superniger | maandag 19 mei 2025 @ 13:36 |

 Israël Omroep: KAN Selectiemethode: Nationale Selectie HaKokhav HaBa Deelnemer: Yuval Raphael Leeftijd: 24 jaar Social media: Instagram TikTok YouTube Titel inzending: New Day Will Rise Taal inzending: Hebreeuws, Frans en Engels Genre inzending: Ballad Schrijvers muziek: Keren Peles, Tomer Biran Schrijvers tekst: Keren Peles Loting: Tweede semi, tweede helft Reeks: ESF / [2025] Israël: Yuval Raphael - New Day Will Rise #1
Aub geen POL/NWS in ESF.
Bekijk deze YouTube-video |
BillDauterive | maandag 19 mei 2025 @ 14:00 |
pro-Israel, pro-hamas, het kan me niets schelen. Ik wil gewoon een leuk songfestival en heb geen behoefte aan politiek of polarisatie.
En natuurlijk heb ik wel een mening over de hele situatie, maar tijdens de songfestivalweek liever even niet. |
SEMTEX | maandag 19 mei 2025 @ 14:13 |
quote: Wat een heerlijk non-argument. Als we het niet eens hebben over oorlog en/of politiek: Israel heeft zich bij het ESF(-publiek) ook compleet onmogelijk gedragen door andere landen te stalken en weg te pesten en zich homofoob te gedragen |
Fred_B | maandag 19 mei 2025 @ 17:36 |
quote: Israeli Defense Minister Israel Katz met with his Azerbaijani counterpart Zakir Hasanov today. Katz described Azerbaijan's award of 12 points to Israel in the Eurovision Song Contest as a sign of true friendship between the two governments and peoples. https://x.com/eurovisntur(...)l0kO3D_wfYnZbrNLmumQ
Dan weten we ook weer waar die 2x12=24 punten van Azerbeidzjan naar Israël zaterdag vandaan kwamen. |
Cyan9 | maandag 19 mei 2025 @ 19:07 |
quote: Ik ben geschokt.
 |
Greys | maandag 19 mei 2025 @ 19:46 |
Dit is ook wel opvallend idd. Espresso Macchiato staat in bv VIJFTIEN landen in de top 10 Spotify Charts. Zo ook met KAJ etc. Zelfs het Duitse lied.
Maar dat ohhhh zo populaire (?) televotes winnende Israëlische lied staat maar in 1 land in de top 10. Het eigen land. Zo populair is het lied dan kennelijk toch niet.
|
ArnieAlberts | maandag 19 mei 2025 @ 20:53 |
Paul de Leeuw had DERTIG JAAR GELEDEN al gelijk over Israël.
Bekijk deze YouTube-video
 |
Kapitein_Schavuit | maandag 19 mei 2025 @ 21:33 |
quote: Die postcards  |
MadMaster | maandag 19 mei 2025 @ 21:38 |
Dat er met het stemmen op de Israëlische bijdrage vaak een politiek statement gemaakt wordt, lijkt me logisch. Symphatiestemmen, niets nieuws, ongeacht wie wat namens het betreffende land zingt. Dat was 3 jaar geleden bij Oekraïne ook het geval… |
Redefine | maandag 19 mei 2025 @ 21:53 |
quote:  |
blackswangreen | maandag 19 mei 2025 @ 22:01 |
quote: Daar zou je nu voor worden gelyncht en er zouden Kamervragen worden gesteld... kun je nagaan hoe de tijden veranderd zijn. |
Em31 | maandag 19 mei 2025 @ 22:07 |
quote: Hahaha wtf  |
NailQueen | maandag 19 mei 2025 @ 22:12 |
quote:  |
Fred_B | dinsdag 20 mei 2025 @ 09:53 |
De Vlaamse krant Het Nieuwsblad sprak met mensen die op Israël hebben gestemd over hun beweegredenen:
quote: Van de Belgische vakjury: zero points. Van de Belgische kijkers: douze points. De hoge publieksscore voor Israël bij Eurovisie zindert na. Hoeveel landgenoten precies op Israël stemden en hoeveel daarvan meerdere stemmen uitbrachten, is niet bekend (per telefoon of creditcard kon je tot twintig stemmen uitbrengen). Transparantie geeft het organiserende EBU daarover (voorlopig) niet. Wat wel vaststaat, is dat geen enkel land meer Belgische publieksstemmen kreeg dan Israël.
Alvast opmerkelijk is dat de Israëlische regering een online campagne opzette waarin het zich op alle stemgerechtigde landen, en dus ook België, richtte. Zo kocht de regering van Netanyahu onder meer op Youtube online advertenties gericht op Belgische surfers. Daarin riep de zangeres van de Israëlische inzending op om voor haar te stemmen. De boodschap werd voorzien van de melding dat stemmen “tot twintig keer” kan. Ook de Israëlische ambassadeur in ons land riep op sociale media op om voor Israël te stemmen. Op de campagneposter die ze daarbij deelde prijkte in blokletters wederom “stem twintig keer”. En dat deden verschillende Belgen, zo zeggen landgenoten die ons vertellen over hun stem voor Israël.
“Ik heb zelfs niet naar de uitzending gekeken”, aldus Fabienne (59) uit Duffel, die haar stem “puur ideologisch” noemt. “Mijn zus die wel keek heeft mijn man en mij verwittigd vanaf wanneer we konden stemmen”, aldus de Antwerpse. “Met ons drieën hebben we elk twee stemmen uitgebracht voor Israël. Zes in totaal. Vooral uit protest omdat de media partij kiezen in het conflict.”
Ook bij Adolf (weet je wie er ook zo heette? - red.) Derijcke (65) uit Liedekerke wogen niet-artistieke redenen door. “Ik ga heel eerlijk zijn: het Songfestival interesseert me niet, maar via de liedjeswedstrijd kon ik eindelijk mijn tegenstem uiten”, aldus de Oost-Vlaming die één stem uitbracht voor Israël. “Ik heb zelf kinderen en kleinkinderen: ik zie hén sterven als ik de vreselijke beelden uit Gaza zie. Maar Israël is niet begonnen. De oorzaak ligt bij Hamas.”
Ook West-Vlaming Peter Somers (60) wilde een “tegenstem” bieden. “We zijn om de oren geslagen met BV’s die hun stem voor Palestina lieten horen. En nee, ik sta niet te juichen als ik de beelden uit Gaza zie, die ellende moet stoppen, Netanyahu moet terug in zijn kot. Maar als de VRT met een campagnefilmpje van BV’s zelf een politiek event maakt van Eurovisie, dan wil ik wel reageren.” De zestiger uit Anzegem stemde twintig keer voor Israël, daarvoor betaalde hij 15 euro, oftewel: 75 cent per uitgebrachte stem. “Dat kan me niet schelen. Zo was mijn stem krachtig. En dat heeft duidelijk zijn effect gehad, als je kijkt naar de publieksscore van Israël.”
Geen enkele van de Belgische stemmers die we spreken, zegt door de online campagne van Netanyahu beïnvloed te zijn. Meer nog, niemand van hen zag daar naar eigen zeggen iets van. Ook Niels Vercamer (34) uit Houthulst niet, die ook twintig keer voor Israël stemde. “Ik kijk ieder jaar naar het Songfestival met vrienden. Ook nu hebben we gestemd voor het nummer dat we het beste vonden. We hoopten dat Israël zou winnen. Dat het zo weinig punten kreeg van de vakjury’s begrijpen we niet.” Dat hij net als drie van zijn vrienden niet één keer, maar twintig keer stemde voor zijn favoriete nummer, verklaart Niels als volgt. “De Israëlische zangeres heeft zelf de aanval van Hamas op dat muziekfestival overleefd op 7 oktober. En nu staat ze daar op dat podium, daar heb ik veel respect voor. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook tegen alles wat nu in Gaza gebeurt, maar die zangeres is daar niet voor verantwoordelijk.”
Bij Anita Motmans uit Houthalen speelde politiek helemaal niet mee. “Ik ben niet voor die heksenketel van halfblote mannen en vrouwen. Ik kijk naar de liedjes en daar sprongen Duitsland en Israël voor mij uit.” Anita stemde drie keer voor Duitsland en drie keer voor Israël. En drie keer voor Portugal. “Uit chauvinisme omdat de schoonbroer van Björn Soenens meedeed.”
Bij Gershon Rosenberg, een Antwerpse Jood, speelde het artistieke “in de eerste plaats” mee. “Daarnaast draag ik natuurlijk Israël een warm hart toe.” Dat de hoge publieksscore voor Israël nazindert, begrijpt Gershon niet, die één stem uitbracht. “Kon je meerdere stemmen uitbrengen? Dat wist ik niet. Maar waarom die focus op televoting? Waarom wordt de vraag niet gesteld waarom er geen punten vanuit de Belgische vakjury kwamen voor Israël, dat is dan toch even merkwaardig? Waarom gebeurt daar geen onderzoek naar?”
|
blackswangreen | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:12 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 09:53 schreef Fred_B het volgende:De Vlaamse krant Het Nieuwsblad sprak met mensen die op Israël hebben gestemd over hun beweegredenen: [..] "Ik vind dode kindertjes in Gaza ook heel erg maar een paar bekende mensen die zich daar tegen uitspreken vind ik nog veel erger. Dit zal ze leren." |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:14 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:12 schreef blackswangreen het volgende:[..] "Ik vind dode kindertjes in Gaza ook heel erg maar een paar bekende mensen die zich daar tegen uitspreken vind ik nog veel erger. Dit zal ze leren." 'En daarom ga ik twintig keer stemmen, terwijl ik niet kijk.' |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:18 |
Wat betreft het zien van de stemvideos. Denk ook niet dat iedereen die bewust heeft gezien en zich kan herinneren. Meestal werkt dat toch meer onbewust. |
Dutchguy | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:21 |
quote: Op maandag 19 mei 2025 21:38 schreef MadMaster het volgende:Dat er met het stemmen op de Israëlische bijdrage vaak een politiek statement gemaakt wordt, lijkt me logisch. Symphatiestemmen, niets nieuws, ongeacht wie wat namens het betreffende land zingt. Dat was 3 jaar geleden bij Oekraïne ook het geval… Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek. |
Ann-Lynn | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:25 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:18 schreef Redefine het volgende:Wat betreft het zien van de stemvideos. Denk ook niet dat iedereen die bewust heeft gezien en zich kan herinneren. Meestal werkt dat toch meer onbewust. Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads.... |
blackswangreen | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:26 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:18 schreef Redefine het volgende:Wat betreft het zien van de stemvideos. Denk ook niet dat iedereen die bewust heeft gezien en zich kan herinneren. Meestal werkt dat toch meer onbewust. Het is natuurlijk ook onzin dat ze niet zijn beïnvloed door die campagne van Netanyahu. Hoe komt het dat ze vinden dat je Israël moet steunen op Eurovisie? Zeker als je nooit naar Eurovisie kijkt. Dan heeft die campagne je dus op de een of andere manier bereikt, direct of indirect. |
blackswangreen | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:27 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:25 schreef Ann-Lynn het volgende:[..] Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads.... Ik werd er helemaal mee doodgegooid op Youtube, in elk geval. Elke keer als ik Youtube opende staarde Yuval Raphael me aan. |
Ann-Lynn | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:30 |
quote: Oh da's irritant, kun je Brave niet downloaden? Dan heb je gewoon filmpjes zonder reclame ertussendoor. Ik vind niets irritanter dan reclame midden in een liedje of video.
Dat viel me wel op, we keken de live uitzending op Youtube en dan op de grote tv (dus standaard tv browser) en er kwam gewoon 2x reclame TIJDENS de liedjes zelf!!! |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:35 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:25 schreef Ann-Lynn het volgende:[..] Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads.... Alle social media kanalen. Ik heb ze ook vaak gezien. Hangt waarschijnlijk ook wel van algoritmes af of je ze krijgt te zien. Dat is met reguliere ads net zo. |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:37 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:30 schreef Ann-Lynn het volgende:[..] Oh da's irritant, kun je Brave niet downloaden? Dan heb je gewoon filmpjes zonder reclame ertussendoor. Ik vind niets irritanter dan reclame midden in een liedje of video. Dat viel me wel op, we keken de live uitzending op Youtube en dan op de grote tv (dus standaard tv browser) en er kwam gewoon 2x reclame TIJDENS de liedjes zelf!!! Dat is de laatste jaren echt heel storend ja. Nog meer als je langere videos kijkt. Die worden constant onderbroken.
Nu heb ik een tijdje YouTube premium, dan heb je die ellende niet. Daarom heb ik op YouTube zelf ook geen Yuval stem ads daar gekregen. |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:39 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:26 schreef blackswangreen het volgende:[..] Het is natuurlijk ook onzin dat ze niet zijn beïnvloed door die campagne van Netanyahu. Hoe komt het dat ze vinden dat je Israël moet steunen op Eurovisie? Zeker als je nooit naar Eurovisie kijkt. Dan heeft die campagne je dus op de een of andere manier bereikt, direct of indirect. Nou ja. Als je droeftoeters als Geert Wilders volgt op sociale media etc. En als je in een bepaalde social media fuik zit dan krijg je het ook wel mee (buiten die stem ads om dan). |
SEMTEX | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 09:53 schreef Fred_B het volgende:De Vlaamse krant Het Nieuwsblad sprak met mensen die op Israël hebben gestemd over hun beweegredenen: [..]
quote: Ook bij Adolf (weet je wie er ook zo heette? - red.)  |
TheVulture | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:46 |
quote: Die note van de redactie is echt? Want dat vind ik dan wel weer ver gaan voor een onafhankelijke journalist  |
Fred_B | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:49 |
quote: Nee, dat was uiteraard een flauw grapje, vandaar dat het al in cursief was  |
blackswangreen | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:55 |
Wie noemt z'n kind nou nog Adolf... |
Ann-Lynn | dinsdag 20 mei 2025 @ 10:57 |
quote: OMG dit kan ik me nog herinneren ja!! Er was ook wel wat gezeik over achteraf geloof ik. En die zaal dan!!! Iedereen zit op een stoeltje, geen props in de zaal, netjes in je avondkleding.... Ik word echt oud en sentimenteel.... Ik wil het liveorkest terug! |
BillDauterive | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:02 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:21 schreef Dutchguy het volgende:[..] Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek. Onzin. Drie jaar geleden was iedereen ontstemd over de manier waarop Oekraïne gewonnen had. Natuurlijk was het sentiment toen anders, omdat er minder pro-Russische geluiden waren, maar de fans vonden het jammer dat juist een politiek lied won.
Zou dat trouwens de reden zijn dat de Spaanse premier zich er nu mee bemoeit? Als Oekraïne in 2022 niet had meegedaan, dan had Spanje gewonnen... |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:02 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:57 schreef Ann-Lynn het volgende:[..] OMG dit kan ik me nog herinneren ja!! Er was ook wel wat gezeik over achteraf geloof ik. En die zaal dan!!! Iedereen zit op een stoeltje, geen props in de zaal, netjes in je avondkleding.... Ik word echt oud en sentimenteel.... Ik wil het liveorkest terug! Een wereld van verschil ja. Live orkest zou ik mooi vinden, maar minimaal live instrumenten als mogelijkheid.
Verder zou het wel wat minder props mogen, zoals destijds. Maar ook weer niet teveel zoals toen, want ik vond er destijds nog best saaiere jaren tussen zitten. |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:03 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 10:21 schreef Dutchguy het volgende:[..] Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek. Toen kraaide bijna iedereen er naar. En veel mensen vonden het niks dat de winnaar toen al vast stond, waaronder ik. Verschil is wel dat Oekraïne minder omstreden is dus dat het iets beter werd geaccepteerd. |
Em31 | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:14 |
Verschil is ook dat het bij Oekraïne een jaar later niet precies op dezelfde manier weer gebeurde. Ze scoren alsnog hoog, maar niet zo extreem. Daarvoor moeten ze ondertussen ook een goed nummer hebben zoals vorig jaar. |
Fred_B | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 11:03 schreef Redefine het volgende:[..] Toen kraaide bijna iedereen er naar. En veel mensen vonden het niks dat de winnaar toen al vast stond, waaronder ik. Verschil is wel dat Oekraïne minder omstreden is dus dat het iets beter werd geaccepteerd. Toen dachten we ook dat een dergelijke uitkomst iets eenmaligs zou zijn. |
OmniRocket | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:39 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 11:02 schreef BillDauterive het volgende:[..] Onzin. Drie jaar geleden was iedereen ontstemd over de manier waarop Oekraïne gewonnen had. Natuurlijk was het sentiment toen anders, omdat er minder pro-Russische geluiden waren, maar de fans vonden het jammer dat juist een politiek lied won. Zou dat trouwens de reden zijn dat de Spaanse premier zich er nu mee bemoeit? Als Oekraïne in 2022 niet had meegedaan, dan had Spanje gewonnen... Groot Brittanië was toch tweede? Of zou door de verschuivingen Spanje daar ook nog 7 punten meer dan GB hebben gehaald? |
bianconeri | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:47 |
In een verklaring zeggen AVROTROS en NPO "sterk te hechten" aan "de a-politieke en verbindende waarde van het Eurovisie Songfestival".
Van de NOS.
HAHAHAHAHAHAHAHA. Het a-politieke karakter? Zelfs de 2e kamer is minder politiek dan het ESF. |
BillDauterive | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:49 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 11:39 schreef OmniRocket het volgende:[..] Groot Brittanië was toch tweede? Of zou door de verschuivingen Spanje daar ook nog 7 punten meer dan GB hebben gehaald? Ja, klopt, maar door die verschuivingen zou Spanje winnen. Heeft iemand toevallig daar een goede uitleg van? |
Momo | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:58 |
quote: Dat soort verschuivingen zijn altijd wel logisch want enkel de top 10 krijgt punten. Ook als een land wegvalt vallen die stemmen weg. Australië was bijvoorbeeld boven Armenië geëindigd zonder Israel in de halve finale.Maar dat soort dingen zal je altijd hebben als een land weg zou halen of toevoegen. |
Redefine | dinsdag 20 mei 2025 @ 11:59 |
quote: Ja. En jaar later kwamen ze met een nummer wat niemand zich nog kan herinneren alsnog wel veel te hoog. |
Fred_B | dinsdag 20 mei 2025 @ 12:22 |
Interessant artikel uit de Cumhuriyet.tr. Een Duitse (ik vermoed half-Turkse) journalist dichtbij het vuur geeft zijn visie op de aanwezigheid van Israël:
quote: Despite the backlash against Israel's expulsion from Eurovision, it has been claimed that the reason for Israel's continued participation in the contest is the threat from Germany's First Television Channel ARD, which said, "If Israel is removed, we will also withdraw." According to a source at the European Broadcasting Union (EBU) of Dr. Martin Gak, a journalist in Germany, the reason for Israel's continued participation in the contest despite the backlash against Israel's expulsion from Eurovision due to the genocide in Gaza is the threat from Germany's First Television Channel ARD, which said, "If Israel is removed, we will also withdraw."
The failure of the calls for Israel's expulsion from Eurovision due to the genocide in Gaza and Israel's participation in the contest have raised questions about the attitude towards Israel in international institutions.
Dr. Gak, who has been a journalist in Germany for many years, claimed that Germany played an active role in Israel's exclusion from Eurovision, and evaluated the organization's decision to exclude Israel from the contest despite Russia's exclusion from the contest to an AA correspondent.
"OPPOSITION COMPETITOR WAS ASSASSINATED IN HIS REPUTATION"
Gak claimed that the demands for Israel to be removed from Eurovision were blocked by Germany in particular, and said, "Germany is a strong part of the EBU. While various broadcasting organizations sat at the table to demand Israel's removal, the Germans said that they would also withdraw if Israel's participation was suspended."
Gak, who reported that a source within the EBU, the organizer of Eurovision, provided this information, said, "If you look at the relationship of the German governments with Israel, their attitude makes this claim credible."
Gak explained that Dutch contestant Joost Klein was disqualified from the 2024 Eurovision contest shortly after criticizing Israel, and said, "The Dutch contestant, who was shown as the favorite for Eurovision, criticized Israel while sitting next to the Israeli contestant at the press conference and made it clear that he was against Israelis being in the contest."
"A few days later, out of the blue, a rumor started circulating that Klein had harassed or bullied a female team member backstage, and the EBU announced that it was investigating the incident," Gak said, adding that the Israelis blamed Klein and the EBU disqualified the Dutch contestant from the finals without waiting for the investigation to be completed.
Gak stated that the Dutch contestant was being disqualified because he criticized Israel's participation in Eurovision.
RUSSIA WAS REMOVED, ISRAEL WAS NOT
Gak, reminding that Russia was removed from Eurovision after its invasion of Ukraine in 2022, said, "When Eurovision organizers announced that they were suspending Russia's participation, they stated that Russia's participation would 'damage the reputation of the contest'. It was not a humanitarian concern, but a concern for the reputation of Eurovision."
"Two years later, in 2024, Israel is destroying Gaza and killing civilians in masses. Among them are journalists, thousands of children and women," said Gak, also criticizing Israel's failure to be removed from the contest despite the destruction of civilian infrastructure, cultural institutions and universities.
Gak emphasized that Israel's actions contradict the values of European broadcasters, saying, "Israel's actions are completely inconsistent not only with the moral intuition that should guide European broadcasters, but also with political commitments, law and human rights. Allowing the Israeli flag to be paraded on stage directly risks the reputation of the EBU and Eurovision."
Recalling that Russia was expelled in 2022 due to reputational concerns, Gak said, "If the Russians were expelled from the contest due to reputational concerns, the Israelis have committed much more egregious acts that no sensible person would want to be associated with. Now there is a very strange silence again."
Gak emphasized that Israel's aim in participating in the contest is to reach the young generation called the "TikTok" generation, and said, "Israel's aim in Eurovision is completely political. Allowing Israel to be on the Eurovision stage, allowing it to reach the final means success for Israel's public image."
THE REASON FOR GERMANY'S SUPPORT
Gak, who stated that Germany's attitude is usually explained with "German guilt", said, "After living here for 15 years, I have a slightly different psychological explanation. The Israelis basically provide the Germans with a certificate of moral and spiritual salvation after World War II."
Gak stated that the German-Israeli relationship is based on mutual interests, and said, "The Germans benefit greatly from the relationship with Israel. They sell to Israel, buy from Israel, give Israel weapons, and exchange intelligence tools. There is a really close relationship."
Criticizing Germany's historical stance on human rights and its Israeli policy that contradicts it, Gak made the following assessment:
"Historically, Germany has been a country that has supported Human Rights Watch and Amnesty International, has been a stronghold for international law and international organizations, has been a party to the International Criminal Court, and has defended the aid efforts of the United Nations, Oxfam, and Save the Children. They walk around with the logo of Doctors Without Borders. European and German publishers love to talk about freedom of the press. However, the German political system's contradiction with all these institutions I have mentioned and its siding with far-right groups in Israel goes far beyond feelings of guilt and loyalty to Israel. Even left-wing Germans are trying to defend (Binyamin) Netanyahu in some way."
Gak concluded:
"For 19 months now we have been seeing the killing of children on our mobile phones. It is something that is not foreign to the German political class. When a broadcaster features a bright and galaly-dressed Israeli walking around with an Israeli flag, it basically says that he does not care much about the emotions or moral intuition of his people watching children being killed in Gaza."
|
blackswangreen | dinsdag 20 mei 2025 @ 12:25 |
Van Duitsland is bekend dat ze zeer terughoudend zijn met kritiek op Israël, om verklaarbare redenen. |
TheVulture | dinsdag 20 mei 2025 @ 12:34 |
Het valt me wel op dat deze inzending het qua streams etc wel wat beter lijkt te doen dan dat lied van vorig jaar. Maar misschien ook getriggerd door de aandacht die er nu extra op is gevestigd doordat ze op een haar na wonnen... |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:03 |
Draadje! De draad is langer dan deze twee tweets.
|
Zigsky | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:12 |
quote: Jammer, ik ben geïnteresseerd, maar heb geen twitter meer . |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:17 |
quote: Het gaat voornamelijk over het artikel dat in die bovenste tweet staat. Die kan je als het goed is via hier openen en dan vertaalt je telefoon hem meestal automatisch. |
Zigsky | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:18 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 13:17 schreef Greys het volgende:[..] Het gaat voornamelijk over het artikel dat in die bovenste tweet staat. Die kan je als het goed is via hier openen en dan vertaalt je telefoon hem meestal automatisch. Oh, ok, dan lees ik dat . |
TheVulture | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:22 |
Bron: https://www.eldiario.es/v(...)isis_1_12311078.html
quote: Equally striking is the EBU's interpretation of point 8 for Eurovision 2025. The union itself defines the festival as "a public service media entertainment programme that appeals to all audiences" and states that "it is important to ensure that the shows remain attractive to a wide audience, in primetime and of all ages. The EBU and its governing bodies will continue to review the event's format to appeal to an even wider audience and be as inclusive as possible ." The EBU's threat to RTVE , after it reported the death toll in Gaza and called for peace in the second semi-final, does not seem to be very aligned with this desire for "public service." Nor does banning artists from carrying other flags, as Nemo did the previous year when he displayed the non-binary flag, seem to favor this desire to attract a wider audience by "being as inclusive as possible."
It is logical, but also striking, that in the last key area of development, concern is expressed about "Financial Sustainability." In point 9, the EBU advances that "experts will review how to reduce costs and how to increase revenue," demonstrating its economic ambition, which has Moroccanoil , an Israeli cosmetics company that pacifist civil groups accuse of manufacturing its products in Palestinian territories occupied by Israel and which has strong ties to the government of the Hebrew state, as its major contributor as the main sponsor of Eurovision . This point links to the second, in which the EBU determines that "decisions regarding the organization and execution of the Eurovision Song Contest are based on rules, protocols, and contracts ," specifying "contracts" and elevating it to the highest importance over decisions of the Union.
In short, although the EBU announced various measures to supposedly implement this "roadmap" for this year's Eurovision Song Contest 2025, the truth is that virtually all of the "key areas of development" indicated by the organization have been implemented in a manner contrary to what was intended. The other possibility is that Israel's economic importance to the contest , the EBU's last major concern in its document, has taken priority over compliance with its own rules... Ik heb 'm even door google translate gehaald en dit laatste stuk geeft precies aan waar de prioriteiten van de EBU liggen |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:23 |
quote: En hier een van de brieven die de EBU vorig jaar stuurde aan de Israëlische omroep over de regels die gebroken werden, uit dat artikel.
 |
Zigsky | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:32 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 13:23 schreef Greys het volgende:[..] En hier een van de brieven die de EBU vorig jaar stuurde aan de Israëlische omroep over de regels die gebroken werden, uit dat artikel. [ afbeelding ] Top, ja. Zit met grote woede te lezen. |
ESF1Gamer | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:37 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 13:23 schreef Greys het volgende:[..] En hier een van de brieven die de EBU vorig jaar stuurde aan de Israëlische omroep over de regels die gebroken werden, uit dat artikel. [ afbeelding ] Dan hadden ze Israël ook moeten diskwalificeren voor breken van de regels. #Mettweematenmeten |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 13:50 |
quote: Mjah. Ik snap ook niet helemaal dat die wél uitgebreide brieven en eerst waarschuwingen kregen en Joost er zonder pardon uit vloog. |
Em31 | dinsdag 20 mei 2025 @ 14:02 |
Een jaar later en nu weten dus pas zeker dat ze inderdaad uit die delegatiebubbel zijn gehaald.  |
d_elise | dinsdag 20 mei 2025 @ 14:07 |
Nou, het is dus mogelijk om partijen die met elkaar botsen te waarschuwen en uit elkaar te halen achter de schermen. Gelukkig kon Joost ook rekenen op een waarschuwing en zorgde de EBU ervoor dat hij en de cameravrouw in kwestie elkaar niet meer hoefden te treffen de resterende dagen. Prima oplossing. O nee, toch niet.  |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 14:35 |
Hier eentje die volgens dit stukkie (disclaimer: geen idee of het waar is dus) dreigt terug te trekken als Israël er wél uit gaat.
|
superniger | dinsdag 20 mei 2025 @ 16:08 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 14:35 schreef Greys het volgende:Hier eentje die volgens dit stukkie (disclaimer: geen idee of het waar is dus) dreigt terug te trekken als Israël er wél uit gaat. [ x ] Lekker makkelijk 'dreigen ' voor de bühne. Zeg dan meteen dat je volgend jaar niet meedoet. Dan maak je pas echt een statement. |
Greys | dinsdag 20 mei 2025 @ 16:15 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 16:08 schreef superniger het volgende:[..] Lekker makkelijk 'dreigen ' voor de bühne. Zeg dan meteen dat je volgend jaar niet meedoet. Dan maak je pas echt een statement. Heb je het goed gelezen?  Want waarom zouden ze dat nu zeggen als Israël tot op heden nog WEL gewoon meedoet? Duitsland dreigt juist te stoppen als Israël niet meer mee mag doen (volgens dit stukkie dan) en dat is op dit moment niet aan de orde.
[ Bericht 2% gewijzigd door Greys op 20-05-2025 16:21:33 ] |
bloempje-moi | dinsdag 20 mei 2025 @ 16:18 |
quote: Hoe braaf en zoet, dat publiek! |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 11:27 |
quote: Op dinsdag 20 mei 2025 14:35 schreef Greys het volgende:Hier eentje die volgens dit stukkie (disclaimer: geen idee of het waar is dus) dreigt terug te trekken als Israël er wél uit gaat. [ x ] Nou dan doet Duitsland toch lekker niet mee. De Italianen hebben ook ruim 10 jaar niet meegedaan en dat hebben we ook overleefd. Het is ook niet dat ze nou elk jaar topkwaliteit sturen  |
Greys | woensdag 21 mei 2025 @ 12:54 |
Hardop gelachen om deze tweet van Tom in reactie op de uitspraak in de tweet die hij quote van deze meneer van de Israëlische delegatie.
|
TheVulture | woensdag 21 mei 2025 @ 12:57 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 12:54 schreef Greys het volgende:Hardop gelachen om deze tweet van Tom in reactie op de uitspraak in de tweet die hij quote van deze meneer van de Israëlische delegatie. [ x ] Er blijven maar verrotte mensen in die Israelische delegatie zitten |
Em31 | woensdag 21 mei 2025 @ 12:59 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 12:54 schreef Greys het volgende:Hardop gelachen om deze tweet van Tom in reactie op de uitspraak in de tweet die hij quote van deze meneer van de Israëlische delegatie. [ x ] Dit zal nog jaren zo doorgaan he. Super.  |
Zigsky | woensdag 21 mei 2025 @ 13:11 |
Wat slecht dit... |
Ann-Lynn | woensdag 21 mei 2025 @ 13:17 |
Tom heeft wel gelijk, Emmy was echt megaleuk!! Eigenlijk mijn stiekeme favoriet dit jaar, want ik blijf het draaien. Maar omdat een van de songwriters een Rus is, was er een soort van campagne (hebben we niet echt meegekregen hier) tegen deze inzending, vooral in Oekraïne, maar ook Baltische staten. |
blackswangreen | woensdag 21 mei 2025 @ 13:32 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 12:54 schreef Greys het volgende:Hardop gelachen om deze tweet van Tom in reactie op de uitspraak in de tweet die hij quote van deze meneer van de Israëlische delegatie. [ x ] Onuitstaanbaar, die slachtofferrol waarin officials van dit land zich altijd manoeuvreren. Doet me hieraan denken.
Bekijk deze YouTube-video |
Greys | woensdag 21 mei 2025 @ 13:51 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 13:17 schreef Ann-Lynn het volgende:Tom heeft wel gelijk, Emmy was echt megaleuk!! Eigenlijk mijn stiekeme favoriet dit jaar, want ik blijf het draaien. Maar omdat een van de songwriters een Rus is, was er een soort van campagne (hebben we niet echt meegekregen hier) tegen deze inzending, vooral in Oekraïne, maar ook Baltische staten. Oh dat heb ik idd ook totaal niet meegekregen! Ik vond het melodietje echt heel leuk maar de tekst zo verdrietig. 
Maar moest wel lachen om dat 'als ze ons slechts 300 punten meer hadden geven dan..'  |
Greys | woensdag 21 mei 2025 @ 13:55 |
quote: Dat mannetje doet me echt denken aan die ene Israëlische journalist die vorig jaar tot in de catacomben Joost en Appie enzo liep te stalken en te jennen en lullige dingen zei en je op die video zag dat er NLse bewaker hem zelfs weg moest duwen. En zich maar afvragen waarom de andere deelnemers een hekel aan die delegatie hadden vorig jaar. 
Die journalist heb ik dit jaar nul keer iets van of over gehoord, dus hopelijk is hem de toegang ontzegd dit jaar door de EBU.
[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 21-05-2025 17:37:27 ] |
TheVulture | woensdag 21 mei 2025 @ 18:31 |
quote: Dit dus, en dan wordt je vaak ook maar meteen voor antisemitisch versleten want oh je vindt ons niet leuk  |
Redefine | woensdag 21 mei 2025 @ 20:56 |
quote: Echt Roepen 'no politics' tegen iemand die herhaaldelijk over de voetbalwedstrijd wil praten. Het mooie is dat die puur door die vent dan maar 'Free Palestine' gaat roepen. Daarmee is het doel van die vent wel gelijk bereikt, want daarna heel snel naar de beveiliging gaan en naar hem wijzen.
Wat een trieste vent. En die vrouw van hem ook. |
Redefine | woensdag 21 mei 2025 @ 20:58 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 12:54 schreef Greys het volgende:Hardop gelachen om deze tweet van Tom in reactie op de uitspraak in de tweet die hij quote van deze meneer van de Israëlische delegatie. [ x ] Ja mooi ja. Nu nog een Roemeen, Hongaar of Moldaviër die komt met 'als we mee hadden gedaan, an als we de finale hadden gehaald etc.'  |
Fred_B | donderdag 22 mei 2025 @ 14:40 |
Nadat er eerst klachten waren over de hoge score voor Israël bij de televoting, is de Israëlische lobby in België nu boos over de 0 punten bij de vakjury:
quote: “Stemming is correct verlopen”: VRT verdedigt vakjury van Songfestival, nu blijkt dat één van de leden pro-Palestijnse actie steunt
Dat de Belgische vakjury Israël nul punten gaf tijdens het Songfestival, terwijl de kijkers thuis twaalf punten toekenden, blijft vragen oproepen. Belangenorganisatie Hart Voor Israël eist van de VRT een onafhankelijk onderzoek naar de samenstelling en werking van de vakjury. De organisatie stelt zich vragen bij de integriteit van Noémie Wolfs (37), die in de jury zat maar ook deelnam aan de ‘#SpeakUpForPalestine’-campagne. Aan HLN benadrukt VRT-woordvoerder Yasmine Van der Borght dat de stemming van de vakjury “volledig correct” verliep.
Hart Voor Israël wil dat de VRT een onafhankelijk onderzoek opstart naar de samenstelling en de werking van de Belgische vakjury voor het Songfestival. Dat laat de organisatie woensdag weten. De vereniging heeft vooral vragen bij jurylid Noémie Wolfs, die deelnam aan de Oxfam-campagne ‘#SpeakUpForPalestine’. Volgens Hart Voor Israël spreekt die campagne zich expliciet tegen Israël uit. Wolfs’ deelname aan de actie roept daarom “ernstige vragen op over de neutraliteit en onpartijdigheid van de vakjury”, zegt de organisatie.
De Belgische vakjury bestaat uit vijf leden en twee reserveleden. Naast voormalig Hooverphonic-zangeres Noémie Wolfs zetelden ook zangeres Billie Leyers (dochter van Jan Leyers), muzikant Hans Franken (die onder meer werkte met Clouseau, Natalia en Metejoor), choreograaf Indy van Cauwenbergh en VRT-gezicht Xavier Taveirne dit jaar in de vakjury.
Strikte vereisten Aan HLN legt VRT-woordvoerder Yasmine Van der Borght uit hoe de vakjury wordt samengesteld. “De vakjury moet aan een aantal vereisten voldoen. Zo moet het gaan om vijf professionals die actief zijn in de muzieksector of met kennis van zaken over muziek kunnen oordelen. De juryleden moeten verschillen in leeftijd, zodat verschillende leeftijdscategorieën vertegenwoordigd zijn. Er moet ook een genderevenwicht zijn: dus twee mannen en drie vrouwen, of omgekeerd.”
Daarnaast zijn er nog meer voorwaarden: “Van de vijf juryleden mag er slechts één verbonden zijn aan de openbare omroep. Niemand mag banden hebben met een platenfirma van een deelnemende artiest”, aldus Van der Borght. “Verder moeten de vijf juryleden de halve finales én de finale kunnen volgen. Als iemand afvalt, neemt één van de reserves over — al moet ook dan de mix qua leeftijd en gender behouden blijven.”
De VRT benadrukt dat de samenstelling van de vakjury een weloverwogen beslissing is, waarop ook controle plaatsvindt. “De European Broadcasting Union (EBU) controleert de vakjury en moet zijn goedkeuring geven. Ze screenen de juryleden en voeren controles uit. Als er iets niet klopt, geven zij opmerkingen en moet de samenstelling worden bijgestuurd”, klinkt het. Om te garanderen dat de juryleden niet worden benaderd of beïnvloed door derde partijen, blijft hun identiteit geheim tot na de grote finale.
Controlemechanismen Toch twijfelt Hart voor Israël aan de integriteit van Noémie Wolfs, vanwege haar deelname aan de '#SpeakUpForPalestine'-campagne. “Ideologische vooringenomenheid mag geen plaats hebben in een culturele wedstrijd die geacht wordt apolitiek te zijn”, stelt de vereniging. “Het verschil tussen de stem van het publiek en die van de jury is dermate groot dat een transparant onderzoek zich opdringt.”
In reactie op die claims benadrukt de VRT dat de stemming van de vakjury “volledig correct” verlopen is. “De jury voldoet aan alle criteria die door de EBU zijn opgelegd. Ze werd door de EBU goedgekeurd, en de stemming werd gecontroleerd door een gerechtsdeurwaarder. Er zijn dus meerdere controlemechanismen in werking.” Via HLN.be |
TheVulture | donderdag 22 mei 2025 @ 23:45 |
quote: Op donderdag 22 mei 2025 14:40 schreef Fred_B het volgende:Nadat er eerst klachten waren over de hoge score voor Israël bij de televoting, is de Israëlische lobby in België nu boos over de 0 punten bij de vakjury: [..] Via HLN.be Het blijft toch humoristisch dat mensen die zelf aantoonbaar de kluit bedonderen zoveel mogelijk andermans nest willen bevuilen om de aandacht van zichzelf af te schuiven |
Redefine | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:24 |
quote: Op donderdag 22 mei 2025 14:40 schreef Fred_B het volgende:Nadat er eerst klachten waren over de hoge score voor Israël bij de televoting, is de Israëlische lobby in België nu boos over de 0 punten bij de vakjury: [..] Via HLN.be Vanuit zo'n lobby organisatie snap ik nog wel dat ze daartegen ingaan. Maar die zullen dan vast weer geen probleem hebben met leden die zich voor Israël hebben uitgesproken. |
Momo | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:30 |
quote: Op vrijdag 23 mei 2025 09:24 schreef Redefine het volgende:[..] Vanuit zo'n lobby organisatie snap ik nog wel dat ze daartegen ingaan. Maar die zullen dan vast weer geen probleem hebben met leden die zich voor Israël hebben uitgesproken. Ja en Frits Spits met een Joodse achtergrond zet Israel op 1 bij Nederland. Met het selecteren van 5 juryleden zul je ook een variatie van voorkeuren selecteren net als je dat zou hebben als je 5 willekeurige burgers zou nomineren. |
blackswangreen | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:07 |
quote: Op vrijdag 23 mei 2025 09:30 schreef Momo het volgende:[..] Ja en Frits Spits met een Joodse achtergrond zet Israel op 1 bij Nederland. Met het selecteren van 5 juryleden zul je ook een variatie van voorkeuren selecteren net als je dat zou hebben als je 5 willekeurige burgers zou nomineren. Heeft Frits Spits dat aangegeven, of is het op een andere manier bekend geworden? |
Fred_B | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:29 |
Het probleem is niet echt of Frits Spits al dan niet op basis van zijn achtergrond Israël op 1 gezet heeft (ook al zou daar natuurlijk wel iets van te vinden zijn). Elk jurylid heeft zijn eigenaardigheden, die ervoor zorgen dat de oorspronkelijke uitgangspunten waarop juryleden verwacht worden de inzendingen te beoordelen naar de achtergrond verdwijnen. Denk aan een Rick Vol die allemaal commerciële meuk aan de top zette en luisterliedjes onderaan. Of Samya die liedjes in eigen taal bewust lager zette. Je kan eventueel mensen die het te bont maken op een zwarte lijst zetten, maar dat weet je pas nadat het al gebeurd is.
De enige manier om dat op te lossen is om met grotere en meer diverse vakjury’s te werken, zodat individuele scores minder zwaar meewegen. |
Redefine | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:43 |
quote: Ik gok dat het een aanname is. Denk niet dat die het zelf heeft gezegd. |
Ann-Lynn | vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13 |
Zou er ook nog onderzoek komen waarom het luchtalarm in Israël afging terwijl iedereen in spanning zat te wachten op de televote resultaten van Oostenrijk? |
Wienerschnitzels | vrijdag 23 mei 2025 @ 13:51 |
dog whistle |
Redefine | vrijdag 23 mei 2025 @ 14:10 |
quote: Op vrijdag 23 mei 2025 13:13 schreef Ann-Lynn het volgende:Zou er ook nog onderzoek komen waarom het luchtalarm in Israël afging terwijl iedereen in spanning zat te wachten op de televote resultaten van Oostenrijk? Waarom zouden ze dat moeten onderzoeken? |
TheVulture | zaterdag 24 mei 2025 @ 10:49 |
Ik vind het best opvallend dat dit lied ondanks de immense populariteit bij de mensen thuis nergens in de hitlijsten beland terwijl andere inzendingen dat wel doen  |
Fred_B | zaterdag 24 mei 2025 @ 14:24 |
Eén van de grootste kranten van Amerika bericht ook over Israël op het ESF:
SPOILER https://www.nytimes.com/2(...)on-israel-votes.htmlIsrael’s Eurovision Campaign Went All the Way to the TopGovernment social media accounts and Prime Minister Benjamin Netanyahu joined a drive to encourage people to vote for Israel’s entrant.Just minutes before Yuval Raphael went onstage to represent Israel at the Eurovision Song Contest final last weekend, the country’s prime minister, Benjamin Netanyahu, posted an appeal to his 1.5 million Instagram followers. “Vote #04 — New Day Will Rise” the prime minister’s post urged followers. “Vote 20 Times!” it added, a nod to the maximum number that viewers are allowed to cast under the contest’s rules. On a day when Israel’s military began mobilizing to advance farther into Gaza, and Israeli and Hamas negotiators were engaged in cease-fire talks, it was perhaps surprising that Netanyahu was weighing in on a spectacular, high-camp pop contest. Yet at a time when Israeli singers and artists are often shunned on the world’s stages over their country’s actions in Gaza, Eurovision appears to have grown in importance for Israel’s government. Eurovision fans vote for a variety of reasons, but Netanyahu’s direct plea was part of a wider effort by the government and pro-Israel groups to generate support for the Israeli contestant, via social media posts, email campaigns and YouTube ads. Israel secured the largest public vote at the final in Basel, Switzerland, and this led to a nail-biting end to the show. Israel seemed poised to win right until the last minute of the vote count, when Austria, which had performed better in points from expert juries, leaped ahead. It was a stunning turnaround for Israel. Pro-Palestinian activists and even some Eurovision contestants have been calling for Israel to be banned from the competition since 2023 over the war in Gaza. A furor over its involvement threatened to overshadow the show last year. Dean Vuletic, the author of a book on Eurovision and politics, said Israel’s media campaign undoubtedly helped this year. But he added that many music fans would also have voted for Israel simply because they enjoyed Raphael’s song, “New Day Will Rise,” a ballad performed on a glittering staircase, accompanied by pyrotechnics. Other voters would have responded to Raphael’s story, Vuletic added: She is a survivor of the Oct. 7 Hamas-led attacks on the Nova music festival, which she endured by playing dead and lying under a pile of bodies. Middle East analysts said that Israel’s Eurovision campaign aligned with its broader cultural diplomacy objectives. Daniel Levy, the president of the U.S./Middle East Project think tank, said that Israel’s government was “desperately trying to find soft power venues” and that Eurovision was one of the few opportunities it had left. Michael Koplow, an analyst at Israel Policy Forum in New York, said that Eurovision had also taken on increased importance psychologically for Israelis. If an Israeli singer does well in a contest decided by a public vote, Koplow said, “it gives hope that maybe Israel isn’t as politically isolated as it seems.” The prime minister of Israel’s office did not respond to a request for comment. During the Eurovision final, viewers can vote by telephone, text or via Eurovision’s app and website. To encourage greater involvement, the organizers have allowed multiple votes since 2004, but capped these at 20 per viewer. The public vote makes up half of each act’s final score, and the rest comes from juries of music industry professionals. Israel’s official Instagram account posted 10 times last Saturday urging its 1.5 million followers to vote up to 20 times for Raphael. None of the 25 other nations in the final used equivalent Instagram accounts to drum up votes, though the foreign ministries of Lithuania and Ukraine each posted a single appeal on the app and neither asked for multiple votes. The leaders of Poland, Latvia and Estonia did the same on X, where some other leaders or official government accounts simply wished their contestants good luck. Israel’s government also posted 10 appeals to vote on its official X account and three on TikTok; the Israeli Government Advertising Agency, which operates under the prime minister’s office, bought YouTube ads encouraging voting, according to Google data. Vuletic said that although many countries use Eurovision for cultural diplomacy, he had never seen a media campaign as “broad and thorough” as Israel’s. Before the Oct. 7 Hamas attacks that set off the war in Gaza, Israel’s Instagram account appears to have hardly mentioned Eurovision. There are no posts relating to the 2021 and 2022 contests in its archive, and just one call to vote in the 2023 final. The ramp-up this year has alarmed other Eurovision competitors. A spokeswoman for AVROTROS, the Dutch public broadcaster, said in an email that “visible government interference” in Eurovision was undermining the contest’s credibility. In a news release, NRK, Norway’s public broadcaster, said it was “concerned that trust in the Eurovision Song Contest voting process is being challenged” and called for a “thorough review of the voting system.” Broadcasters in Finland, the Netherlands and Belgium issued statements this week urging Eurovision’s organizer to review the rules. In a statement on Friday, the European Broadcasting Union, which organizes the competition, said it would examine the voting system to make sure that “promotion is not disproportionately affecting the natural mobilization of communities and diasporas.” Conrad Myrland, the managing director of With Israel for Peace, a pro-Israel advocacy organization based in Norway, said that he hadn’t paid much attention to Eurovision until last year when pro-Palestinian activists called for a ban on Israel. This year, Myrland said, his organization had used emails, text messages and social media posts to urge its 15,000 members to each cast the maximum 20 votes for Israel. He estimated that his organization had helped secure “hundreds of thousands of votes.” He wanted “to show that Israel indeed has a place,” he said. Sacha Stawski, the founder of two pro-Israeli organizations in Germany called Honestly Concerned and I Like Israel, said he had used Facebook to urge followers to do the same. Some of those posts urged followers to use multiple voting methods and cast 20 votes via each. “I wanted to send a message against hate,” Stawski said. Martin Green, the director of the Eurovision Song Contest, said in a statement that Eurovision’s rules do not ban “participating broadcasters or third parties” from encouraging fans to vote. “Many delegations employ paid promotion campaigns to support the song, profile and future careers of their artists,” he added. Israel’s campaign brought the country close to victory, but Levy, the Middle East analyst, said it could easily have backfired. If Israel had won, it would have secured the right to host next year’s contest, he said. “I don’t think Eurovision could be successfully held in Tel Aviv,” Levy said: “The public pressure on artists and broadcasters to boycott would be immense.” Vuletic, the author, had a similar assessment. Eurovision’s organizers would have “breathed a sigh of relief,” he said, when Israel didn’t actually win.
|