Waarom zou mijn huis specifiek smorgens opgewarmd moeten worden?quote:Op zondag 29 juni 2025 16:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Op den duur heeft de meerderheid een WP. Die dan 's morgens het huis moet gaan opwarmen.
Dus ja, de WP is de ochtendenergiereus van de toekomst.
Dat moét helemaal niet.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Op den duur heeft de meerderheid een WP. Die dan 's morgens het huis moet gaan opwarmen.
Dus ja, de WP is de ochtendenergiereus van de toekomst.
Wanneer is het huis afgekoeld?quote:Op zondag 29 juni 2025 16:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom zou mijn huis specifiek smorgens opgewarmd moeten worden?
Dat is afhankelijk van een heel aantal factoren. Stellen dat dat per definitie in de ochtend is is gewoon gelul.quote:
Nooit...quote:
Ik weet niet in wat voor huis jij woont, maar zoveel koelt je huis toch niet af snachts, dat je WP persé overuren in de ochtend moet draaien?quote:
Klopt, hier draait hij nagenoeg altijd automatisch, verwarmen, koelen, maar net wat er nodig is.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:31 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nooit...
Iedereen die ik ken met een WP laat die op een vaste temperatuur staan. De techniek is niet zoals een CV die je even snel kan opstoken, lage temperatuurverwarming kost gewoon meer tijd.
Ik begrijp @blomke zijn advies dan ook niet om 50% van de panelen op het oosten te leggen. In verband met zijn WP.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, hier draait hij nagenoeg altijd automatisch, verwarmen, koelen, maar net wat er nodig is.
En op vrijdagmiddag de legionellarrun.
Tja, als je de netcongestie flink wilt laten opleven en continueren, dan vooral 24/7 je huis warm stoken....quote:Op zondag 29 juni 2025 16:31 schreef zalkc het volgende:
Iedereen die ik ken met een WP laat die op een vaste temperatuur staan. De techniek is niet zoals een CV die je even snel kan opstoken, lage temperatuurverwarming kost gewoon meer tijd.
1) Ik heb geen WPquote:
Dat heeft echt helemaal niks te maken met netcongestie, maar dan ook compleet niks. Integendeel, je bent compleet niet aan het verwarmen op basis van tijd.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, als je de netcongestie flink wilt laten opleven en continueren, dan vooral 24/7 je huis warm stoken....
Ik snap het 50/50 verhaal oost/west an sich wel, maar niet icm de WP.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik begrijp @:Blomke zijn advies dan ook niet om 50% van de panelen op het oosten te leggen. In verband met zijn WP.
Iemand?
Ja, want een huis dat warmptepomp geschikt is heeft werkelijk nodig dat je blijft stoken...quote:Op zondag 29 juni 2025 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, als je de netcongestie flink wilt laten opleven en continueren, dan vooral 24/7 je huis warm stoken....
Juist door 24/7 de temperatuur gelijk te houden voorkom je netcongestie.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
ALs de saldering is afgelopen dan gaan mensen wel nadenken om op de juiste tijden de afwasmachine en wasmachine aanzettenquote:Op zondag 29 juni 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Juist door 24/7 de temperatuur gelijk te houden voorkom je netcongestie.
De echte netcongestie wordt veroorzaakt door mensen die 's nachts als ze slapen of overdag als ze werken de temperatuur verlagen en zodra ze wakker worden / thuis komen de warmtepomp keihard aan het werk zetten door de temperatuur weer te verhogen.
Dat zijn de spitsuren waarin je dat niet wil hebben.
Een pruttelende warmtepomp is een gelukkige en zuinige warmtepomp.
Valt mee, mijn wp heeft de afgelopen 4 jaar ongeveer 2.200 kWh per jaar verbruikt.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:16 schreef capricia het volgende:
Zonder salderingsregeling lijkt me een warmtepomp vooral een hele dure exercitie.
Wat voor oplossingen zijn er voor deze mensen?
Fijn om te lezen dat de afschaffing van de salderingsregeling wat dat betreft geen probleem is. Ik dacht altijd dat mensen een warmtepomp icm zonnepanelen namen, juist vanwege dat salderen.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Valt mee, mijn wp heeft de afgelopen 4 jaar ongeveer 2.200 kWh per jaar verbruikt.
Met een gasprijs die ongeveer factor 3 a 4 van de stroomprijs is zou dat vergelijkbaar zijn met 550 - 700 m³ gas, en volgens mij is dat behoorlijk weinig voor een vrijstaand huis met ruim 3 bewoners ("ruim" vanwege de regelmatige logee).
Edit: ik zie dat de gasprijs ongeveer factor 5 van de stroomprijs is... dat maakt het dus vergelijkbaar met zo'n 450 m³ gas.
Fantastisch!
Mensen zullen absoluut zonnepanelen hebben genomen vanwege het salderen, zeker als ze een WP hebben.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Fijn om te lezen dat de afschaffing van de salderingsregeling wat dat betreft geen probleem is. Ik dacht altijd dat mensen een warmtepomp icm zonnepanelen namen, juist vanwege dat salderen.
En je hebt toch ook nog een aanschafwaarde? Dus een afschrijving. Reken je dat mee?
Een warmtepomp verdient zichzelf terug.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:16 schreef capricia het volgende:
Zonder salderingsregeling lijkt me een warmtepomp vooral een hele dure exercitie.
Wat voor oplossingen zijn er voor deze mensen?
Is de terugverdientijd significant anders met of zonder salderingsregeling?quote:Op zondag 29 juni 2025 18:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp verdient zichzelf terug.
Reken dat mijn warmtepomp gemiddeld zo'n 3.150kWh stroom wegtikt en de CV-ketel vroeger 1.450m3 aardgas wegstookte.
Stroom zit op zo'n ¤0,26 per kWh nu en gas op ¤1,27 per m3 nu.
Met stroom zit ik dus (zonder panelen) op 3.150 x ¤0,26 = ¤819 per jaar en met gas op ¤1841,50 per jaar.
Door de panelen en het salderen is dat nog lager maar als dat niet hebt, is er nog steeds voordeel.
Ik hoor mensen ook nooit over de investering/afschrijving van hun CV?quote:Op zondag 29 juni 2025 18:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Is de terugverdientijd significant anders met of zonder salderingsregeling?
(En de investering/afschrijving zie ik even niet terug in jouw berekening?)
edit: laat maar. Is off topic.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hoor mensen ook nooit over de investering/afschrijving van hun CV?
Zelfs bij een bouwval met nog volledig (gas)kachels hoor ik daar niemand over en is het installeren van Centrale Verwarming eigenlijk altijd een no-brainer.
Terugverdientijd is eigenlijk alleen belangrijk als je een werkende installatie hebt. Je doet dan een desinvestering en die wil je verantwoord zien.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:54 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Op zondag 29 juni 2025 18:54 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Meer opgewekte stroom zelf verbruiken
Volgens Tresoor wordt het daarmee voor huishoudens met zonnepanelen belangrijk om meer van hun opgewekte stroom zelf te verbruiken. „
Normaal gesproken verbruik je al 30% van je zonnestroom”, legt zij uit. „
Dat kun je verhogen naar 35% door je wasmachine, droger of vaatwasser aan te zetten als de zon schijnt. Elke kWh aan stroom die je daardoor niet hoeft te kopen, is er één”, aldus de expert van Milieu Centraal, die dinsdag trouwens lezersvragen beantwoordt tijdens het energiespreekuur van De Telegraaf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |