quote:Chinese zonnepanelen die mogelijk in Europa worden verkocht hebben 'kill-switch'
De zonnepaneelomvormers van verschillende Chinese fabrikanten zijn volgens Amerikaanse onderzoekers uitgerust met een 'kill-switch', waarmee ze op afstand kunnen worden uitgeschakeld. Hoewel deze ontdekking in de VS is gedaan, zou het ook zomaar kunnen dat deze omvormers in Europa worden verkocht.
In de omvormers zijn communicatieapparaten gevonden die gebruikt kunnen worden om de zonnepanelen op afstand uit te schakelen. Dat meldt persbureau Reuters. Onderzoekers hebben de zonnepanelen in Amerikaanse zonneparken onder de loep genomen en zagen daarbij dat deze kill-switches in de omvormers van meerdere Chinese fabrikanten zijn gestopt. De experts die Reuters heeft gesproken, maken zich hier ernstige zorgen om. Ze vrezen dat China zo met een druk op de knop het hele elektriciteitsnet kan ontregelen en kan zorgen voor grootschalige stroomuitval.
Omvormers zijn nodig om opgewekte stroom om te zetten in bruikbare elektriciteit. Zonder deze apparaten zijn zonnepanelen nutteloos. De omvormers worden verbonden met het internet om ze van afstand te updaten en te onderhouden. Voor de veiligheid wordt de draadloze communicatie vaak afgeschermd met een firewall, maar met deze ingebouwde apparaatjes kan die worden omzeild.
Omvormers worden waarschijnlijk ook in Nederland verkocht
Om welke fabrikanten het gaat, willen de onderzoekers overigens niet zeggen. Naar schatting is zo'n 80 procent van alle omvormers afkomstig van Chinese bedrijven. De kans is dus groot dat een van de fabrikanten ook in Nederland levert.
Overigens doet China het hele verhaal af als pure quatsch. Een woordvoerder van de overheid stelt dat dit bericht de Chinese prestaties op het gebied van infrastructuur 'verdraait en in diskrediet brengt'.
Broodje aap verhaal vanuit de VS om China maar weer eens in een kwaad daglicht te zetten of.. wel degelijk een puntje van aandacht?quote:Rogue communication devices found in Chinese solar power inverters
LONDON, May 14 (Reuters) - U.S. energy officials are reassessing the risk posed by Chinese-made devices that play a critical role in renewable energy infrastructure after unexplained communication equipment was found inside some of them, two people familiar with the matter said.
Power inverters, which are predominantly produced in China, are used throughout the world to connect solar panels and wind turbines to electricity grids. They are also found in batteries, heat pumps and electric vehicle chargers.
While inverters are built to allow remote access for updates and maintenance, the utility companies that use them typically install firewalls to prevent direct communication back to China.
However, rogue communication devices not listed in product documents have been found in some Chinese solar power inverters by U.S experts who strip down equipment hooked up to grids to check for security issues, the two people said.
Over the past nine months, undocumented communication devices, including cellular radios, have also been found in some batteries from multiple Chinese suppliers, one of them said.
Reuters was unable to determine how many solar power inverters and batteries they have looked at.
The rogue components provide additional, undocumented communication channels that could allow firewalls to be circumvented remotely, with potentially catastrophic consequences, the two people said.
Both declined to be named because they did not have permission to speak to the media.
"We know that China believes there is value in placing at least some elements of our core infrastructure at risk of destruction or disruption," said Mike Rogers, a former director of the U.S. National Security Agency. "I think that the Chinese are, in part, hoping that the widespread use of inverters limits the options that the West has to deal with the security issue."
A spokesperson for the Chinese embassy in Washington said: "We oppose the generalisation of the concept of national security, distorting and smearing China's infrastructure achievements."
Ik kan het gewoon lezen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.
Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.
edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Je krijgt soms een gratis artikel. Ben daar ook al een aantal keren in getraptquote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik kan het gewoon lezen.
En ik heb ook geen abonnement.
Net getest ja en na een paar artikelen te hebben aangelikt krijg ik nu opeens "Je hebt het maximum aantal artikelen per week gelezen. Al abonnee? Log in." bij dit bericht.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je krijgt soms een gratis artikel. Ben daar ook al een aantal keren in getrapt
Dit stelt mij, met al mijn micro omvormers, niet echt gerust.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "killswitches" zitten natuurlijk niet in de panelen zelf maar in Chinese omvormers. Die kop is dus wat overdreven.
Als je Chinese panelen hebt met een niet-Chinese omvormer dan is het niet zo'n probleem dus.
edit: @:frutsel weet je zeker dat deze bron gebruikt mag worden? Ik kan dit artikel niet lezen zonder abonnement.
Is Amerikaanse shit beter dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Al is het lastig, koop zo min mogelijk chinese shit
de bron gaat nu over kill switch bij beurshandel? Ik snapte er al geen bal meer vanquote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Tijdelijk slotje tot we een non premium bron hebben gevonden
precies dit.quote:Op zondag 18 mei 2025 08:26 schreef nixxx het volgende:
Eeh
[..]
de bron gaat nu over kill switch bij beurshandel? Ik snapte er al geen bal meer van
Hier staat iets totaal anders. Dit gaat over de beurs in de VS.quote:
Op het werk ook Huawei netwerken en hikvision camera's. Ik kaart dat aan bij de privacy officer maar je hoeft je er niet druk over te maken zal wel loslopen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Resumerend : we laten de Chinezen en Russen rustig onze internet en stroomkabels in kaart leggen en ondertussen stoppen we Chinese spullen in onze kritieke infrastructuur. What could go wrong?
Ik krijg geen merken gevonden.quote:Op zondag 18 mei 2025 08:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie toch een bruikbare bron wil
https://www.techdigest.tv/2025/05/chinese-kill-switches-spark-security-concerns-at-us-solar-farms.html
Dat geldt ook voor het bejubelde Amerikaanse tesla.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:02 schreef epicbeardman het volgende:
Daarom moeten ook alle Chyna auto's verbannen worden van de Europese wegen, dit zijn namelijk rijdende spyware mobielen.
Je laat toch geen BYD of andere alibaba/aliexpress auto's met camera's overheidsterrein oprijden? Of terrein van defensie. Laat staan dat je als beetje verantwoordelijk iemand binnen gesprekken wil voeren. Alles wordt opgenomen, elk gesprek luistert de CCP mee.
En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activerenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:22 schreef Chandler het volgende:
[..]
En lijkt mij dat deze omvormers dan ook verbonden moeten zijn met het 'internet' want hoe kunnen ze anders de kill switch activeren
quote:Ik heb allemaal Chinese panelen (meeste komen daar toch weg) en ook een paar Chinese omvormers, maar dan wel zonder verbinding tot het internet.
Dus maak ik mij tot op heden weinig tot geen zorgen.
quote:These kill switches, identified as cellular radios, are embedded within power inverters manufactured by Chinese companies.
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan ook met 4G modules of andere draadloze oplossingen.
Lees nog eens wat ik zeg joh.quote:
Die discussie loopt hier ook al een tijdje. Overigens komt daar ook nog het camera verhaal bij.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:34 schreef Straatcommando. het volgende:
En als kers op de taart
https://www.electrive.com(...)actured%20in%20China.
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:26 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar neem aan dat veel van deze apparaten geen 4G of andere draadloze oplossingen hebben.
de meeste omvormers hebben een externe uitschakelfunctie ('killswitch' is een beetje een sterk woord, vaak gebruikt door complotdenkers), niet enkel die van chinese fabrikanten. veel panelen worden beheerd door derde partij eigenaren (denk aan beheerders van zonneparken, panelen op huur-, bedrijfs, -overheidsgebouwen, bij leaseconstructies), en die moeten de apparaten op afstanden kunnen monitoren en onderhouden, en ook die installaties kunnen uitschakelen indien niet aan betalingen worden voldaan. en natuurlijk voor de veiligheid - denk aan iets wat je de laatste tijd veel in het nieuws ziet - netcongestie!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..quote:Op zondag 18 mei 2025 11:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Met een rf ontvanger is het wel te doen via satellieten, maar ze hebben het over een apparaatje om je firewall te omzeilen. Je kunt nu ook met je mobiele telefoon verbinden en bellen via starlink.
Er zit Inderdaad een kill switch op.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jip ook jouw omvormer van Victronquote:Op zondag 18 mei 2025 21:02 schreef Chandler het volgende:
[..]
Maar dat zit vast en zeker niet in mijn 100 euro omvormer, en zeker niet in mijn omvormers van een paar honderd euro (victron)... maar gelukkig allemaal offgrid..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |