abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 mei 2025 @ 09:57:49 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217607612
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiėle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 12 mei 2025 @ 15:10:56 #2
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217610297
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 09:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Omdat de waarde van de aandelen ongeveer honderd keer de winstmarge is?
Welk punt maak je hiermee?
pi_217610433
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:10 schreef Repentless het volgende:

[..]
Welk punt maak je hiermee?
Hoogstens indirect dat de aandeelhouders een cult vormen.
  maandag 12 mei 2025 @ 15:33:55 #4
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217610456
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoogstens indirect dat de aandeelhouders een cult vormen.
Nee, je zegt dat gezien de waarde van de aandelen, het maken van een Tesla maar 1% mag kosten van de verkoopprijs. Je argumentatie na een vraag daarover is: "omdat de waarde van de aandelen ongeveer honderd keer de winstmarge is?"

Dus nogmaals: welk punt wil je hiermee maken?
pi_217610518
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:33 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, je zegt dat gezien de waarde van de aandelen, het maken van een Tesla maar 1% mag kosten van de verkoopprijs. Je argumentatie na een vraag daarover is: "omdat de waarde van de aandelen ongeveer honderd keer de winstmarge is?"

Dus nogmaals: welk punt wil je hiermee maken?
Nou, vooruit. Van de andere autofabrikanten is de waarde van alle aandelen samen ongeveer acht keer de jaarwinst. Die is afhankelijk van de vaste lasten, waarvan de productiekosten een onderdeel zijn. Je zou kunnen stellen dat Tesla zoveel waard is doordat het groeipotentieel enorm is en ze het grootste deel van de winst investeren in onderzoek en ontwikkeling. Dat zeggen ze zelf ook: wij zijn alleen met techniek bezig.

Dus hoeveel procent van de verkoopprijs mag het dan kosten om hun auto's te produceren? Zodat de waarde van alle aandelen nog zo'n tien keer de jaarwinst is als ze stoppen het grootste deel daarvan te investeren in het ontwikkelen van nieuwe producten?

Het kan natuurlijk ook gewoon een enorme luchtbel zijn. Een cultus, van aandeelhouders die hun goeroe, TechnoKing Elon, aanbidden. Dan maakt het niets uit of die dingen ooit wat opbrengen.
  maandag 12 mei 2025 @ 16:17:05 #6
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217610793
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nou, vooruit. Van de andere autofabrikanten is de waarde van alle aandelen samen ongeveer acht keer de jaarwinst. Die is afhankelijk van de vaste lasten, waarvan de productiekosten een onderdeel zijn. Je zou kunnen stellen dat Tesla zoveel waard is doordat het groeipotentieel enorm is en ze het grootste deel van de winst investeren in onderzoek en ontwikkeling. Dat zeggen ze zelf ook: wij zijn alleen met techniek bezig.

Dus hoeveel procent van de verkoopprijs mag het dan kosten om hun auto's te produceren? Zodat de waarde van alle aandelen nog zo'n tien keer de jaarwinst is als ze stoppen het grootste deel daarvan te investeren in het ontwikkelen van nieuwe producten?

Het kan natuurlijk ook gewoon een enorme luchtbel zijn. Een cultus, van aandeelhouders die hun goeroe, TechnoKing Elon, aanbidden. Dan maakt het niets uit of die dingen ooit wat opbrengen.
Er is toch geen stelregel dat de waarde van alle aandelen tien keer de jaarwinst moet zijn? Gewoon vraag en aanbod op de aandelenmarkt.
pi_217610990
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:17 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er is toch geen stelregel dat de waarde van alle aandelen tien keer de jaarwinst moet zijn? Gewoon vraag en aanbod op de aandelenmarkt.
Ja, vroeger kreeg je dan ieder jaar 10% van je investering. Dat is niet meer. De meeste mensen met aandelen Tesla verwachten dat ze nog meerdere keren zoveel waard worden.
  maandag 12 mei 2025 @ 18:11:57 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217611795
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:17 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er is toch geen stelregel dat de waarde van alle aandelen tien keer de jaarwinst moet zijn? Gewoon vraag en aanbod op de aandelenmarkt.
Wat SF wil zeggen is dat Tesla overgewaardeerd is
The End Times are wild
  maandag 12 mei 2025 @ 18:14:13 #9
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217611830
Zit je nog steeds short? :D
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217612461
quote:
6s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
Allemaal Tesla aandelen kopen jongens #tomars
Wat zei ik jongens.



Tesla wordt nog eens heel groot.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217615289
quote:
14s.gif Op maandag 12 mei 2025 19:25 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Wat zei ik jongens.

[ afbeelding ]

Tesla wordt nog eens heel groot.
Ja, in dit tempo zijn ze over een paar maanden weer net zoveel waard als een half jaar geleden! Zolang Musk geen gekke dingen doet, natuurlijk.
pi_217615591
quote:
14s.gif Op maandag 12 mei 2025 19:25 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Wat zei ik jongens.

[ afbeelding ]

Tesla wordt nog eens heel groot.
Volgens mij is Tesla dat al een tijdje.
pi_217616222
Hebben mensen in 2017 niet al een half miljard betaalt aan reserveringen? Duizend hebben 250.000 betaald en nog een heleboel 50.000? Als die prijs bij de introductie verdubbelt, net zoals bij de vorige modellen, gaan ze dan alsnog extra vragen, of gaan ze die eerste duizend gewoon leveren met verlies?
pi_217617036
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 08:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hebben mensen in 2017 niet al een half miljard betaalt aan reserveringen? Duizend hebben 250.000 betaald en nog een heleboel 50.000? Als die prijs bij de introductie verdubbelt, net zoals bij de vorige modellen, gaan ze dan alsnog extra vragen, of gaan ze die eerste duizend gewoon leveren met verlies?
In het verleden is halverwege de reservering gevraagd om nog een bedrag over te maken omdat de prijs hoger uit viel dan verwacht.
pi_217626454
Recentelijk in het nieuws dat EV’s gemiddeld 3x zo betrouwbaar zijn als vergelijkbare ICE auto’s. Vandaag hoorde ik dat in datzelfde onderzoek ook duidelijk is hie het met Tesla is. En in weerwil van alle ‘Tesla is kwalitatief uitermate teleurstellend’ verhalen… Tesla blijkt maar liefst 20 keer (ja, twintig) zo betrouwbaar te zijn.
pi_217626542
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:01 schreef VEM2012 het volgende:
Recentelijk in het nieuws dat EV’s gemiddeld 3x zo betrouwbaar zijn als vergelijkbare ICE auto’s. Vandaag hoorde ik dat in datzelfde onderzoek ook duidelijk is hie het met Tesla is. En in weerwil van alle ‘Tesla is kwalitatief uitermate teleurstellend’ verhalen… Tesla blijkt maar liefst 20 keer (ja, twintig) zo betrouwbaar te zijn.
Zo herken je de echte cultisten :D
pi_217626859
Tesla gaat failliet lijkt mij. Musk heef die laatste auto bedacht.....ontspoort als persoon.....op een gegevenogenblik is het over.
pi_217627630
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:15 schreef Jaroon het volgende:
Tesla gaat failliet lijkt mij. Musk heef die laatste auto bedacht.....ontspoort als persoon.....op een gegevenogenblik is het over.
Misschien gaat Trump wel in zijn kogelvrije Cybertruck rijden om reclame te maken en kunnen landen 5% korting of zo op hun tarieven krijgen als ze die auto's toelaten op hun wegen en je ze belastingvrij kunt importeren. En misschien nog 5% extra korting als ze toestaan dat auto's met FSD zonder begeleiding rond mogen rijden.

Je weet maar nooit.
pi_217627650
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Misschien gaat Trump wel in zijn kogelvrije Cybertruck rijden om reclame te maken en kunnen landen 5% korting of zo op hun tarieven krijgen als ze die auto's toelaten op hun wegen en je ze belastingvrij kunt importeren. En misschien nog 5% extra korting als ze toestaan dat auto's met FSD zonder begeleiding rond mogen rijden.

Je weet maar nooit.
Trump heeft geen cyber truck gekocht. Buiten dat om was de koop nogal raar. Reclame maken als president voor je labiele vriend.
pi_217627674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Trump heeft geen cyber truck gekocht. Buiten dat om was de koop nogal raar. Reclame maken als president voor je labiele vriend.
Wat niet is kan nog komen. Hele volksstammen verwachten van Musk dat hij nog een heleboel konijnen uit zijn hoed gaat toveren.
pi_217627702
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat niet is kan nog komen. Hele volksstammen verwachten van Musk dat hij nog een heleboel konijnen uit zijn hoed gaat toveren.
De simpele mensen dan. Hij staat niet bekend als groots denker. De cybertruck is wss door hem bedacht met dwang. Je kon gelijk zien dat bijv. europa de auto niet zou accepteren. Hoe dom ben je dan?
pi_217627885
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zo herken je de echte cultisten :D
Aan dat ze feiten belangrijker vinden dan meningen? Rly?
pi_217627971
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 00:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Aan dat ze feiten belangrijker vinden dan meningen? Rly?
Een feit van horen zeggen...
pi_217628025
Gisteren paar honderd km gemaakt met een Hyundai Kona EV voor werkdingetje, nee volgende keer maar gewoon weer een Tesla zoeken.

Dit reed echt als een boot ondanks dat hij even zwaar is als mijn BMW, boven de 120/130 was het bijna gewoon gevaarlijk om over simpele verhogingen in de snelwegen te rijden, de auto veranderde alsof je in een Zuid Koreans golfbad terecht was gekomen. Mensen achter mij zullen ook wel gedacht hebben die heeft kapotte vering of iets.

Sportmode maakte de dempers ook niet stugger of iets. En had nog maar 50k gelopen.

Verder wel prima auto hoor, kon er aardig mee doortrappen maar echt goed voelde het niet op hogere snelheid.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')