Wat verwacht je nog van een gepensioneerde als die al de 80 zou passeren. De meeste zitten met lichamelijke klachten en kunnen niet eens fatsoenlijk profiteren. Het zou bezopen zijn als die zich nog druk maken over de verdere ontwikkelingen waar ze totaal geen invloed meer over hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 19:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Turrlijk, maar dit is niet zo relevant allemaal, omdat er dus een zeer grote buffer moet zijn en je het niet zelfstandig kan laten uitkeren. Het is een soort verzekeringsparen, maar het is niet een eigen belegging. dus als er veel in de pot zit en minder wordt uitgekeerd dan zou kunnen is dit heel prettig voor iedereen die er nog komt. Maar heel vervelend voor iedereen die er nu uit leeft.
Er is nu een grote groep 60 -66 plus die hun leeftijd zien op schuiven, maar wel graag er aanspraak op willen maken versneld. die zijn gefrustreerd (begrijpelijk), voor de groep 52-35 is het allemaal ver onze bed show.
Maar het hele systeem is er gebaseerd op solidariteit en hier wordt telkens langsheen gesproken door mensen die het allemaal oneerlijk vinden. Maar veel gepensioneerde hebben de mentaliteit na mij de zondvloed.
Je begrijpt er dus toch geen ene reet van.quote:Op woensdag 21 mei 2025 19:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Turrlijk, maar dit is niet zo relevant allemaal, omdat er dus een zeer grote buffer moet zijn en je het niet zelfstandig kan laten uitkeren. Het is een soort verzekeringsparen, maar het is niet een eigen belegging. dus als er veel in de pot zit en minder wordt uitgekeerd dan zou kunnen is dit heel prettig voor iedereen die er nog komt. Maar heel vervelend voor iedereen die er nu uit leeft.
Er is nu een grote groep 60 -66 plus die hun leeftijd zien op schuiven, maar wel graag er aanspraak op willen maken versneld. die zijn gefrustreerd (begrijpelijk), voor de groep 52-35 is het allemaal ver onze bed show.
Maar het hele systeem is er gebaseerd op solidariteit en hier wordt telkens langsheen gesproken door mensen die het allemaal oneerlijk vinden. Maar veel gepensioneerde hebben de mentaliteit na mij de zondvloed.
Ik snap hetprima.quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je begrijpt er dus toch geen ene reet van.
Pensioen is geen kwestie van solidariteit. Het is een spaarpot op naam/rugnummer die gevuld wordt met je eigen geld en dat van je werkgever. De enige manier om er meer geld uit te halen dan inleg+rendement is door later dood te gaan dan anderen in datzelfde fonds.
En de enige manier om jouw geld bij anderen terecht te laten komen is door eerder dood te gaan dan anderen in datzelfde fonds.
Het moment waarop je wilt beginnen met het leegeten van je pensioenpot kun je bij de meeste fondsen zelf bepalen, uiteraard binnen bepaalde marges. Als je genoegen neemt met wat minder pensioen kun je bij sommige fondsen al rond je 60ste beginnen. Je kunt dan hooguit gefrustreerd zijn over het lagere bedrag maar daar ben jezelf verantwoordelijk voor, had je maar meer opzij moeten zetten, in of naast het pensioenfonds.
AOW is een ander verhaal. Dat is een omslagsysteem waarbij je betaalt voor anderen. Tegen de tijd dat je zelf de AOW leeftijd hebt is het te hopen dat anderen voor jou betalen.
Ik snap het heel goed en begrijp het ook volledig. Ik ben van de generatie we moeten nog zien of er uberhaubt iets over is van de pensioenen zoals we die nu kennen....quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat verwacht je nog van een gepensioneerde als die al de 80 zou passeren. De meeste zitten met lichamelijke klachten en kunnen niet eens fatsoenlijk profiteren. Het zou bezopen zijn als die zich nog druk maken over de verdere ontwikkelingen waar ze totaal geen invloed meer over hebben.
Er zijn ook jongeren die denken na mij de zondvloed? Sterker nog het individuele denken onder jongeren is juist toegenomen. Mijn oudste dochter, prima meid maar is is wel wat harder dan ik. Die is de 30 gepasseerd en denkt alleen aan zichzelf. Iedereen moet maar zelfredzaam zijn( een rechte d66 bitch). Zo niet zoeken ze het maar uit. Van wie ze dat karakter heeft is mij een raadsel.
Voor mij maakt ze dan een uitzondering. Maar ja dat is dan plots een naaste.Dan is het janken. Blijft bijzonder.
Je kunt natuurlijk niet zomaar zeggen dat we allemaal 89 worden en dan nog zo gezond zijn dat ze nog autorijden. Ik ben 63 en ik mag ij zijn als ik überhaupt de 67 haal. Zelf ga ik er niet vanuit maar zou kunnen. Dus mijn pensioen profiteren dan weer anderen van. De helft gaat dan nog naar mijn partner.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik snap het heel goed en begrijp het ook volledig. Ik ben van de generatie we moeten nog zien of er uberhaubt iets over is van de pensioenen zoals we die nu kennen....
Maar de groep die 40 jaar belooft is dat de baas / het stelsel voor je geregeld is en dat die nu heel pijnlijk genaaid voelen door telkens een jaartje erbij is volledig begrijpelijk.
Het grote nadeel van een klein land met een steeds ouder wordende bevolking. Dat je met 70 jaar niet meer geschikt bent om de meeste banen goed te kunnen uitvoeren en je niet meer bij kunt benen met alle ontwikkelingen snapt iedereen, behalve politci in amerika blijkbaar, dat kun je prima doen vanaf 70+.
Maar het pensioen is ook nooit geweest om 20 jaar te rentenieren, dit kwam pas nadat iedereen ouder werd, idee was dat de meeste mensen dood zouden gaan na 1 tot maximaal 5 jaar na pensioen. Niet zoals mijn overgrootvader vanaf 58 VUT bij huis en is nu 94 jaar (nog altijd fit autorijden op 89 jaar). Hij heeft gestudeerd, werkte vanaf zijn 22e en heeft dus langer pensioen dan dat hij gewerkt heeft. Die rekensom kan gewoon niet uit.
VS. Over derdewereldland gesproken... shithole.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Echt een gidsland qua arbeidsmarkt en voorzieningen ja.
en dan, wat ging je dan doen danquote:Op woensdag 21 mei 2025 21:48 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Shit.. als ik in oostenrijk zou wonen, was ik nu al 2 jaar met pensioen..
Jodelen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan, wat ging je dan doen dan
dat ben je snel zat hoorquote:
Teveel hobbies om te werken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan, wat ging je dan doen dan
In de VS zetten ze mensen zonder proces op een vliegtuig naar het buitenland, moeten we dat hier ook doen?.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef QAnonn het volgende:
[i]
Maar in dit land werken mensen veel langer door als ze gezond zijn", zegt Van Rij vanuit de Verenigde Staten. "In Azië is dat ook zo. In Nederland zullen we hetzelfde moeten doen. Daar zullen we ook beleid op moeten maken."
Ik ken denk ik meer mensen die vrijwillig zijn blijven werken na hun pensioen dan die lekker thuiszitten. Toegegeven; mijn sociale kring van 67+'ers is niet heel groot.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:15 schreef -Deluzion- het volgende:
Klinkt mooi op papier, maar ik denk niet dat veel mensen dat echt volhouden tot hun 70e.
Hoe vervangbaarder, hoe lager hun waarde. Mensen die ongeschoold werk doen zijn dus eigenlijk wegwerpmedewerkers. Daar moet je geen geld aan verspillen als die opgebrand zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2025 09:53 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik ken denk ik meer mensen die vrijwillig zijn blijven werken na hun pensioen dan die lekker thuiszitten. Toegegeven; mijn sociale kring van 67+'ers is niet heel groot.
Verder ben ik hier, als millenial, niet echt tegen. Ik denk dat je de meeste kantoorbaantjes echt prima tot na je 70e kunt doen. En als je het geluk hebt om 70 jaar te mogen blijven leven, dan heb je ook wel lang genoeg de tijd gehad om je carriere zo in te richten dat je hopelijk iets doet wat je leuk vindt. Doe je dat niet, omdat je bijvoorbeeld voor het geld hebt gekozen, dan heb je genoeg tijd gehad om zelf iets qua financiële middelen te regelen om je pensioen mee te voorzien.
Uitzondering zijn natuurlijk de fysiek zware beroepen, waarvan je fysiek gewoon niet in staat bent om dat 50 jaar vol te houden (stratenmaker ofzo, maar pakketbezorger valt er wat mij betreft ook wel onder ) en die niet denderend verdienen. Daarvoor moet een (vroeg) pensioen gewoon goed geregeld blijven. Of een royale voorziening als medisch blijkt dat fysiek de beste/effectieve jaren er wel op zitten.
Wellicht dat je daar dit soort impopulaire baantjes ook weer wat populairder maakt.
Vrijwillig, dat doe ik nog zelf op dit moment. Maar ik bepaal dan ook alles zelf. Maw als ik mij lekker voel en of zin heb.quote:Op donderdag 22 mei 2025 09:53 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik ken denk ik meer mensen die vrijwillig zijn blijven werken na hun pensioen dan die lekker thuiszitten. Toegegeven; mijn sociale kring van 67+'ers is niet heel groot.
Verder ben ik hier, als millenial, niet echt tegen. Ik denk dat je de meeste kantoorbaantjes echt prima tot na je 70e kunt doen. En als je het geluk hebt om 70 jaar te mogen blijven leven, dan heb je ook wel lang genoeg de tijd gehad om je carriere zo in te richten dat je hopelijk iets doet wat je leuk vindt. Doe je dat niet, omdat je bijvoorbeeld voor het geld hebt gekozen, dan heb je genoeg tijd gehad om zelf iets qua financiële middelen te regelen om je pensioen mee te voorzien.
Uitzondering zijn natuurlijk de fysiek zware beroepen, waarvan je fysiek gewoon niet in staat bent om dat 50 jaar vol te houden (stratenmaker ofzo, maar pakketbezorger valt er wat mij betreft ook wel onder ) en die niet denderend verdienen. Daarvoor moet een (vroeg) pensioen gewoon goed geregeld blijven. Of een royale voorziening als medisch blijkt dat fysiek de beste/effectieve jaren er wel op zitten.
Wellicht dat je daar dit soort impopulaire baantjes ook weer wat populairder maakt.
Zolang het maar niet een verplichting wordt met een straf als je het niet doet. 70 vind ik echt absurd, je leeft niet om te werken. Alle efficiëntieslagen die we hebben gemaakt in de arbeidsmarkt vertalen zich nooit naar voordelen voor de beroepsbevolking, het zijn altijd de bedrijven die dit in hun zak steken zonder dat wij het minder druk krijgen en misschien iets meer van ons leven mogen genieten.quote:Op donderdag 22 mei 2025 09:53 schreef Saboo het volgende:
Verder ben ik hier, als millenial, niet echt tegen. Ik denk dat je de meeste kantoorbaantjes echt prima tot na je 70e kunt doen.
Ons werk is relaxter geworden, maar ons inkomen is relatief gezien ook gehalveerd.quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:23 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Zolang het maar niet een verplichting wordt met een straf als je het niet doet. 70 vind ik echt absurd, je leeft niet om te werken. Alle efficiëntieslagen die we hebben gemaakt in de arbeidsmarkt vertalen zich nooit naar voordelen voor de beroepsbevolking, het zijn altijd de bedrijven die dit in hun zak steken zonder dat wij het minder druk krijgen en misschien iets meer van ons leven mogen genieten.
Nu met AI weer hetzelfde, alles kan in kortere tijd, maar we gaan er geen seconde korter door werken.
En langzaam wordt mensenwerk vervangen door AI en worden mensen ontslagen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:23 schreef Fleischmeister het volgende:
Nu met AI weer hetzelfde, alles kan in kortere tijd, maar we gaan er geen seconde korter door werken.
Maar je leeft ook niet per se om vrije tijd te hebben. Uiteindelijk moeten we allemaal onze steentje bijdragen, en wil je dat op een gegeven niet meer (wat ik snap), dan zul je daar - indien mogelijk - zelf voorzieningen in moeten treffen. Daar heb je dan, rond de 30 jaar voor. Dat dat voor een stratenmaker moeilijk wordt, en dat die de 70 misschien al niet haalt, snap ik wel... Dus die moet je daarin tegemoet komen. Daar is een pensioen ook oorspronkelijk voor bedoeld.quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:23 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Zolang het maar niet een verplichting wordt met een straf als je het niet doet. 70 vind ik echt absurd, je leeft niet om te werken. Alle efficiëntieslagen die we hebben gemaakt in de arbeidsmarkt vertalen zich nooit naar voordelen voor de beroepsbevolking, het zijn altijd de bedrijven die dit in hun zak steken zonder dat wij het minder druk krijgen en misschien iets meer van ons leven mogen genieten.
Klopt, mensen met een lage functie of lage opleiding hebben een stuk minder mobiliteitsmogelijkheden. Een advocaat wordt makkelijker postbezorger, dan een postbezorger advocaat.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vrijwillig, dat doe ik nog zelf op dit moment. Maar ik bepaal dan ook alles zelf. Maw als ik mij lekker voel en of zin heb.
Wat is een zwaar beroep? Dat hoeft echt niet alleen fysiek te zijn. De kern is het laatst genoten salaris. Hoe lager je laatst genoten salaris des te meer je word genaaid bij ziekte. Daar zit het grootste probleem en oneerlijkheid.
Mensen zoals politici etc hebben een dusdanig salaris dat ze de keuze makkelijk kunnen maken. Die worden gelijk geheel afgekeurd en zijn ze nog enigzins gezond zijn dat meestal personen die graag hun macht willen blijven behouden of anders in een zwart gat vallen. Je kunt schijnbaar zelfs als president functioneren ver in de 80. Ook die lui in die praatprogramma's.
Maar een verhuizer die compleet is opgebrand zit niet in die situatie en is blij te kunnen stoppen. Alleen word die nog lastig gevallen door het UWV etc. en mogelijk maar gedeeltelijk word afgekeurd zelfs bij ongeneeslijke ziektes. En daar zit de oneerlijkheid in. van Rij zal bij ziekte echt niet met het UWV te maken krijgen waar een arbeidsdeskundige nog even gaat kijken of hij nog bloemen kan schikken voor een paar uurtjes.
Een advocaat zal echt niet door het UWV lastig worden gevallen en zal ook echt niet met pakketjes gaan slepen. Althans ik moet de eerste advocaat die bij afkeur nog door het UWV lastig word gevallen tegen komen. Een pakketbezorger met een laag inkomen daar proberen ze nog wel iets voor te vinden. Uitgaande dat beide een gelijk ziektebeeld hebben.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:14 schreef Saboo het volgende:
[..]
Klopt, mensen met een lage functie of lage opleiding hebben een stuk minder mobiliteitsmogelijkheden. Een advocaat wordt makkelijker postbezorger, dan een postbezorger advocaat.
Daar mag voor mij wel rekening mee gehouden worden, al is dat heel abstract, en kan een postbode als hij echt zou willen ook nog een opleiding doen. Dus verschil zal er blijven, en we zullen nu eenmaal ook postbodes nodig hebben. Meer dan de SEO-manager van een communicatieteam van het HR-gedeelte van een groot bedrijf bladiebla.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |