Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Hoe ongelukkig is hij eigenlijk om een jongen van 21 jaar op zo’n manier naar beneden te halen? 😅quote:Op maandag 12 mei 2025 18:01 schreef Eightyone het volgende: Gordon. Stomme zak. https://www.mediacourant.(...)aude-jij-winnen-nee/
Hier ligt een kans voor Chantal om een statement te makenquote:Op maandag 12 mei 2025 18:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja, Joost loopt normaal inderdaad ook niet in zo'n puntpak haha. Maar toch wel gaaf dat het ook na het ESF een ding is gebleven bij hem nog een tijd. En hij het ook in de clip al droeg bv. Ik vond het ook een briljante zet trouwens, dat pak!
Dus de ene artiest zal 'beter' kiezen dan de ander. Het blijven mensen met eigen smaken.
Jaaaa dat hoop ik ook zó, een blauwe jurk met puntschouders.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:21 schreef Zigsky het volgende:
[..]
Hier ligt een kans voor Chantal, om een statement te maken.
Dezelfde Gordon die absoluut zelf geen enkele kritiek kan verdragen? Bah. Wel anderen voor de bus gooien. Claude gaat het in ieder geval beter doen dan hem in 2009. Nu hij weer.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:20 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Hoe ongelukkig is hij eigenlijk om een jongen van 21 jaar op zo’n manier naar beneden te halen? 😅
Omdat ze zichzelf hebben wijsgemaakt dat dit een of ander diepzinnig chanson is met een boodschap.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:26 schreef Aadrianus het volgende:
The Vibe van de video en van het EVA optreden was krachtig en energiek. En nu is het braaf.
Er zijn keuzes gemaakt. De keuze van de reis van Claude begrijp ik. De keuze van de steadycam begrijp ik helemaal en juich ik toe. De keuze van de kleurstelling snap ik niet. De keuze van de violisten snap ik niet. Je praat als creatief team toch samen over wat je als overall feeling wilt hebben van het geheel (los van camerawerk)? Je maakt toch moodboards? Je hebt toch steekwoorden? Waar is fris en jong gebleven? Waarom is dat in de prullenbak belandt? Waarom is er gekozen voor chique en classy?
Natuurlijk is Claude happy, ik gun het hem ook. Maar is er dan niemand die in dat hele traject denkt: wacht even, waar blijft de jonge vibe van Claude in alles wat we nu aan het bedenken zijn? (Dat vond ik trouwens ook bij S10) AvroTros neemt hier geen beslissingen over. Die kunnen we hooguit kwalijk nemen dat ze misschien iets meer de vinger aan de pols moeten houden in de beginfase van het creatieve proces. In de video had Claude zijn eigen party, nu voelt het als een receptie van de Rotaryclub.
Ik denk nog steeds wel dat we doorgaan máár eerlijk is eerlijk, tot een week of anderhalf geleden wist ik dat duizend procent zeker en geen vuiltje aan de lucht en inmiddels word ik teringzenuwachtig voor morgenavond en voor het bekendmaken van de finalisten. Die ook nog eens op een nieuwe manier gaat. Met televotes only.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:30 schreef d_elise het volgende:
Dezelfde staging had prima gewerkt als de kleuren van de clip waren gebruikt en Claude en zijn dansers dezelfde frisse kleding hadden gedragen. Ik vind het idee van staging wel mooi, maar het is té classy voor het lied. Ik mis vrolijkheid.
Ik zie nu ook rondgaan dat sommige fanpers denkt dat we niet doorgaan en dat vind ik ook weer wat overdreven, maar met deze staging is wel een top 5 weggegooid.
https://imgur.com/a/EYxqVjWquote:Op maandag 12 mei 2025 18:24 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Dezelfde Gordon die absoluut zelf geen enkele kritiek kan verdragen? Bah. Wel anderen voor de bus gooien. Claude gaat het in ieder geval beter doen dan hem in 2009. Nu hij weer.
Ging gisteren bij de turquoise loper ook een rijtje artiesten af door ze een stukje van hun eigen nummer te laten zingen en begon bij de jongens uit IJsland door zelf in te zetten metquote:Op maandag 12 mei 2025 18:28 schreef Greys het volgende:
EditieNL staat ook alweer aan alle andere deelnemers te vragen wat ze van C'est La Vie vinden.
ARGHHHHHHH.
Tenenkrommend.
Gloeiende gloeiende...quote:Op maandag 12 mei 2025 18:39 schreef Cee het volgende:
[..]
Ging gisteren bij de turquoise loper ook een rijtje artiesten af door ze een stukje van hun eigen nummer te laten zingen en begon bij de jongens uit IJsland door zelf in te zetten met
…. Mila.
Het zal niet zo zijn, maar ik vind dit idee wel bijzonder mooiquote:Op maandag 12 mei 2025 18:12 schreef Eurochacha het volgende:
[..]
Blauw hartje verwijzing naar joost? Of zie ik er nu teveel in 👀
Het lied is wel aardig, maar je moet het wel goed stagen om mensen erop te laten stemmen. En Claude is niet de beste livezanger. Dus kwalificatie was w.m.b. nooit een zekerheidje, maar nu wordt het best spannend, denk ik.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds wel dat we doorgaan máár eerlijk is eerlijk, tot een week of anderhalf geleden wist ik dat duizend procent zeker en geen vuiltje aan de lucht en inmiddels word ik teringzenuwachtig voor morgenavond en voor het bekendmaken van de finalisten. Die ook nog eens op een nieuwe manier gaat. Met televotes only.
IK WILDE GEEN ZENUWEN DIT JAAR.
M'n bloeddruk is nog steeds aan het bijkomen van vorig jaar. Verdorie.😅
Dat wel, ja. Vorig jaar wist ik ook zeker dat we doorgingen en vond ik die halve finale niet zo spannend (de ellende begon erna pas), maar tot aan woensdagmiddag had ik datzelfde gevoel bij Claude: die finale halen lukt wel, vanaf dan wordt het pas spannend. Nu ga ik morgen toch met enige zenuwen voor de tv zitten, zeker omdat de productie er een handje van heeft NL vaak als een van de laatsten te noemen.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds wel dat we doorgaan máár eerlijk is eerlijk, tot een week of anderhalf geleden wist ik dat duizend procent zeker en geen vuiltje aan de lucht en inmiddels word ik teringzenuwachtig voor morgenavond en voor het bekendmaken van de finalisten. Die ook nog eens op een nieuwe manier gaat. Met televotes only.
Eerlijk: gezien z'n plek bij de bookies tot vorige week en het feit dat 'we' eindelijk Pim hebben maakte ik me echt núl zorgen om finale halen.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:49 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het lied is wel aardig, maar je moet het wel goed stagen om mensen erop te laten stemmen. En Claude is niet de beste livezanger. Dus kwalificatie was w.m.b. nooit een zekerheidje, maar nu wordt het best spannend, denk ik.
Ik vraag me gewoon af: wie gaat hier z'n telefoon voor pakken? Te saai voor jongeren, te simpel voor liefhebbers van "echte" muziek... ik weet niet wie de doelgroep is van dit nummer + staging.
Echt niet? Geef mij wat van dat vertrouwen haha. Met televote only en die paar specifieke noten die eigenlijk elke keer niet lekker gaan durf ik er echt nog niet op te vertrouwen. Maar ik wil dat wel, dus help me even waarom ik me geen zorgen hoef te maken please. 😅quote:Op maandag 12 mei 2025 18:59 schreef Momo het volgende:
Voor de halve finale maak ik mij niet zorgen eigenlijk.
Zelfs als Claude in zijn bretels optreedt en een pijp rookt gaat hij nog moeiteloos door.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Hier hoef je echt niet bang voor te zijn. 2/3d gaan door, slechts 5 vallen er af en we kunnen al meer dan 5 namen opschrijven die het slechter gaan doen dan Nederland.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt niet? Geef mij wat van dat vertrouwen haha. Met televote only en die paar specifieke noten die eigenlijk elke keer niet lekker gaan durf ik er echt nog niet op te vertrouwen. Maar ik wil dat wel, dus help me even waarom ik me geen zorgen hoef te maken please. 😅
quote:Op maandag 12 mei 2025 19:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zelfs als Claude in zijn bretels optreedt en een pijp rookt gaat hij nog moeiteloos door.
[ afbeelding ]
Slovenië was tot nu toe voor mij een van die 5 namen. Maar die krijgt een en al lof voor zowel staging als vocalen. 😅quote:Op maandag 12 mei 2025 19:10 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Hier hoef je echt niet bang voor te zijn. 2/3d gaan door, slechts 5 vallen er af en we kunnen al meer dan 5 namen opschrijven die het slechter gaan doen dan Nederland.
Dan gaat Slovenië misschien door ten koste van San Marino, maar niet van Nederland.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Slovenië was tot nu toe voor mij een van die 5 namen. Maar die krijgt een en al lof voor zowel staging als vocalen. 😅
Oké!quote:Op maandag 12 mei 2025 19:15 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Dan gaat Slovenië misschien door ten koste van San Marino, maar niet van Nederland.
Ik vind het wel nogal meevallen qua circusacts.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:15 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Die televote only is de enige valkuil van Nederland. En wat mij betreft moeten ze er direct weer mee stoppen. Het is een vrijbrief voor circusacts ipv kwaliteit.
We hebben gewoon een nummer dat het supergoed doet bij streamingsdiensten, een zanger met charisma, emotioneel momentje. Portugal, San Marino en Azerbeidzjan die tegenvallen. Kroatië is sowieso kansloos. Komt goed.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt niet? Geef mij wat van dat vertrouwen haha. Met televote only en die paar specifieke noten die eigenlijk elke keer niet lekker gaan durf ik er echt nog niet op te vertrouwen. Maar ik wil dat wel, dus help me even waarom ik me geen zorgen hoef te maken please. 😅
En een pijp rooktquote:Op maandag 12 mei 2025 19:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zelfs als Claude in zijn bretels optreedt en een pijp rookt gaat hij nog moeiteloos door.
[ afbeelding ]
Oké gelukkig, dank je.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:19 schreef Momo het volgende:
[..]
We hebben gewoon een nummer dat het supergoed doet bij streamingsdiensten, een zanger met charisma, emotioneel momentje. Portugal, San Marino en Azerbeidzjan die tegenvallen. Kroatië is sowieso kansloos. Komt goed.
En jij zit zo vaak goed qua uitslagen, dat ik bijna geneigd ben je volledig te gelovenquote:Op maandag 12 mei 2025 19:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik ga er zeker een keer op stemmenquote:Op maandag 12 mei 2025 19:23 schreef Greys het volgende:
Ik denk trouwens dat San Marino echt wel doorgaat.![]()
Teringaanstekelijk lied.
Stuur een berichtje naar Lonneke Haveman.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:28 schreef Greys het volgende:
EditieNL staat ook alweer aan alle andere deelnemers te vragen wat ze van C'est La Vie vinden.
ARGHHHHHHH.
Tenenkrommend.
Gevoelsmatig is het op dat vlak het ergste jaar sinds jaren.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik vind het wel nogal meevallen qua circusacts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |