Ja dat merkte ik al bij je eerste post. Vandaar mijn antwoord er opquote:
Ik denk ook niet dat het makkelijk is, maar ik snap niet dat je het niet hebt gespaard (op een niet-makkelijke manier).quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:04 schreef over_hedge het volgende:
Maar voor heel veel mensen is 25k sparen dus niet zo makkelijk als je denkt
Welke risico's? Geld verliezen?quote:
Dan ga je weer even sparen, zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:59 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Nou niet dus want dan heb je nu lege handen. Succes met een aanbetaling voor een huis met je coole backpackherinneringen.
Ga jij maar even snel sparen voor een huis vandaag in 2025. Die zijn totaal niet onbetaalbaar en 3x zo veel waard geworden in de afgelopen paar jaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan ga je weer even sparen, zo moeilijk is het allemaal niet.
Ja, dat is uitdagend, maar niet onoplosbaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Ga jij maar even snel sparen voor een huis vandaag in 2025. Die zijn totaal niet onbetaalbaar en 3x zo veel waard geworden in de afgelopen paar jaar.
Voor 90% van de mensen gewoon onhaalbaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is uitdagend, maar niet onoplosbaar.
Het ging om een kapitaal van ¤25000 bij elkaar sparen. Dat door de inflatie en dergelijke, het over 10 jaar amper nog wat aan koopkracht oplevert, is een andere (maar wel relevant!) punt.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
Ga jij maar even snel sparen voor een huis vandaag in 2025. Die zijn totaal niet onbetaalbaar en 3x zo veel waard geworden in de afgelopen paar jaar.
25k sparen is niet voor 90% onhaalbaar, misschien wel met een heel wensenlijstje ernaast. Net als wonen zelf gewoon te doen is, mits je wat concessies doet - en dat laatste wil de bulk dan óók weer niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:01 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Voor 90% van de mensen gewoon onhaalbaar.
Dat dus. Het zijn de consumptieve uitgaven en verleidingen, die hen de das om doen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:56 schreef nostra het volgende:
25k sparen is niet voor 90% onhaalbaar, misschien wel met een heel wensenlijstje ernaast. Net als wonen zelf gewoon te doen is, mits je wat concessies doet - en dat laatste wil de bulk dan óók weer niet.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:21 schreef HSG het volgende:
Zolang je verstandig met je geld omgaat en een goed overzicht hebt van je inkomen en uitgaven heb je zo 25.000 Euro gespaard.
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:56 schreef nostra het volgende:
[..]
25k sparen is niet voor 90% onhaalbaar, misschien wel met een heel wensenlijstje ernaast. Net als wonen zelf gewoon te doen is, mits je wat concessies doet - en dat laatste wil de bulk dan óók weer niet.
Nou, ik breng het even terug naar TS. TS is 25, het modale inkomen van deze groep is 52600, de groep er onder 17800. Omdat ts onderin zijn groep zit pak ik het gemiddelde 35200. 30669 euro nettoquote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Het zijn de consumptieve uitgaven en verleidingen, die hen de das om doen.
Niemand heeft het over snel en makkelijk, dat sleep jij erbij. TS heeft zonder moeite 5k in een jaar gespaard, dan is 25k dus geen onmogelijke opgave. Maar niet morgen, nee.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nou, ik breng het even terug naar TS. TS is 25, het modale inkomen van deze groep is 52600, de groep er onder 17800. Omdat ts onderin zijn groep zit pak ik het gemiddelde 35200. 30669 euro netto
Vertel, hoe gaat iemand met dit inkomen "snel" of "makkelijk" een spaarrekening opbouwen van 25k. De gemiddelde woninghuur (die onbereikbaar is bij dit inkomen) is al 1700 euro, het middensegment kost ¤879,66 tot ¤1.165,81.
Kom eens van de ivoren boomertroon af, en kom eens met echte cijfers in plaats van dit gezeik.
Ah een periode van 5 jaar. Ja nee, dat is echt wat jullie berichten uitstralen duidelijk.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Niemand heeft het over snel en makkelijk, dat sleep jij erbij. TS heeft zonder moeite 5k in een jaar gespaard, dan is 25k dus geen onmogelijke opgave. Maar niet morgen, nee.
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
5k zonder moeite. Doe een shift per week bij YoungOnes oid en je hebt er 5k bij. Let wat meer op je geld en je zit op 2 jaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah een periode van 5 jaar. Ja nee, dat is echt wat jullie berichten uitstralen duidelijk.
Overigens noem jij het in een reactie uitdagend maar niet onmogelijk. En waar reageerde je op SNEL
Niets aan toe te voegen, behalve:quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Niemand heeft het over snel en makkelijk, dat sleep jij erbij. TS heeft zonder moeite 5k in een jaar gespaard, dan is 25k dus geen onmogelijke opgave. Maar niet morgen, nee.
2x kolder; kan best zijn dat ie een stuk meer verdient, sociaal huurt, op studentkamers woont of bij z'n ma's pappot thuis zit en 1000,- in de maand spaart.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, ik breng het even terug naar TS. TS is 25, het modale inkomen van deze groep is 52600, de groep er onder 17800. Omdat ts onderin zijn groep zit pak ik het gemiddelde 35200. 30669 euro netto
Vertel, hoe gaat iemand met dit inkomen "snel" of "makkelijk" een spaarrekening opbouwen van 25k. De gemiddelde woninghuur (die onbereikbaar is bij dit inkomen) is al 1700 euro, het middensegment kost ¤879,66 tot ¤1.165,81.
dat weet je niet chef. Maar toch reageer je vanuit boomervillequote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Niets aan toe te voegen, behalve:
[..]
2x kolder; kan best zijn dat ie een stuk meer verdient, sociaal huurt, op studentkamers woont of bij z'n ma's pappot thuis zit en 1000,- in de maand spaart.
Ah mooi, daar heb je de zonder moeite ook.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:37 schreef nostra het volgende:
[..]
5k zonder moeite. Doe een shift per week bij YoungOnes oid en je hebt er 5k bij. Let wat meer op je geld en je zit op 2 jaar.
Verder:quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
dat weet je niet chef. Maar toch reageer je vanuit boomerville
Edit: Ah je hebt de ts nog ff gelezen. Lekker bezig. Streep je de rest ook nog ff door
[..]
Ah mooi, daar heb je de zonder moeite ook.
Thanks stel boomers. Enjoy
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:40 schreef Laugh het volgende:
De reacties doen mij een goed voelen. En fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die in in zijn jonge jaren (al ben ik nog steeds jong) het geld verbraste.
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
Ah mooi, daar heb je de zonder moeite ook.
Thanks stel boomers. Enjoy
Dat vertaal ik naar zonder moeite ja. Je obsessie met boomers is wel wat ongezond overigens.quote:Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen
Op mijn "Het zijn de consumptieve uitgaven en verleidingen, die hen de das om doen". TS ook zo'n een. Goed recht natuurlijk, en beter dan sparen als je al 25000 hebt.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En hoe is dat een reactie op mij?
Dus 61% van de huishoudens heeft maximaal 2.500 euro spaargeld?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:46 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld .
Deze cijfers geven aan dat een aanzienlijk deel van de bevolking financieel kwetsbaar is, vooral in het geval van onverwachte uitgaven of inkomensverlies. Het Nibud adviseert huishoudens om ten minste 10% van het netto maandinkomen te sparen om een buffer op te bouwen .
Hoewel het gemiddelde spaargeld per huishouden in Nederland rond de ¤58.000 ligt, geeft dit een vertekend beeld. Een klein percentage huishoudens bezit namelijk een groot deel van het spaargeld, waardoor het gemiddelde omhoog wordt getrokken. De mediaan, het middelste bedrag waarbij de helft van de huishoudens minder en de andere helft meer spaargeld heeft, ligt aanzienlijk lager, rond de ¤21.100 .
Alsjeblieft
https://www.manners.nl/zo(...)aargeld-huishoudens/
https://geldzaken.nl/spaargeld-per-leeftijdsgroep-2025
https://www.nn.nl/Inspiratie/Vergelijk-je-geldzaken.htm
https://www.rabobank.nl/k(...)3-000-euro-spaargeld
De mediaan is ¤21100. Dat betekent dat 50% van de huishoudens meer dan ¤21100 spaargeld heeft.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus 61% van de huishoudens heeft maximaal 2.500 euro spaargeld?
Nee. 26%. Die 20% en 15% van Nederlanders met minder dan 1000 en zelf niks. Zitten ook al in die groep van 26%.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Simpel Statistiek vraagje:quote:Op zondag 1 juni 2025 09:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Welk percentage van de mensen heeft tussen de ¤1000 en ¤2500 op hun spaarrekening?quote:ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld
C), simpel. Doch de spraakverwarring komt door de zinsaanhef "Daarnaast", waardoor de indruk wordt gewekt dat je de %'s moet optellen. Edoch, je moet ze differentiëren. "Daarbinnen" zou een betere inleiding zijn geweest.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Simpel Statistiek vraagje:
[..]
Welk percentage van de mensen heeft tussen de ¤1000 en ¤2500 op hun spaarrekening?
A) 26%
B) 61%
C) 6%
D) 11%
quote:Op zondag 1 juni 2025 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Je loopt misschien wat achter op je sociale omgeving qua. spaargeld en burgerlijke status symbolen. Maar je hebt geïnvesteerd in een interessanter leven.
Ik vroeg me al af sinds wanneer een baby een statussymbool is. Vast iets gemist. Ik ben heel erg blij zonder in ieder geval.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby.
quote:Op zondag 1 juni 2025 18:34 schreef Laila1 het volgende:
Ik vroeg me al af sinds wanneer een baby een statussymbool is. Vast iets gemist. Ik ben heel erg blij zonder in ieder geval.
Het is geen statussymbool maar past wel bij het complete plaatje dat veel mensen voor ogen hebben.quote:Op zondag 1 juni 2025 18:34 schreef Laila1 het volgende:
[..]
[..]
Ik vroeg me al af sinds wanneer een baby een statussymbool is. Vast iets gemist. Ik ben heel erg blij zonder in ieder geval.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Over vijf jaar ligt de helft van de vrienden die nu getrouwd zijn in scheiding en staan hun zaken er anders voor.
Maak je niet te druk, je hebt het zo te horen behoorlijk goed voor elkaar.
In onze omgeving, komen nu de eerste serie weduwes voor. Waardoor inderdaad hun levens finaal op hun kop komen te staan; emotioneel, maar ook financieel; AOW valt weg en partnerpensioen is ook niet geheel overlappend met het oorspronkelijke pensioen.quote:Op maandag 2 juni 2025 13:07 schreef Justinn het volgende:
Wat je situatie nu of in de toekomst ook is: (financiële) stabiliteit is eigenlijk het belangrijkste. Want de realiteit is (helaas) nog steeds te vaak deze:
[..]
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef mschol het volgende:
tja, wat is achterlopen?
ik heb nog geen 3k aan spaargeld, wel eigen huis met hypotheek en nog een losse prive lening van 20k..
ik spaar zoveel als mogelijk momenteel maar wil er ook niet alles ervoor opzij leggen, dan maar minder hard sparen.
en dit alles terwijl ik flink ouder ben
Hoe trek jij in hemelsnaam die conclusie?quote:Op zondag 1 juni 2025 09:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Desondanks is wat je zegt zeer herkenbaar. Ik woon in een buurt met jaren 70-koopwoningen, waarvan de meeste bij verkoop van top tot teen volledig worden verbouwd – en vooral door starters, alsof het geld hen tegen de plinten klotst. In werkelijkheid hoor ik regelmatig verhalen over onderhandse vage leningen, afbetalingsstructuren, en malafide aannemers die dik prutswerk leveren. Maar goed, dan heb je tenminste wél je huis als extra statussymbool.quote:Op maandag 2 juni 2025 13:11 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, veel mensen geven hun overtollige spaargeld uit aan niet noodzakelijke dingen. Bijvoorbeeld aan een droomkeuken van 20.000 euro, terwijl je voor minder dan de helft van de prijs een keuken hebt waar je net zo lekker kookt.
Dus zo belangrijk is het ook niet..
De Engelsen hebben een mooi spreekwoord: "Life is all about Priorities".quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |