En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activerenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.
Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.
edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:22 schreef Chandler het volgende:
[..]
En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activeren
quote:Ik heb allemaal Chinese panelen (meeste komen daar toch weg) en ook een paar Chinese omvormers, maar dan wel zonder verbinding tot het internet.
Dus maak ik mij tot op heden weinig tot geen zorgen.
quote:These kill switches, identified as cellular radios, are embedded within power inverters manufactured by Chinese companies.
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.
Lees nog eens wat ik zeg joh.quote:
Die discussie loopt hier ook al een tijdje. Overigens komt daar ook nog het camera verhaal bij.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:34 schreef Straatcommando. het volgende:
En als kers op de taart
https://www.electrive.com(...)actured%20in%20China.
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:26 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.
de meeste omvormers hebben een externe uitschakelfunctie ('killswitch' is een beetje een sterk woord, vaak gebruikt door complotdenkers), niet enkel die van chinese fabrikanten. veel panelen worden beheerd door derde partij eigenaren (denk aan beheerders van zonneparken, panelen op huur-, bedrijfs, -overheidsgebouwen, bij leaseconstructies), en die moeten de apparaten op afstanden kunnen monitoren en onderhouden, en ook die installaties kunnen uitschakelen indien niet aan betalingen worden voldaan. en natuurlijk voor de veiligheid - denk aan iets wat je de laatste tijd veel in het nieuws ziet - netcongestie!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.
Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.
edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..quote:Op zondag 18 mei 2025 11:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.
Er zit Inderdaad een kill switch op.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jip ook jouw omvormer van Victronquote:Op zondag 18 mei 2025 21:02 schreef Chandler het volgende:
[..]
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |