En dat is goed. Blijf sparen, zodat je uiteindelijk wel een huis kan kopen (wat altijd beter is dan een huis huren)..quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk.
Dat klopt, ik spiegel me inderdaad aan mijn eigen sociale omgeving. Echter ben ik me er wel van bewust dat dit allemaal mensen uit een bepaald milieu zijn (ouders met geld, snel en zonder problemen studie doorlopen ect).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:18 schreef CoolGuy het volgende:
nou ja, in je sociale omgeving loop je dus schijnbaar achter. Het maakt dan denk ik niet zo veel uit wat mensen hier doen, want als iedereen hier ook 5k heeft, dan loop je wel gelijk met de mensen hier, maar jij spiegelt je aan je sociale omgeving, en daar loop je dan nog steeds op achter.
Die gedachte gaat ook vaak door mijn hoofd. Maar dan denk ik, is dit nou slim of niet? Voordat ik weer ga spenden haha.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef mschol het volgende:
ik spaar zoveel als mogelijk momenteel maar wil er ook niet alles ervoor opzij leggen, dan maar minder hard sparen.
want je 50 euro briefje is opeens maar 25 waard?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
Geld onder je matras is nooit een goed idee met alle inflatie. Beleg en investeer je ook?
je moet er voor jezelf een gouden middenweg in vinden, ik ben nu meer aan het sparen dan anders om van die lening af te kunnen en een iets grotere buffer te hebben voor toekomstige verbouwing van mijn huisquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Laugh het volgende:
[..]
Die gedachte gaat ook vaak door mijn hoofd. Maar dan denk ik, is dit nou slim of niet? Voordat ik weer ga spenden haha.
Zeer slechte tip.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
Geld onder je matras is nooit een goed idee met alle inflatie. Beleg en investeer je ook?
Je kunt ook kleine beetjes beleggen. Werken aan een portfolio en leren beleggen kun je niet jong genoeg mee beginnen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeer slechte tip.
Beleggen en investeren alleen doen met geld waarvan het niet erg is als je het kwijt raakt. Dus niet met het kleine beetje spaargeld wat je aan het begin kunt sparen.
Verder @:TS: volgens mij ben je prima bezig.
Dat is precies hoe inflatie werkt ja.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:28 schreef mschol het volgende:
[..]
want je 50 euro briefje is opeens maar 25 waard?
Nou, je kunt minder kopen met dat briefje.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:28 schreef mschol het volgende:
[..]
want je 50 euro briefje is opeens maar 25 waard?
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou, je kunt minder kopen met dat briefje.
Vergeet de AMG-Mercedes niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:52 schreef Halcon het volgende:
De gemiddelde Fokker is miljonair en heeft een geslachtsdeel van 'n halve meter.
50 euro was 20 jaar geleden veel meer waard dan nu.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:55 schreef mschol het volgende:
[..]
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.
Waarde bestaat niet op zichzelf. Het is altijd gerelateerd met andere dingen. De waarde van je briefje is gerelateerd aan het aantal broden dat je ervoor kan kopen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:55 schreef mschol het volgende:
[..]
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:02 schreef Hyaenidae het volgende:
50 euro was 20 jaar geleden veel meer waard dan nu.
Toen had je er nog een volle kar boodschappen voor
Dat ligt er ook wel beetje aan of je die kar vult met pleepapier of met zakjes saffraan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
Bij wijze van spreuken. Het is echt wel duurder geworden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
Ja klopt, mijn vriendenkring is rond de leeftijd 25/26 jaar. Wel vrouwen, en allemaal redelijk vroeg klaar met de studie en vervolgens gaan werken. En sommige hebben een baby, niet allemaal. Veel hebben dan wel weer een redelijk burgerlijk leventje, wat ik (nu nog) niet zou willen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:59 schreef Zonnige het volgende:
Dus 25-jarigen om je heen hebben koophuizen, baby’s en tienduizenden euro’s op de bank?
Ik vind dat wel knap van ze. Had ik op die leeftijd niet en m’n vrienden en kennissen rond die leeftijd toen ook niet (paar jaar geleden). Het lijkt mij ook wel wat ongewoon.
lekker naar de poef maatquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Nee, maar wel elke avond een goede maaltijd, veel snoep-koek-chips, drank, badkamer en schoonmaakproducten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
In mijn tijd, studeerden de meesten nog met 25 lees:; bezig een studieschuld op te bouwen om maar niet te hoeven gaan werken of (erger nog) in militaire dienst te moeten gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.
Owww. Dat kunnen we betwisten. In elk geval was de kar toen een stuk voller dan nu.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel afhankelijk van je gezinssituatie en leeftijd. Als je kleine kinderen hebt en een huis met hypotheek, dan is het wel slim om een flinke buffer te hebben. Mijn stelregel is dat ik een jaar lang zonder salaris moet kunnen. Als ik onder de grond lig zou ik het wek fijn vinden als mijn gezin zonder zorgen nog een jaartje verder kan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Op die leeftijd begon ik net met werken, had ik 20k studieschuld en een brak huurhuis een matige stad. Volgens mij doe je het prima zo. Als ik die leeftijd nog eens over kon doen, zou ik meer uitgeven aan reizen ipv paar duizend euro meer sparen. Dat geld verdien je nog wel, die leeftijd hebben om zo vrij te kunnen reizen zonder verplichtingen komt nooit meer terug.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:37 schreef Laugh het volgende:
[..]
Ja klopt, mijn vriendenkring is rond de leeftijd 25/26 jaar. Wel vrouwen, en allemaal redelijk vroeg klaar met de studie en vervolgens gaan werken. En sommige hebben een baby, niet allemaal. Veel hebben dan wel weer een redelijk burgerlijk leventje, wat ik (nu nog) niet zou willen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |