Die soevereinen beginnen serieus een groot probleem te vormen. Is het niet hoog tijd om dat gedachtegoed eens goed aan te pakken? Het is een ideologie die best onschuldig klinkt, maar het is doodeng hoe dit in opkomst is.quote:Deurwaarders: meer last van geweld, met name door soevereinen
Deurwaarders hebben sinds corona steeds meer te maken met geweld. Ook afgelopen jaar liep dat aantal meldingen weer op. Volgens de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) komt dat met name door de opkomst van soevereinen.
Die menen dat de overheid geen legitieme macht over hen heeft en dat ze zelf mogen bepalen of zij zich aan wetten en regels houden. Soms betalen zij bijvoorbeeld geen belastingen, de verplichte ziektekostenverzekering of verkeersboetes en in extreme gevallen ook geen huur of hypotheek. Dat kan leiden tot confrontaties.
In 2022 waren er 445 meldingen, in 2023 716 en vorig jaar waren het er 771, aldus de KBvG. De meldingen variëren van intimidatie via de telefoon of schelden tot bedreigen op kantoor of aan de deur. Soms wordt er ook fysiek geweld gebruikt of gedreigd met zelfmoord.
Zelfde positie als agenten
Volgens de KBvG is de aangiftebereidheid laag bij gerechtsdeurwaarders, omdat ze te maken hebben met een-op-een contacten. Daardoor is het bij een aangifte vaak 'mijn woord tegen het zijne'. Zonder getuigen worden zaken volgens de deurwaarders vaak geseponeerd.
De beroepsorganisatie pleit ervoor om gerechtsdeurwaarders dezelfde positie te geven in een procedure als politieagenten.
De verklaring van een politieagent weegt zwaarder in het strafrecht. Volgens de KBvG kan dit ook voor gerechtsdeurwaarders gaan gelden omdat zij eveneens onder een ambtseed werken en verklaren. De beroepsorganisatie hoopt zo de aangiftebereidheid te verhogen.
Begin dit jaar werden twee autonomen veroordeeld tot een celstraf vanwege het bedreigen van politieagenten en een deurwaarder.
Waarschijnlijk gewoon geld in combinatie met een gebrek aan empathie.quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:54 schreef Mikeytt het volgende:
Wat bezielt je als je kiest om dit als werk te doen??
Want, wanbetalers zijn per definitie zielig en iemand die nog geld krijgt heeft er nooit recht op?quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:54 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)ame-door-soevereinen
Verder snap ik de gedachtegang van een deurwaarder niet zo. Lijkt me echt 1 van de meest kwaadaardige banen die er zijn. Wat bezielt je als je kiest om dit als werk te doen??
Zeker niet. En die 'soevereinen' zijn knettergek. Maar ons schuldensysteem is wel weinig constructief. Het komt zelden voor dat als iemand iets niet kan betalen, dat hij/zij vervolgens de verhoging wel kan betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want, wanbetalers zijn per definitie zielig en iemand die nog geld krijgt heeft er nooit recht op?
Deurwaarders zijn vaak enorm empathisch. Ik vind ze vaak nog te slap zoals ze meegaan in het narratief van de schuldenaren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon geld in combinatie met een gebrek aan empathie.
Je wilt niet weten hoe een schuldsanering te werk gaat. Schuldeisers moeten dikwijls genoegen nemen met 50% van de schuld of soms zelf veel minder.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker niet. En die 'soevereinen' zijn knettergek. Maar ons schuldensysteem is wel weinig constructief. Het komt zelden voor dat als iemand iets niet kan betalen, dat hij/zij vervolgens de verhoging wel kan betalen.
Verder mis ik in dit soort nieuwsberichten/artikelen soms ook wel dat deurwaarders zelf ook niet altijd even sympathiek zijn.
Zou me niet verbazen als een groot deel overheidsgeld krijgt in de vorm van toeslagen of uitkeringen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:00 schreef Hexagon het volgende:
Hoeveel dakloze soevereinen zijn er eigenlijk al?
Matige troll.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:06 schreef SuperNeger het volgende:
Je werk maken van mensen bij hun privéwoning opzoeken om hun geld of spullen mee te nemen en dan de gebeten hond spelen dat je niet gewaardeerd wordt. Dachten ze dat ze overal met een glimlach en kop koffie ontvangen werden?
Dat zeg ik niet, maar mensen met schulden opzoeken, die het vaak niet kunnen betalen, om het eigendom in beslag te nemen is simpelweg kwaadaardig.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want, wanbetalers zijn per definitie zielig en iemand die nog geld krijgt heeft er nooit recht op?
Volgens mij snap jij de definitie van troll niet. Ik reageer gewoon ontopic omdat dit nog al een beetje een water is nat bericht is. What's next? Parkeerwachters krijgen ook te maken met agressie als ze iemand weer eens op de bon slingeren?quote:
Wel een uitkering ontvangen, maar geen belasting willen betalen en gratis energie willen terwijl je met je Schultenbrau dieet en je pakje peuken per dag op een kratje voor je huis zit en dan de gebeten hond spelen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:06 schreef SuperNeger het volgende:
Je werk maken van mensen bij hun privéwoning opzoeken om hun geld of spullen mee te nemen en dan de gebeten hond spelen dat je niet gewaardeerd wordt. Dachten ze dat ze overal met een glimlach en kop koffie ontvangen werden?
Ik denk dat er specifiek bij soevereinen echt wel mentale problemen een grote rol spelen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:52 schreef Jaeger85 het volgende:
Hoe wil je dit precies aanpakken? Net als bij sektes en geloof valt er weinig tegen te beginnen. Die opvattingen zijn zo hardnekkig.
Ja hehe. Omdat het geen zin heeft om iemand schuld na schuld te geven, als hij/zij het toch niet kan betalen he.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoe een schuldsanering te werk gaat. Schuldeisers moeten dikwijls genoegen nemen met 50% van de schuld of soms zelf veel minder.
Deze mensen staan nou eenmaal niet bekend om hun intelligentie anders waren ze niet in een dergelijke situatie gekomen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:19 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Wel een uitkering ontvangen, maar geen belasting willen betalen en gratis energie willen terwijl je met je Schultenbrau dieet en je pakje peuken per dag op een kratje voor je huis zit en dan de gebeten hond spelen.
Noem het simpel, maar een empathisch persoon is niet in staat om bij een gezin met geldproblemen thuis te komen om de waardevolle, en vaak ook emotionele bezittingen in beslag te nemen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Deurwaarders zijn vaak enorm empathisch. Ik vind ze vaak nog te slap zoals ze meegaan in het narratief van de schuldenaren.
Dit is onwaar. In Nederland mag je als deurwaarder emotionele spullen niet afnemen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Noem het simpel, maar een empathisch persoon is niet in staat om bij een gezin met geldproblemen thuis te komen om de waardevolle, en vaak ook emotionele bezittingen in beslag te nemen.
Zorgmijders vallen vrijwel niet te behandelen. Zelfs niet met bemoeizorg.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik denk dat er specifiek bij soevereinen echt wel mentale problemen een grote rol spelen.
Voor mij staat Chantal die in de schulden zit, hoger op de prioriteitenlijst dan 1 of ander bedrijf dat nog geld wil zien.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoe een schuldsanering te werk gaat. Schuldeisers moeten dikwijls genoegen nemen met 50% van de schuld of soms zelf veel minder.
Een fotoalbum niet, maar een erfstuk dat bijvoorbeeld geld waard is wel.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is onwaar. In Nederland mag je als deurwaarder emotionele spullen niet afnemen.
Als laatste mogelijkheid. Er zijn stappen. Een deurwaarder mag niet zomaar je huis binnenstappen en je huis leegruimen zoals hij/zij wil.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een fotoalbum niet, maar een erfstuk dat bijvoorbeeld geld waard is wel.
Op Videre zijn er een hoop te vinden. Ook al een aantal die vanwege hun gedrag meer in de bak zitten dan in een huis.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:00 schreef Hexagon het volgende:
Hoeveel dakloze soevereinen zijn er eigenlijk al?
Je hebt geen enkel benul hoe een (gerechts)deurwaarder te werk gaat blijkt maar weer.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Noem het simpel, maar een empathisch persoon is niet in staat om bij een gezin met geldproblemen thuis te komen om de waardevolle, en vaak ook emotionele bezittingen in beslag te nemen.
Je hebt zo'n Britse serie over Deurwaarders en die doen dat standaard al. Agenten hebben het ook. Misschien gelden er andere wetten voor deurwaarders in Nederland.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:28 schreef OmniRocket het volgende:
Deurwaarders uitrusten met een bodycam. Dan wordt het niet meer woorden tegen elkaar maar er zijn beelden van.
Laten we dan ook meteen gokschulden aanpakken door gokreclames te verbieden. En vooruitbetaal diensten zoals Klarna.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er zijn helaas veel te veel mensen die niet met geld om kunnen gaan en het is veel te gemakkelijk gemaakt om schulden te maken. Als daar eens iets aan gedaan zou worden, dan waren er veel minder deurwaarders nodig.
Deurwaarders in Nederland hebben een stuk minder rechten inderdaad.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je hebt zo'n Britse serie over Deurwaarders en die doen dat standaard al. Agenten hebben het ook. Misschien gelden er andere wetten voor deurwaarders in Nederland.
In zo'n situatie is waarschijnlijk alles al geprobeerd, inclusief een betalingsregeling in termijnen. En ja....het houdt een keer op natuurlijk.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar mensen met schulden opzoeken, die het vaak niet kunnen betalen, om het eigendom in beslag te nemen is simpelweg kwaadaardig.
Gewoon kwijt schelden das helemaal hip en de oplossing ook voor soevereine!quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:54 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)ame-door-soevereinen
[..]
Die soevereinen beginnen serieus een groot probleem te vormen. Is het niet hoog tijd om dat gedachtegoed eens goed aan te pakken? Het is een ideologie die best onschuldig klinkt, maar het is doodeng hoe dit in opkomst is.
Verder snap ik de gedachtegang van een deurwaarder niet zo. Lijkt me echt 1 van de meest kwaadaardige banen die er zijn. Wat bezielt je als je kiest om dit als werk te doen??
Dan heeft de schuldenaar wel 3 jaar lang op een houtje moeten bijten. Overigens wordt dit vooraf afgesproken, als een schuldenaar een schuldhulptraject in gaat. De schuldeiser kan kiezen hierin mee te gaan en dan tenminste nog wat te krijgen, of er niet in mee te gaan en dan zelf maar moet zien hoe hij het betaald krijgt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Juist geen zorg of ze moeten het zelf betalen, niet aan het infuus van de staat willen liggen is een keus met gevolgen, dat is niet alleen vrijheid blijheidquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:10 schreef Harvest89 het volgende:
Neemt niet weg dat soevereinen enorme mafketels zijn die aangepakt moeten worden of zorg moeten krijgen.
0,0 plichten, maar wel allerlei rechten. Waar kan ik tekenen? Wat een sprookje leven die in.
Maar een stel kampers dit soort posities geven dat is hem ook niet, wat hier is gezegd laat ze dan maar een bodycam dragen.quote:De beroepsorganisatie pleit ervoor om gerechtsdeurwaarders dezelfde positie te geven in een procedure als politieagenten.
Ik zou Vlieland willen opperenquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:53 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moeten we het eiland Tiengemeten maar inrichten als soeverreinenreservaat waar ze mogen wonen en niks hoeven betalen. En dan droppen we wekelijks wat eten en andere basic levensmiddelen zodat ze niet verhongeren.
En pas als ze weer normaal gaan doen mogen ze weer van dat eiland af.
Ben je nou helemaal gek geworden....nog voedsel droppen ook? Ze gaan de zee maar op om te vissen, als je dan toch soeverein wil zijn, dan zorg je ook maar voor je eigen kost.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:53 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moeten we het eiland Tiengemeten maar inrichten als soeverreinenreservaat waar ze mogen wonen en niks hoeven betalen. En dan droppen we wekelijks wat eten en andere basic levensmiddelen zodat ze niet verhongeren.
En pas als ze weer normaal gaan doen mogen ze weer van dat eiland af.
kijk nou, eindelijk komt er eens wat verstandigs uit jouw vingers. Had ik echt nooit van je verwacht, eerlijk waar. Na even twijfelen toch maar een duimpje omhoog, want dit keer heb je gelijk voor het eerst. Die soevereine mafketels leven in een sprookje zonder plichten maar met alle rechten.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:10 schreef Harvest89 het volgende:
Neemt niet weg dat soevereinen enorme mafketels zijn die aangepakt moeten worden of zorg moeten krijgen.
0,0 plichten, maar wel allerlei rechten. Waar kan ik tekenen? Wat een sprookje leven die in.
Heel Nederland ziet men ondertussen als de Efteling, zelf het IMF, wat zou er kunnen misgaanquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:10 schreef Harvest89 het volgende:
Lol. Nee, absoluut niet.quote:De beroepsorganisatie pleit ervoor om gerechtsdeurwaarders dezelfde positie te geven in een procedure als politieagenten.
Topvermaak.quote:
wordt tijd dat we weer teruggaan naar het Rijnlandmodel en de werkelijke Nederlandse normenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Voor mij staat Chantal die in de schulden zit, hoger op de prioriteitenlijst dan 1 of ander bedrijf dat nog geld wil zien.
En deurwaarders maken structureel meer winst dan uberhaupt is toegestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |