Ze moeten allebei flink aan de slag, en ik denk dat Israel netto (sinds 1948, of eigenlijk daarvoor al) meer te geven heeft dan te vergeven, en Palestina meer te vergeven dan te geven. En allebei hebben ze heel veel geduld nodig, en durf, om het vertrouwen langzaam op te bouwen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit zijn mooie teksten, maar dit is allang geprobeerd. Israël heeft in het verleden om aanvoering van linkse regeringen, herhaaldelijk vrede geprobeerd te stichten en een tweestatenoplossing gezocht. Dit is altijd afgewezen door de Palestijnen.
De crux is dat een heel groot deel van de Palestijnen vindt dat dit gebied in zijn volledigheid van hun is en hier geen Joden zouden mogen wonen. Hoe kun je daar vrede mee stichten? Dat gaat niet.
Wat die palliewappies eigenlijk willen is dat Hamas zoveel terroristische acties kan uitvoeren als het wil, zonder dat Israël terug mag slaan. Israël moet zich namelijk aan oorlogswetten houden, Hamas niet. Wat Hamas doet, mag je, volgens hen, niet terugkaatsen naar de Palestijnen, want 'die zijn onschuldig!'quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:06 schreef Questular het volgende:
Denken dat Hamas lekker stopt met de terrorist zijn als Isreal de wapens neerlegt is wel lachwekkend naïef.
Dat is dan toch opzich een geruststellende gedachte. Dan is etnische zuivering dus uberhaupt niet mogelijk. Misschien denken de daders van wel, maar de goed verstaner weet beter.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:25 schreef Fretwork het volgende:
Overigens is geen volk ook nogal homogeen, maar soit
Iedereen die vindt dat Israël de wapens neer moet leggen en continu de andere wang maar moet toekeren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:37 schreef Fretwork het volgende:
Och gossie, Gia met een mening.
Wie bedoel je met palliewappies? De mensen hier? Die 100.000 demonstranten, mensen in Gaza?
Inderdaad logisch dat ze dat niet doen, denk dat de meeste "palliewappies" zijn voor een zorgvuldiger ingrijpen en niet uithongeren etc. maar okequote:Op woensdag 21 mei 2025 14:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen die vindt dat Israël de wapens neer moet leggen en continu de andere wang maar moet toekeren.
Terecht dat ze dat niet doen!!
Ik denk dat de meeste mensen daar voor zouden zijn, maar dat net zoveel mensen ook blanco blijven als ze moeten omschrijven wat wél een acceptabele aanpak zou zijn vanuit Israël. En dan bedoel ik niet "niet uithongeren" maar wat er wél mag.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Inderdaad logisch dat ze dat niet doen, denk dat de meeste "palliewappies" zijn voor een zorgvuldiger ingrijpen en niet uithongeren etc. maar oke
Waarom zou de partij die systematisch is aangevallen (Israël) moeten geven en de partij die de aanvaller is (de Palestijnen), vergeven moeten worden? Dit is natuurlijk geen realistische verwachting.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ze moeten allebei flink aan de slag, en ik denk dat Israel netto (sinds 1948, of eigenlijk daarvoor al) meer te geven heeft dan te vergeven, en Palestina meer te vergeven dan te geven. En allebei hebben ze heel veel geduld nodig, en durf, om het vertrouwen langzaam op te bouwen.
Het draagvlak is door alle oorlogen conflict volledig weg. En bovendien zouden beide partijen dan ook van elkaar gescheiden moeten zijn (wat je dus nu ook hebt) wat weer gaat resulteren in aantijgingen van 'apartheid'.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik vrees dat het niet anders kan dan te beginnen met een tweestatenoplossing (1967, landruil optioneel), als eerste stap (want er moet daarna nog veel meer gebeuren voor duurzame vrede), en ik vrees dat we er niet mee wegkomen wanneer de Palestijnen niet de volledige zeggenschap hebben over hun staat (wat ze er ook maar mee willen doen, de rest kan niet anders dan dat te respecteren, het is of hun staat, of het is hun staat niet).
Ook dit is wensdenken, als eerste zou dit leiden tot het opheffen van Israël waarmee de Palestijnen gewonnen hebben en ten tweede vormen Arabische moslim dan een meerderheid waardoor je of een Arabische en Islamitische staat krijgt, waar geen plek meer is voor Joden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Idealiter wordt het een eenstaatoplossing, met een nieuwe naam (noem het Salema, o.i.d., naar shalom en salaam), maar dat kan nu niet direct, daarvoor is nog veel te veel trauma, woede, verdriet, wantrouwen, angst, etc. Het zal nog generaties duren voordat dat allemaal voldoende is verwerkt om serieus te kunnen nemen (maar je zou het wellicht wel al op een routekaart kunnen plaatsen, voor ooit, in de verre toekomst, wanneer we eindelijk snappen dat er weinig anders op zit, als je serieus gaat voor rechtvaardigheid tenminste).
En tussen de tweestatenoplossing en de eenstaatoplossing, misschien een Levantijnse Unie? ;-)
Zeg vriend ik heb een beetje genoeg van deze manier van discussieren. Dat iemand het niet met je eens is betekent niet meteen dat diegene pro genocide is? Doe ff normaal manquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoe vaak moet er nog uitgelegd worden waarom het genocide is?
Iets 100x ontkennen zoals jij en de andere pro-genocide groep maakt het nog niet onjuist.
Maar om het deels voor de 101e keer weer aan te tonen:
Doelbewust alle burgers aanvallen.
Het doel is plat vegen van heel Gaza.
2 obvious genocide punten
Ook toen er in Israël jarenlang linkse regeringen aan het roer waren kwam er geen oplossing. En dat er nu eenmaal Joden op de Westelijke Jordaanoever wonen zou nooit een reden tot ophef moeten zijn. Zoals bekend is wonen er ook bijna miljoenen Arabische moslims (en Christenen, Druze en Bedoeïen) in Israël.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen daar voor zouden zijn, maar dat net zoveel mensen ook blanco blijven als ze moeten omschrijven wat wél een acceptabele aanpak zou zijn vanuit Israël. En dan bedoel ik niet "niet uithongeren" maar wat er wél mag.
Wat dat betreft heeft Hamas dit gruwelijk briljant aangepakt, want er is werkelijk niks mogelijk zonder dat er burgerslachtoffers vallen en de vingers weer naar Israël gaan. Het helpt ook niet dat er totale fanaten in de Israëlische regering zijn die dingen roepen als dat heel Gaza plat gaat, er niks meer naar binnen mag etc.
Het is om moedeloos van te worden, want zodra er twee partijen het er met elkaar eens zijn, blaast een derde partij weer iets op. En zolang Israël blijft verrechtsen en koloniseren op de Westoever en Iran de boel blijft koloniseren eromheen komt het alleen maar verder op scherp te staan.
Natuurlijk moet Israel de wapens neerleggen. Duh hoe kunnen ze samenleven als ze elkaar naar het leven staan. De Israelverstehers ontkennen dat Israel ooit kan stoppen met moorden. Daar komt het hele argument eigenlijk op neer. Israel is bedreigd dus moeten ze wel constant overal slachtoffers maken. Het lijkt werkelijk niet mogelijk pro-Israel mensen te laten begrijpen dat zulk type geweld een spiraal is waar je niet uitkomt zoals we ook zien.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:41 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Inderdaad logisch dat ze dat niet doen, denk dat de meeste "palliewappies" zijn voor een zorgvuldiger ingrijpen en niet uithongeren etc. maar oke
Wat is dit voor rare reactie, je kunt toch ook lezen dat ongeveer de helft van het topic pro-genocide is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeg vriend ik heb een beetje genoeg van deze manier van discussieren. Dat iemand het niet met je eens is betekent niet meteen dat diegene pro genocide is? Doe ff normaal man
En jij ook. Niet het halve topic is pro genocide omdat ze niet meegaan met die woordkeuze.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is dit voor rare reactie, je kunt toch ook lezen dat ongeveer de helft van het topic pro-genocide is.
Apart hoe je telkens de boodschapper aanvalt.
De VN zegt het is genocide, Amnesty zegt het is genocide, experts zoals het NIOD zeggen het zijn onweersprakelijk genocidale acties. Al deze zaken worden constant in twijfel getrokken, ontkent gebagataliseerd. Niet iedereen die dat doet zal pro-genocide zijn uiteraard maar je meet heel erg met twee maten want ik heb je tot nu toe nog niemand zien aanspreken op zaken als iemand een palliewappie noemen of mensen linken aan hamas of antisemitisme.
Hoe haal je het in je hoofd om mensen die dit op dit moment geen genocide vinden, te classificeren als pro-genocide?quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is dit voor rare reactie, je kunt toch ook lezen dat ongeveer de helft van het topic pro-genocide is.
De VN zegt het is genocide, Amnesty zegt het is genocide, experts zoals het NIOD zeggen het zijn onweersprakelijk genocidale acties. Al deze zaken worden constant in twijfel getrokken, ontkend gebagataliseerd. Niet iedereen die dat doet zal pro-genocide zijn uiteraard maar je meet heel erg met twee maten want ik heb je tot nu toe nog niemand zien aanspreken op zaken als iemand een palliewappie noemen of mensen linken aan hamas of antisemitisme.
Dezelfde VN die riep dat er 14.000 baby's binnen 48 uur zouden verhongeren? Die?quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De VN zegt het is genocide, Amnesty zegt het is genocide, experts zoals het NIOD zeggen het zijn onweersprakelijk genocidale acties. Al deze zaken worden constant in twijfel getrokken, ontkend gebagataliseerd. Niet iedereen die dat doet zal pro-genocide zijn uiteraard maar je meet heel erg met twee maten want ik heb je tot nu toe nog niemand zien aanspreken op zaken als iemand een palliewappie noemen of mensen linken aan hamas of antisemitisme.
Bijna volledig eens. Maar niet alleen Hamas heeft dat goed geregeld, Israel is daar ook maar wat blij mee. Wat een geweldig excuus om etnisch te mogen zuiveren! Ze kunnen er zogenaamd niks aan doen dat er gigantisch veel doden vallen. Toch zijn zij degene die bijvoorbeeld het laatste bestand opbliezen. Toch is het Israel dat de etnische zuivering als voornemen heeft en aan het uitvoeren is. Hamas mag het voornemen hebben, ze zijn in elk geval eerder zelf gezuiverd aan het worden. Behalve dat de oorzaak waarom er een Hamas is hetzelde blijft, die mensen hebben amper een menswaardig bestaan en gaan dat ook voorlopig niet krijgen. Dat radicaliseert zoals we kunnen waarnemen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen daar voor zouden zijn, maar dat net zoveel mensen ook blanco blijven als ze moeten omschrijven wat wél een acceptabele aanpak zou zijn vanuit Israël. En dan bedoel ik niet "niet uithongeren" maar wat er wél mag.
Wat dat betreft heeft Hamas dit gruwelijk briljant aangepakt, want er is werkelijk niks mogelijk zonder dat er burgerslachtoffers vallen en de vingers weer naar Israël gaan. Het helpt ook niet dat er totale fanaten in de Israëlische regering zijn die dingen roepen als dat heel Gaza plat gaat, er niks meer naar binnen mag etc.
Het is om moedeloos van te worden, want zodra er twee partijen het er met elkaar eens zijn, blaast een derde partij weer iets op. En zolang Israël blijft verrechtsen en koloniseren op de Westoever en Iran de boel blijft koloniseren eromheen komt het alleen maar verder op scherp te staan.
Heb je het woordje genocide wel eens gebruikt om dit alles samen te vatten? Misschien bevalt het je wel?quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
VS staat aan de kant van Rusland en Israel. Hmmm.
Gaan ze ook aan de kant van Noord-Korea staan?
VS steunt genocide.
Wie heb ik genoemd dan, hoe kan het een persoonlijke aanval zijn, als ik geen persoon noem. Waarom voel je je aangevallen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe haal je het in je hoofd om mensen die dit op dit moment geen genocide vinden, te classificeren als pro-genocide?
Vind dat echt een heel lage persoonlijke aanval. En ik ben daar absoluut niet van gediend.
Je poneert een aanname als een feit hier.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Bijna volledig eens. Maar niet alleen Hamas heeft dat goed geregeld, Israel is daar ook maar wat blij mee. Wat een geweldig excuus om etnisch te mogen zuiveren! Ze kunnen er zogenaamd niks aan doen dat er gigantisch veel doden vallen. Toch zijn zij degene die bijvoorbeeld het laatste bestand opbliezen. Toch is het Israel dat de etnische zuivering als voornemen heeft en aan het uitvoeren is. Hamas mag het voornemen hebben, ze zijn in elk geval eerder zelf gezuiverd aan het worden. Behalve dat de oorzaak waarom er een Hamas is hetzelde blijft, die mensen hebben amper een menswaardig bestaan en gaan dat ook voorlopig niet krijgen. Dat radicaliseert zoals we kunnen waarnemen.
Geen van beide zet het beste beentje voor qua samenleven zullen we maar zeggen.
Ja die organisatie ja, die binnen een paar uur een rectificatie op dat getal publiceerde. Dat is nou precies wat een organisatie moet doen, als er een fout is gemaakt dat toegeven. Nogal slap om vervolgens alles wat ze zeggen van de hand te wijzen. Doe je dat ook met alles wat uit Israel komt, bijvoorbeeld toen Israel pas nadat er beelden waren hun verhaal aanpaste over de hulpmedewerkers die ze in koele bloede vermoord hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dezelfde VN die riep dat er 14.000 baby's binnen 48 uur zouden verhongeren? Die?
Mijn probleem is dat het woord genocide gebruikt wordt zonder dat er een uitspraak over is gedaan door een bevoegd gezag hierover. Dat wil niet zeggen dat ik pro-genocide ben, net zomin als dat ik pro-corruptie ben zolang Netanyahu niet is veroordeeld hiervoor.
Ongelofelijk. wtf was dat joh. Een schandalige blunder. Waarbij blunder een understatement is. Ze gooien het op een rekenfout, maar dit absoluut onacceptabel en zeer zeer kwalijk. Met dit soort stunts is het begrijpelijk dat Israël zo wantrouwend isquote:Op woensdag 21 mei 2025 15:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dezelfde VN die riep dat er 14.000 baby's binnen 48 uur zouden verhongeren? Die?
Knip
Mijn punt precies. Er wordt met verschillende maten gemeten wat betreft de informatie vanuit verschillende hoeken. In elke bubbel heeft allang onderuit gehaalde informatie nog een echo. Denk aan het bombardement op het ziekenhuis, de tientallen onthoofde baby's, wat er gebeurde met de ambulance, de status van de Bibas-familie.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja die organisatie ja, die binnen een paar uur een rectificatie op dat getal publiceerde. Dat is nou precies wat een organisatie moet doen, als er een fout is gemaakt dat toegeven. Nogal slap om vervolgens alles wat ze zeggen van de hand te wijzen. Doe je dat ook met alles wat uit Israel komt, bijvoorbeeld toen Israel pas nadat er beelden waren hun verhaal aanpaste over de hulpmedewerkers die ze in koele bloede vermoord hebben.
Israeli military changes account of Gaza paramedics’ killing after video of attack
https://www.theguardian.c(...)killing-was-mistaken
Wat je in een conflict als dit moet doen is informatie verifiëren. Dat is soms lastig. Maar geen enkele partij verkoopt alleen maar leugens en zelfs van het analyseren van leugens kun je na een tijd ook wat leren. Stellen oh iemand bij de VN poneerde even een compleet onrealistisch getal dus alles wat ze zeggen is waardeloos is niet dat.
Nee. Dat voornemen is uitgesproken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je poneert een aanname als een feit hier.
Nouja daarom was ik het ook bijna volledig met je eens behalve over dat Hamas dit goed geregeld zou hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mijn punt precies. Er wordt met verschillende maten gemeten wat betreft de informatie vanuit verschillende hoeken. In elke bubbel heeft allang onderuit gehaalde informatie nog een echo. Denk aan het bombardement op het ziekenhuis, de tientallen onthoofde baby's, wat er gebeurde met de ambulance, de status van de Bibas-familie.
Daarom is het ook zo gevaarlijk om een voorschot te nemen op termen als "genocide" en "uithongering".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |