abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 17 mei 2025 @ 13:59:02 #1
8781 crew  Frutsel
pi_217661939
quote:
Chinese zonnepanelen die mogelijk in Europa worden verkocht hebben 'kill-switch'

De zonnepaneelomvormers van verschillende Chinese fabrikanten zijn volgens Amerikaanse onderzoekers uitgerust met een 'kill-switch', waarmee ze op afstand kunnen worden uitgeschakeld. Hoewel deze ontdekking in de VS is gedaan, zou het ook zomaar kunnen dat deze omvormers in Europa worden verkocht.

In de omvormers zijn communicatieapparaten gevonden die gebruikt kunnen worden om de zonnepanelen op afstand uit te schakelen. Dat meldt persbureau Reuters. Onderzoekers hebben de zonnepanelen in Amerikaanse zonneparken onder de loep genomen en zagen daarbij dat deze kill-switches in de omvormers van meerdere Chinese fabrikanten zijn gestopt. De experts die Reuters heeft gesproken, maken zich hier ernstige zorgen om. Ze vrezen dat China zo met een druk op de knop het hele elektriciteitsnet kan ontregelen en kan zorgen voor grootschalige stroomuitval.

Omvormers zijn nodig om opgewekte stroom om te zetten in bruikbare elektriciteit. Zonder deze apparaten zijn zonnepanelen nutteloos. De omvormers worden verbonden met het internet om ze van afstand te updaten en te onderhouden. Voor de veiligheid wordt de draadloze communicatie vaak afgeschermd met een firewall, maar met deze ingebouwde apparaatjes kan die worden omzeild.

Omvormers worden waarschijnlijk ook in Nederland verkocht
Om welke fabrikanten het gaat, willen de onderzoekers overigens niet zeggen. Naar schatting is zo'n 80 procent van alle omvormers afkomstig van Chinese bedrijven. De kans is dus groot dat een van de fabrikanten ook in Nederland levert.

Overigens doet China het hele verhaal af als pure quatsch. Een woordvoerder van de overheid stelt dat dit bericht de Chinese prestaties op het gebied van infrastructuur 'verdraait en in diskrediet brengt'.
quote:
Rogue communication devices found in Chinese solar power inverters

LONDON, May 14 (Reuters) - U.S. energy officials are reassessing the risk posed by Chinese-made devices that play a critical role in renewable energy infrastructure after unexplained communication equipment was found inside some of them, two people familiar with the matter said.
Power inverters, which are predominantly produced in China, are used throughout the world to connect solar panels and wind turbines to electricity grids. They are also found in batteries, heat pumps and electric vehicle chargers.

While inverters are built to allow remote access for updates and maintenance, the utility companies that use them typically install firewalls to prevent direct communication back to China.
However, rogue communication devices not listed in product documents have been found in some Chinese solar power inverters by U.S experts who strip down equipment hooked up to grids to check for security issues, the two people said.
Over the past nine months, undocumented communication devices, including cellular radios, have also been found in some batteries from multiple Chinese suppliers, one of them said.
Reuters was unable to determine how many solar power inverters and batteries they have looked at.

The rogue components provide additional, undocumented communication channels that could allow firewalls to be circumvented remotely, with potentially catastrophic consequences, the two people said.
Both declined to be named because they did not have permission to speak to the media.
"We know that China believes there is value in placing at least some elements of our core infrastructure at risk of destruction or disruption," said Mike Rogers, a former director of the U.S. National Security Agency. "I think that the Chinese are, in part, hoping that the widespread use of inverters limits the options that the West has to deal with the security issue."
A spokesperson for the Chinese embassy in Washington said: "We oppose the generalisation of the concept of national security, distorting and smearing China's infrastructure achievements."
Broodje aap verhaal vanuit de VS om China maar weer eens in een kwaad daglicht te zetten of.. wel degelijk een puntje van aandacht?

"Kill Switches"...straks ook in uw auto, laptop, telefoon en andere huishoudelijke apparaten? Hezbollah heeft er ervaring mee ;)

[ Bericht 31% gewijzigd door Frutsel op 18-05-2025 08:53:38 ]
pi_217661949
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.

Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.

edit: @Frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
pi_217661954
Daarom moeten ook alle Chyna auto's verbannen worden van de Europese wegen, dit zijn namelijk rijdende spyware mobielen.

Je laat toch geen BYD of andere alibaba/aliexpress auto's met camera's overheidsterrein oprijden? Of terrein van defensie. Laat staan dat je als beetje verantwoordelijk iemand binnen gesprekken wil voeren. Alles wordt opgenomen, elk gesprek luistert de CCP mee.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217661981
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.

Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.

edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Ik kan het gewoon lezen.
En ik heb ook geen abonnement.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217662083
Goh. De Chinezen bereiden zich voor op een conflict met de VS/het westen.
  Forum Admin zaterdag 17 mei 2025 @ 14:32:23 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217662124
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:08 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik kan het gewoon lezen.
En ik heb ook geen abonnement.
Je krijgt soms een gratis artikel. Ben daar ook al een aantal keren in getrapt
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zaterdag 17 mei 2025 @ 14:34:00 #7
pi_217662138
Resumerend : we laten de Chinezen en Russen rustig onze internet en stroomkabels in kaart leggen en ondertussen stoppen we Chinese spullen in onze kritieke infrastructuur. What could go wrong?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zaterdag 17 mei 2025 @ 14:34:45 #8
pi_217662147
pi_217662160
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je krijgt soms een gratis artikel. Ben daar ook al een aantal keren in getrapt
Net getest ja en na een paar artikelen te hebben aangelikt krijg ik nu opeens "Je hebt het maximum aantal artikelen per week gelezen. Al abonnee? Log in." bij dit bericht.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 14:40:17 #10
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_217662176
quote:

edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Dit stelt mij, met al mijn micro omvormers, niet echt gerust.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 14:42:29 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217662189
Al is het lastig, koop zo min mogelijk chinese shit
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin zaterdag 17 mei 2025 @ 14:43:20 #12
pi_217662194
Tijdelijk slotje tot we een non premium bron hebben gevonden
  Forum Admin zondag 18 mei 2025 @ 01:36:48 #13
pi_217673895
weer open
pi_217673936
quote:
2s.gif Op zondag 18 mei 2025 01:36 schreef Straatcommando. het volgende:
weer open
Het plakt gelijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217674808
De Chinezen zijn zo geinfiltreerd in onze maatschappij, dat ga je niet 1 2 3 terugdraaien. Die bereiden zich al tientallen jaren voor op de onvermijdelijke clash met het westen.
  zondag 18 mei 2025 @ 08:25:43 #16
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_217674910
het artikel in de OP is uit 2013 en gaat absoluut niet over zonnepanelen, maar over het reguleren van handelen op de New York Stock Exchange.
Heb je dit artikel überhaupt gelezen (of gesnapt?)?
  zondag 18 mei 2025 @ 08:26:01 #17
460536 niggeplease
niggeplease
pi_217674911
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Al is het lastig, koop zo min mogelijk chinese shit
Is Amerikaanse shit beter dan?
  zondag 18 mei 2025 @ 08:26:36 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_217674913
Eeh
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Tijdelijk slotje tot we een non premium bron hebben gevonden
de bron gaat nu over kill switch bij beurshandel? Ik snapte er al geen bal meer van
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 18 mei 2025 @ 08:28:21 #19
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_217674925
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 08:26 schreef nixxx het volgende:
Eeh
[..]
de bron gaat nu over kill switch bij beurshandel? Ik snapte er al geen bal meer van
precies dit.

sluit het topic aub, begin opnieuw met een goede bron ipv hierop doorgaan.
  zondag 18 mei 2025 @ 08:50:05 #21
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217675059
quote:
2s.gif Op zondag 18 mei 2025 01:36 schreef Straatcommando. het volgende:
weer open
Hier staat iets totaal anders. Dit gaat over de beurs in de VS.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 18 mei 2025 @ 08:56:00 #22
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217675079
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Resumerend : we laten de Chinezen en Russen rustig onze internet en stroomkabels in kaart leggen en ondertussen stoppen we Chinese spullen in onze kritieke infrastructuur. What could go wrong?
Op het werk ook Huawei netwerken en hikvision camera's. Ik kaart dat aan bij de privacy officer maar je hoeft je er niet druk over te maken zal wel loslopen.

Terwijl als dat systeem uitvalt we geen goede zorg meer kunnen leveren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  zondag 18 mei 2025 @ 08:56:38 #23
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217675084
quote:
Ik krijg geen merken gevonden.
Iemand idee waar je aan moet denken?
pi_217675140
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:02 schreef epicbeardman het volgende:
Daarom moeten ook alle Chyna auto's verbannen worden van de Europese wegen, dit zijn namelijk rijdende spyware mobielen.

Je laat toch geen BYD of andere alibaba/aliexpress auto's met camera's overheidsterrein oprijden? Of terrein van defensie. Laat staan dat je als beetje verantwoordelijk iemand binnen gesprekken wil voeren. Alles wordt opgenomen, elk gesprek luistert de CCP mee.
Dat geldt ook voor het bejubelde Amerikaanse tesla.

Killswitch

Elon Musk can turn off your Tesla at any time!

Spioneren

Tesla workers shared sensitive images recorded by customer cars
pi_217675179
Ja, ze doen gewoon de Amerikanen na, die doen dat soort dingen ook al heel lang. Als je dingen op een server van een Amerikaans bedrijf parkeert heb je maar weinig rechten, maar ook dingen zoals printers en deurbellen die spioneren.
pi_217675182
Onzin geleuter van de Amerikanen.
Eerst was het Huawei kapot maken, die de wereld overnam met hun verreweg superieure 5G netwerk en mobieltjes etc.

Nu is het zonnepanelen.

Je gaat de Chinezen niet tegenhouden, dit zorgt er alleen maar voor dat ze nog meer haast gaan maken met geavanceerde zaken ontwikkelen.

Als zelfs Nvidia al toegeeft dat ze boel rap aan het inhalen zijn, moet je wakker gaan worden.
pi_217675227
Mja. Beter geen Amerikanen vertrouwen wat betreft dit soort dingen. Gewoon zelf uitzoeken.
Conscience do cost.
pi_217675252
quote:

En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activeren ;)

Ik heb allemaal Chinese panelen (meeste komen daar toch weg) en ook een paar Chinese omvormers, maar dan wel zonder verbinding tot het internet.

Dus maak ik mij tot op heden weinig tot geen zorgen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_217675267
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 09:22 schreef Chandler het volgende:

[..]
En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activeren ;)
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.

quote:
Ik heb allemaal Chinese panelen (meeste komen daar toch weg) en ook een paar Chinese omvormers, maar dan wel zonder verbinding tot het internet.

Dus maak ik mij tot op heden weinig tot geen zorgen.
quote:
These kill switches, identified as cellular radios, are embedded within power inverters manufactured by Chinese companies.
pi_217675270
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 18 mei 2025 @ 09:31:38 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217675304
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 08:26 schreef niggeplease het volgende:

[..]
Is Amerikaanse shit beter dan?
Lees nog eens wat ik zeg joh.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 18 mei 2025 @ 10:27:31 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217676030
De omvormers worden verbonden met het internet om ze van afstand te updaten en te onderhouden. Voor de veiligheid wordt de draadloze communicatie vaak afgeschermd met een firewall, maar met deze ingebouwde apparaatjes kan die worden omzeild.

Klinkt als onzin. Of wordt er bedoeld dat het apparaat direct te bereiken is vanaf het internet?
Het zijn dus smart omvormers, maar je moet ze wel zelf verbinden met je router.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217676106
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 09:26 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217678816
quote:

de meeste omvormers hebben een externe uitschakelfunctie ('killswitch' is een beetje een sterk woord, vaak gebruikt door complotdenkers), niet enkel die van chinese fabrikanten. veel panelen worden beheerd door derde partij eigenaren (denk aan beheerders van zonneparken, panelen op huur-, bedrijfs, -overheidsgebouwen, bij leaseconstructies), en die moeten de apparaten op afstanden kunnen monitoren en onderhouden, en ook die installaties kunnen uitschakelen indien niet aan betalingen worden voldaan. en natuurlijk voor de veiligheid - denk aan iets wat je de laatste tijd veel in het nieuws ziet - netcongestie!

tenzij je denkt dat omvormers van bijv. SolarEdge (een israëlisch bedrijf) of Tesla veel minder kwaadaardig of wat dan ook zijn dan die van de chinezen

trump heeft hierin wel gelijk. ik ben een groot fan van vele aspecten van china, en ik koop lekker veel chinese producten, maar tegelijkertijd is het ook niet gezond dat bijna alles in één land wordt gemaakt. zijn acties zorgen al voor een beetje opschudding, veel amerikaanse bedrijven gaan eindelijk eens voor tientallen miljarden in amerika investeren dan alsmaar in goedkopere aziatische landen

overigens gaat dit nieuws niet zozeer om de omvormers in het algemeen, maar om blijkbaar verborgen radioapparaten in die omvormers die niet worden vermeld in de productdocumentatie

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 18-05-2025 15:50:08 ]
pi_217683085
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:06 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..
Like trump...
  zondag 18 mei 2025 @ 21:51:44 #37
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_217683613
quote:

Er zit Inderdaad een kill switch op.
Komt omdat veel omvormer door meerderen merken worden ingekocht .
Te voorkomen van grijze import .
Kan een inverter van China uit geschakeld worden.
In dit geval is het al gebeurt in de usa.
Door daar veel mensen via AliExpress bestellen.
De Amerikaanse fabrikant heeft dus een verzoek in gedient in China er over.
En update gestuurd waardoor de inverter uitgeschakeld werden met de melding dat die inverter niet in Amerika verkocht mocht worden.
En dat ze contact moeten opnemen met de verkopen.

Is trouwens oud nieuws.

Verder elke inverster die een cloud systeem ondersteunt kan worden aan en uit gezet worden.
Door elke fabrikant of dat china, Amerika of eu afkomt.

Niks nieuws dus.
Alleen Trump die graag met oud nieuws in de belangstelling wild gaan staan.
  zondag 18 mei 2025 @ 21:53:24 #38
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_217683633
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 21:02 schreef Chandler het volgende:

[..]
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..
Jip ook jouw omvormer van Victron
Op het moment dat je deze via bluetooth gaat koppelen of via de VE direct poort aan een gx unit

Kan het weten gebruik namelijk Victron spul.
  Moderator maandag 19 mei 2025 @ 06:20:33 #39
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_217684837
A child is born with no state of mind.
  maandag 19 mei 2025 @ 06:52:58 #40
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217684882
De VS verwijt de ketel weer eens dat hij zwart ziet.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 19 mei 2025 @ 07:22:55 #41
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217684948
Waar zit tegenwoordig niet een killswitch in?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')