https://www.accountancyva(...)ingen-van-wanbeleid/quote:Het elektrische Chinese automerk Byd, waarvan het Europese hoofdkantoor in Nederland is gevestigd, ligt onder vuur. De Europese tak loopt jaren achter met het indienen van de jaarcijfers en er is sprake van gesjoemel, zo blijkt uit onderzoek van Follow the Money.
28 juli 2025 door Accountancy Vanmorgen
Het in Schiedam gevestigde BYD Europe diende pas recent de jaarrekening van 2020 in, maar zonder handtekening van de accountant RSM. Die stelt dat hij nauwelijks kon verifiëren of de cijfers klopten en dat hij over meerdere posten, van omzet en voorraad tot debiteuren en belastingresultaten, onvoldoende informatie kon vinden.
Cruciale cijfers niet controleerbaar
Volgens hoogleraar forensische accountancy Marcel Pheijffer, die Follow the Money interviewde, is het oordeel ‘ongekend’ en een ‘brevet van onvermogen’. Bovendien betekent dat er in feite ‘sprake is van een afkeurende verklaring’, iets dat zelden voorkomt bij een bedrijf met een jaaromzet van ruim een half miljard euro.
Ook oud-voorzitter van de Ondernemingskamer, Huub Willems, is kritisch: “Het gaat hier niet om onbeduidende posten. De accountant wist over de belangrijkste onderdelen van de jaarrekening niets zeker. Vernietigender kun je het bijna niet formuleren.”
Jarenlange chaos met jaarrekeningen
De problemen met BYD Europe zijn niet nieuw. Eerdere jaarrekeningen werden ook al te laat of onjuist gedeponeerd. Het accountantskantoor RSM is inmiddels de vierde partij die probeert duidelijkheid te krijgen in de boekhouding van BYD Europe, na eerdere pogingen van KPMG, Mazars en PwC. Geen van hen wist een goedkeurende verklaring te geven.
In 2017 werd een commissiebetaling van 2,6 miljoen euro niet goed gedocumenteerd, iets wat kan wijzen op corruptie of witwaspraktijken. Een onderzoek van een extern advocatenkantoor leverde geen openbaar resultaat op. Of de huidige accountant RSM hiervan melding heeft gemaakt bij de autoriteiten is onbekend.
Economisch misdrijf
Volgens de wet is het te laat indienen van jaarrekeningen een economisch misdrijf. In theorie kan dit leiden tot boetes, celstraffen of uitsluiting bij aanbestedingen. In de praktijk zijn de gevolgen beperkt. Ondertussen groeit BYD wereldwijd razendsnel. In maart 2024 liet het Tesla achter zich als grootste verkoper van elektrische auto’s. Toch zijn er steeds meer signalen dat de groei ten koste gaat van transparantie en financiële degelijkheid. Zo becijferde GMT Research dat BYD’s werkelijke schuldenlast bijna twintig keer zo hoog is als het zelf rapporteert. Het bedrijf zou schuldeisers onderpand geven in plaats van te betalen, wat de balans gunstiger doet lijken dan die in werkelijkheid is.
Daarnaast wordt BYD ervan beschuldigd de markt te manipuleren met kortingen en schimmige verkoopconstructies, en zelfs met ‘vierwielige spionnen’ te opereren. Israël en de VS besloten al om veiligheidsredenen geen BYD-auto’s meer toe te laten. Auto’s zouden audiovisuele en biometrische gegevens verzamelen en doorsturen naar Chinese servers.
Strafzaak in Brazilië
In Brazilië loopt inmiddels een strafzaak tegen BYD wegens mensenhandel en moderne slavernij. Arbeiders aan een bouwproject zouden onder erbarmelijke omstandigheden hebben geleefd, zonder matrassen en met één toilet voor tientallen mensen. Het Braziliaanse OM eist ruim 45 miljoen dollar schadevergoeding.
Ondanks de zware aantijgingen heeft BYD Europe geen commentaar gegeven aan Follow the Money. Ook over het nog ontbrekende jaarverslag over 2021 blijft het stil.
Ik blijf wel lekker in ETF'squote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:53 schreef nostra het volgende:
Aaaand it's gone, 100 miljard in een minuut voor Novo.
Lekker niet volatiel zo'n farmaaandeel.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:53 schreef nostra het volgende:
Aaaand it's gone, 100 miljard in een minuut voor Novo.
Ik ken iemand die daar werkte. Beetje louche business dacht ik toen altijd al. Nu komt het wel heel dichtbij.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:04 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.accountancyva(...)ingen-van-wanbeleid/
Marcel weer met zijn hyperbolen.Maar bon, het blijven Chinezen dus.
Volgens mij kun je die cups gewoon terugbrengen en dan recyclen ze die.quote:Op woensdag 30 juli 2025 18:13 schreef JimmyJames het volgende:
Wat vinden jullie van Nestle?
Zo op het eerste oog: lijkt mij nog best duur als het een verhaal ala Kraft Heinz is (niet echt goede merken, veel prijsdruk vanuit huismerken van supermarkten, merken die niet echt meer aansluiten op huidige maatschappelijke trends). Of zitten er nog pareltjes tussen en kansen als de boel beetje wordt opgeknipt?
Ik koop zelf nog aardig wat Nespresso-capsules, maar eigenlijk is zelf koffie maken met een mokkapot leuker, lekkerder, goedkoper en vooral veel milieuvriendelijker (met die capsules zit je op weekbasis toch een flinke hoeveelheid aluminium te verspillen).
Ik weet dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn maar ik zou zeggen: nee, niet echt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:55 schreef floris_b het volgende:
Nu de Amerikaanse aandelen (voornamelijk negatief) onvoorspelbaar zijn en de combinatie met de dollar/euro koers, is het interessant om te investeren in de Aziatische beurs zoals de Nikkei?
Probleem van veel Japanse bedrijven is dat het enorme conglomeraten zijn met een web aan minderheidsbelangen en -aandeelhouders en die dan zoals gebruikelijk tegen een (forse) discount worden verhandeld. Die discount zal je alleen niet snel ten gelde maken, omdat dat nu eenmaal enorm ingebed in de Japanse cultuur en economie is.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:55 schreef floris_b het volgende:
Nu de Amerikaanse aandelen (voornamelijk negatief) onvoorspelbaar zijn en de combinatie met de dollar/euro koers, is het interessant om te investeren in de Aziatische beurs zoals de Nikkei?
En 1980-1990?quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn maar ik zou zeggen: nee, niet echt.
[ afbeelding ]
Voor conglomeraten hoef ik naar niet naar andere landen, Ik heb al Aalberts en TKH....😥quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Probleem van veel Japanse bedrijven is dat het enorme conglomeraten zijn met een web aan minderheidsbelangen en -aandeelhouders en die dan zoals gebruikelijk tegen een (forse) discount worden verhandeld. Die discount zal je alleen niet snel ten gelde maken, omdat dat nu eenmaal enorm ingebed in de Japanse cultuur en economie is.
Het verleden was wel zonder Trump als president. Het vertrouwen in de VS is nu wel flink afgenomen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn maar ik zou zeggen: nee, niet echt.
[ afbeelding ]
Er is altijd wel een reden om te denken dat een bepaalde index permanent beschadigd is of juist het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:17 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Het verleden was wel zonder Trump als president. Het vertrouwen in de VS is nu wel flink afgenomen.
En ja: nu is het toch écht anders dan al die vorige events. Zeker waar. Maar dat was ook telkens het geval ten tijden van deze events.quote:Hier zijn een paar duidelijke voorbeelden van de afgelope 25 jaar:
⸻
1. 9/11 (2001)
• Impact op reputatie: De VS werd gezien als kwetsbaar, ondanks hun status als supermacht. Er volgde ook veel kritiek op de militaire reacties (Afghanistan en later Irak).
• Economische angst destijds: De beurs sloot dagenlang. Toen ze heropende, kelderde de S&P 500 met meer dan 10% in een week. Er was veel angst voor langdurige economische schade, terrorismevrees en dalende investeringen.
• Achteraf: Binnen een maand begon de markt te herstellen. De langetermijneffecten voor de S&P waren beperkt.
⸻
2. De Irakoorlog (2003)
• Impact op reputatie: Wereldwijd veel protesten. De reputatie van de VS kreeg flinke klappen, vooral door de valse claims over massavernietigingswapens.
• Economische angst destijds: Mensen vreesden voor oliecrises, destabilisatie van markten en blijvend wantrouwen in het Amerikaanse leiderschap.
• Achteraf: De beurs herstelde vrij snel en groeide door in de jaren daarna.
⸻
3. De financiële crisis (2008)
• Impact op reputatie: Wall Street werd wereldwijd gezien als bron van roekeloosheid en crisis. Het vertrouwen in het Amerikaanse financiële systeem kreeg een klap.
• Economische angst destijds: Er was oprechte angst dat het kapitalistische systeem zou instorten. De S&P 500 verloor meer dan 50% van z’n waarde.
• Achteraf: Binnen enkele jaren herstelde de index zich volledig en begon een van de langste bull markets ooit.
⸻
4. Capitoolbestorming (2021)
• Impact op reputatie: De VS leek instabiel; beelden gingen de wereld over van een democratie in crisis.
• Economische angst: Er was kortstondige zorg over politieke instabiliteit en mogelijke gevolgen voor de rechtsstaat.
• Achteraf: De beurs reageerde nauwelijks en ging zelfs omhoog in de weken erna.
⸻
Wat zegt dit over nu?
Het patroon is telkens: grote zorgen, zware krantenkoppen, tijdelijke schokken op de markt… maar geen blijvende schade aan de S&P 500. De index weerspiegelt vooral winstgevendheid van grote bedrijven, en die blijken veerkrachtiger dan politieke reputatie.
Dus ja — net als nu bij Trump (of Biden, afhankelijk van wie je het vraagt), zijn er vaker momenten geweest dat men dacht: “dit is het einde van het vertrouwen in de VS”. Maar op de lange termijn herstelde de markt telkens — en vaak sneller dan verwacht.
Dat zijn dan ook wel dividend kings qua royalty's.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toen stonden Madonna, Prince, Genesis, Michael Jackson, The Police en Level42 in de Top40.
ik heb ook de beurcrash van 2000 voorspeldquote:
Niet bepaald maar de huizenmarkt in de VS is met name in de zuidelijke staten aan het instorten is.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ja deze grafieken laten duidelijk een aankomende beurscrash zien.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb ook de beurcrash van 2000 voorspeld
maar dit keer gaat het een lange crash worden, er zitten structurele fouten in het systeem met overproductie en demografie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
China is het probleem , die overproductie gaat ons de nek om draaien , en de bevolking krimpt daar , maar de 24/7 darkfactorys blijven pushen en de vastgoed bubble is niet opgelost voorlopigquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:37 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is een kleine crash op basis wat die debiel van een Trump nu allemaal het doen is met die tarieven.
Het zal denk ik wel over een week weer hersteld zijn voor de AEX of dit moet echt heel erg doorzetten in hele negatieve effecten in de economische groei wereldwijd.
Ik denk al een paar jaar dat een flinke crash niet ver weg kan zijn. Gelukkig heb ik daar niet naar gehandeldquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het iedere dag zegt krijg je vanzelf een keer gelijk.
Hoe kom je erbij dat er een overproductie is op dit moment en dat dit gevolgen zou hebben naar een crash?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
China is het probleem , die overproductie gaat ons de nek om draaien , en de bevolking krimpt daar , maar de 24/7 darkfactorys blijven pushen en de vastgoed bubble is niet opgelost voorlopig
China heeft ook een vastgoed bubble met dalen vastgoed prijzen en krimpende bevolking en coming up een banken crisisquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat er een overproductie is op dit moment en dat dit gevolgen zou hebben naar een crash?
Overproductie kan wel ontstaan door al die beperkingen van trump
Als er geen afzet markt meer is dan heb je een probleem
Maar ligt dit aan china of aan die mafkees van een trump
quote:AI-overzicht
Er is inderdaad sprake van overcapaciteit in de Chinese staal- en autobranche, wat wereldwijd voor bezorgdheid zorgt. China is de grootste staalproducent en -exporteur, en een overschot aan staal op de wereldmarkt kan leiden tot prijsdalingen en oneerlijke concurrentie.
Dit overschot wordt deels veroorzaakt door een afname van de binnenlandse vraag en deels door een continue hoge productie, mede als gevolg van overcapaciteit in de Chinese industrie.
Staal:
China is de grootste staalproducent ter wereld en produceert meer dan een miljard ton staal per jaar.
De Chinese staalindustrie heeft te kampen met overcapaciteit, wat leidt tot een overaanbod op de wereldmarkt en prijsdruk.
Deze overcapaciteit wordt deels veroorzaakt door een afname van de binnenlandse vraag, bijvoorbeeld door de vastgoedcrisis in China.
De overvloed aan goedkoop Chinees staal zorgt voor bezorgdheid bij andere landen, die vrezen voor oneerlijke concurrentie.
Autosector:
Ook in de Chinese auto-industrie is sprake van overcapaciteit, met name bij elektrische voertuigen.
China is de grootste autofabrikant ter wereld, maar de binnenlandse markt is niet groot genoeg om alle productie op te nemen.
De overcapaciteit in de Chinese auto-industrie leidt tot export van goedkope auto's naar andere landen, waaronder Europa.
Dit roept zorgen op over oneerlijke concurrentie en het verstoren van de Europese markt.
Gevolgen:
De overproductie van staal en auto's in China heeft gevolgen voor andere landen, waaronder Europa.
De lage prijzen van Chinese staal en auto's kunnen leiden tot sluiting van Europese fabrieken en banenverlies.
De EU maakt zich zorgen over de Chinese overproductie en dringt aan op maatregelen om de Chinese overcapaciteit aan te pakken.
De overcapaciteit wordt ook gezien als een geopolitieke bedreiging, omdat het kan leiden tot handelsconflicten en economische instabiliteit.
Welke short opties heb je genomen en welke ga je nog nemen?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
China heeft ook een vastgoed bubble met dalen vastgoed prijzen en krimpende bevolking en coming up een banken crisis
https://www.populationpyramid.net/china/2030/
[..]
ik doe niet in opties , dat is gokken, die lopen afquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 18:56 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Welke short opties heb je genomen en welke ga je nog nemen?
Mietjequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik doe niet in opties , dat is gokken, die lopen af
palantir verkocht vorige week
nee ik slaap graag goedquote:
Ladies, liquor and leverage..quote:
Wat denk je dat deze grafieken vertellen (met het plaatsen daarvan lijk je mi te suggereren dat er een aanstaande crash in te voorspellen valt)?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb ook de beurcrash van 2000 voorspeld
maar dit keer gaat het een lange crash worden, er zitten structurele fouten in het systeem met overproductie en demografie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
klopt ik zag toen ik in de trein zat eind 2000 in het NRC de grafiek , toen dacht ik nu gaat foutquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 20:31 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wat denk je dat deze grafieken vertellen (met het plaatsen daarvan lijk je mi te suggereren dat er een aanstaande crash in te voorspellen valt)?
De crash van 2000 voorspellen was ook relatief makkelijk. Als ik mensen erover spreek lijken veel het niet te weten, maar die genen die de crash veroorzaakte waren voor een groot deel ook de mensen die wisten dat het een bubble was.
Ter info:
De 2000 crash was voor een groot deel gedreven door speculanten die wisten dat het een bubble was maar die ook voorspelden dat het nog door zou stijgen. Daar zette ze geld op in, anderen voorspelde hetzelfde en zetten er ook meer geld erop in en vervolgens steeg de prijs nog harder door.
Dat ging even door, tot dat die speculanten wisten dat het einde nabij was. De speculanten die de bubble dreven haalde ineens met grote winsten al hun geld weg en alle fomo mensen die geen idee hadden wat ze aan het doen waren maar wel aandelen hadden waren hun geld kwijt.
Dat even ter lering :p. Er waren in die crash maar heel weinig mensen die verstand van beleggen hadden maar niet wisten dat het een bubble was. voor een retail belegger was dat wel lastiger te zien met alle fomo-opwekkende-berichtgeving, dus in die zin wel knap dat je het voorspelde en er niet ook fomo in mee ging :-)
nu is er de AI hypequote:In 1995 begon het jaarlijkse summum van de dot-com bubble: de Webby Awards, waarop de beste websites bekroond werden. De glamourachtige uitreiking vond plaats in San Francisco, dicht bij het hart van de ICT-wereld, Silicon Valley. In 2001 waren er duizenden inzendingen, in 2002 was de hype over en waren het er nog enige honderden. In 2003 werd de uitreiking een virtueel gebeuren omdat nauwelijks nog dot-combedrijven de vliegtuigtickets konden betalen. Sinds 2005 wordt het evenement in New York gehouden.
Historisch gezien kan de hype het best geplaatst worden in de lange rij hypes veroorzaakt door nieuwe technologieën die allen de wereld aan de voeten van de investeerders zou brengen.
Ik heb even naar de grafiek van de sp500 nu gekeken, maar ik zie weinig overeenkomst los van dat de sp500 ook omhoog gaat (maar bij lange na niet zo hard als bij de crashes van 2000/1929). Dus ik mis je punt tbh.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt ik zag toen ik in de trein zat eind 2000 in het NRC de grafiek , toen dacht ik nu gaat fout
[ afbeelding ]
hij leek op de 1929 crash grafiek, de S&P lijkt er ook op nu, er is wel steun van de verdiensten, maar dat kan ook zo weg zijn
[ afbeelding ]
[..]
nu is er de AI hype
In Europa wil je als biotech toch ook niet naar de beurs, de koers klapt praktisch altijd en dan wordt kapitaal aantrekken gelijk funest.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:41 schreef nostra het volgende:
Lava van de beurs voor een habbekrats, was ook niet meer zelfstandig voort te zetten. Blijven er nog zeven Nederlandse bio's over.
Ze staan, afgezien van Pharming en Galapagos met dual listings, ook allemaal in de VS genoteerd. B-series funding en verder is in Europa juist vrij matig, voor start-ups lukt het wel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:33 schreef flyguy het volgende:
[..]
In Europa wil je als biotech toch ook niet naar de beurs, de koers klapt praktisch altijd en dan wordt kapitaal aantrekken gelijk funest.
Er is genoeg privaat kapitaal om niet naar de beurs te trekken en als je dan toch moet (hopelijk na wat flinke successen), dan is de VS een veel betere optie.
In plaats van die 50 miljard die hij nog zou krijgen, of er bovenop?quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:47 schreef nostra het volgende:
$29 miljard voor Elon van $TSLA, leuke paycheck.
In plaats van, die 50 vond men excoribant; dit is toch een stuk redelijker.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
In plaats van die 50 miljard die hij nog zou krijgen, of er bovenop?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |