https://www.ad.nl/politie(...)-overleden~ae75a138/quote:VVD-icoon Hans Wiegel is maandag op 83-jarige leeftijd overleden.
Politieke redactie 20-05-25, 11:45 Laatste update: 11:49
Dat heeft de familie laten weten in een bericht aan De Telegraaf.
Wiegel werd op 25-jarige leeftijd lid van de Tweede Kamer en was van 1971 tot 1982 partijleider van de VVD. In het kabinet-Van Agt I (1977-1981) was hij vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken.
Daarna werd hij Commissaris van de Koningin in Friesland (1982-1994). Hij kreeg de bijnaam het Orakel van Diever vanwege zijn spraakmakende commentaren op de politiek.
Was zijn huis en tuin een openbare aangelegenheid?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Ach jee. Sterkte voor de nabestaanden.
Als kind deed ik vaak met vriendinnen om zijn vijver fietsen als we van het zwembad kwamen.
Rondje Wiegel noemden we het.
Nee dat niet, ene hek in andere eruit, was een klein vijvertje.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Was zijn huis en tuin een openbare aangelegenheid?
Te veel vijanden?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
Eigenlijk raar dat hij nooit benoemd is tot Minister van Staat.
Mwoah, ondanks de politieke verschillen was Wiegel alom wel gerespecteerd dacht ik zo.quote:
Kroningsoproer? Hij was destijds de verantwoordelijk minister.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
Eigenlijk raar dat hij nooit benoemd is tot Minister van Staat.
Daar is volgens mij toch echt de Burgemeester verantwoordelijk voor.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kroningsoproer? Hij was destijds de verantwoordelijk minister.
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:02 schreef golfer het volgende:
Markante persoonlijkheid.
[ afbeelding ]
Kon altijd wel om zijn humor lachen, terwijl hij totaal niet op mijn politieke lijn zat.
Zijn bekendste is natuurlijk het verkiezingsdebat 1972 met o.a. Joop den Uyl, waarin Wiegel zei:''Sinterklaas bestaat, en daar zit ie", wijzend naar den Uyl.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’
Dat laatste vooral.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:56 schreef Hexagon het volgende:
Een politieke legende die vent. Heb hem nog ooit eens gesproken.
Niet iemand die snel vergeten gaat worden.
Hij was in 2022 gestopt met die trieste column in de Telegraafquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:22 schreef Bocaj het volgende:
Het 'Orakel van Diever'.
Mooie politicus.
Laatste jaren was het stil geworden rond hem.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |