Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Zou niet eens oneerlijk zijn als je alle liedjes in je achterhoofd hebt. Claudequote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
Ik manifesteer lekker mee, Claude gaat gewoon winnen. Goede start plek, goed nummer, prima staging. Een oase van rust.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
Ik vind dit jaar ook het zwakste jaar sinds 2017. En net als in 2017 kan er nu een outsider met de winst van door gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:42 schreef aarontje112 het volgende:
Misschien een beetje off topic, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen:
Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (dan doel ik niet op de diskwalificatie van Joost). De nummers zijn natuurlijk al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
Het is zo’n zwak jaar dat er niet eens een inzending is die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Het is vooral Zweden en daarna een rits andere inzendingen die het ook allemaal net niet zijn. Wat een armoe.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:46 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik vind dit jaar ook het zwakste jaar sinds 2017. En net als in 2017 kan er nu een outsider met de winst van door gaan.
Ja, dat was ik. Was nog een redelijk afgetekende winst ook.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:46 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Tja, hoe open ligt het echt? Als straks Zweden wint dan is het het scenario van 2018; (wat ik iemand anders ook al zag schrijven), Netta van tevoren de torenhoge favoriet, tijdens het ESF zelf allemaal speculatie over andere winnaars, en dan uiteindelijk toch gewoon winnen.
Ik verwacht nog steeds een 14e plek. Het liedje en de performance zijn niet bijzonder en dat vinden straks de kijker-stemmers ook.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
Ik had van die bloemen trouwens ook wel meer/anders verwacht na de omschrijving van de live blog van Eurovision zelf! Dat kan dus nogal verrekenen zo'n omschrijving.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:00 schreef europapa het volgende:
Ik denk dat we met een betere staging hadden kunnen winnen, nu twijfel ik. Vind het einde nogal chaotisch en niet kleurrijk genoeg. Ik had meer van die bloemen willen zien en net iets meer close-ups daarvan.
In het topic van Claude betekent dat gewoon dat CLAUDE GAAT WINNEN.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:45 schreef grazz het volgende:
[..]![]()
dus is het eigenlijk: WE HEBBEN ZATERDAG GEWONNEN. (want we gaan winnen suggereert dat dit nog moet gebeuren, maar dat kan ook over 835 jaar zijn)
We zijn al winnaars, door het beste nummer met de leukste persoonlijkheid te hebben gestuurd. Dat Claude ons vertegenwoordigd vind ik leuk, ik betwijfel een beetje of veel Finnen of Maltesers dat hebben met hun inzending.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef Greys het volgende:
WE GAAN WINNEN.
Zo.
Nog maar even.
Manifesteren.
Dit blijf je zeggen, onder het mom van realisme. Maar dat is het eigenlijk niet. Als je bedenkt dat S10 al 11e werd, en dit waarschijnlijk wel ietsje hoger kan scoren... zeg 50-60 punten in de televote en 120-40 bij de jury. Dan zit je al in de top-10, normaal gesproken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik verwacht nog steeds een 14e plek. Het liedje en de performance zijn niet bijzonder en dat vinden straks de kijker-stemmers ook.
Ja, goed punt! Ik vind de spiegel een mooi, ingetogen moment - maar denk wel dat dat beter uit de verf was gekomen als de bloemenexplosie daarvoor net iets groter en langer was (dan heeft het imo meer impact om de kijker weer beet te pakken bij zo'n rustig moment).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:26 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik had van die bloemen trouwens ook wel meer/anders verwacht na de omschrijving van de live blog van Eurovision zelf! Dat kan dus nogal verrekenen zo'n omschrijving.
Maarrrrr dat komt natuurlijk ook omdat ze een beetje moesten jokken daarin om de spiegel niet te verklappen.Dus ik snap wel dat ze dat met de bloemen ietsie aandikten.
Wij snappen gewoon niet hoe het werkt, je hebt een leuk Tiktok-dansje die tijdens de live-uitvoeringen van dit nummer het hoogtepunt is en dan stop je die niet in je staging. Dat is dom, makkelijk scoren en we doen het niet. Want het moet diepzinnig en met een boodschap, of zoiets. Je hebt een jonge artiest en die laat je eruit zien als dertiger (kiest hij zelf voor, maar het is toch bizar dat Abor & Tynna veel jonger overkomen en ook een jonger publiek aanspreken... terwijl ze veel ouder zijn dan Claude).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:43 schreef Guanabana het volgende:
Het wordt standaard en bijna flauw om het weer te zeggen, maar het is toch ook weer de staging ja. Als je zo'n sfeer weet te creëren zoals in de clip met dans, kleurrijk, fris, dan maak je toch een andere indruk dan met die donkere ietwat knullige simpele staging van nu.
Ik had gehoopt dat er veel nadruk zou worden gelegd op die 'it goes up it goes down' dansbewegingen al vanaf het begin, (en dan met een wangmicrofoon in plaats van een handmicrofoon), maar helaas.
Dit zeker! Claude is echt een perfecte vertegenwoordiger, ons warme kaneelbroodje.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
We zijn al winnaars, door het beste nummer met de leukste persoonlijkheid te hebben gestuurd. Dat Claude ons vertegenwoordigd vind ik leuk, ik betwijfel een beetje of veel Finnen of Maltesers dat hebben met hun inzending.
Nou ja, dat is wel de reden dat ik voor het starten van de repetities oprecht dacht dat Nederland een kanshebber was voor de winst, ondanks een redelijk doorsnee liedje. Vergelijkbaar met hoe Only Teardrops ooit in het weinig memorabele jaar 2013 won. Uiteraard had Zweden dan wel een beetje moeten onderpresteren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is zo’n zwak jaar dat er niet eens een inzending is die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Het is vooral Zweden en daarna een rits andere inzendingen die het ook allemaal net niet zijn. Wat een armoe.
Erika is wel geliefd in eigen land.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
We zijn al winnaars, door het beste nummer met de leukste persoonlijkheid te hebben gestuurd. Dat Claude ons vertegenwoordigd vind ik leuk, ik betwijfel een beetje of veel Finnen of Maltesers dat hebben met hun inzending.
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat de staging Claude is, en Claude is de staging. En dat is op zich goed, maar dan had het alsnog wel wat strakker gekund. Waarom zit die spiegel pas aan het eind? Dat beeld is goud, maar het lijkt wel of we te bang zijn om makkelijk te scoren. Niet te moeilijk doen, Claude + jongetje = emotie, dus uitmelken die hap.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:01 schreef Greys het volgende:
Ik vind de Nederlandse staging *in dit veld van deelnemers* echt een verademing. En ik denk veel kijkers ook. Even een lieflijke streling van de zintuigen en je hart ipv de keiharde aanslag daarop van vele anderen.
- het begin is geweldig met die paar seconden stilte
- de kleuren zijn donker en warm en sfeervol ipv al het kille koude van de rest
- de camera op z'n lip zo close werkt heel goed bij Claude want zijn uitstraling is een van z'n allersterkste punten
- de spiegel is een fantastische zet
Dus er is óók veel positief aan deze staging.
Had men hier liever volop dans en moderner enzo gezien? Snap ik ook zeker. Maar hadden we dan (even eerlijk) net zo opgevallen tussen alle kleurnen veel en dans en dingen van alle anderen? Mwah...
Eens hoor! Had idd ook best aan het begin gekund. Maar ik ben ook wel een beetje dol op dít begin haha.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:07 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat de staging Claude is, en Claude is de staging. En dat is op zich goed, maar dan had het alsnog wel wat strakker gekund. Waarom zit die spiegel pas aan het eind? Dat beeld is goud, maar het lijkt wel of we te bang zijn om makkelijk te scoren. Niet te moeilijk doen, Claude + jongetje = emotie, dus uitmelken die hap.
Ik denk toch wel weer achtstequote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:58 schreef Momo het volgende:
[poll=8880]
Waar gaat Claude eindigen ? (max. aantal opties in de poll dus zo gedaan).
Ik vind de staging mooi, maar voor de gemiddelde kijker eerlijk gezegd niet zo enorm anders dan bijv Frankrijk: hetzelfde begin, vergelijkbare kleursetting, ook een spiegel op het eind.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:01 schreef Greys het volgende:
Ik vind de Nederlandse staging *in dit veld van deelnemers* echt een verademing. En ik denk veel kijkers ook. Even een lieflijke streling van de zintuigen en je hart ipv de keiharde aanslag daarop van vele anderen.
- het begin is geweldig met die paar seconden stilte
- de kleuren zijn donker en warm en sfeervol ipv al het kille koude van de rest
- de camera op z'n lip zo close werkt heel goed bij Claude want zijn uitstraling is een van z'n allersterkste punten
- de spiegel is een fantastische zet
Dus er is óók veel positief aan deze staging.
Had men hier liever volop dans en moderner enzo gezien? Snap ik ook zeker. Maar hadden we dan (even eerlijk) net zo opgevallen tussen alle kleurnen veel en dans en dingen van alle anderen? Mwah...
Eens, ik had echt gehoopt dat het optreden bij Eva een test was voor de staging. Misschien wilden ze dat ook, maar mocht regen niet van Avrotros.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:06 schreef Saboo het volgende:
Ik vond de videoclip en de staging bij Eva zo vet gedaan!![]()
Ik zet mijn geld in op 5de plek.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:58 schreef Momo het volgende:
[poll=8880]
Waar gaat Claude eindigen ? (max. aantal opties in de poll dus zo gedaan).
Dit is verkeerde info want op X denk je 1e en elders ook DUS HIJ WORDT EERSTE.quote:
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Dit is verkeerde info want op X denk je 1e en elders ook DUS HIJ WORDT EERSTE.
Mensen die geen drukte/freakshow/hoog gillende vocalisten willen, verzamelen zich grotendeels bij dit alternatief.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:47 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik snap er geen drol van dat Frankrijk zo hoog staat. Wat een draak van een lied en van een act.
Zo wordt het door de EBU wel gestuurd inderdaad, en de jury's trappen er waarschijnlijk wel in. Maar de mensen waar jij het over hebt, het publiek, die zijn echt niet om. Het nummer scoort totaal niet, het is dan ook een zeer matig liedje. Mooie opbouw, waardeloos refrein dat maar blijft doorjengelen. Voor de liefhebbers van niet-freakshow zijn er betere alternatieven, zoals Zwitserland.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Mensen die geen drukte/freakshow/hoog gillende vocalisten willen, verzamelen zich grotendeels bij dit alternatief.
Je hebt ook nog Portugal maar dat is denk ik toch te onopvallend en te rustig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Mensen die geen drukte/freakshow/hoog gillende vocalisten willen, verzamelen zich grotendeels bij dit alternatief.
Van Zwitserland word ik nerveus, maar Italië is ook een mooi alternatief.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:57 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zo wordt het door de EBU wel gestuurd inderdaad, en de jury's trappen er waarschijnlijk wel in. Maar de mensen waar jij het over hebt, het publiek, die zijn echt niet om. Het nummer scoort totaal niet, het is dan ook een zeer matig liedje. Mooie opbouw, waardeloos refrein dat maar blijft doorjengelen. Voor de liefhebbers van niet-freakshow zijn er betere alternatieven, zoals Zwitserland.
Het ESF is heel inclusief, maar alleen voor de eigen doelgroep (LHBT-etc)quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:47 schreef bloempje-moi het volgende:
Het is eigenlijk bizar dat hij de enige person of color in de hele wedstrijd is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |