https://nos.nl/artikel/25(...)pride-mars-hongarijequote:Kamer wil dat kabinetsdelegatie meeloopt in verboden Pride-mars Hongarije
De Tweede Kamer wil dat Nederlandse kabinetsleden eind volgende maand gaan meelopen in een Pride-mars in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Een meerderheid steunt een motie daarover van Volt en de VVD.
In maart nam het Hongaarse parlement een wet aan om de jaarlijkse Pride-mars in Boedapest te verbieden. Dat past in het anti-lhbti-beleid van premier Orbán en zijn Fidesz-partij. Toch gaan de voorbereidingen voor de 30ste editie van de mars, op 28 juni, vooralsnog door.
De Nederlandse regering heeft de Hongaarse wet meteen veroordeeld. Volt en VVD vinden dat het kabinet daarom een delegatie naar de bijeenkomst moet sturen en andere EU-lidstaten moet vragen hetzelfde te doen.
Het verbod is volgens de indieners "in strijd met de kernwaarden en principes waarop de Europese Unie gebouwd is, zoals vrijheid, rechtsstaat en democratie". Hongarije is ook lid van de EU.
Moeilijker voor organisatie
Minister Brekelmans van Defensie maakte in de Kamer duidelijk dat het kabinet niet uitsluit dat er ministers of staatssecretarissen zullen meelopen. Maar hij wees er wel op dat als het kabinet zich nu al zo duidelijk uitspreekt, het voor de organisatie nog moeilijker kan worden om het evenement te organiseren.
Hij verwacht dan een tegenmaatregel van de regering-Orbán. "Er is nog geen officiële vergunning aangevraagd voor de mars en er is daarmee nog geen toestemming. Als die er wel is zullen we aangeven of en hoe we aan het event zullen deelnemen", aldus Brekelmans. Hij verving zijn collega Veldkamp van Buitenlandse Zaken, die in het buitenland is.
Ondanks die waarschuwing stemde een meerderheid van de Kamer toch voor de motie van Volt en de VVD. Van de regeringspartijen kwam er steun van NSC en BBB, de PVV stemde juist tegen. Verschillende Kamerleden hebben ook al gezegd dat ze van plan zijn om volgende maand naar Hongarije te reizen om mee te lopen in de mars.
Dit verbod is door het Hongaarse parlemente bekrachtigd en dus democratisch en rechtstatelijk tot stand gekomen.quote:Het verbod is volgens de indieners "in strijd met de kernwaarden en principes waarop de Europese Unie gebouwd is, zoals vrijheid, rechtsstaat en democratie".
Dan moet je als Hongarije misschien ook niet in de EU willen zitten.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit verbod is door het Hongaarse parlemente bekrachtigd en dus democratisch en rechtstatelijk tot stand gekomen.
De nazi's hebben de rechtstaat democratisch afgebroken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit verbod is door het Hongaarse parlemente bekrachtigd en dus democratisch en rechtstatelijk tot stand gekomen.
Daar is het geld veel te aantrekkelijk voor. Ook een reden waarom Orban tegen toenadering van Owkraine is, naast dat zijn meester dat zegt.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan moet je als Hongarije misschien ook niet in de EU willen zitten.
Maidanplein 2014. Punt is dat we ons niet te veel moeten willen bemoeien met buitenlandse aangelegenheden. Er zijn wel meer landen met bekrompen ideeën.quote:
Als de EU de vrijhandel met EU lidstaten door niet lidstaten vrijgeeft stapt iedereen uit de EU.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
Kan Hongarije niet gewoon beter uit de EU stappen? Zo'n EU zit de conservatieve heilstaat die OrbanGOD voor ogen heeft toch alleen maar in de weg.
Ik zie het andersom, de EU zou Hongarije niet moeten willen hebben.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vind het prima als een regering critici 'bedwantsen' noemt of via het parlement de kant van Rusland kiest en demonstraties verbiedt, maar wees dan ook eerlijk dat je niks meer hebt met de Europese waarden waar je destijds zelf akkoord mee bent gegaan.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Verboden tegen bevolkingsgroepen moet je niet negeren. Extreem rechts ziet het alleen maar als bevestiging dat ze een stap verder kunnen zetten.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:24 schreef Raw85 het volgende:
Negeer die Orban en z’n goedkope populistische verboden gewoon wat dit betreft. Daar alsnog per se willen lopen geeft hem alleen maar nieuwe brandstof.
De EU is geen progressieve unie, menig conservatief land maakt daar deel van uit en daar leg je je maar gewoon bij neer.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
Kan Hongarije niet gewoon beter uit de EU stappen? Zo'n EU zit de conservatieve heilstaat die OrbanGOD voor ogen heeft toch alleen maar in de weg.
Het organiseren van een Pride optocht is een Europese waarde?quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik vind het prima als een regering critici 'bedwantsen' noemt of via het parlement de kant van Rusland kiest en demonstraties verbiedt, maar wees dan ook eerlijk dat je niks meer hebt met de Europese waarden waar je destijds zelf akkoord mee bent gegaan.
Ik denk dat ze gewoon een stukje mogen schrijven of met een bord mogen lopen, er is ook geen verbod tegen een bevolkingsgroep. Een LGBTQ+ pride mars mag dan weer niet. Het is dan ook geen verbod tegen een bevolkingsgroep.quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Typisch trouwens dat onze "vrijheidsstrijders" hier weer massaal zijn om op te komen tegen vrijheid van meningsuiting.
Ah ons conservatieve sneeuwvlokje is er ook weer om andermans vrijheid van meningsuiting zo te herdefiniëren dat het net lijkt alsof je niet bezig bent met het afpakken van (Europese) grondrechten. EU waarden waar ook Hongarije mee akkoord is gegaan.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:16 schreef HowardRoark het volgende:
Opmerkelijk initiatief, dit is een interne kwestie van de Hongaren, ik vind het vreemd om een Pride optocht te verbieden, maar aan de andere kant is het gedrag soms gewoon te vulgair en pervers voor om openlijk op straat te hebben. Dat heeft ook niets meer te maken met homoseksualiteit.
[..]
De EU is geen progressieve unie, menig conservatief land maakt daar deel van uit en daar leg je je maar gewoon bij neer.
[..]
Het organiseren van een Pride optocht is een Europese waarde?
De vrijheid om te demonstreren is zeker een Europese waarde. Daar is Hongarije mee akkoord gegaan voordat men toetrad.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:16 schreef HowardRoark het volgende:
Het organiseren van een Pride optocht is een Europese waarde?
Joden mogen nog gewoon een huis hebben en werken, ze mogen alleen niet meer demonstreren of samen in een optocht lopen. Wat zeiken ze nou?quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon een stukje mogen schrijven of met een bord mogen lopen, er is ook geen verbod tegen een bevolkingsgroep. Een LGBTQ+ pride mars mag dan weer niet. Het is dan ook geen verbod tegen een bevolkingsgroep.
Erger: die lul van een Orban is er groot mee geworden.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De vrijheid om te demonstreren is zeker een Europese waarde. Daar is Hongarije mee akkoord gegaan voordat men toetrad.
Tja, aan het demonstratierecht (voor zover je een Pride een demonstratie kunt noemen) zitten allerlei beperkingen, ook in Nederland. Burgermeesters kunnen dan ook een geplande demonstratie verbieden. En sommige uitingen zijn per definitie verboden. Het zal per land en cultuur verschillen wat dit is.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De vrijheid om te demonstreren is zeker een Europese waarde. Daar is Hongarije mee akkoord gegaan voordat men toetrad.
Ja, dat is absurde symboolpolitiek. Hoe wil men in hemelsnaam een 'lhbt-vrije' zone handhaven? Dat gaat nergens over.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Joden mogen nog gewoon een huis hebben en werken, ze mogen alleen niet meer demonstreren of samen in een optocht lopen. Wat zeiken ze nou?
Ik ben ook geen Jood dus ik zeg er niks van.
In Polen begon het ook met dit soort maatregelen en een paar jaar later was bijna het hele land een lgbtq vrije zone.
Wat zijn dat, "Europese waarden"?quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik vind het prima als een regering critici 'bedwantsen' noemt of via het parlement de kant van Rusland kiest en demonstraties verbiedt, maar wees dan ook eerlijk dat je niks meer hebt met de Europese waarden waar je destijds zelf akkoord mee bent gegaan.
Ze mogen nog wel demonstreren.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Joden mogen nog gewoon een huis hebben en werken, ze mogen alleen niet meer demonstreren of samen in een optocht lopen. Wat zeiken ze nou?
Wat is een lgtbq vrije zone? Geen ostentatief vertoon van fetishes op straat? Geen drag queens die kinderen voorlezen uit vieze boekjes?quote:In Polen begon het ook met dit soort maatregelen en een paar jaar later was bijna het hele land een lgbtq vrije zone.
Islam staat idd bekend om haar tolerantie jegens homoseksualiteit.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:18 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)pride-mars-hongarije
Goed dat het kabinet en kamer mee willen doen. Typisch dat de steun voor homo's van de PVV toch vooral weer eens een stok tegen moslims blijkt.
Deze post zegt veel over jou.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze mogen nog wel demonstreren.
[..]
Wat is een lgtbq vrije zone? Geen ostentatief vertoon van fetishes op straat? Geen drag queens die kinderen voorlezen uit vieze boekjes?
Niet te snel, Harvest.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:26 schreef Harvest89 het volgende:
Goed plan.
Zo maak je wel een statement tegen die Poetinpijper.
Voor een zelfverklaard goed belezen man heb je grote moeite met begrijpend lezen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Islam staat idd bekend om haar tolerantie jegens homoseksualiteit.
Vraag me steeds af hoe 'progressieve' Nederlanders die homo zijn nog steeds een harde pik krijgen van de Islam... toch het kleurtje?
Echt, log uit.
Ik ben inderdaad belezen, daarom besef ik hoe langer hoe meer dat de LBTQ-gemeenschap in Nederland van types als jij niets hoeft te verwachtenquote:Op donderdag 22 mei 2025 19:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor een zelfverklaard goed belezen man heb je grote moeite met begrijpend lezen.
Ik zeg daar niet dat de islam pro homo is, ik zeg dat extreem rechts alleen opkomt voor homorechten als ze zich kunnen afzetten tegen moslims.
Je hebt er nog nooit van gehoord? Dat zijn gewoon normen en waarden die we in Europa delen, en wat bovendien een voorwaarde is voor de EU om toe te treden. Zaken zoals vrijheid van meningsuiting, rechtstaat, demonstratierecht, menselijke waardigheid. Hongarije schendt willens en wetens die waarden en afspraken dus die gaan maar lekker in een unie met Rusland ofzo.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat zijn dat, "Europese waarden"?
De Europese wetten om een demonstratie wel of niet te verbieden zijn heel helder, dus dit in complete kletskoek.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, aan het demonstratierecht (voor zover je een Pride een demonstratie kunt noemen) zitten allerlei beperkingen, ook in Nederland. Burgermeesters kunnen dan ook een geplande demonstratie verbieden. En sommige uitingen zijn per definitie verboden. Het zal per land en cultuur verschillen wat dit is.
Je lijkt wel een Amerikaan. Je hebt een vooroordeel van wat de Pride in Amsterdam is (nooit bezocht uiteraard) en dat is dus de standaard voor heel de wereld.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, aan het demonstratierecht (voor zover je een Pride een demonstratie kunt noemen) zitten allerlei beperkingen, ook in Nederland. Burgermeesters kunnen dan ook een geplande demonstratie verbieden. En sommige uitingen zijn per definitie verboden. Het zal per land en cultuur verschillen wat dit is.
Wat mij betreft moet een normale Pride-optocht natuurlijk altijd kunnen, maar naakte vertoningen en allemaal kink en fetisjes die openlijk op straat worden vertoond mag zeker worden geschrapt wat mij betreft. De Hongaren hadden dan ook veel beter daar een duidelijke lijn kunnen trekken.
[..]
Ja, dat is absurde symboolpolitiek. Hoe wil men in hemelsnaam een 'lhbt-vrije' zone handhaven? Dat gaat nergens over.
Een goed gelezen man zou moeten weten dat de vijand van je vijand nog geen vriend maakt. Extreem rechts is er niet voor jou, ook al is de islam ook niet altijd leuk.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad belezen, daarom besef ik hoe langer hoe meer dat de LBTQ-gemeenschap in Nederland van types als jij niets hoeft te verwachten
Klopt, en alsnog weet ik 100% zeker dat ik meer van deze materie begrijp dan jij.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een goed gelezen man zou moeten weten dat de vijand van je vijand nog geen vriend maakt. Extreem rechts is er niet voor jou, ook al is de islam ook niet altijd leuk.
Ik weet trouwens zeker dat ik een ander type ben dan jij denkt.
Hey dat is gaaf. Ik heb ook wel eens gepost dat islamitische aanslagplegers conservatief rechts zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, en alsnog weet ik 100% zeker dat ik meer van deze materie begrijp dan jij.
Al was het maar omdat die fundi haatbaarden extreem-rechts zijn... past alleen niet in het woke plaatje, waar alleen witneuzen wanstaltige denkbeelden kunnen hebben.
Laten we die club dan ook vooral niet faciliteren, met hun 'Palestina'-gehuil.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hey dat is gaaf. Ik heb ook wel eens gepost dat islamitische aanslagplegers conservatief rechts zijn.
Het gaat om het gebruikte argument hier dan dit in strijd zou zijn met rechtsstaat of democratie: dat is simpelweg niet waar.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Laten we bij de feiten blijven en niet een standpunt op voorhand afwijzen omdat iemand die je zin vindt ook dat standpunt heeft.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Laten we die club dan ook vooral niet faciliteren, met hun 'Palestina'-gehuil.
Als de meerderheid de rechtsstaat af wil breken is dat een democratische beslissing. Dat is simpelweg de betekenis van de samenvoeging van demos en cratos.quote:Op donderdag 22 mei 2025 16:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De nazi's hebben de rechtstaat democratisch afgebroken.
Dat iets democratisch tot stand komt, betekent niet dat die beslissing democratisch is.
Lieverd, die hoofddoeken en baarden interesseert mensenrechten geen zak.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Laten we bij de feiten blijven en niet een standpunt op voorhand afwijzen omdat iemand die je zin vindt ook dat standpunt heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |