Nee, mijn wereldbeeld is feitelijk, daarom kom ik ook met statistieken en definities. Dit waar jij begint met het scheppen van een groot contrast tussen Hamas en de Palestijnen, waar je even later op terugkomt. Het is verder ook niet negatief bedoelt, maar het valt gewoon op dat veel te veel mensen (vooral degenen met pro-Palestijnse standpunten) eigenlijk amper iets weten van (de geschiedenis) van dit conflict, maar wel hele uitgesproken standpunten innemen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:03 schreef Strani het volgende:
[..]
Het feit dat jij zelf niet eens erkent dat ook wat jij schrijft grotendeels gebaseerd is op voorkeur, zegt genoeg. Daarom gaan we er ook niet uitkomen: We hebben alletwee duidelijke voorkeuren.
En we gaan er ook alletwee niks aan kunnen oplossen.
Vreemd, want als de andere partij dit doet heb je er alle begrip voor.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat kan je inderdaad zeggen. Maar het gaat maar om een deel van de bevolking die dat zou zeggen of denken. Dan de hele bevolking uithongeren, vermoorden onthemen is barbaars. Het is letterlijk precies dezelfde haat.
Toch blijft het bizar om te zien dat een land opereert zoals een terreurorganisatie en dat het vervolgens gigantische politieke steun krijgt uit het westen.
From the river to the sea is natuurlijk ook zo typisch. Nu Israel dat gebruikt is het prima, toen de Palestijnen het deden zou het antisemitisch zijnDat Israel in gevaar zou zijn, tja dat claimen ze altijd voorlopig groeit het land alleen maar in gestolen grondgebied, uiteraard maakt het zich daarmee impopulair en een doelwit.
Maar het is geen genocide. Per definitie niet. Want dat weet je pas als die is afgelopen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat is zo, het is altijd te laat. We kunnen niet weten dat iets gebeurt voordat het gebeurd. Toch geldt ook beter laat dan nooit, als de genocide nu stopt is dat beter dan als hij over een jaar of 2 stopt.
Nee je kunt dat ook tijdens het proces, om het even vervelend uit te drukken, signaleren. Het is alleen geen makkelijke conclusie om te trekken.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar bedoel je dan dat je ook geen patronen moet gaan herkennen? bedoel. Als je het volkomen feitelijk gaat benaderen, dan is iets pas een etnische zuivering/genocide achteraf. Maar dan is het altijd te laat.
Dat kan je visie zijn. Maar dan is er simpelweg nooit een genocide, etnische zuivering of zelfs oorlogsmisdaad als de oorlog/het conflict nog bezig is. Alles staat pas achteraf vast.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee je kunt dat ook tijdens het proces, om het even vervelend uit te drukken, signaleren. Het is alleen geen makkelijke conclusie om te trekken.
Achteraf is alles makkelijk praten, ja. Maar dan zit je vaak ook wel met alle feiten op een rij.
Ik denk dat je vooral achteraf met 100 procent zekerheid iets kan stellen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat kan je visie zijn. Maar dan is er simpelweg nooit een genocide, etnische zuivering of zelfs oorlogsmisdaad als de oorlog/het conflict nog bezig is. Alles staat pas achteraf vast.
Niks, je zult mij ook niet hebben zien oproepen tot rellen of vandalisme of het aanvallen van agenten. Verkeersinfarcten heb ik weinig over meegrekregen in combinatie met dit conlict.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:23 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, we gaan er gemakshalve even vanuit dat je gelijk hebt, het is een genocide, een etnische zuivering.
Wat geeft je op basis daarvan het recht om hier elke week voor verkeersinfarcten, rellen, vandalisme en lichamelijk geweld jegens oa agenten te zorgen?
Er zijn geen 92 conflicten op deze schaal. Er wijkt trouwens helemaal niets in Nederland. Het enige wat er gebeurd is dat onze regering na twee jaar met frisse tegenzin een brief heeft gestuurd naar de Europese commissie om dit eens te onderzoeken. In geen van die 92 conflicten die je noemt was het zo'n probleem om zo weinig te doen.quote:Wat maakt dit ene gare buitenlandse conflict, waarvan er op dit moment nog 92 spelen wereldwijd, zo enorm bijzonder dat alles in het westen er voor moet wijken?
Ik weet het wel, maar jij zal het nooit bekennen.
Ongenuanceerde stelligheid is onwenselijk, maar als je geen patronen meer mag/kan herkennen ben je dus altijd te laat.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooral achteraf met 100 procent zekerheid iets kan stellen.
Een oorlogsmisdaad die is begaan en op beeld staat is daar een voorbeeld van. Daarom hekel ik die stelligheid ook zo. Dit zijn geen lichte aantijgingen of termen.
Nee, niet helemaal mee eens, vandaar dat ik intentie en acties aanhaalde. Beetje het doodslag/moord verhaal.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ongenuanceerde stelligheid is onwenselijk, maar als je geen patronen meer mag/kan herkennen ben je dus altijd te laat.
Neem het huidige plan omtrent Gaza. Het heeft alles weg van een etnische zuivering. Maar strikt genomen is het pas een etnische zuivering als het werkelijk is uitgevoerd. Kortom: als een aanzienlijk deel gedwongen moest migreren naar een ander land/gebied.
Uh. Was toch tegen de stelligheid van mensen die van mening zijn dat er een etnische zuivering gaande is in Gaza?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal mee eens, vandaar dat ik intentie en acties aanhaalde. Beetje het doodslag/moord verhaal.
Ik had het over genocide en ik zei zelf dat het plan om alle gazanen te verhuizen heel erg op een voorgenomen etnische zuivering lijkt, ja.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh. Was toch tegen de stelligheid van mensen die van mening zijn dat er een etnische zuivering gaande is in Gaza?
Dan snap ik je punt niet helemaal.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik had het over genocide en ik zei zelf dat het plan om alle gazanen te verhuizen heel erg op een voorgenomen etnische zuivering lijkt, ja.
Ik had het over genocide en ik zei zelf dat het plan om alle gazanen te verhuizen heel erg op een voorgenomen etnische zuivering lijkt, ja.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh. Was toch tegen de stelligheid van mensen die van mening zijn dat er een etnische zuivering gaande is in Gaza?
Dat het volgens de EU nog niet zijn genoemd kan worden omdat er (nog) geen homogene groep voor terug in de plaats komt. dat sluit overigens wel aan op wat jij zegt. Als Israël nu had gezegd "Wij plaatsen hier enkel kolonisten voor terug" zou het kloppen en kun je er ook van spreken, zelfs voor het gebeurd isquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan snap ik je punt niet helemaal.
Maar, Hamas hoeft zich niet te houden aan mensenrechten, omdat het een terreurorganisatie is. Als je het IDF ook bestempelt als terreurorganisatie, dan hebben ze toch dezelfde rechten en plichten als Hamas!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Volledig eens laten we het feitelijk houden en dus van een genocide spreken en IDF een terroristische organisatie noemen. Het gaat ook om een zwaar, verschikkelijk conflict. Wat weinig indruk maakt is een oproep dat we even wat rustiger aan moeten doen want het valt allemaal wel mee ofzo. Ik ben het met je eens dat de discussie nergens heengaat zolang we de feiten niet openlijk kunnen benoemen. Maar je lijkt te missen dat er soms ook zware verschikkelijke dingen gebeuren, dat kunnen benoemen is een groot goed. Dat je dan eufemistisch zou moeten doen over genocide of terroristische organisaties als IDF neerzetten als een moreel leger is precies het probleem.
Ik ben niet vooringenomen, ik sta volledig open voor feiten of argumenten die wat ik zeg weerleggen. Dat vervolgens vooral twitterposts als counter worden aangedragen, tja typisch.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier heb ik geen zin meer als je me gaat betichten van het herschrijven van de geschiedenis. Je bent veel te vooringenomen voor een fatsoenlijke discussie.
Er staat letterlijk een stukje boven dit gesprek de definitie die de EU hanteert.
https://www.ohchr.org/en/(...)erts-say-states-facequote:End unfolding genocide or watch it end life in Gaza: UN experts say States face defining choice
quote:Summary
After five months of military operations, Israel has destroyed Gaza. Over 30,000 Palestinians have been killed, including more than 13,000 children. Over 12,000 are presumed dead and 71,000 injured, many with life-changing mutilations. Seventy per cent of residential areas have been destroyed. Eighty per cent of the population has been forcibly displaced. Thousands of families have lost loved ones or have been wiped out. Many could not bury and mourn their relatives, forced instead to leave their bodies decomposing in homes, in the street or under the rubble. Thousands have been detained and systematically subjected to severe ill-treatment. The incalculable collective trauma will be experienced for
generations to come.
By analysing the patterns of violence and Israeli policies in its onslaught on Gaza, the present report concludes that there are reasonable grounds to believe that the threshold indicating that Israel has committed genocide has been met. One of the key findings of the report is that the Israeli executive and military leadership and Israeli soldiers have intentionally distorted jus in bello principles, subverting their protective functions, in an attempt to legitimize genocidal violence against the Palestinian people.
Ja precies. EU en Israel zijn sterke bondgenoten (zowel economisch als militair, en bij het ene EU land sterker dan bij het andere) dus ze manoeuvreren en rekken het zo lang mogelijk om te voorkomen dat ze het een etnische zuivering moeten noemen. En zoals ik al zei: dat kan je heel lang volhouden. Want zeer strikt gesproken is het dus pas een etnische zuivering als het is uitgevoerd.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik had het over genocide en ik zei zelf dat het plan om alle gazanen te verhuizen heel erg op een voorgenomen etnische zuivering lijkt, ja.
[..]
Dat het volgens de EU nog niet zijn genoemd kan worden omdat er (nog) geen homogene groep voor terug in de plaats komt. dat sluit overigens wel aan op wat jij zegt. Als Israël nu had gezegd "Wij plaatsen hier enkel kolonisten voor terug" zou het kloppen en kun je er ook van spreken, zelfs voor het gebeurd is
Nee, hamas terroriseert Israël.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar heb ik ooit enige steun aan Hamas gegeven?
Hoe vaak heb ik wel niet aangegeven dat Hamas terroristisch (en dus slecht) is?
Je wilt alleen maar lezen wat je zelf wilt.
Nogmaals:
Israel terroriseert Gaza al vele tientallen jaren. In Nederland waren we na 5 jaar de Duitsers het ook al heel lang zat en kwamen we in opstand. Om maar eens iets te benoemen.
Denk je dan echt dat ook de gewone burger in Gaza Israel niet spuugzat is?
Wat kunnen mij die Arabische landen schelen? Of hadden die Israel uit Palestina moeten trappen volgens jou?
Die zijn totaal niet relevant.
Hamas lacht omdat ze reactie kregen op 7 okt? Leuk en aardig dat je nu anderen de schuld wilt geven.
Maar Israel is zelf door al die terreur schuldig aan de (walgelijke) reactie die Hamas op 7 okt gaf.
En Israel is zelf schuldig aan de genocide en dat normale landen tegen genocide zijn.
Als Israel gewoon zou verdedigen en hooguit Hamas zou aanvallen dan was de wereld niet tegen Israel.
Omdat Israel genocide pleegt is de wereld tegen Israel. Oftewel de schuld ligt bij Israel.
Of vind jij Oekraine ook schuldig? (makkelijke vergelijking)
Het is wel goed zo. Ja maar jijbakken heb ik geen zin en verzonnen argumentatie al helemaal niet. Heb geen enkele tweet gepost.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ben niet vooringenomen, ik sta volledig open voor feiten of argumenten die wat ik zeg weerleggen. Dat vervolgens vooral twitterposts als counter worden aangedragen, tja typisch.
Je lijkt zelf heel vooringenomen. Je gaat niet in op wat ik zeg. Je hebt je mening geponeerd ik heb daar delen van weerlegd. Bijvoorbeeld dat het van 0 naar 100 gegaan is ineens. Zoals ik al schreef ik begon pas na een jaar conflict van genocide te spreken. Hoe moet ik het dan noemen als jij iets stelt warmee je een geheel eigen interpretatie aan de feiten geeft. Namelijk dat de kritiek vanuit het niets gigantisch werd. Die groeiende marsen tegen dit misdadige gebeuren laten juist zien dat de support of weerstand, hoe je het maar wil noemen langzaam groeit.
Welke definitie de EU hanteert zal mij mijn reet roesten ik ben niet de EU. Daarbij zelfs als we die definitie gebruiken is dat waar sprake van is, als 2 miljoen Palestijnen uit Gaza moeten. Of heb je het idee dat die omgeving daarna niet etnisch homogeen is? We hebben ook andere organisaties zoals Amnesty en de VN die spreken van genocide en daar legio aan argumenten voor geven. In geval van Sudan, Yemen, China neemt men per direct aan dat het dan zo is. In geval van Israel worden opeens dezelfde organisaties onbetrouwbaar geacht. Wat is jouw verklaring daarvoor dan, dat niemand moeite heeft het moorden in Sudan een genocide te noemen maar dat het in geval van Israel waar we veel meer van weten dat heel moeilijk vinden.
[..]
https://www.ohchr.org/en/(...)erts-say-states-face
https://www.un.org/unispa(...)ed-version-a-hrc-55/
[..]
Nogmaals, de term is redelijk goed omschreven en ik zeg zelf dat het er op lijkt. Ik vind simpelweg dat je heel voorzichtig moet zijn met dit soort beschuldigingenquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja precies. EU en Israel zijn sterke bondgenoten (zowel economisch als militair, en bij het ene EU land sterker dan bij het andere) dus ze manoeuvreren en rekken het zo lang mogelijk om te voorkomen dat ze het een etnische zuivering moeten noemen. En zoals ik al zei: dat kan je heel lang volhouden. Want zeer strikt gesproken is het dus pas een etnische zuivering als het is uitgevoerd.
Maar ik heb de volle overtuiging dat jij aan alles voelt hoe discutabel dat is.
Waarom zou Hamas zich niet hoeven te houden aan mensenrechten? Ik ben er absoluut voor om hun leiders of zelfs soldaten te vervolgen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar, Hamas hoeft zich niet te houden aan mensenrechten, omdat het een terreurorganisatie is. Als je het IDF ook bestempelt als terreurorganisatie, dan hebben ze toch dezelfde rechten en plichten als Hamas!
We praten volgens mij langs elkaar heen. Waar het mij omgaat is dat je het in eerste instantie had over de 'stelligheid'. Waarop ik enkel zeg dat je daar ook weer niet te voorzichtig mee moet zijn, omdat je anders in een situatie komt waarin je enkel iets kan benoemen als het al is gebeurd.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nogmaals, de term is redelijk goed omschreven en ik zeg zelf dat het er op lijkt. Ik vind simpelweg dat je heel voorzichtig moet zijn met dit soort beschuldigingen
Lijkt alsof je de plek hebt ingenomen van Etto, Straat.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier heb ik geen zin meer als je me gaat betichten van het herschrijven van de geschiedenis. Je bent veel te vooringenomen voor een fatsoenlijke discussie.
Er staat letterlijk een stukje boven dit gesprek de definitie die de EU hanteert.
Hoewel hier gesproken wordt over 250 doden per dag: https://www.oxfamnovib.nl(...)ten-in-de-21ste-eeuwquote:In Gaza worden elke dag ongeveer 130 baby’s geboren.
is het volgens wiki een stuk minder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_Hamas-Isra%C3%ABlquote:Het Israëlisch leger doodt sinds de oorlog met Hamas op 7 oktober afgelopen jaar losbarstte gemiddeld 250 Palestijnen per dag in Gaza. In geen enkel gewapend conflict van de afgelopen tijd stierven op een dag zoveel mensen.
De Palestijnse bevolking in Gaza neemt niet af. Hoe kun je dan spreken van genocide.quote:Op 21 augustus 2024 meldde het ministerie van Volksgezondheid in Gaza dat sinds 7 oktober 2023 40.223 Palestijnen werden gedood door Israël.
Nogal een aantijging.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mijn punt is meer dat het bizar is dat Israel mensenrechten van veel hier met de voeten mag treden. Maar dat diezelfde mensen dat Hamas wel kwalijk nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |