Feit is wel dat de Russen geprepareerd waren om circa 170k troepen in te zetten in 2023, ze gingen er vanuit dat ze via hostomel het gehele land konden veroveren. Dat bleek een overmoedige gedachte. Sinds toen zijn ze in ijltempo gaan produceren en trainen. Dat kost tijd. De vraag is of ze nu in staat zijn om tot zwaardere offensieven te komen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men komt eigenlijk vanaf het begin van het conflict amper vooruit en de enige twee grote mutaties zijn de Oekraïnse inname van oost Kharkiv oblast en westelijk Kherson oblast. Dit jaar vorderen de Russen met ongeveer ~330km2 per maand (incl Kursk). Ik denk dat de Russen van plan zijn om te profiteren van het warmere weer om offensieven op te zetten zoals in de tweede helft van het vorige jaar waarbij 700-850km2 per maand werd ingenomen.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de Oekraïners ten opzichte van een jaar terug verzwakt lijken als we enkel kijken naar het aantal veroverde km2.
De vraag is juist, kan Rusland deze oorlogseconomie weer ombuigen naar een normale economie.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De situatie op het slagveld is daar wel een voorwaarde voor hé. Zeker heeft het daar mee te maken. Poetin is niet dom, ook hij zal een keer buigen. Zodra het er minder goed uit gaat zien, bijvoorbeeld doordat de oorlogseconomie oververhit raakt, zal hij ook z'n eisen weer bijstellen. Enige onzekere is hoe existentieel deze oorlog voor hem is, want dat weten we niet, maar Poetin is niet irrationeel.
Vooral het gebied van rond de oskil en daar ten zuiden is enorm precair en krijgt oekraine maar niet onder controle en zie ik echt nog wel als een gebied waar Rusland ineens echt hard kan oprukken als Oekraine een foute rotatie maakt oid.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men komt eigenlijk vanaf het begin van het conflict amper vooruit en de enige twee grote mutaties zijn de Oekraïnse inname van oost Kharkiv oblast en westelijk Kherson oblast. Dit jaar vorderen de Russen met ongeveer ~330km2 per maand (incl Kursk). Ik denk dat de Russen van plan zijn om te profiteren van het warmere weer om offensieven op te zetten zoals in de tweede helft van het vorige jaar waarbij 700-850km2 per maand werd ingenomen.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de Oekraïners ten opzichte van een jaar terug verzwakt lijken als we enkel kijken naar het aantal veroverde km2.
En, wat denkt men? Kan ook verklaren waarom ze er nog zo maximalistisch instaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
De vraag is juist, kan Rusland deze oorlogseconomie weer ombuigen naar een normale economie.
Een vraag die veel gesteld wordt nu.
Vind ik lastig te beoordelen, omdat ik niet enorm veel weet van macro economie. Maar als ik het goed en simplistisch begrijp zorgt de oorlog er voor dat er enorm veel geld in de economie gepompt wordt waardoor de boel enigszins draaiende blijft. En zelfs ondanks dat lijkt Rusland alsnog in een depressie te komen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En, wat denkt men? Kan ook verklaren waarom ze er nog zo maximalistisch instaan.
Zulke filmpjes bedoel ik:quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:19 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Uiteraard zijn die er.
En gezegd moet worden, de laatste tijd steeds meer omdat Rusland een behoorlijk kwaliteits en schaalvoordeel heeft op het gebied van glasvezeldrones.
Ik denk dat Poetin wel irrationeel is. Als Poetin rationeel geweest was, had hij niet met een leger van nog geen 200.000 man de aanval geopend om geheel Oekraïne te bezetten, inclusief Kiev met bijna 3 miljoen inwoners.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
De situatie op het slagveld is daar wel een voorwaarde voor hé. Zeker heeft het daar mee te maken. Poetin is niet dom, ook hij zal een keer buigen. Zodra het er minder goed uit gaat zien, bijvoorbeeld doordat de oorlogseconomie oververhit raakt, zal hij ook z'n eisen weer bijstellen. Enige onzekere is hoe existentieel deze oorlog voor hem is, want dat weten we niet, maar Poetin is niet irrationeel.
Oja die zijn er genoeg. Ik kijk die ook wel, maar dus vooral als er een incursie of oekraiens offensief is om te beoordelen waar ze geraakt worden en hoever ze zijn gekomen etc.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zulke filmpjes bedoel ik:
https://t.me/russianwarfootagezov/47
Ik vind het even leuk om er naar te kijken, maar als je er over nadenkt is het walgelijk.
Wat ook een walgelijk wapen is die bmn 21 grad die clustermunitie raketten schieten. Vele filmpjes met soldaten die dood bloeden door al die verwondingen door rondvliegend metaal.
-Wat is de realiteit, dat Rusland 3 jaar geleden al had moeten winnen?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je zet gewoon een bepaalde toon due volstrekt bezijden de realiteit is.
Tuurlijk kan dat. Wat niet kan is nog nooit gebeurd.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
De vraag is juist, kan Rusland deze oorlogseconomie weer ombuigen naar een normale economie.
Een vraag die veel gesteld wordt nu.
Een rationele actor kan nog steeds een verkeerde inschatting maken. Dat tweede is gebeurd, vooral door de FSB. Irrationeel handelen is anders. Poetin negeert geen informatie of negeert de kosten baten. Volgens mij weet hij heel goed wat ie aan het doen is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat Poetin wel irrationeel is. Als Poetin rationeel geweest was, had hij niet met een leger van nog geen 200.000 man de aanval geopend om geheel Oekraïne te bezetten, inclusief Kiev met bijna 3 miljoen inwoners.
Hij kwam ongeveer een teenlengte tekort toen in hostomel. Anders was het "succesvol" geweest. ASpelen ook nog wel wat randzaken omheen dat die troepen uit Belarus ten dele bestonden uit dienstplichtigen en niet goed waren voorbereid.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een rationele actor kan nog steeds een verkeerde inschatting maken. Dat tweede is gebeurd, vooral door de FSB. Irrationeel handelen is anders. Poetin negeert geen informatie of negeert de kosten baten. Volgens mij weet hij heel goed wat ie aan het doen is.
Het kan nog steeds hoor, maar als dat wel zo is dan verwacht ik nog wel dat we naar een algehele mobilisatie toegaan binnenkort. En dan zou ik nukes ook niet uitsluiten.
Ook dat weet je niet. Een grote stad veroveren met slechts één luchthaven (die ook kwetsbaar is), lijkt me nog een hele opgave.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij kwam ongeveer een teenlengte tekort toen in hostomel. Anders was het "succesvol" geweest.
Het grote probleem met Slovjansk, Kramatorsk en de iets kleinere steden Druzkivka en Kostiantinivka is dat ze allen in een dal liggen, vandaar dat de positie van Chasiv Yar, ruim 100m hoger gelegen, zo evident is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Vooral het gebied van rond de oskil en daar ten zuiden is enorm precair en krijgt oekraine maar niet onder controle en zie ik echt nog wel als een gebied waar Rusland ineens echt hard kan oprukken als Oekraine een foute rotatie maakt oid.
En dan zou oekraine bijvoorbeeld ook nog eens het bos van kreminna kunnen verliezen en met het reeds verloren bilohorivka nadat het front daar 3 jaar standhield kan dan met zowel druk als vanuit het kreminna bos, als Lyman, als Chasiv yar en uiteindelijk als Kostjantyvika (bij toretsk) er een serieus probleem komen voor Slovjanks en Kramatorsk. Dat lijkt me het hoofddoel van de Russen, naast het volleidg veroveren van Donetsk en heel misschien binnen Dnipro gaan voor betere onderhandelignen.
Een teenlengte is ook wel weer overdreven. Zo dichtbij waren ze nou ook weer niet.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij kwam ongeveer een teenlengte tekort toen in hostomel. Anders was het "succesvol" geweest. ASpelen ook nog wel wat randzaken omheen dat die troepen uit Belarus ten dele bestonden uit dienstplichtigen en niet goed waren voorbereid.
Heb dat roept woke al decennia!quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
poetin is een elkel die van oorlog voeren zijn eerste levensbehoefte heeft gemaakt
daarom moeten we heel snel overstappen op Solar als energiebron de olieprijs die daalt al heel snel
Ter vergelijk voor de omstandigheden daar, niet als wedstrijd, het gemiddelde inkomen voor de oorlog was in Oekraïne 1/3 van dat van Rusland. Ook daar zijn hele arme gebieden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom heb ik het ook over dorpen. Plot Google streetview maar eens ergens in Siberië. Treurige houten hutjes met een plee in de tuin en geen stromend water.
Maar ze maken wel deel uit van een machtig wereldrijk. Denken ze althans. En dat mag wat kosten. Wij kunnen ons daar geen voorstelling bij maken maar in Rusland gaat het collectief boven individuele welvaart. Daarom is men ook massaal bereid om zich deze waanzin te laten aanleunen voor de imperialistische ambities van de dictator.
De inname van Kiiv was nooit het plan, het plan was Kiiv aan de west- en oostkant af te sluiten zodoende Oekraïne tot een overgave te dwingen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat Poetin wel irrationeel is. Als Poetin rationeel geweest was, had hij niet met een leger van nog geen 200.000 man de aanval geopend om geheel Oekraïne te bezetten, inclusief Kiev met bijna 3 miljoen inwoners.
https://deepstatemap.live/en#14/48.3908855/37.5520420quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:02 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Welk dorpje precies, heb je coordinaten?
Rusland heeft nog niet eens dienstplichtigen ingezet, terwijl Oekraïne mannen van 45 van straat plukt om naar het front te sturen. Rusland is in staat dit conflict zelfs nu nog te draaien met beroeps (zijn ze zuinig op) en semi-huurlingen, buitenlanders en gevangenen. Maakt niemand wat uit als er daar 10K van sneuvelen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
-Wat is de realiteit, dat Rusland 3 jaar geleden al had moeten winnen?
Dat Rusland allang verder had moeten komen, dat na Kazach zouden door breken?
Dat ze zelfstandig koersk terug konden veroveren?
Realiteit is gewoon weerbastiger, ze vliegen Noordkorreanen in, ze leunen op Iran etc.
Schetsen dat Rusland slechts in de 2e versnelling zit en ieder moment Oekraine op de knieeen dwingt is net zo onrealistisch en Zelenski gepraat over vrede en wapenstilstands is een poltieke zet om Amerika (de grootste potentieel om wapens aan te schaffen, die dit weigerde een tijd terug) te pleasen en binnen boort te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |