Zo, was ff spannend gisteren! Veel landen die 12 punten kregen zeg!! Malta 12 punten voor Armenië???? Italië die UK 12 punten geeft??? WUT???
Muzikale composities/complexiteit: Oekraïne verdient hier echt een pluim! Wat een goed opgebouwd, interessant en complex nummer. Ook nog eens goed uitgevoerd EN live backing vocals op het podium! Heel die backings on tape moet EBU afschaffen, terug naar compleet live gezongen liedjes!!!
Andere uitmuntende composities waren die van Portugal, Letland, Albanië en Litouwen. Music first! Als je een nummer na kunt spelen, gewoon zo de eerste keer op gehoor zonder er moeite voor te doen (San Marino, IJsland en ook Nederland) dan is het muzikaal simplistisch. Kan nog steeds mega catchy zijn. Maar bij Oekraïne, Portugal en Albanië had ik echt ff moeite om de juiste akkoorden te vinden. Daarom een pluspunt van mij voor de deelnemers.
Performance: niet echt iets wat een wow-factor had dit jaar. Eigenlijk waren performance-wise alleen Polen en Finland interessant. Hierbij dan ook een reuzenpluim voor Polen: in de lucht hangen, op hakken rennen, rondjes draaien en een halve spagaat doen en dit allemaal terwijl je keigoed en stabiel zingt? En dat allemaal met 52 jaar? Justyna is een icoon!! Staande ovatie voor Polen.
Italië is ook noemenswaardig: als ik in Duitsland ben (en daar ben ik heel vaak), kijk ik vaak allemaal retro muziekprogramma's op de Duitse tv (ze hebben die regelmatig). Italië was een nostalgisch uitstapje: een soort Top of the Pops optreden uit 1979. En ik ben daar echt een sucker voor. Ik kon dit wel 10x achter elkaar kijken.
Vocalen: eigenlijk waren heel veel landen vocaal echt heel goed! Denemarken deed het top! De uithaal van de Spaanse dame? WOAH! Polen had ik al genoemd, Albanië is echt een topper. Oostenrijk is een vak apart. Israël krijgt een reuzenpluim, niet alleen was het retegoed gezongen, dit was gezongen onder megaveel stress. Voor iemand die amper podiumervaring heeft, deed ze het eigenlijk net zo goed als Polen met 30 jaar ervaring.
Helaas ook mindere vocalen van o.a. onze Claude, maar ook die Tynna, zucht, die kan helaas echt niet zingen. En de dames van UK gingen ook paar keer de mist in.
Staging: Malta had er veel in gestoken, maar de schoenen die net hoeven waren en die achterlijke onderbroek verpestten de hele vibe. De Griekse staging was erg mooi. Polen had ik al genoemd, echt geweldig. Maar de staging pluim gaat naar Albanië: die hele megaschurken in hun schurkenlab vibe was echt top-notch!!
Gewoon leuk: Zweden en Estland. Ja, die zijn gewoon leuk. Die ga ik ook gewoon voor de lol luisteren, want leuk!
Dan Oostenrijk: zeker een terechte winnaar. Staging was wat minder, maar het was ontzettend goed gezongen en probeer het maar eens na te doen! Ik ben mezzo-sopraan en haal die hoge noten niet hoor. Dit nummer is niet in een hokje te plaatsen: het is geen ballad, geen pop-lied, het is een artsy nummer en daarom lang niet voor iedereen. Ik kan het zeker waarderen en ga het heel vaak terugluisteren om de hoge noot te oefenen.
Al met al tevreden met de uitslag, al had ik graag Litouwen en Portugal wat hoger in de ranking gezien.