Laten we niet alles over-analyseren mensen. Ja, Claude was niet overal even zo scherp qua zang als in de videoclip, maar een studioversie kun je nou eenmaal niet vergelijken met een live optreden. Hij heeft met hart en ziel gezongen, en dat hoor je, in de noten die wel on top waren en in de noten die wat wiebelde. Vals was het nergens, dat klinkt echt van een andere orde. Jury's weten ook dat ze een live optreden beoordelen, en die nemen dat heus wel mee. Zingen gaat ook over een gevoel overbrengen. En wat dat betreft heeft Claude zondermeer geleverd. En dat kan niet van alle andere optredens gisteravond gezegd worden.
En wat de staging betreft, daar zat een duidelijk idee achter, het was verstild waar het nodig was en had genoeg dynamiek om het levendig te houden. De violisten (van mij hadden ze niet gehoeven, maar oké) zijn een stuk logischer te verklaren voor de kijkers, dan draken die door de lucht vliegen (om maar wat te noemen) en dat Claudes mond soms wat vreemd doet, vergeef ik hem volledig, omdat zijn gezicht in de eerste paar seconden van het lied boekdelen aan verhaal verteld. Kijk nog maar eens terug, je ziet hem zijn ziel en zaligheid blootleggen en als hij glimlacht en zich 'a melody, la melodie' herinnert en die begint te zingen, dan moed je als kijker wel van het keiharde soort zijn om niet verder te willen kijken en luisteren.
Had het niet allemaal een tikkie beter gekund? Vast wel. Maar eerlijk, vergeleken bij Portugal (het zowat enige andere wat rustige nummer in deze finale) die een aantal doelloos en richtingloze zangers op een gigantisch groot toneel onbegrijpelijke dingen laat doen, is onze staging een wereldwonder. Zwitserland heeft ook de steadycam, maar daar gebeurt echte helemaal niks. Wat sfeerlichtjes op de achtergrond vanuit het publiek haalt het niet bij mini Claude en haar stem zit tegen de irritatiegrens aan, waar Claude alleen maar warmte laat voelen.
Frankrijk als grote concurrent? Ik hoor het niet winnen, dat lied. Oostenrijk als winnaar? België heeft het niet gehaald, ondanks de prachtige staging, daar zit een rede achter. En Oostenrijk kan om diezelfde reden ook de boot wel eens gaan missen. Na Nemo vorig jaar, willen mensen dit jaar waarschijnlijk graag iets anders dan scherpe hoge mannenstem capriolen. Zweden? Ik vind het een gebbetje. En grappig dat Zweden nu eens voor iets anders heeft gekozen dan superstrakgeproduceerde (maar niet altijd avontuurlijke) pop, maar of Europa dat nou echt voluit gaat belonen met een overwinning? Ik betwijfel het, want zo bijzonder is het nou ook weer niet. De act is grappig, maar het lied is mwaw. Israël dan? Hopelijk laat EBU zich wat dat land betreft van de beste manipulerende kant zien en ze in de volgorde van de finale op een plek zetten waar al bij voorbaat een straatlente achterlopen. Of ze sturen er een cameravrouw op af met de opdracht om een incidentje uit te lokken waarop een diskwalificatie staat. Want als Israël wint wordt het festival om zeep geholpen. Misschien wint Oekraïne wel weer. En biedt België zich aan (Brussel is immers de hoofdstad van Europa) om het samen met Oekraïne te organiseren. Staan ze in ieder geval volgend jaar wel in de finale.