hoe dan ook zonnepanelen, windmolens en batterijen worden? Over het bestaande netwerk? Zonder protesten van de burgers?quote:Tegelijk moeten we ook niet blind zijn voor de hoge kosten van kernenergie en de vraag of zulke inflexibele energiecentrales wel nuttig zijn in een systeem dat over tien of vijftien jaar hoe dan ook gedomineerd zal worden door zonnepanelen, windmolens en batterijen.
Hij stipt inderdaad wel de belangrijkste punten aan.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Rond de kerncentrales regent het onvermijdelijke teleurstellingen
Een realistisch stukje waarvan sommigen hier natuurlijk weer erg boos gaan worden.
Dat stelt hij helemaal nergens.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Dus tegen de tijd dat ze er staan zijn ze overbodig geworden? Want het gaan hoe dan ook zonnepanelen, windmolens en batterijen worden? Over het bestaande netwerk? Zonder protesten van de burgers?
De hoge kosten en de vraag of en zo ja hoe kerncentrales in een toekomstig energiesysteem passenquote:Ja, als je daar al van uit gaat, ligt de conclusie natuurlijk voor de hand.
Dat klopt. Hij zegt:quote:
Over 15 jaar zijn het hoe dan ook bijna allemaal zonnepanelen, windmolens en batterijen.quote:Tegelijk moeten we ook niet blind zijn voor de hoge kosten van kernenergie en de vraag of zulke inflexibele energiecentrales wel nuttig zijn in een systeem dat over tien of vijftien jaar hoe dan ook gedomineerd zal worden door zonnepanelen, windmolens en batterijen.
De laatste kolencentrales hadden al lang uit moeten staan. Daar zijn ze ook een heleboel rechtszaken over aan het voeren. De verdediging voert aan, dat als we ze uitzetten, een deel van Nederland geen stroom meer krijgt. Dat is blijkbaar toch wel een belangrijk argument.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:44 schreef KareldeStoute het volgende:
Oh en de kolencentrales faseren we al actief uit. Als het goed is sluiten de laatsten in 2030.
Daarin gaat kernenergie dus geen enkele rol kunnen spelen.
Immers de kans dat eventuele nieuwe kerncentrales voor 2050 stroom kunnen leveren is niet bijster groot.
Volgens mij ben jij hier degene die steeds zo stellig is.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Hij zegt:
[..]
Over 15 jaar zijn het hoe dan ook bijna allemaal zonnepanelen, windmolens en batterijen.
Geen ruimte voor andere dingen, of nog wat dingen zoals kolencentrales die je niet uit kunt zetten zonder dat alles omvalt? Dat zegt hij inderdaad niet. Misschien zijn de mensen dan wel uitgekeken op al die zonnepanelen die ze overal in grote hoeveelheden zien als ze rondkijken. Of zijn de kosten van een nieuw elektriciteitsnet en al die accu's toch wel veel meer dan we willen betalen.
Maar ik ken de toekomst niet, dus ik kan niet stellig beweren hoe die er uit gaat zien.
De verdediging voert vooral aan dat ze meer geld willen.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De laatste kolencentrales hadden al lang uit moeten staan. Daar zijn ze ook een heleboel rechtszaken over aan het voeren. De verdediging voert aan, dat als we ze uitzetten, een deel van Nederland geen stroom meer krijgt. Dat is blijkbaar toch wel een belangrijk argument.
Of ja, voor jou misschien niet, maar voor andere mensen wel.
Ja, prachtig. We verbruiken in 2030 dus twee keer zoveel elektriciteit als in 2018. En dat wordt ook allemaal geproduceerd wanneer er vraag naar is? Of is die grafiek vooral wensdenken? In welk jaar is die gemaakt? 2021? Ze hebben de lijntjes gewoon doorgetrokken? De bevolking verbruikt alleen nog elektriciteit wanneer die ook beschikbaar is?quote:Op zondag 25 mei 2025 10:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij hier degene die steeds zo stellig is.
En dat het aandeel duurzame energie komende jaren toe zal nemen is natuurlijk gewoon een feit. Dan is het wel goed om vooraf na te denken of en zo ja hoe nieuwe kerncentrales daar over een jaar of 20 in kunnen passen.
[..]
De verdediging voert vooral aan dat ze meer geld willen.
Qua vermogen is het niet zo spannend meer.
[ afbeelding ]
Dit is slechts een afbeelding van het opgesteld vermogen, dat staat er ook gewoon onderquote:Op zondag 25 mei 2025 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, prachtig. We verbruiken in 2030 dus twee keer zoveel elektriciteit als in 2018. En dat wordt ook allemaal geproduceerd wanneer er vraag naar is? Of is die grafiek vooral wensdenken? In welk jaar is die gemaakt? 2021? Ze hebben de lijntjes gewoon doorgetrokken? De bevolking verbruikt alleen nog elektriciteit wanneer die ook beschikbaar is?
Leuk, zo'n "bewijs".
Ah, ik wist niet dat het al 2030 was. Mijn excuses, ik moet mijn klokken even gelijk gaan zetten.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is slechts een afbeelding van het opgesteld vermogen, dat staat er ook gewoon onder. Dat stijgt in hoog tempo en momenteel sneller dan het verbruik.
Dat laatste is uiteraard een voorspelling.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ik wist niet dat het al 2030 was. Mijn excuses, ik moet mijn klokken even gelijk gaan zetten.
Tja, zoals ik al zei weet ik niet hoe de toekomst er uit gaat zien, in tegenstelling tot jij en de mensen die in 2021 al wisten hoe het in 2030 gaat zijn. Ik zal het noteren.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste is uiteraard een voorspelling.
Maar voor het punt over het stoppen met kolen maakt dit niet zo bijster veel uit natuurlijk. Dat gaat gewoon gebeuren en het licht gaat er echt niet door uit.
Nee, dat is (verwacht) opgesteld vermogen, niet het verbruik.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, prachtig. We verbruiken in 2030 dus twee keer zoveel elektriciteit als in 2018.
Haha, ook al de tweede keer vanochtend. Dat artikel van nu.nl goed lezen bleek ook al zo lastigquote:Op zondag 25 mei 2025 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat is (verwacht) opgesteld vermogen, niet het verbruik.
Je maakt nu een hoop ophef over iets dat je zelf niet goed bekeken hebt.
Ah, ok. 25 GW aan opgesteld vermogen van zon en 20 van wind in 2030. Op een totaal van 63 GW.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat is (verwacht) opgesteld vermogen, niet het verbruik.
Je maakt nu een hoop ophef over iets dat je zelf niet goed bekeken hebt.
Ah, het was dus gewoon een grafiekje om een punt te maken. Het was alleen om aan te tonen dat kolen maar een klein deel van het totaal zijn. En je moet verder niet te goed kijken naar hoe dat totaal is opgebouwd en of dat totaal dan ook overeen komt met de werkelijkheid. Duidelijk.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Heel simpel, dit kwam uit een artikel over het sluiten van de kolencentrales. Het stukje over zo’n en wind is daarin maar beperkt relevant. Maar zoek er gerust van alles achter…
Ok, dan gaat het licht uit als in 2030 (en liefst eerder) de laatste kolencentrales sluiten.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, het was dus gewoon een grafiekje om een punt te maken. Het was alleen om aan te tonen dat kolen maar een klein deel van het totaal zijn. En je moet verder niet te goed kijken naar hoe dat totaal is opgebouwd en of dat totaal dan ook overeen komt met de werkelijkheid. Duidelijk.
Jij lacht me uit en ik zit mijn tijd te verdoen.
Het "geen kerncentrales!" topic. Volgens de meeste posters.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, dan gaat het licht uit als in 2030 (en liefst eerder) de laatste kolencentrales sluiten.
Kunnen we weer terug naar het onderwerp van dit topic. De politieke keuze om bakken met geld te storten om kerncentrales op subsidie te laten draaien.
Natuurlijk niet. Dan zouden ze echt moeten nadenken over een realiseerbare oplossing. .quote:Op zondag 25 mei 2025 12:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het "geen kerncentrales!" topic. Volgens de meeste posters.
Waarbij de leveringszekerheid van elektriciteit niet op de agenda staat.
Ironisch genoeg is gokken op kernenergie juist een mooi excuus om nadenken over serieuze maatregelen uit te stellen.quote:Op zondag 25 mei 2025 13:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dan zouden ze echt moeten nadenken over een realiseerbare oplossing. .
En hoe ga jij stroom maken in de winter zonder wind?quote:Op zondag 25 mei 2025 14:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is gokken op kernenergie juist een mooi excuus om nadenken over serieuze maatregelen uit te stellen.
Zoals? Jij hebt daar wel over nagedacht? Kun je ons dat ook vertellen? Of blijf dat beperkt tot de kosten, de bouwtijd en de radioactiviteit? Ah, en de grote subsidies, natuurlijk. Bijna vergeten.quote:Op zondag 25 mei 2025 14:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is gokken op kernenergie juist een mooi excuus om nadenken over serieuze maatregelen uit te stellen.
Ik heb het dan over de grote maatregelen die nodig zijn om fossiele brandstoffen over de hele linie uit te faseren.quote:Op zondag 25 mei 2025 16:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals? Jij hebt daar wel over nagedacht? Kun je ons dat ook vertellen? Of blijf dat beperkt tot de kosten, de bouwtijd en de radioactiviteit? Ah, en de grote subsidies, natuurlijk. Bijna vergeten.
Het topic gaat toch over kernenergie. Dan lijkt de vraag hoe jij met kerncentrales in wilt spelen op pieken en dalen in de elektriciteitsvraag mij eerlijk gezegd interessanter…quote:Op zondag 25 mei 2025 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoe ga jij stroom maken in de winter zonder wind?
Maar je hebt dus geen ander antwoord dan: bouw meer zonnepanelen, windmolens en accu's en zet al die fossiele centrales uit! Verder gaat jouw gedachtegang hierin niet. Als we dat doen, komt het vanzelf wel goed.quote:Op zondag 25 mei 2025 16:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik heb het dan over de grote maatregelen die nodig zijn om fossiele brandstoffen over de hele linie uit te faseren.
Door te roepen dat kernenergie het wondermiddel gaat zijn, hoef je op andere vlakken veel minder te doen…
[..]
Het topic gaat toch over kernenergie. Dan lijkt de vraag hoe jij met kerncentrales in wilt spelen op pieken en dalen in de elektriciteitsvraag mij eerlijk gezegd interessanter…
Maar “Ja maar de windmolens“ of met al vele malen beantwoorde vragen komen is natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan serieus nadenken of je wondermiddel wel realiseerbaar is…
Je beantwoord de vraag niet. Hoe ga jij stroom maken in de winter als het niet waait?quote:Op zondag 25 mei 2025 16:36 schreef KareldeStoute het volgende:
Maar “Ja maar de windmolens“ of met al vele malen beantwoorde vragen komen is natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan serieus nadenken of je wondermiddel wel realiseerbaar is…
Omdat ik die vraag, ook van jou, in deze reeks al vele malen heb beantwoord. Ondanks dat het een totale off topic vraag is in een topic over kerncentrales.quote:Op zondag 25 mei 2025 16:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beantwoord de vraag niet. Hoe ga jij stroom maken in de winter als het niet waait?
Sorry maar nu begin je echt wat door te slaan in je domme gelul…quote:Op zondag 25 mei 2025 16:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar je hebt dus geen ander antwoord dan: bouw meer zonnepanelen, windmolens en accu's en zet al die fossiele centrales uit! Verder gaat jouw gedachtegang hierin niet. Als we dat doen, komt het vanzelf wel goed.
Leg het dan eens uit, zo dat zelfs ik het kan begrijpen.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sorry maar nu begin je echt wat door te slaan in je domme gelul…
Vrij simpel, dit is voor mij een topic over de voor- en nadelen van de politieke keuze voor nieuwe kerncentrales. Hoe je daar door jou bedachte standpunten van mij over hele andere onderwerpen uit probeert is voor mij eens raadsel en nogal off topic.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Leg het dan eens uit, zo dat zelfs ik het kan begrijpen.
Ah, het gaat alleen over de politieke keuze. De meerderheid moet zijn zin krijgen. Techniek is irrelevant.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vrij simpel, dit is voor mij een topic over de voor- en nadelen van de politieke keuze voor nieuwe kerncentrales. Hoe je daar door jou bedachte standpunten van mij over hele andere onderwerpen uit probeert is voor mij eens raadsel en nogal off topic.
Je beantwoord de vraag nietquote:Op zondag 25 mei 2025 17:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat ik die vraag, ook van jou, in deze reeks al vele malen heb beantwoord. Ondanks dat het een totale off topic vraag is in een topic over kerncentrales.
Maar ja, “Ja maar de windmolens![]()
“ blijft blijkbaar het belangrijkste argument voor kernenergie…
Je kan het antwoord dan ook eenvoudig teruglezen in deze reeks.quote:
Je beantwoord de vraag nietquote:Op zondag 25 mei 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kan het antwoord dan ook eenvoudig teruglezen in deze reeks.
.
Waarom zou ik jouw vraag, die ik al vaak zat heb beantwoord, beantwoorden als je zelf nooit vragen beantwoordt en weigert op het onderwerp van deze reeks in te gaan?quote:
Omdat ik niet blind geloof in één bepaalde energiebron?quote:Op zondag 25 mei 2025 18:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is duidelijk, je draait, je hebt geen antwoord, je leeft in lalaland
Je beantwoord de vraag nog steeds nietquote:Op zondag 25 mei 2025 18:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou ik jouw vraag, die ik al vaak zat heb beantwoord, beantwoorden als je zelf nooit vragen beantwoordt en weigert op het onderwerp van deze reeks in te gaan?
Jij gelooft klaarblijkelijk blind in PV en Wind, want je beantwoord de vraag nietquote:Op zondag 25 mei 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat ik niet blind geloof in één bepaalde energiebron?
De vraag die ik hier al tientallen keren heb beantwoord?quote:Op zondag 25 mei 2025 18:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij gelooft klaarblijkelijk blind in PV en Wind, want je beantwoord de vraag niet
Je beantwoord de vraag nog steeds nietquote:Op zondag 25 mei 2025 18:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De vraag die ik hier al tientallen keren heb beantwoord?
Vreemd dat je daar dit soort conclusies uit trekt.
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.quote:Op zondag 25 mei 2025 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beantwoord de vraag nog steeds niet
Nog steeds geen antwoordquote:Op zondag 25 mei 2025 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.
Maar snap dat je een goedkope uitvlucht zoekt om maar niet op het onderwerp van deze reeks in te gaan.
Maar hoe of waar heb je die dan beantwoord? Ik kan me zo nog een verhaal herinneren, dat je eigenlijk heel erg voor kernenergie was (ook dat je was gaan kijken in Tsjernobyl), maar het bij nader inzien een dom idee vond. En je hebt het vaak over het klimaat, dat het hernieuwbaar moet zijn. Dat het uranium bijna op is. Dat het allemaal zon en wind moet worden. En uiteraard, dat alles wat fossiele brandstof verstookt jaren geleden al uit had moeten staan.quote:Op zondag 25 mei 2025 18:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De vraag die ik hier al tientallen keren heb beantwoord?
Vreemd dat je daar dit soort conclusies uit trekt.
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.quote:
Nog steeds geen antwoord.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.
Maar snap dat je een goedkope uitvlucht zoekt om maar niet op het onderwerp van deze reeks in te gaan.
De dingen die jij verzint en vervolgens op mij projecteert kan ik weinig mee…quote:Op zondag 25 mei 2025 18:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar hoe of waar heb je die dan beantwoord? Ik kan me zo nog een verhaal herinneren, dat je eigenlijk heel erg voor kernenergie was (ook dat je was gaan kijken in Tsjernobyl), maar het bij nader inzien een dom idee vond. En je hebt het vaak over het klimaat, dat het hernieuwbaar moet zijn. Dat het uranium bijna op is. Dat het allemaal zon en wind moet worden. En uiteraard, dat alles wat fossiele brandstof verstookt jaren geleden al uit had moeten staan.
Ik kan me niet herinneren dat jij ooit heb uitgelegd hoe we er voor gaan zorgen dat er altijd stroom uit het stopcontact komt, behalve dat accu's steeds goedkoper worden en een heleboel ontwijkende antwoorden.
Misschien kun je een linkje posten naar een bericht waar je dat hebt gelegd?
Welke dingen? Zeg dat dan.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De dingen die jij verzint en vervolgens op mij projecteert kan ik weinig mee…
we kunnen denk ik geen kerncentrales meer bouwen zoals 50 jaar geledenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig, ik vond een radio-uitzending uit 1966 over energievoorziening in 1990 en daar werd al gezegd dat vóór 1990 kernfusie waarschijnlijk wel beschikbaar zal zijn.
De uitzending: https://voca.ro/1iWNrXNXH7Y8
En in 1990 zou het over 30 jaar zijn, volgens de KIJK die ik toen las.
En inmiddels zijn we weer 35 jaar verder
quote:De Chinese overheid heeft de bouw van 11 nieuwe kernreactoren goedgekeurd. De nieuwe reactoren komen verdeeld over 5 locaties langs de kust en betreffen voor een deel uitbreiding van bestaande kerncentrales of centrales in aanbouw.
Investering van slechts ¤28 mrd
Meerdere staatsbedrijven mogen de voorbereidingen voor de bouw van de 11 kernreactoren doorzetten. Verschillende media noemen een bedrag van 220 mrd Yuan (¤28 mrd) voor de totale investering.
Uitgaande van iets meer dan 1 gigawatt (GW) vermogen per reactor komt dat neer op minder dan ¤2,5 mrd/GW.
Aanmerkelijk goedkoper dan de bouw van nieuwe reactoren in Europa en de VS en ook flink goedkoper dan de Barakah-kerncentrale in Abu Dhabi.
De bouw van de nieuwe reactoren start waarschijnlijk al binnen 1,5 jaar.
Vorig jaar keurde China de bouwstart van 10 nieuwe reactoren goed en ook in 2022 kregen 10 reactoren groen licht van de Chinese regering. .
Bij elkaar zijn er in China nu een kleine 30 reactoren in aanbouw. Met de huidige opwek is China Frankrijk al voorbij. Alleen de VS produceren nog duidelijk meer atoomstroom dan China, maar ook dat zal niet lang meer duren.
Wanneer er destijds geld was gestoken in Thorium centrales, was er nu al geen enkele kolencentrale meer geweestquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig, ik vond een radio-uitzending uit 1966 over energievoorziening in 1990 en daar werd al gezegd dat vóór 1990 kernfusie waarschijnlijk wel beschikbaar zal zijn.
De uitzending: https://voca.ro/1iWNrXNXH7Y8
En in 1990 zou het over 30 jaar zijn, volgens de KIJK die ik toen las.
En inmiddels zijn we weer 35 jaar verder
Kan je inmiddels de vraag beantwoorden?quote:Op zondag 25 mei 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat ik niet blind geloof in één bepaalde energiebron?
Dat roep je nu ook al jaren en tot nu toe heeft zelfs china nog geen werkende thorium reactor staan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer er destijds geld was gestoken in Thorium centrales, was er nu al geen enkele kolencentrale meer geweest
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat roep je nu ook al jaren en tot nu toe heeft zelfs china nog geen werkende thorium reactor staan.
https://www.neimagazine.c(...)or-without-shutdown/quote:Chinese scientists have refuelled an experimental thorium-fueled molten salt reactor continuously without shutting it down. The Chinese prototype reached full operational power in June 2024, and in October researchers reloaded fuel while the reactor remained online, a world-first. This achievement was announced recently by Xu Hongjie, head of the scientific team responsible for the thorium reactor project, during a closed meeting of the Chinese Academy of Sciences (CAS). “We are now at the frontier of global nuclear innovation,” he said.
Xu and his team at the Shanghai Institute of Applied Physics (SINAP – part of CAS) developed the technology based on declassified research from the USA. He explained that researchers in the US had been building and testing early molten salt reactor technology since the 1960s, but did not develop it further, choosing to focus on uranium fuelled pressurised water reactor technology.
“The US left its research publicly available, waiting for the right successor. We were that successor,” he told the CAS meeting. “We mastered every technique in the literature – then pushed further.”
De vraag die ik in deze reeks al zo vaak beantwoord heb, bedoel je?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kan je inmiddels de vraag beantwoorden?
Nee natuurlijk niet, jij blijft in cirkels draaien
Zeker interessant maar wel slechts een testreactor met een vermogen van 2 MW.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
https://www.neimagazine.c(...)or-without-shutdown/
Die had ik gemist.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
2MW (megawatt)quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die had ik gemist.![]()
Maar goed een 2mw reactor is idd een leuk proto type nu eens afwachten of de schaal vergroting ook snel gaat en China deze reactoren daarna nog wil gaan ruilen tegen asml machines.
Het gaat die chinezen best wel lukken hequote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Nog een paar jaar en we mogen wellicht bij China chipmachines kopen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die had ik gemist.![]()
Maar goed een 2mw reactor is idd een leuk proto type nu eens afwachten of de schaal vergroting ook snel gaat en China deze reactoren daarna nog wil gaan ruilen tegen asml machines.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |